Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, slagelse skrev:

Og de barna som henter papirene når de er voksne og ser hvilke løgner barnevernet har skrevet om de selv og de andre involverte. 

De finnes sikkert de også, men jeg har mest hørt forbandelser over at barnevernet IKKE grep inn, selv om de hadde fått detaljerte bekymringsmeldinger.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Rainstorm skrev:

Du har hatt en liten glipp her. Det at det kommer inn 53 000 bekymringsmeldinger er ikke det samme som at 53 000 barn får bekymringsmeldinger. De bekymringsmeldingene er fordelt på et litt mindre antall barn, siden noen barn får flere bekymringsmeldinger. 

"I løpet av 2015 handsama barnevernstenesta 54 400 meldingar som omfatta 48 330 barn."
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/barneverng/aar/2016-07-01#content

Jeg beklager. Jeg leste litt inne på bufdir og litt inne på ssb og svitsjet mellom ulike år, så jeg blandet nok noen tall. Det er uansett en ganske lav prosent der det ender med omsorgsovertakelse.

Anonymkode: f14cf...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, søte Slagelse. Du kommer med en rekke utsagn, som kanskje er riktige, men vi vil se dokumentasjon på påstandene dine. Vi har bedt om dette gjennom side etter side, men du kverner bare på det samme hele tiden.

Du beskylder Barnevernet for korrupsjon og sier at de er uærlige. Da vil vi se DOKUMENTASJON på dette. Bevisbyrden ligger hos deg pga disse beskyldningene. Vennligst ingen blogger, aviser eller tv-program. DOKUMENTASJONEN skal være vitenskapelig utført og ingen synsing.

Du kverner og kverner, men det kommer dessverre ingenting utav det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, slagelse skrev:

Noen av disse familiene har stått frem på TV2. Det er også kommet frem at 200 barn blir tatt årlig fra foreldre som har diagnosen psykisk utviklinghemmet. Så viser det seg at diagnosene i flere av tilfellene er feil og at foreldrene er normalt oppegående og skikkede foreldre. Skal vi ha det slik? 

Jeg har sett to slike saker i det siste. Er det flere? Hvordan mener du at barnevernet velger ut barn de skal ta? 

Anonymkode: 03a28...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
38 minutter siden, slagelse skrev:

Noen av disse familiene har stått frem på TV2. Det er også kommet frem at 200 barn blir tatt årlig fra foreldre som har diagnosen psykisk utviklinghemmet. Så viser det seg at diagnosene i flere av tilfellene er feil og at foreldrene er normalt oppegående og skikkede foreldre. Skal vi ha det slik? 

Hvilken er verst: 

1) at 2 av 200 barn blir fratatt foreldrene sine basert på løgn eller feil grunnlag

eller 

2) at 198 av 200 barn må bli boende hos foreldre som er psykisk utviklingshemmet og ikke evner å ta vare på barna sine, eller gi dem det de trenger? 

Jeg (og de fleste andre regner jeg med) synes det er feil og synd at noen barn må tåle å bli skilt fra foreldrene når det ikke er grunnlag for det. Derfor har vi domstoler, derfor kan vi klage på vedtak, og derfor synes jeg at barnevernet må bli bedre, slik at dette aldri skjer. For at det skjer 2 ganger er 2 ganger for mye. Men hvis man tenker realistisk på det så synes jeg det er verre at en større andel må bli hos foreldre som bedriver grov omssorgssvikt, enn at noen blir offer for systemet, selv om dette selvsagt ikke er en god nok unnskyldning for de stakkars barna som blir rammet av dette systemet (blir skilt på feil grunnlag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honey Dew skrev:

Kjære, søte Slagelse. Du kommer med en rekke utsagn, som kanskje er riktige, men vi vil se dokumentasjon på påstandene dine. Vi har bedt om dette gjennom side etter side, men du kverner bare på det samme hele tiden.

Du beskylder Barnevernet for korrupsjon og sier at de er uærlige. Da vil vi se DOKUMENTASJON på dette. Bevisbyrden ligger hos deg pga disse beskyldningene. Vennligst ingen blogger, aviser eller tv-program. DOKUMENTASJONEN skal være vitenskapelig utført og ingen synsing.

Du kverner og kverner, men det kommer dessverre ingenting utav det.

Og dokumentasjonen er gitt. Og jeg tror ikke du skal beskylde meg for å ha henvist til blogger ettersom det er bv tilhengerne som har henvist til det som sannferdig dokumentasjon. Og den dokumentasjonen som er gitt er blitt vitenskapelig utført og belyst i Brennpunkt fra 22. april 2014. Jeg forventer din faglige og profesjonelle begrunnelse for at du ikke aksepterer dokumentasjon som er vitenskapelig og troverdig utført. Dette har jeg etterspurt før, men du og andre bv tilhengere her inne har ikke klart å begrunne noe som helst. Derfor er det du som skal bevise at jeg skal ta feil, men du klarer det ikke ettersom du ikke har noe å komme med. Det kommer desverre ikke noe ut av det for dere bv tilhengeres del. Faglig og profesjonell begrunnelse etterspørres - på forhånd takk. 

Og det er nesten litt komisk at du ber om faglig, vitenskapelig dokumentasjon etter som du allerede har fått det. Når du har fått det og ikke aksepterer den, så er det på en måte en selvmotsigelse. Du har altså fått dokumentasjonen, men den er ikke bra nok på tross av at det er godt og detaljert dokumentert. Hva kaller man slik oppførsel? ;) 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rainstorm skrev:

Hvilken er verst: 

1) at 2 av 200 barn blir fratatt foreldrene sine basert på løgn eller feil grunnlag

eller 

2) at 198 av 200 barn må bli boende hos foreldre som er psykisk utviklingshemmet og ikke evner å ta vare på barna sine, eller gi dem det de trenger? 

Jeg (og de fleste andre regner jeg med) synes det er feil og synd at noen barn må tåle å bli skilt fra foreldrene når det ikke er grunnlag for det. Derfor har vi domstoler, derfor kan vi klage på vedtak, og derfor synes jeg at barnevernet må bli bedre, slik at dette aldri skjer. For at det skjer 2 ganger er 2 ganger for mye. Men hvis man tenker realistisk på det så synes jeg det er verre at en større andel må bli hos foreldre som bedriver grov omssorgssvikt, enn at noen blir offer for systemet, selv om dette selvsagt ikke er en god nok unnskyldning for de stakkars barna som blir rammet av dette systemet (blir skilt på feil grunnlag). 

Dette er ikke god nok rettssikkerhet. Det er nok flere enn de sakene som har vært på TV2 og det som også ble sagt i sendingene er at tallene er nok mest sannsynlig høyere. Men de har lagt seg på 200 for å ikke bli beskyldt for å overdrive. Det er det som er realiteten. Når man ser på sakkyndiges rolle i barnevernsaker så er det direkte skummelt å tenke på hvor lav rettssikkerhet man har. Når man kommer til Fylkesnemda så er det slik at barnevernet vinner 90 prosent av sakene der. I Fylkesnemda sitter det tre dommere hvorav en dommer er sakkyndig psykolog. Ofte er den sakkyndige en som har oppdrag for barnevernet. Den sakkyndige har ikke plikt på å melde fra om hvilke oppdrag de har. Da har ikke barnet rettssikkerhet. Itillegg har barnevernet sin sakkyndige i saken med. Da betyr dette at man i realiteten har to sakkyndige som står på barnevernets side. Sånn skal vi ikke ha det. 

Det vi skulle hatt var en instans som kan overprøve vedtakene FØR de går til Fylkesnemda. Vi har det i andre etater. Det er ikke barnets beste å bli kasteball i dette systemet. Å bli plassert i fosterhjem etter fosterhjem eller flyttet fra institusjon til institusjon. Det å bo hos foreldre som er voldelige er vi enig om. Men ingenting er forsvarlig om barnevernet bedriver omsorgsvikt. Begge deler er ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, slagelse skrev:

Det er ikke barnets beste å bli kasteball i dette systemet. Å bli plassert i fosterhjem etter fosterhjem eller flyttet fra institusjon til institusjon. 

Jeg tror ikke du vil finne en eneste som er uenig i dette. Alle barn bør ha så stabile og gode oppvekstvilkår som mulig, enten det er hos foreldrene, i fosterhjem eller i institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
12 minutter siden, slagelse skrev:

Dette er ikke god nok rettssikkerhet. Det er nok flere enn de sakene som har vært på TV2 og det som også ble sagt i sendingene er at tallene er nok mest sannsynlig høyere. Men de har lagt seg på 200 for å ikke bli beskyldt for å overdrive. Det er det som er realiteten. Når man ser på sakkyndiges rolle i barnevernsaker så er det direkte skummelt å tenke på hvor lav rettssikkerhet man har. Når man kommer til Fylkesnemda så er det slik at barnevernet vinner 90 prosent av sakene der. I Fylkesnemda sitter det tre dommere hvorav en dommer er sakkyndig psykolog. Ofte er den sakkyndige en som har oppdrag for barnevernet. Den sakkyndige har ikke plikt på å melde fra om hvilke oppdrag de har. Da har ikke barnet rettssikkerhet. Itillegg har barnevernet sin sakkyndige i saken med. Da betyr dette at man i realiteten har to sakkyndige som står på barnevernets side. Sånn skal vi ikke ha det. 

Det vi skulle hatt var en instans som kan overprøve vedtakene FØR de går til Fylkesnemda. Vi har det i andre etater. Det er ikke barnets beste å bli kasteball i dette systemet. Å bli plassert i fosterhjem etter fosterhjem eller flyttet fra institusjon til institusjon. Det å bo hos foreldre som er voldelige er vi enig om. Men ingenting er forsvarlig om barnevernet bedriver omsorgsvikt. Begge deler er ille. 

Du svarte meg ikke på et enkelt spørsmål der du kunne velge mellom to alternativ. Du avleder fra diskusjonen alle andre fører og går ut i monologer om ting som andre ikke har motsagt deg på, er uenige med, eller som er det man diskuterer for øyeblikket. 

Barnevernet er ikke på barnevernets side, de er på barnets side. 

Seriøst, ser du ikke at du gjør mer skade for barnevernet enn nytte? Du bidrar til at all kritikk mot barnevernet blir satt i bås med paranoide mennesker som kaller barnevernet for "barnefjernet". En balansert kritikk har mer slagkraft en ensidig meningspåvirkning som du driver med i denne tråden, og flere barnevernstråder tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rainstorm skrev:

Du svarte meg ikke på et enkelt spørsmål der du kunne velge mellom to alternativ. Du avleder fra diskusjonen alle andre fører og går ut i monologer om ting som andre ikke har motsagt deg på, er uenige med, eller som er det man diskuterer for øyeblikket. 

Barnevernet er ikke på barnevernets side, de er på barnets side. 

Seriøst, ser du ikke at du gjør mer skade for barnevernet enn nytte? Du bidrar til at all kritikk mot barnevernet blir satt i bås med paranoide mennesker som kaller barnevernet for "barnefjernet". En balansert kritikk har mer slagkraft en ensidig meningspåvirkning som du driver med i denne tråden, og flere barnevernstråder tidligere. 

1. Det er ikke avledning av diskusjon å redegjøre for hvordan det fungerer i rettssystemet når barnevernet tar en sak til Fylkesnemda. Så det skal du ikke beskylde meg for.

2. Hvordan kan barnevernet være på barnets side når de tar barn fra foreldre uten beviselig grunn og deretter sende i fosterhjem? Det er ikke garantier for at de får stabilitet der og deretter må sendes videre. Og det på tross av at de muligens ville hatt det best hjemme hos noen i familie. 

3. Det er ikke mitt problem at bv tilhengere ikke tåler å få kritiske spørsmål om barnevernet og hvorfor de støtter en etat som ikke viser seg å jobbe til barnets beste. Hvis bv tilhengere ikke tåler det, så viser jo det at de ikke har kunnskapen eller vil ta til seg alvoret i slike situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, slagelse skrev:

1. Det er ikke avledning av diskusjon å redegjøre for hvordan det fungerer i rettssystemet når barnevernet tar en sak til Fylkesnemda. Så det skal du ikke beskylde meg for.

Jo, det er avsporing når diskusjonen handler om hvorvidt barnevernet skal løses fra taushetsplikten.Du har forresten fortsatt ikke svart på innlegget om det, som jeg gjentok for deg fire ganger i denne tråden. 

Mener du virkelig at detaljene om barn vanskelige oppvekst skal være åpent tilgjengelig?

Anonymkode: 15558...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er avsporing når diskusjonen handler om hvorvidt barnevernet skal løses fra taushetsplikten.Du har forresten fortsatt ikke svart på innlegget om det, som jeg gjentok for deg fire ganger i denne tråden. 

Mener du virkelig at detaljene om barn vanskelige oppvekst skal være åpent tilgjengelig?

Anonymkode: 15558...ffb

Det har jeg sagt min mening om tidligere i diskusjonen. Så jeg har ikke avsporet noen debatt. Og da har ikke du rett til å beskylde meg for det. Enkelt og greit. Jeg har sagt at barnevernet i noen saker skal fritas fra taushetsplikten der hvor det er klart og tydelig oppe i dagen at barnevernet har bedrevet omsorgssvikt. Barnevernet er fritatt for taushetsplikten i saken fra Kristiansand som er belyst på TV2. Men barnevernlederen vil ikke uttale seg og har sagt at hun ikke kan det. Det er ingen som syns det er hyggelig at deres liv blir offentlig-gjort. Men noen må betale prisen for at andre barn ikke skal lide samme skjebne under barnevernet. Det i seg selv er tragisk, men noen ganger nødvendig. Barnevernets svik skal vi bli kvitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gjestvest skrev:

I norsk rett ligger bevisbyrden hos den som mener seg å ha blitt feil eller urettferdig behandlet. Det vi kaller den skadelidte eller klager. Det paradoksale her er at der det ikke har skjedd en feil eller urettferdig behandling foreslår en å utnytte en annen parts rettighet, nemlig barnets, i et forsøk på å omgå reglene. Det er ikke kun egoistisk, det er også uredelig. Vi vet tross alt hvordan en sak kan angripes på forskjellige måter bare en finner den riktige journalist. Du kan være sikker på at det ikke kun er saken som rives i filler for å lage en tilpasset artikkel for å ødelegge en omdømme. Men med det vil det også rives i filler livet til et lite barn.

Tror du blander bevisbyrde i en rettsak og bevisbyrde i generell vitenskapelig sammenheng. Bevisbyrden jeg sikter til er det vitenskapelige grunnlaget for omsorgsovertakelser i det norske barnervernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Arkana skrev:

Bravia, jeg har aldri benektet at det har blitt begått feil i Barnevernet, så det trenger du ikke gi meg dokumentasjon på. Det jeg har et problem med er 1) påstanden om at Barnevernet systematisk gjør feil med vilje og 2) at enkelte mener løsningen er nedleggelse av Barnevernet. 

Dersom man ikke følger vitenskapelige rettningslinjer når det kommer til menneskeliv, vil du da kalle det skjødesløshet da? Vi kan godt kalle det for det, men det gjør ikke akkurat saken noe bedre av den grunn.

Om BV bør legges ned kan selvsagt diskuteres. Imidlertid bør ledelsen gå umiddelbart, fordi de har hovedansvaret for alle feilene (enten de er med vilje eller ikke).

Det er uansett store problemer med denne "vi er ikke et foreldrevern-ideologien". For eksempel:

I stedet for å rive ungen ut av armene på foreldre med noen psykiske vansker bør de heller hjelpes...livet ut. Ikke lur dem med mødrehjem for så å ta ungen fram dem etter oppholdet er ferdig. I det minste bør de få ha samvær med barna hver eneste uke. Om mor eller far drikker, ta fra dem flaska og ikke barnet. Om mor eller far er fra en annen kultur og har "unorske oppdragelsesvaner", forklar dem at norske regler må følges. Bryter de loven, la dem sone...men for guds skyld...la dem få treffe ungen sin etterpå.

Et barnevern i seg selv er ganske utdatert og burde vært inkorporert i familievernet. Et lite samfunn rundt et barn er uhyre kompleks med en unik etikk, kultur og andre antropologiske aspekter. Å rykke inn hver gang man ser et problem i familie og "kidnappe" ungen gjør deg ikke til en "superhelt". Det gjør deg bare til en ignorant idealist.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rainstorm skrev:

Hvilken er verst: 

1) at 2 av 200 barn blir fratatt foreldrene sine basert på løgn eller feil grunnlag

eller 

2) at 198 av 200 barn må bli boende hos foreldre som er psykisk utviklingshemmet og ikke evner å ta vare på barna sine, eller gi dem det de trenger? 

Jeg (og de fleste andre regner jeg med) synes det er feil og synd at noen barn må tåle å bli skilt fra foreldrene når det ikke er grunnlag for det. Derfor har vi domstoler, derfor kan vi klage på vedtak, og derfor synes jeg at barnevernet må bli bedre, slik at dette aldri skjer. For at det skjer 2 ganger er 2 ganger for mye. Men hvis man tenker realistisk på det så synes jeg det er verre at en større andel må bli hos foreldre som bedriver grov omssorgssvikt, enn at noen blir offer for systemet, selv om dette selvsagt ikke er en god nok unnskyldning for de stakkars barna som blir rammet av dette systemet (blir skilt på feil grunnlag). 

Det er synd om samfunnet skal være bygget opp den måten: Verdens beste land å bo i klarer ikke å hjelpe 200 psykisk utviklingshemmede til å være foreldre for sine egne barn... Hva med å la famile og venner rundt ta hovedbyrden? Evt. om de nevnte foreldrene ikke har et behjelpende  nettverk, la forsterforeldrene ta hovebyrden med oppdragelsen. Men slutt med dette inhumane jævælskapet med skille foreldrene enten nesten eller helt fra barna sine. Man bør finne bedre etiske komproisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, slagelse skrev:

Det har jeg sagt min mening om tidligere i diskusjonen. Så jeg har ikke avsporet noen debatt. Og da har ikke du rett til å beskylde meg for det. Enkelt og greit. Jeg har sagt at barnevernet i noen saker skal fritas fra taushetsplikten der hvor det er klart og tydelig oppe i dagen at barnevernet har bedrevet omsorgssvikt. Barnevernet er fritatt for taushetsplikten i saken fra Kristiansand som er belyst på TV2. Men barnevernlederen vil ikke uttale seg og har sagt at hun ikke kan det. Det er ingen som syns det er hyggelig at deres liv blir offentlig-gjort. Men noen må betale prisen for at andre barn ikke skal lide samme skjebne under barnevernet. Det i seg selv er tragisk, men noen ganger nødvendig. Barnevernets svik skal vi bli kvitt. 

Men her glemmer du jo helt barna... Når foreldrene vil brette ut alt i media, er det jo bra ar bv beskytter barna ved å nekte å legge åpen sensitiv informasjon om dem. 

I den "fjerne barnevernet"-gruppa på fb var det en som hadde lagt ut masse papirer/rapporter fra bv om saken sin. Hun mente at disse dokumentene viste at bv gjorde feil.Men for meg viste det bare hvor lite mor forsto av barns behov, av barnevernets ståsted, av seg selv som mor.

Så lenge barna er for unge til å gi samtykke, er det vanskelig å gi ut taushetsbelagte opplysninger. Det forstår du vel? 

 

Anonymkode: 15558...ffb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjestvest
7 timer siden, Bravia skrev:

Tror du blander bevisbyrde i en rettsak og bevisbyrde i generell vitenskapelig sammenheng. Bevisbyrden jeg sikter til er det vitenskapelige grunnlaget for omsorgsovertakelser i det norske barnervernet.

Jeg bemerker meg at motdebattantene trives godt med å avlede fra diskusjoner de deltar i.

Brukeren har ikke påstått noe som helst.

Brukeren du debatterer med skriver som følger:

" Jeg har ikke påstått noe som helst og trenger heller ikke bevise noe. Du skriver bare svada i håp om at vi skal glemme din manglende dokumentasjon. Om du mener at det er noe galt med Barnevernets nåværende praksis er det du som må bevise det. "

Det er du som mener barnevernet å svikte. Det er dermed du som er klager, og som da har bevisbyrden.
Du må gjerne forsøke å skille mellom å være klager i rettspraksis sammenheng og omsorgssaker i barnevernet, men det endrer ikke det fatum at du her er den som klager på barnevernets behandling av saker. Hvilket var det jeg ville frem til, og grunnen til at jeg spesifikt valgte å bruke også ordet klager i mitt innlegg. Noen barnevernsaker havner videre i retten.

Om du har dokumentasjon å legge frem på at barnevernet svikter burde du som en motvekt også legge frem dokumentasjon på at det også fungerer. Ellers så vil du kunne fremstå utroverdig. Dette gjelder både i en domstol, og i norsk barnevern.

Endret av gjestvest
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. februar 2017 den 13.16, slagelse skrev:

Jeg tror ikke du skal beskylde meg for det. Når dere går etter å sverte bv ofre på usaklig grunnlag, så må dere regne med å få noen sannhets ord. Forhold deg heller til tema og barnets beste - ikke egen og barnevernets prestisje. På forhånd takk. 

@slagelse jeg er enig i at du avsporer. Du har fått frem poenget ditt - du trenger ikke gjenta deg selv til det kjedsommelige i alle tråder. Det eneste inntrykket du gir er at det kanskje ikke var så usaklig likevel! Jeg vil be deg følge ditt eget råd her! 

Anonymkode: 46b8b...a1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnevernet kan gjøre feil ser jeg ikke bort i fra - alle mennesker kan gjøre feil. 

Jeg har har to venninner som ble tatt av barnevernet da de var små. Begge to veldig glad for det. 

Hun ene ble tatt da hun var baby, broren noen år eldre. Broren hadde nesten ikke språk, og fosterforeldrene måtte lære han å leke. Da barnevernet enda drev på med tiltak sa de til henne at hun måtte snakke med babyen men hun hadde jo ingenting å si svarte hun. 

Søsknene hadde kontakt med biologisk mor gjennom hele oppveksten men besøkene var ikke noe de satt pris på. Da det ble vanlig med mobil begynte biologisk mor å ringe daglig. Disse telefonene ble sjeldent besvart da de ikke orket å høre daglig på hvor feil barnevernet hadde gjort - selv var de jo så uendelig glad for at de ble tatt, de vokste opp i et godt fosterhjem med mamma og pappa. 

For meg - etter å ha hørt hvordan hun snakker på telefon har jeg alltid tenkt på at hun må være psykisk utviklingshemmet. Og hun hadde aldri klart å gitt dem det et barn trenger. Hun fikk en sønn med en ny mann senere, som hun fikk beholde kun pga manmen var "normal" - han er nå uføretrygdet. 

Så dermed tenker jeg jo litt og - hvorfor det skal være best for barna å havne hos familie - hadde det skjedd med min venninne hadde jo mor stått på døra daglig. Måtte jo i så fall vært familie som bodde en flytur unna slik at barna ikke måtte risikere daglig å se foreldrene som av en grunn ikke kan ha de boende hjemme. Dette hadde ikke vært en fordel for min venninne - hun mener tvert i mot hun burde blitt tvangsadoptert slik at hun hadde sluppet alt styret som fulgte med biologisk mor.  

Å frita barnevernet fra taushetsplikt vil kun ramme barna.  Foreldre som blir fratatt barna vil alltid si det er uten grunn. 

Anonymkode: ac143...1d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes offentlige kontrollsystemer allerede som har rett på innsyn i saker for å vurdere om utøvelsen hos barnevernet er god. Jeg tror det er Helsetilsynet de ligger under. Så riktig svar er: Ja det er behov for å stadig kikke barnevernet i kortene på ulike saker. Nei det er ikke hvermansen som skal gjøre dette både av hensyn til barnas personvern og fordi hvermansen ikke er kompetent til å vurdere ulike lovkrav mot praksis.

Så hvis man mistenker mye uheldig utøvelse ab barnevern, så får Helsetilsynet igangsette en større undersøkelse.

Husk også at barnevernspedagoger ikke flytter barn helt etter eget forgodtbefinnende. De må ta saken til retten/fylkesnemd og der argumentere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...