Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, slagelse skrev:

Jeg har dokumentert mine, så det skal du ikke beskylde meg for.

Nei, du har ikke dokumentert påstandene dine. Du har kommet med enkelthistorier som ikke på noen måte viser at det foregår bevisst ubegrunnede omsorgsovertakelser i Barnevernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, slagelse skrev:

Mener du at det er barnets beste å bli fratatt kjærlige og egnede foreldre? Det mener ikke jeg. 

Hvordan kan du vite om foreldrene er egnede? Har du innsyn i papirene deres?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkana skrev:

Ut fra linken du har lagt til kan jeg ikke se at Barnevernet driver det du kaller massive lovbrudd  Jeg finner noen avvik som i all hovedsak går ut på at den som har sendt bekymringsmelding ikke har fått tilbakemelding fra Barnevernet innenfor tidsfristen. Og joda, det er et lovbrudd, men ikke noe som har gått ut over barns sikkerhet. Og forøvrig, avvik forekommer overalt, på sykehus, legekontorer, i Hjemmetjenesten osv. Dette er ikke noe nytt eller spesielt for Barnevernet. At det forekommer avvik er på ingen måte ensbetydende med at etaten ikke trengs eller at de ikke gjør en god jobb.

Det var en fin måte å bagatellisere det på. Det er lovbrudd i 33 av 36 kommuner. At det foregår lovbrudd i andre sektorer gjør ikke saken noe bedre. Et lovbrudd blir ikke noe mindre fordi det finnes andre lovbrudd.

Forøvrig interessant at du totalt ignorerer med etterspørsmel etter vitenskapelig litteratur som støtter norsk praktisering av omsorgsovertakelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvordan kan du vite om foreldrene er egnede? Har du innsyn i papirene deres?

På samme måte hvordan kan du vite at Barnevernet er egnet? Har du vitenskapelig dokumentasjon på dette? Mange av de ansatte har ikke mer enn 3-årig utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
25 minutter siden, slagelse skrev:

Heller en bekymringsmelding for mye? Javel? For at barnevernet skal la være å undersøke faktagrunnlaget for så å ta barnet uten å ha grunnlag for det? Det er ikke barnas beste å bli fratatt foreldre som er egnet til å ta vare på dem. 

Jeg har lest om den saken. Og den er forferdelig. Når det er sagt så virker det som du glemmer at det er mange inkompetente saksbehandlere i barnevernet. 

Jeg kan forstå en paranoia rundt at barnevernet dikter opp historier. Da det nettopp ble diktet opp en historie av deg. Jfr det understrekede.
Det er et faktum at handlinger vi selv utfører, tankegang vi har, forventer vi å se hos andre. Men realiteten er at andre ikke nødvendigvis har samme personlighet som oss.

Endret av gjestvest
La til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bravia skrev:

Det var en fin måte å bagatellisere det på. Det er lovbrudd i 33 av 36 kommuner. At det foregår lovbrudd i andre sektorer gjør ikke saken noe bedre. Et lovbrudd blir ikke noe mindre fordi det finnes andre lovbrudd.

Her prater du bare tull. Du er så oppsatt på at Barnevernet begår lovbrudd at du ikke ser det store bildet, som er barnas sikkerhet. Lovbrudd skal ikke forekomme, men det er enorm forskjell på lovbrudd som går på å ikke informere melder i tide og lovbrudd som går på å bevisst ubegrunnet frata foreldre omsorgen for barna sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Arkana skrev:

Her prater du bare tull. Du er så oppsatt på at Barnevernet begår lovbrudd at du ikke ser det store bildet, som er barnas sikkerhet. Lovbrudd skal ikke forekomme, men det er enorm forskjell på lovbrudd som går på å ikke informere melder i tide og lovbrudd som går på å bevisst ubegrunnet frata foreldre omsorgen for barna sine.

Jeg kan komme med mye mer dokumentasjon om du ønsker, så vær ikke bekymret for det. Men nå er det din tur først. Kom med din dokumentasjon på det vitenskapelige grunnlaget for norsk praksis for for omsorgsoverdragelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bravia skrev:

Jeg kan komme med mye mer dokumentasjon om du ønsker, så vær ikke bekymret for det. Men nå er det din tur først. Kom med din dokumentasjon på det vitenskapelige grunnlaget for norsk praksis for for omsorgsoverdragelse.

igjen, siden du også tydeligvis har tungt for det, det er ikke jeg som har kommet med påstander om Barnevernets praksis for omsorgsovertakelse, og jeg trenger ikke dokumentere noe som helst. Og del gjerne av all denne dokumentasjonen du har.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bravia skrev:

På samme måte hvordan kan du vite at Barnevernet er egnet? Har du vitenskapelig dokumentasjon på dette? Mange av de ansatte har ikke mer enn 3-årig utdannelse.

Hvor mange år tenker du at de skal ha for å kunne gjøre jobben da? Og hva mangler?

Anonymkode: 671d6...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange år tenker du at de skal ha for å kunne gjøre jobben da? Og hva mangler?

Anonymkode: 671d6...a4a

Hvor skal man begynne? Man bør ha god kjenskap og god erfaring med juss, psykriatri, psykologi, kulturforståelse, generelle medisinske kunnskaper m.m. Det får man ikke etter en tre årig utdannelse. Barnevern omhandler alvorlig inngripen i menneskeliv, dette er ikke et PT-kurs på Bahamas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arkana skrev:

igjen, siden du også tydeligvis har tungt for det, det er ikke jeg som har kommet med påstander om Barnevernets praksis for omsorgsovertakelse, og jeg trenger ikke dokumentere noe som helst. Og del gjerne av all denne dokumentasjonen du har.

Hva gjør du i så fall i en debatt dersom du ikke tar stilling til noe som helst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bravia skrev:

Hvor skal man begynne? Man bør ha god kjenskap og god erfaring med juss, psykriatri, psykologi, kulturforståelse, generelle medisinske kunnskaper m.m. Det får man ikke etter en tre årig utdannelse. Barnevern omhandler alvorlig inngripen i menneskeliv, dette er ikke et PT-kurs på Bahamas.

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt; hvor lang utdannelse mener du er bra nok? 

Og hvilke av fagene du nevner er ikke i barnevernsstudiet? 

Anonymkode: 671d6...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, slagelse skrev:

Og mange av de barna barnevernet tar skulle aldri vært tatt. Hvorfor nevner du ikke det? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Det er også umulig å ha debatt når du ikke kan dokumentere dine påstander. Jeg har dokumentert mine, så det skal du ikke beskylde meg for.

Fordi jeg argumenterer mot din påstand om at det bare skal en bekymringsmelding til før barnevernet henter barn fra velfungerende hjem? Tallene mine hentet jeg fra SSB. Du er velkommen til å gå inn å dobbeltsjekke.

Men greit. Jeg tror ikke det er sånn at mange barn blir tatt fra foreldrene ubegrunnet. Dette begrunner jeg i antall saker barnevernet behandler årlig. Tallet omsorgsovertakelser skulle vært høyere om det var sånn at barnevernet tok lett på dette.

Dessuten er alle historiene vi hører fra foreldrenes. Jeg vet ikke om jeg noen gang har hørt om et barn som beklaget at det ble tatt ut av hjemmet (men her stoler jeg på at du har lenker). Dette tilsier også at foreldrene er lite i stand til å innse egne manglende omsorgsevner (og at saker med feilaktige omsorgsovertakelser er ganske lavt).

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

@Bravia det finnes forskning på at omsorgsovertakelse er en stor belastning for barn, men det må bli sett i sammenheng. Det er en større belastning å la dem bli hos foreldre som driver omsorgssvikt og som ødelegger dem. Så langt det lar seg gjøre vil det norske barnevernet jobbe mot å yte tiltak mens barnet fremdeles bor hos foreldrene sine. Å tro at omsorgsovertakelse er barnevernets eneste tiltak er kunnskapsløst. Så lenge det er forsvarlig å la barna bli hos foreldrene jobber man mot det, men noen ganger er skaden så stor og omsorgssvikten så omfattende at den beste løsningen er å la barna vokse opp i andre hjem. Og dette betyr ikke at alle fosterbarn vokser opp til å ha det bra. Tvert i mot. 

Hva mener du man skal gjøre? At ALLE barn skal få oppfølging hos sine foreldre? At man skal bli tvunget til å forbli i et hjem der mor prostituerer seg i stua, eller der far slår mor i alkoholrus, eller der foreldrene dine er så deprimerte at de ikke gir deg mat på bordet, eller rene klær og du nærmest sulter i hel? Ja, man kan prøve å hjelpe disse foreldrene til å bli ansvarlige foreldre som kan ta vare på barna sine selv, fordi barna har en trygghet og knytning til foreldrene sine selv om de har blitt misbrukt og sviktet, men noen ganger er det riktige å skjerme barna. Gi de muligheten til å knytte bånd til andre ansvarlige voksenpersoner. For sannheten er dessverre at noen voksne/foreldre ikke ønsker, eller evner, å ta tak i seg selv, selv om det handler om å bli gode nok foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt; hvor lang utdannelse mener du er bra nok? 

Og hvilke av fagene du nevner er ikke i barnevernsstudiet? 

Anonymkode: 671d6...a4a

La oss "sette oss ned" og ta en diskusjon på det. Henholdsvis en psykriater-, psykolog, medisin, antropolgisk og en jussutannelse krever opp mot 5 år eller mer og for å bli god i yrket kreves det mange år med erfaring. Omtrent hvilken som helst utdannelse kan berøre mange av disse emnene. Men mener denne "berøringen" over tre år er godt nok til å gripe inn et menneskets liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Hvordan kan du vite om foreldrene er egnede? Har du innsyn i papirene deres?

Hvordan kan du vite at barnevernet er egnede til å foreta omsorgsovertakelse på falske grunnlag? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Bravia skrev:

Hva gjør du i så fall i en debatt dersom du ikke tar stilling til noe som helst?

Ber om at påstander dokumenteres slik at debatten holdes på et saklig nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gjestvest skrev:

Jeg kan forstå en paranoia rundt at barnevernet dikter opp historier. Da det nettopp ble diktet opp en historie av deg. Jfr det understrekede.
Det er et faktum at handlinger vi selv utfører, tankegang vi har, forventer vi å se hos andre. Men realiteten er at andre ikke nødvendigvis har samme personlighet som oss.

Javel? Så hvis du hadde vært under barnevernet og i voksen hentet ut dine saksdokumenter, lest igjennom og funnet mange historier som du vet at er rent oppspinn. Hvem er det da som har paranoia? Barnevernet eller deg selv? Har barnevernet rett til å dikte opp historier, forfalske saksdokumentene og skrive rapporter om tester som aldri er blitt utført? Hvis du mener det, så forventer jeg den saklige begrunnelsen for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slagelse skrev:

Javel? Så hvis du hadde vært under barnevernet og i voksen hentet ut dine saksdokumenter, lest igjennom og funnet mange historier som du vet at er rent oppspinn. Hvem er det da som har paranoia? 

Forskjellen ligger i at du ikke bare er ute etter å fortelle din egen historie (som selvsagt er helt greit), men at du gjør egne erfaringer allmenne og udokumentert konkluderer med at Barnevernet generelt driver med bevisst ubegrunnede omsorgsovertakelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rainstorm skrev:

@Bravia det finnes forskning på at omsorgsovertakelse er en stor belastning for barn, men det må bli sett i sammenheng. Det er en større belastning å la dem bli hos foreldre som driver omsorgssvikt og som ødelegger dem. Så langt det lar seg gjøre vil det norske barnevernet jobbe mot å yte tiltak mens barnet fremdeles bor hos foreldrene sine. Å tro at omsorgsovertakelse er barnevernets eneste tiltak er kunnskapsløst. Så lenge det er forsvarlig å la barna bli hos foreldrene jobber man mot det, men noen ganger er skaden så stor og omsorgssvikten så omfattende at den beste løsningen er å la barna vokse opp i andre hjem. Og dette betyr ikke at alle fosterbarn vokser opp til å ha det bra. Tvert i mot. 

Hva mener du man skal gjøre? At ALLE barn skal få oppfølging hos sine foreldre? At man skal bli tvunget til å forbli i et hjem der mor prostituerer seg i stua, eller der far slår mor i alkoholrus, eller der foreldrene dine er så deprimerte at de ikke gir deg mat på bordet, eller rene klær og du nærmest sulter i hel? Ja, man kan prøve å hjelpe disse foreldrene til å bli ansvarlige foreldre som kan ta vare på barna sine selv, fordi barna har en trygghet og knytning til foreldrene sine selv om de har blitt misbrukt og sviktet, men noen ganger er det riktige å skjerme barna. Gi de muligheten til å knytte bånd til andre ansvarlige voksenpersoner. For sannheten er dessverre at noen voksne/foreldre ikke ønsker, eller evner, å ta tak i seg selv, selv om det handler om å bli gode nok foreldre. 

Hvis foreldre ikke er gode nok omsorgspersoner skulle barnevernet vurdert øvrig familie og nettverk. Dette er barnevernet forpliktet til via norsk lov. Når barnevernet unnlater å gjøre dette bryter de loven. Hvis det er snakk om flere barn, så skulle de også fått lov til å bo sammen. Istedet skjer det i flere tilfeller at barna blir plassert i forskjellige fosterhjem og de får ikke lov til å ha kontakt med hverandre. Så hvis foreldrene da har bedrevet omsorgssvikt, så skal ikke barnevernet heller fritas for den omsorgssvikten de bedriver. Det er ingen vinnere i de gruppene, kun tapere. Grunnlaget barnas beste som barnevernet bruker i slike tilfeller er et bedrag. Hadde barnevernet vurdert øvrig familie og nettverk ville ikke behovet for fosterhjem vært så stort som nå. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...