Gå til innhold

Den store depresjonstråden


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
4 timer siden, Missbehave skrev:

Det vet jeg ikke. Jeg kan ikke forestille meg at hun ville sagt noe positivt, men det er nok fordi jeg ikke er i stand til å ta i mot noe positivt for tiden. 

Vi hadde et veldig nært forhold da jeg var barn. Hun bodde langt unna meg og traff kun hverandre om somrene, men jeg tilbragte 2 måneder hver dag sammen med henne om sommeren og jeg ville ikke hjem. Hennes livsmotto var "der det er hjerterom, er det husrom". Hun tok til seg mennesker i krise, hjalp mange. Jeg skulle bare ønske jeg kunne gitt henne en god klem. 

Jeg har utelukkende gode minner. Hun var den eneste som fikk meg til å spise fisk som barn fordi hun alltid klarte å ta bort alle fiskebeinene. Jeg husker hvert eneste måltid med henne, hva hun lagde, hvordan det smakte. 

Hver gang jeg er i området der hun bodde, på andre siden av landet, kjøper jeg blomster og legger på graven hennes. Jeg savner tryggheten og varmen hun lot meg føle. Jeg har ikke følt den siden siste gang hun ga meg en klem. 

Det høres ut som et skikkelig flott forhold mellom dere. Du klarte å fange den varmen med ordene du skrev. Og jeg kunne nesten lengte etter den samme varmen i en klem bare av å lese. 

Utifra det du skriver får jeg det ikke til å stemme at hun ikke skulle hatt noe positivt å si. Men kanskje hun ikke hadde trengt å si noe en gang, kanskje hun bare hadde gitt deg en god lang klem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har bare en slags "tell". Mobbere kan feks 'lukte' svake mennesker, pedofile kan 'lukte' lette ofre man kan manipulere... man kan føle energien og personligheten til mennesker, det ligger i vår natur dessverre. 

Anonymkode: fcb4d...b4b

Yep, og man ser jo godt hva slags holdinger folk har til uføre i alle trådene som har blomstret opp i det siste. Dette er holdinger ikke alle klarer å legge vekk selv om de er ute blant folk.

Jeg har forøvrig sluttet som frivillig der jeg var, og heller bestemt meg for å investere i å gå på treningsenter. Kommer til å gjøre det alene(har jo ingen å gå med uansett), menda får jeg i hvertfall sett mennesker og kommet meg ut av døra mer enn bare en gang i uka. Kanskje jeg får en PT til å lage ett opplegg til meg etter hvert, hvis angsten blir litt mindre, men er redd for å bli dømt på samme måte om de finner ut at jeg ikke jobber.

Anonymkode: ef0b3...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye angst i flere dager.

 

Jeg føler også mye på at jeg har blitt fortalt løgner, f.eks med at det blir bedre med tiden... når? 10 år? 20? hvor lang tid da?

Anonymkode: 6f7f7...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mye angst i flere dager.

 

Jeg føler også mye på at jeg har blitt fortalt løgner, f.eks med at det blir bedre med tiden... når? 10 år? 20? hvor lang tid da?

Anonymkode: 6f7f7...e55

Her blitt fortalt i sikkert over 15 år at alt blir bedre snart bare man holder ut.

Det er bare pisspreik.

Anonymkode: ef0b3...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med SSRI? har fått resept, vet ikke om jeg skal starte eller ikke. Går de fleste opp i vekt av det?

Anonymkode: 15ba8...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her blitt fortalt i sikkert over 15 år at alt blir bedre snart bare man holder ut.

Det er bare pisspreik.

Anonymkode: ef0b3...305

Går sikkert på 10ende året her også . føler med deg.... Føler nesten man får skyldfølelse av det ''Åh men da har du ikke jobbet hardt nok siden du ikke er bedre'' --- ehh, kanskje bare å akseptere at noen ting er utav min kontroll...

Anonymkode: 6f7f7...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har noen erfaring med SSRI? har fått resept, vet ikke om jeg skal starte eller ikke. Går de fleste opp i vekt av det?

Anonymkode: 15ba8...305

Jeg har gått på Cipralex. Gikk ikke opp i vekt av den ihvertfall, og det har heller ikke noen av mine medpasienter gjort.

Anonymkode: ef0b3...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blitt fortalt i sikkert over 15 år at alt blir bedre snart bare man holder ut.

Det er bare pisspreik.

Anonymkode: ef0b3...305

Det er mange som ikke forstår, men som bare tror de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går sikkert på 10ende året her også . føler med deg.... Føler nesten man får skyldfølelse av det ''Åh men da har du ikke jobbet hardt nok siden du ikke er bedre'' --- ehh, kanskje bare å akseptere at noen ting er utav min kontroll...

Anonymkode: 6f7f7...e55

Yep. At jeg fortsatt er i psykiatrien på 18 året tyder tydeligvis på at jeg ikke har jobbet hardt nok for å bli bedre. At jeg kjørte meg selv så ut at jeg ble ødelagt og ufør før fylte 30 tyder vel også på at jeg ikke har jobbet hardt nok. 

Noen ting kan man ikke fikse selv. Behandling kan fungere som en krykke eller noe som gjør at du overleve fra uke til uke, men alle blir ikke nødvendigvis friske og lykkelige. Jeg kommer neppe til å bli så veldig gammel heller, det orker jeg ikke.

Anonymkode: ef0b3...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fornuftig-mann skrev:

Det er mange som ikke forstår, men som bare tror de gjør det.

Klart det blir bedre for noen,   Men synes det er teit å komme med sånne utsagn at det alltid blir det.

Jeg kan godt være en av de som aldri blir bedre, hva da?

Anonymkode: 6f7f7...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Yep. At jeg fortsatt er i psykiatrien på 18 året tyder tydeligvis på at jeg ikke har jobbet hardt nok for å bli bedre. At jeg kjørte meg selv så ut at jeg ble ødelagt og ufør før fylte 30 tyder vel også på at jeg ikke har jobbet hardt nok. 

Noen ting kan man ikke fikse selv. Behandling kan fungere som en krykke eller noe som gjør at du overleve fra uke til uke, men alle blir ikke nødvendigvis friske og lykkelige. Jeg kommer neppe til å bli så veldig gammel heller, det orker jeg ikke.

Anonymkode: ef0b3...305

Sliter du med utbrenthet? Samme her, det er nå mitt største problem.. Jeg har ikke lenger energi til å fikse noe i livet mitt... Så hvordan skal jeg klare å forbedre livet mitt når bensinen er helt tom liksom?

Enig med det..  En skulle jo såklart ønske alle ble bedre, men det er også mange som ikke blir det og det er ikke greit å skylde på og si de ikke har jobbet hardt nok, har nemlig opplevd slike folk som tror alt ordner seg om man bare ''jobber hardt nok''.

Anonymkode: 6f7f7...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter du med utbrenthet? Samme her, det er nå mitt største problem.. Jeg har ikke lenger energi til å fikse noe i livet mitt... Så hvordan skal jeg klare å forbedre livet mitt når bensinen er helt tom liksom?

Enig med det..  En skulle jo såklart ønske alle ble bedre, men det er også mange som ikke blir det og det er ikke greit å skylde på og si de ikke har jobbet hardt nok, har nemlig opplevd slike folk som tror alt ordner seg om man bare ''jobber hardt nok''.

Anonymkode: 6f7f7...e55

Vet ikke om det er utbrenthet eller på grunn av sykdommene mine (borderline, kraftig angst og epilepsi. Er anfallsfri den dag idag men det er en sykdom som har satt sine spor ). Har alltid manglet energi føler jeg, helt siden jeg var liten. Fikk ofte kjeft av foreldrene mine fordi jeg ikke orket å være ute med andre unger etter skolen og heller måtte sove/slappe av frem til sengetid.

Jeg har sett utrolig mange mennesker som ikke har blitt bedre, også innad min egen familie. Jeg skjønner godt de som bare bestemmer seg for å kaste inn håndkleet etter flere tiår hvor de har kjempet .

Anonymkode: ef0b3...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk en ukes tid med lettere symptomtrykk fra depresjonen, men i dag er jeg helt ødelagt igjen. Helt siden romjulen har jeg vært i en ekstra dårlig periode og det er så ødeleggende. Er innlagt for andre gang i år...Alt er et ork. Ligger mest og ser opp i taket. 

Anonymkode: 8b918...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye angst i flere dager.

 

Jeg føler også mye på at jeg har blitt fortalt løgner, f.eks med at det blir bedre med tiden... når? 10 år? 20? hvor lang tid da?

Anonymkode: 6f7f7...e55

Litt merkelig av folk å si at angst blir bedre med tiden. Jeg har hatt angst i nesten 16 år, startet på barneskolen og jeg har ikke blitt bedre med tiden, men verre. 

Anonymkode: fcb4d...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her blitt fortalt i sikkert over 15 år at alt blir bedre snart bare man holder ut.

Det er bare pisspreik.

Anonymkode: ef0b3...305

Jeg har blitt fortalt at man med rett behandling medisinering og at en gjør alt arbeidet kan leve nærmest synptomfritt med min lidelse. 

 

Føles som bulshitt. Jeg kommer ikke dit 

Anonymkode: 36a5a...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos meg ble angsten bedre. Da jeg var 15 kunne jeg ikke ta buss eller gå på butikken. Men så utsatte jeg meg selv for det lenge nok til jeg kom til et punkt der jeg KAN ta buss og handle siden jeg ikke unngår det i like stor grad lenger. Men jeg er fortsatt der at jeg hele tiden på være klar over at hvis jeg hører på hjernen min som sier at jeg ikke vil ut, så blir jeg mer og mer redd for å gå ut døra. Da blir det bare vanskeligere for meg selv. Dermed må jeg stadig eksponere meg selv, noe som er slitsomt. 

Det å stadig måtte eksponere meg selv for å ikke bli verre, er nok noe jeg bare må leve med. Det er utrolig slitsomt. Men samtidig er jeg bedre enn jeg var for flere år siden. 

Anonymkode: 3a1f9...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg starte på Lamictal. Jeg har et håp om at det skal være til god hjelp. Jeg må prøve å ikke tenke at det vil være en vidundermedisin, men jeg trenger å ha et håp å klamre meg til. Jeg er for sliten, nedbrutt og motløs til å klare å forholde meg til at det kanskje ikke vil ha ønsket effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg ble angsten bedre. Da jeg var 15 kunne jeg ikke ta buss eller gå på butikken. Men så utsatte jeg meg selv for det lenge nok til jeg kom til et punkt der jeg KAN ta buss og handle siden jeg ikke unngår det i like stor grad lenger. Men jeg er fortsatt der at jeg hele tiden på være klar over at hvis jeg hører på hjernen min som sier at jeg ikke vil ut, så blir jeg mer og mer redd for å gå ut døra. Da blir det bare vanskeligere for meg selv. Dermed må jeg stadig eksponere meg selv, noe som er slitsomt. 

Det å stadig måtte eksponere meg selv for å ikke bli verre, er nok noe jeg bare må leve med. Det er utrolig slitsomt. Men samtidig er jeg bedre enn jeg var for flere år siden. 

Anonymkode: 3a1f9...05e

Så bra at du har lært deg det. Butikk for meg er det verste. Jeg er livredd for å stå i kø, livredd for å bli stirret på av noen i køen, eller å møte på noen jeg kjenner. Må også alltid sjekke saldo på konto minst 3-4 ganger før jeg handler og sjekke at lommeboka er med flere ganger. Er ekstremt redd for å drite meg ut i kassa av en eller annen grunn. Har aldri opplevd å drite meg skikkelig ut før elleren spesifikk hendelse så hvor redselen kommer fra vet jeg ikke. Prøver å dra i butikken når jeg vet det er mye folk der, men da ender jeg alltid opp med å holde utkikk etter bekjente, får aldri handlet ferdig det jeg skal og ender som regel opp med 2 ting når jeg egentlig trenger 10. 

Er helt grusomt for man må på butikken å handle mat og annet uansett så har ingen valg enn å eksponere meg for det hver eneste uke. 

Angsthelvete uten like. 

Anonymkode: fcb4d...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...