Gå til innhold

Anne Brith


MiriamH

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, KBNS skrev:

Du har tydeligvis ikke veldig peiling på juss. Den artikkelen du lenker til handler ikke om allemannsretten på strender overhodet, den handler om retten til adkomst og til å sette opp brygge. 

Og det finnes ingen ubetinget rett for allmennheten til å oppholde seg i private strandsoner. Vilkåret er at du ikke skal være til sjenanse for grunneier. Bl.a har grunneier rett på en privat sone på ca. ett mål dersom de har hytte/hus i strandsonen (som jo er ganske vanlig å ha). Den private sonen kan også være større, dette er i stor grad en skjønnsmessig vurdering. Grunneier skal slippe å sjeneres av mennesker som legger seg for å sole seg, danse toppløs magedans osv.

Skal man sette opp telt/hengekøye er det også regler på hvor langt unna man skal være og hvor lenge man kan oppholde seg der dersom det er hytter/hus i nærheten. Man bør søke å unngå å sette opp telt i nærheten av hytter generelt.

Da fikk vi oppklart litt om allemannsretten, så slipper folk å bli feilinformert og ta seg til rette i større grad enn de har lov til :)

Ang Anne Brith, siden det tross alt er henne denne tråden handler om.. Synes det er kjempebra at hun er med og rydder strender for plast! Privat eller ikke, handlingen er både god og viktig.

Alt dette du skriver er sikkert riktig..Jeg synes bare det hun skrev var festelig... "Tenk om noen tok seg ett bad på en av deres strender,, det skulle tatt seg ut" :kosteskaft:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest orfeus
25 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

http://www.piasverden.com/?m=1

Måtte Google og det var skremmende gjenkjennelig. Hun har nok funnet litt av inspirasjonen hos en viss rosablogger, ja. Fornøyelig. 

Nydelig 🤣

Anne Brith har blitt ganske god på det der med fortellinger fra fantasien, har hun ikke? Eller, hvis det er sant det hun skriver, skjønner jeg ingen ting. Hvorfor vil ikke kvinner hilse på henne? Hvis hun er så godhjertet og livlig som hun skriver om i bloggen, så burde hun jo være den mest populære venninnen? Eller er det slik at når hun sier at hun er ærlig og sier sin mening, så betyr det egentlig at hun er frekk og ubehøvlet? Og, syns hun det er fint at andre stiller opp på dugnad slik at hun kan feire nasjonaldagen, eller syns hun dugnader ikke skal eksistere i det hele tatt? 

Jeg skjønner ikke noe. Ikke hvorfor hun omtaler andres eiendom som sin (hytta til foreldrene til en hun har datet i noen måneder), eller hvorfor hun later som om hun kan kjøpe hus i ti-millionersklassen, - noe som passer dårlig sammen med at hun i full offentlighet tigger seg til sponsing av både bursdagsmiddager og klær til familien. 

Mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde tørt å være hennes venn om mine barn gikk i klassen.. Du vet jo aldri når du kan bli kommentert på bloggen slik at nesten alle vet hvem du er.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
På 21.5.2018 den 11.33, terteskjell skrev:

Vet ikke om jeg hadde tørt å være hennes venn om mine barn gikk i klassen.. Du vet jo aldri når du kan bli kommentert på bloggen slik at nesten alle vet hvem du er.

Akkurat den tanken har streifet meg også. Hva om AB var mor til en klassekamerat av barnet mitt. Hvordan ville det være å måtte forholde seg til henne? Jeg hadde hilst på henne, men samtidig ville jeg hatt minst mulig med henne å gjøre. Ganske enkelt fordi jeg ville følt meg utrygg. Å aldri vite om det en sier, eller den en er ville bli brukt på bloggen. Jeg ville ikke kunne stole på henne. Og hva om mitt barn skulle overnatte hos hennes, eller omvendt. Kunne jeg være sikker på at den situasjonen ikke ble brukt på bloggen? Kan tenke meg at folk rundt henne vurderer slike situasjoner, og kanskje unngår dem. .. Hun har altså frivillig satt seg i denne situasjonen, som gjør at nærmiljøet tar avstand (de andre mødrene hilser ikke), og på et såpass lite sted tenker jeg at det kan føles ensomt.

Ryddet for persondebatt. Edie, mod.

Endret av formula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, margrit skrev:

Noen som leser Pias verden om mora til Bønna? Hun har nettopp skrevet om dugnad og konfirmasjon. Skulle nesten tro hun var inspirert av AB😂

Fantastisk 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, terteskjell skrev:

Alt dette du skriver er sikkert riktig..Jeg synes bare det hun skrev var festelig... "Tenk om noen tok seg ett bad på en av deres strender,, det skulle tatt seg ut" :kosteskaft:

Nei, alt @KBNS skriver er ikke riktig. Det har vært noen Høyesterettsdommer som sier at i strandsonen må eierne tåle mer ferdsel. 

https://www.okokrim.no/prinsipiell-hoeyesterettsdom-om-allmennhetens-rettigheter.416117.no.html

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hytta til foreldrene til daten til Anne Brith (det vil selvfølgelig si ABs egen personlige hytte så det er avklart) ligger vel ved den bukten på Ostøya som heter Hestehagan?

Der er det plenty med båter på svai hele sommeren ikke langt fra land. Det er en veldig fin og mye brukt uthavn bortsett fra ved vestavind. Strendene på sørsiden av bukten er ganske riktig private men slik @Kollontaj skriver er det at en strand er privat ikke ensbetydende for at ikke man (med behørig hensyn slevfølgelig) kan ferdes der.

Personlig ser jeg lite grunn til å benytte akkurat de private strendene i Hestehagan når jeg er der. De andre strendene er MYE finere syns jeg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
34 minutter siden, PluttiPlutti skrev:

Skal ta en titt med kikkerten senere idag, passerer hytta 16-17 tiden. 

Jeg ville vært forsiktig med å skrive sånt. Nå anmelder hun sikkert alle som passerer i nevnte tidsrom for stalking, samt at vi får et tåredryppende innlegg på bloggen om at ikke engang på den private stranden sin får hun være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
44 minutter siden, PluttiPlutti skrev:

Skal ta en titt med kikkerten senere idag, passerer hytta 16-17 tiden. 

Du trenger ikke ;) de har ikke møttes på mange dager, men møttes i dag på halvvegen, ved en strand. Hun fikk ring av ham. En ring av plast som han knyttet rundt fingeren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, formula skrev:

Du trenger ikke ;) de har ikke møttes på mange dager, men møttes i dag på halvvegen, ved en strand. Hun fikk ring av ham. En ring av plast som han knyttet rundt fingeren hennes.

Tydeligvis ikke bildeverdig:fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, formula skrev:

Du trenger ikke ;) de har ikke møttes på mange dager, men møttes i dag på halvvegen, ved en strand. Hun fikk ring av ham. En ring av plast som han knyttet rundt fingeren hennes.

Veldig romantisk... Hvis man er 12 år 😉

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Hummingbird2 skrev:

Veldig romantisk... Hvis man er 12 år 😉

Du slette tid sier jeg. Ring av plast? Tror jeg ikke hadde blitt overlykkelig over å få det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kollontaj skrev:

Nei, alt @KBNS skriver er ikke riktig. Det har vært noen Høyesterettsdommer som sier at i strandsonen må eierne tåle mer ferdsel. 

https://www.okokrim.no/prinsipiell-hoeyesterettsdom-om-allmennhetens-rettigheter.416117.no.html

Jo, alt jeg skriver er riktig. Jeg jobber med dette. Den saken du viser til omhandler ikke en privat strand, men holmer ute i havet. Det er selvsagt forskjell på hva man kan og bør tåle på en strand man selv eier, og på noen holmer uti havet som du ikke er eier av. Kjedelig for han at folk liker å bade nære hytta hans, men hadde denne saken handlet om en strand han var eier av hadde fort saken kunne sett annerledes ut. 

Ja, man må tåle mer ferdsel langs strender, også der det er private grunneiere og ikke kommunen som eier stranda. Men som jeg skrev har ikke allmennheten en ubetinget rett til å bruke private strender, og den dommen du linker til her endrer ikke på det faktum. Hvis du skal slå i bordet med en Høyesterettsdom bør du klare å skille ut faktum i den konkrete saken, tolke hva Høyesterett uttaler som gjelder en konkret vurdering av den forestående saken, hvilke uttalelser som vil kunne være av betydning i liknende saker og hvilke uttalelser man kan bruke til lovtolkning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, formula skrev:

Du trenger ikke ;) de har ikke møttes på mange dager, men møttes i dag på halvvegen, ved en strand. Hun fikk ring av ham. En ring av plast som han knyttet rundt fingeren hennes.

Skikkelig romantiker, han der...:fnise:

Plastring og et stort nei til kjærlighetsferie i utlandet. Her har nok AB funnet et skikkelig kupp av en kjæreste. 

Endret av SjokoLine
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest formula
20 minutter siden, Hummingbird2 skrev:

Veldig romantisk... Hvis man er 12 år 😉

Ikke sant... han kunne da i det minste kjøpt en liten sølvring til henne sånn som hun sjauet før bursdagen hans, og formelig har øst gaver over ham siden de møttes. Men mulig AB velger å kun se symbolverdien, og at dette en gang for alle bekrefter forholdet og en framtid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KBNS 

«Ferdselsretten og hva som skal defineres som utmark beror blant annet på hva slags type eiendom det dreier seg om. Eiendommer i strandsonen skiller seg ut. Høyesterett har uttalt: «De tilgjengelige strandområder er over tid blitt betydelig redusert samtidig som stadig flere har tid og anledning til å bruke områdene. Dette får den betydning at grunneiere som bygger i strandsonen må finne seg i å få allmennheten tettere inn på seg enn det som gjelder i områder hvor allmennhetens behov for ferdsel er mindre.»

Kilde: 

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/07/Fri-ferdsel-i-strandsonen

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kollontaj skrev:

@KBNS 

«Ferdselsretten og hva som skal defineres som utmark beror blant annet på hva slags type eiendom det dreier seg om. Eiendommer i strandsonen skiller seg ut. Høyesterett har uttalt: «De tilgjengelige strandområder er over tid blitt betydelig redusert samtidig som stadig flere har tid og anledning til å bruke områdene. Dette får den betydning at grunneiere som bygger i strandsonen må finne seg i å få allmennheten tettere inn på seg enn det som gjelder i områder hvor allmennhetens behov for ferdsel er mindre.»

Kilde: 

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/07/Fri-ferdsel-i-strandsonen

Artikkelen du linker til bidrar ikke med noe nytt. Ser ikke poenget i å "diskutere" dette mer uansett, du er åpenbart ikke juridisk utdannet (en artikkel skrevet av en advokat for hegnar.no er ikke akkurat en rettskilde for å si det sånn) og denne tråden handler om Anne Brith, ikke om strandsoner. Du har heller ikke klart å komme med noen argumenter som viser at det jeg sier er feil, du bare supplerer med linker som sier mye av det jeg sier pluss litt til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...