Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 9.18):

Noen flere som er med i «Norsk bygdemat- ekte husmannskost, men også andre rettertusen emojier med forskjellig mat)»? 
 

Der er gammelkjerringene og surgubbene raskt på plass for å kritisere andres måte å servere mat på. Det er pinadø alltid noe negativt å hente frem! (Du hever brødet for lenge, fisken er for mye stekt, du må da skjønne at man har rosiner på grøten!) 
Noen går så langt som å sende PM til folk at de syns synd på barna deres siden de ikke serverer det avsender mener er godt nok.  Eller TENK at noen bruker noe annet enn Vesteraalens fiskeboller😅
 

Misunnelsen er også til å ta og føle på. Uhørt at noen spiser biff midt i uka, for det har herr og fru Surk ikke råd til! 
For ikke å snakke om når julebaksten skal begynne.. man skal ikke kødde med berlinerkranser og delfiakake! 
Gule bomber? Hørt sånt tull! 
 

 

Anonymkode: 00bcf...ecd

Gikk inn der og kikket. Første innlegget jeg fikk opp var noe a la dette:

TS: Jobber i barnehage som sommerstenger i morgen. Vi har 10 liter melk i kjøleskapet som ikke vil bli brukt opp. Tips til noe kjapt og enkelt vi kan gjøre med den så den ikke går til spille? Har ikke mulighet til å bruke mye tid og arbeid på det.

Svar 1-2 og 3 ga noen brukbare råd.

Svar 4: "Ja, lag *sett-inn-noe-som-tar-lang-tid-og-er-masse-jobb*."

       Svar 1 til svar 4: "Dette er da både tids- og arbeidskrevende?"

            Svar 4 til svar 1: "Ja, tar mye tid."

:murvegg:

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om insekter og lus på hagegrupper: Alt som er hvitt er tydeligvis ullus. Uansett hvordan de ellers ser ut eller oppfører seg, og selv om det er helt glatt og blankt, uten ull. Beskjedene hagler om at dette er ullus og planta må helst brennes. 

Kalkutslag? ULLUS!!!

Størknet nektar eller plantesaft på bladene? ULLUS!!!

Naturlig behåring på plante? ULLUS!!!

Egg av nytteinsekter som spiser skadedyrene alle er så redde for? ULLUS!!!

Perlite? ULLUS!!!

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 10
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I «vi sygale» har det en ukes tid vært HEFTIG debatt om… vaffelsøm.

For det man kaller vaffelsøm i dag er ikke det samme som håndsømmen man originalt kalte vaffelsøm og det er HELT FEIL!!!! å kalle maskinsydd strikksøm for vaffelsøm. Det er utvanning av tradisjoner bla bla bla (for noen bunadsskjorter bruker den tradisjonelle vaffelsømmen). Og nåde den som ikke har fått med seg debatten og uskyldig poster bilde av sin kjole med «vaffelsøm», de får høre det! For dette er jo IKKE vaffelsøm og det må man da ha fått med seg nå! 
 

Kanskje jeg hadde greid å ta det litt mer alvorlig hvis det het noe annet, men… vaffel 😅

Anonymkode: 88517...719

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2023 at 9:18 AM, AnonymBruker said:

Noen flere som er med i «Norsk bygdemat- ekte husmannskost, men også andre rettertusen emojier med forskjellig mat)»? 
 

Der er gammelkjerringene og surgubbene raskt på plass for å kritisere andres måte å servere mat på. Det er pinadø alltid noe negativt å hente frem! (Du hever brødet for lenge, fisken er for mye stekt, du må da skjønne at man har rosiner på grøten!) 
Noen går så langt som å sende PM til folk at de syns synd på barna deres siden de ikke serverer det avsender mener er godt nok.  Eller TENK at noen bruker noe annet enn Vesteraalens fiskeboller😅
 

Misunnelsen er også til å ta og føle på. Uhørt at noen spiser biff midt i uka, for det har herr og fru Surk ikke råd til! 
For ikke å snakke om når julebaksten skal begynne.. man skal ikke kødde med berlinerkranser og delfiakake! 
Gule bomber? Hørt sånt tull! 
 

 

Anonymkode: 00bcf...ecd

Å herregud.... :ordlos:

Jeg trodde jeg jeg var lei av Facebook, men denne gruppa slår virkelig alle rekorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 16.24):

Om insekter og lus på hagegrupper: Alt som er hvitt er tydeligvis ullus. Uansett hvordan de ellers ser ut eller oppfører seg, og selv om det er helt glatt og blankt, uten ull. Beskjedene hagler om at dette er ullus og planta må helst brennes. 

Kalkutslag? ULLUS!!!

Størknet nektar eller plantesaft på bladene? ULLUS!!!

Naturlig behåring på plante? ULLUS!!!

Egg av nytteinsekter som spiser skadedyrene alle er så redde for? ULLUS!!!

Perlite? ULLUS!!!

Anonymkode: 3fdcb...02c

For ikke å snakke om at alle hvite larver er oldenborre.

Anonymkode: e7fab...887

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 9.18):

Noen flere som er med i «Norsk bygdemat- ekte husmannskost, men også andre rettertusen emojier med forskjellig mat)»? 
 

Der er gammelkjerringene og surgubbene raskt på plass for å kritisere andres måte å servere mat på. Det er pinadø alltid noe negativt å hente frem! (Du hever brødet for lenge, fisken er for mye stekt, du må da skjønne at man har rosiner på grøten!) 
Noen går så langt som å sende PM til folk at de syns synd på barna deres siden de ikke serverer det avsender mener er godt nok.  Eller TENK at noen bruker noe annet enn Vesteraalens fiskeboller😅
 

Misunnelsen er også til å ta og føle på. Uhørt at noen spiser biff midt i uka, for det har herr og fru Surk ikke råd til! 
For ikke å snakke om når julebaksten skal begynne.. man skal ikke kødde med berlinerkranser og delfiakake! 
Gule bomber? Hørt sånt tull! 
 

 

Anonymkode: 00bcf...ecd

Hahaha, takk for tipset. Dette var mat for guilty pleasure-Mons!

Folk legger seg virkelig i selen for å finne noe å pirke på. I skrivende stund er det en stakkar som har laget en stor kjele med ertestuing. Og kommentarene ryr inn:

- denne er ikke kokt godt nok til å være ertestuing!

- ville ikke hatt i smør om det skal fryses, det blir harskt!!

- hvorfor så enormt mye smør? Er det nødvendig?

- jeg bruker bare salt og sukker! Aldri smør!!

At de gidder! Morsomt for oss andre da 🤭

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 18.03):

I «vi sygale» har det en ukes tid vært HEFTIG debatt om… vaffelsøm.

For det man kaller vaffelsøm i dag er ikke det samme som håndsømmen man originalt kalte vaffelsøm og det er HELT FEIL!!!! å kalle maskinsydd strikksøm for vaffelsøm. Det er utvanning av tradisjoner bla bla bla (for noen bunadsskjorter bruker den tradisjonelle vaffelsømmen). Og nåde den som ikke har fått med seg debatten og uskyldig poster bilde av sin kjole med «vaffelsøm», de får høre det! For dette er jo IKKE vaffelsøm og det må man da ha fått med seg nå! 
 

Kanskje jeg hadde greid å ta det litt mer alvorlig hvis det het noe annet, men… vaffel 😅

Anonymkode: 88517...719

Mulig jeg misser noe her; men fra gammelt av i Norge så heter det vaffelsøm :) i dag bruker flere og flere det engelske begrepet smock-søm

Jeg er 45 år, og helt fra jeg var lita så hadde jeg bluser og kjoler med vaffelsøm rundt bryst/mage. Har det også nå i voksen alder. Googlet nettopp smock kjole og vaffelsøm kjole, og samme plaggene dukker opp :) 

Men helt hull i hodet at de krangler på at det ikke er ekte syteknikk bare pga det blir sydd for maskin og ikke hånd. Har nettopp sett The Great British sewing bee, og der brukte de symaskin til vaffelsøm/smock-teknikk. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildanden skrev (6 timer siden):

Hahaha, takk for tipset. Dette var mat for guilty pleasure-Mons!

Folk legger seg virkelig i selen for å finne noe å pirke på. I skrivende stund er det en stakkar som har laget en stor kjele med ertestuing. Og kommentarene ryr inn:

- denne er ikke kokt godt nok til å være ertestuing!

- ville ikke hatt i smør om det skal fryses, det blir harskt!!

- hvorfor så enormt mye smør? Er det nødvendig?

- jeg bruker bare salt og sukker! Aldri smør!!

At de gidder! Morsomt for oss andre da 🤭

Jeg måtte også ta en titt og ble veldig fascinert av all pirkingen. Uansett hva som blir vist så er det en Jorunn som skal pirke og ikke en gang samme Jorunn hver gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 16.24):

Om insekter og lus på hagegrupper: Alt som er hvitt er tydeligvis ullus. Uansett hvordan de ellers ser ut eller oppfører seg, og selv om det er helt glatt og blankt, uten ull. Beskjedene hagler om at dette er ullus og planta må helst brennes. 

Kalkutslag? ULLUS!!!

Størknet nektar eller plantesaft på bladene? ULLUS!!!

Naturlig behåring på plante? ULLUS!!!

Egg av nytteinsekter som spiser skadedyrene alle er så redde for? ULLUS!!!

Perlite? ULLUS!!!

Anonymkode: 3fdcb...02c

Kjenner dette igjen ja fra flere av plantegruppene jeg er medlem av, men jeg syntes nesten de er enda mer hysteriske med trips 🤣 Og sånn som de styrer og ordner og forebygger og herjer! Jeg blir utslitt bare av å lese om det.

Her står vinduer og dører åpne omtrent hele sommeren. Så klart kommer det ett og annet insekt snikende inn. Det sier seg selv. Da får man spraye litt med insektsspray og er det for galt havner planten i søpla. Jeg har MYE planter og har hatt ekstremt lite skadedyr på dem og det er ikke så mye de blir dullet med stakkars 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (På 19.7.2023 den 11.08):

Kjenner dette igjen ja fra flere av plantegruppene jeg er medlem av, men jeg syntes nesten de er enda mer hysteriske med trips 🤣 Og sånn som de styrer og ordner og forebygger og herjer! Jeg blir utslitt bare av å lese om det.

Her står vinduer og dører åpne omtrent hele sommeren. Så klart kommer det ett og annet insekt snikende inn. Det sier seg selv. Da får man spraye litt med insektsspray og er det for galt havner planten i søpla. Jeg har MYE planter og har hatt ekstremt lite skadedyr på dem og det er ikke så mye de blir dullet med stakkars 😅

Trips ja 😂 Måtte melde meg ut av ALLE de gruppene pga. trips hysteriet.

Holdt på å slite meg ut på let etter slike udyr, svime av pga. all spray som ble anbefalt å bruke og kastet planter for mange $$$. Ble helt paranoid av å være medlem i de gruppene. Det verste er at jeg er fremdeles usikker på om jeg noensinne har hatt trips på mine planter, uansett så har både jeg og plantene hatt et mye behageligere liv etter utmelding 😂

Endret av jordy
skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i en gruppe for Omnia-ovner. Litt bakgrunnsinfo for uinnvidde: Omnia er en liten boksovn som kan brukes oppå gassbluss, og som derfor er populær blant folk med hytter uten strøm eller vann (en gruppe som for øvrig er et kapittel for seg!), campingvogn eller båt.

Det utveksles stadig bilder og erfaringer av brødbakst, Toro-kaker, lasagne og pizza. Men forleden dag var det ett innlegg som tok kaka for min del: en person var SÅÅÅ fornøyd med at endelig kunne lage suppe i omniaen. Siden volumet i ovnen er relativt lite var vedkommende på toppen av det hele veldig glad for å ha TO omniaer, slik at de fikk plass til alt sammen. Da noen spurte om det ikke hadde vært minst like greit å bruke kjele til suppe ble det tilløp til en opphetet diskusjon. Man må jo få gjøre ting på SIN måte, må vite! Lurer faktisk på om innlegget er blitt fjernet, for jeg finner det ikke igjen nå. 

image.png.9796f23aa8a800c8a724e140e9b743c8.png

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg inn i en slags slankegruppe på Facebook, og jeg må si jeg er har fått noen av fordommene mine bekreftet.

Ts: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

-Prøv å loggfør alt du spiser, ofte spiser man mer enn man tror..

Ts: Nei, jeg gidder ikke sånne apper, jeg VET at jeg spiser lite nok

- Prøv å røre på deg, begynn med en liten tur hver dag?

Ts: Nei, jeg kan ikke trene, for jeg har vondt i //insert alt annet enn viljen//

Det ender som regel opp med at Ts mener det er legen sin feil at hn ikke går ned, fordi hn nekter å skrive ut slankemedisinen. 
 

Ts: Hvorfor kan ikke jeg bare få den sprøyta, så hadde alt ordnet seg?!

Alle forsøk på å fortelle at slankemedisin ikke er noen trylleformel, at man likevel må ta jobben med å telle kalorier og røre på seg blir selvfølgelig sablet ned.

Dette gjenspeiles også i svarene til andre. «Hvorfor får du wegovy og ikke jeg? Jeg har mye høyere bmi enn deg!» Alle svar som går på at det ikke skrives ut dersom du ellers ikke viser noen innsats, sables ned.

Og til slutt, det er ganske mange som legger ut målet for slankingen. Hvis man våger å nevne en bmi litt langt nede på 20-tallet, så får man høre det. Det er ikke pent å være for tynn, du ser gammel ut hvis du blir for tynn, herregud skal du ikke ha noen former? Vi snakker om bmi godt innenfor normalen…

Jeg har vurdert å melde meg ut igjen, men må blir jeg på grunn av underholdningen.

 

Anonymkode: a74e7...b0a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 19.7.2023 den 10.19):

Mulig jeg misser noe her; men fra gammelt av i Norge så heter det vaffelsøm :) i dag bruker flere og flere det engelske begrepet smock-søm

Jeg er 45 år, og helt fra jeg var lita så hadde jeg bluser og kjoler med vaffelsøm rundt bryst/mage. Har det også nå i voksen alder. Googlet nettopp smock kjole og vaffelsøm kjole, og samme plaggene dukker opp :) 

Men helt hull i hodet at de krangler på at det ikke er ekte syteknikk bare pga det blir sydd for maskin og ikke hånd. Har nettopp sett The Great British sewing bee, og der brukte de symaskin til vaffelsøm/smock-teknikk. 

 

Anonymkode: b1014...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har meldt meg inn i en slags slankegruppe på Facebook, og jeg må si jeg er har fått noen av fordommene mine bekreftet.

Ts: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

-Prøv å loggfør alt du spiser, ofte spiser man mer enn man tror..

Ts: Nei, jeg gidder ikke sånne apper, jeg VET at jeg spiser lite nok

- Prøv å røre på deg, begynn med en liten tur hver dag?

Ts: Nei, jeg kan ikke trene, for jeg har vondt i //insert alt annet enn viljen//

Det ender som regel opp med at Ts mener det er legen sin feil at hn ikke går ned, fordi hn nekter å skrive ut slankemedisinen. 
 

Ts: Hvorfor kan ikke jeg bare få den sprøyta, så hadde alt ordnet seg?!

Alle forsøk på å fortelle at slankemedisin ikke er noen trylleformel, at man likevel må ta jobben med å telle kalorier og røre på seg blir selvfølgelig sablet ned.

Dette gjenspeiles også i svarene til andre. «Hvorfor får du wegovy og ikke jeg? Jeg har mye høyere bmi enn deg!» Alle svar som går på at det ikke skrives ut dersom du ellers ikke viser noen innsats, sables ned.

Og til slutt, det er ganske mange som legger ut målet for slankingen. Hvis man våger å nevne en bmi litt langt nede på 20-tallet, så får man høre det. Det er ikke pent å være for tynn, du ser gammel ut hvis du blir for tynn, herregud skal du ikke ha noen former? Vi snakker om bmi godt innenfor normalen…

Jeg har vurdert å melde meg ut igjen, men må blir jeg på grunn av underholdningen.

 

Anonymkode: a74e7...b0a

Høres ut som de samme personene som er aktive i KG-trådene som omhandler overvekt😂

Hvorfor vil de egentlig ha slankemedisin hvis det er så fantastisk med "litt ekstra"?

Anonymkode: c1f73...eb3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres ut som de samme personene som er aktive i KG-trådene som omhandler overvekt😂

Hvorfor vil de egentlig ha slankemedisin hvis det er så fantastisk med "litt ekstra"?

Anonymkode: c1f73...eb3

Kan jo forstå at man ønsker litt drahjelp, hvis man har bmi på 40-50 eller mer. Særlig når man leser om noen med bmi på 30, som fikk medisin tilsynelatende uten problem. Men slike sprøyter er ikke noen vidunderkur, slik noen ser ut til å tro. Man må jo fremdeles gjøre jobben. Og hvis man nekter å telle kalorier eller bevege seg, så skjønner jeg at legen nekter. 
 

Og det er gjerne de samme som hevder at bmi på 21 er omtrent det samme som konsentrasjonsleir-look. Hvorfor vil du se sånn ut, liksom??

Anonymkode: a74e7...b0a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Anonymkode: b1014...4f0

Skulle du si noe…? 

Anonymkode: 88517...719

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skulle du si noe…? 

Anonymkode: 88517...719

Lurer jeg og på….?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte gå inn i gruppen "Norsk bygdemat - ekte husmannskost osv..." Søkte på ord som "frekk" og "krangle" bare for å se hva folk har diskutert og blitt provosert av (vet at flere har veldig sterke meninger om norsk tradisjonsmat).

Noen høydepunkter:

- Noen som hadde lagt ut bilde av lapskaus, men flere påpekte at den var altfor flytende og måtte være betasuppe, kunne absolutt ikke kalles en lapskaus.

- Ei som hadde kokt ingefærvann og sa at det hjalp på magemusklene. Folk i kommentarfeltet begynte å diskutere at det ikke var vitenskapelig bevist, mens andre mente at effekten av ingefær varierer fra person til person.

- Om det er riktig å spise kanin siden det for mange er et kjæledyr.

- Enda et innlegg om lapskaus som tydeligvis er for flytende.

- En fyr som hadde lagt ut at han overrasket dama med frokost på senga med fire brødskiver. En enkel kommentar hvor noen sier at de ikke orker mer enn én brødskive til frokost, utløste tydeligvis sure miner om at det var frekt å diskutere hvor mye andre orker å spise til frokost, og at man skulle ikke skamme seg over hvor mye man spiser.

- Lang diskusjon om mandelpotet er den beste poteten eller bare en drittpotet.

- Påpeke at taco ikke er norsk husmannskost (når gruppereglene sier at posting av alle typer ulike matretter er tillatt, så ikke et problem altså)

Og selvfølgelig, alltid noen som kommer med "Er ikke rart det er krig i verden", "Voksne folk må klare å oppføre seg" og så mye mer av de samme kommentarene. Syns ingen av disse innleggene var i nærheten av det jeg vil kalle provoserende og i noen tilfeller ganske godt gjort å klare å lage en krangel ut av

Anonymkode: 547aa...4f4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Måtte gå inn i gruppen "Norsk bygdemat - ekte husmannskost osv..." Søkte på ord som "frekk" og "krangle" bare for å se hva folk har diskutert og blitt provosert av (vet at flere har veldig sterke meninger om norsk tradisjonsmat).

Noen høydepunkter:

- Noen som hadde lagt ut bilde av lapskaus, men flere påpekte at den var altfor flytende og måtte være betasuppe, kunne absolutt ikke kalles en lapskaus.

- Ei som hadde kokt ingefærvann og sa at det hjalp på magemusklene. Folk i kommentarfeltet begynte å diskutere at det ikke var vitenskapelig bevist, mens andre mente at effekten av ingefær varierer fra person til person.

- Om det er riktig å spise kanin siden det for mange er et kjæledyr.

- Enda et innlegg om lapskaus som tydeligvis er for flytende.

- En fyr som hadde lagt ut at han overrasket dama med frokost på senga med fire brødskiver. En enkel kommentar hvor noen sier at de ikke orker mer enn én brødskive til frokost, utløste tydeligvis sure miner om at det var frekt å diskutere hvor mye andre orker å spise til frokost, og at man skulle ikke skamme seg over hvor mye man spiser.

- Lang diskusjon om mandelpotet er den beste poteten eller bare en drittpotet.

- Påpeke at taco ikke er norsk husmannskost (når gruppereglene sier at posting av alle typer ulike matretter er tillatt, så ikke et problem altså)

Og selvfølgelig, alltid noen som kommer med "Er ikke rart det er krig i verden", "Voksne folk må klare å oppføre seg" og så mye mer av de samme kommentarene. Syns ingen av disse innleggene var i nærheten av det jeg vil kalle provoserende og i noen tilfeller ganske godt gjort å klare å lage en krangel ut av

Anonymkode: 547aa...4f4

Spot on! Godt gjort å krangle på det meste! Veldig synd i grunnen, for noen der er kunnskapsrike og flinke.

Anonymkode: 00bcf...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (På 25.7.2023 den 2.02):

Trips ja 😂 Måtte melde meg ut av ALLE de gruppene pga. trips hysteriet.

Holdt på å slite meg ut på let etter slike udyr, svime av pga. all spray som ble anbefalt å bruke og kastet planter for mange $$$. Ble helt paranoid av å være medlem i de gruppene. Det verste er at jeg er fremdeles usikker på om jeg noensinne har hatt trips på mine planter, uansett så har både jeg og plantene hatt et mye behageligere liv etter utmelding 😂

😂 nå lo jeg høyt

Anonymkode: 711f2...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...