Gå til innhold

Student som vil ha Mac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.2.2017 den 20.46, jabx skrev:

Det finnes andre deler som kommer fra underleverandører, men måten det er satt sammen på, hvordan det rundt er designet, osv. skiller seg fra andre bærbare.

Det er tydelig at Apples markedsføringskampanje virker spesielt godt på dem med begrenset innsikt i hvordan datamaskiner fungerer.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.2.2017 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med hva som er i en Mac laptop og som ikke finnes i en pc-laptop...

Anonymkode: 64e77...3eb

Blant annet tastatur, pekeflate og Taptic Engine. Disse er spesialdesignet av Apple selv og finnes ikke for PC. For PC finnes i beste fall bleke etterligninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at Apples markedsføringskampanje virker spesielt godt på dem med begrenset innsikt i hvordan datamaskiner fungerer.

Anonymkode: aed03...36a

Det er tydelig at du ikke klarer å komme med gyldige motargumenter, så du må ty til svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, jabx skrev:

Blant annet tastatur, pekeflate og Taptic Engine. Disse er spesialdesignet av Apple selv og finnes ikke for PC. For PC finnes i beste fall bleke etterligninger.

Alt der finnes til pc også. Selv ikke på Apple sine sider hevder de at de har noe som ikke en vanlig pc har.

Så da kan man bare konkludere med at Apple ikke har noe annet spesielt enn en god markedsføring, som noen velger å svelge hel. Stakkars de som da skal stå frem og hevde noe som så opplagt ikke er sant. Disipler hele gjengen og på samme nivå som religiøst fanatikere.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2017 den 22.27, jabx skrev:

Hva slags Mac har du?

Du får ikke nødvendigvis mer for pengene med PC. Maskinene varer som regel kortere, har dårligere holdbarhet, osv.

Macbook pro 2012 :) Nja, jeg personlig kan ikke skryte på meg mye kunnskap om dette, men har snakket med folk som har ganske peiling på hvordan en pc og mac er bygd opp, og vet hva slags deler som er bedre enn andre og lignende. Jeg har ikke peiling på sånne ting, men har fått med meg at mac er ganske overpriset pga utseende og varemerke. For all del, er veldig fornøyd med mac egentlig, og batteritid og "stillhet" på mac slår jo pc lett! Jeg synes at eplehuset er gode på reperasjoner da. Jeg har nettopp fikset min nå, og fikk det på reklamasjon. Så sånn sett så har den vart lenge! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, pessimistisk skrev:

Macbook pro 2012 :) Nja, jeg personlig kan ikke skryte på meg mye kunnskap om dette, men har snakket med folk som har ganske peiling på hvordan en pc og mac er bygd opp, og vet hva slags deler som er bedre enn andre og lignende. Jeg har ikke peiling på sånne ting, men har fått med meg at mac er ganske overpriset pga utseende og varemerke. For all del, er veldig fornøyd med mac egentlig, og batteritid og "stillhet" på mac slår jo pc lett! Jeg synes at eplehuset er gode på reperasjoner da. Jeg har nettopp fikset min nå, og fikk det på reklamasjon. Så sånn sett så har den vart lenge! :) 

Har ei venninne som har en iMac fra 2008. Kjempe flott maskin, men harddisken må nå skiftes og for den jobben skal Eplehuset ha 5 000 kroner. Så jeg kan ikke annet enn å si du kan glede deg til du må skifte noe viktig på maskinen, så forandrer nok pipa lyd om Eplehuset.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.2.2017 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig så eplekjekk. Jeg har nok jobbet med IT i vel så mange år som deg, selv om jeg har holdt meg unna Mac bortsett fra når jeg har måttet hjelpe andre.

Jeg regner med du vet at OS X bare er et Unix-OS med et eget GUI og selvsagt drivere for den maskinvaren Apple tilbyr. Det er derfor mange programmerere bruker det. I motsetning til Windows kan det brukes akkurat som en annen Unix-klone. OS X kunne kjørt på alle PCer hvis de skrev drivere for det eller brukte samme komponenter som Apple. Man kunne ikke kjørt Windows på Mac hvis Mac-maskinvaren var så fantastisk spesiell som enkelte her ser ut til å ha inntrykk av.

Anonymkode: aed03...36a

Nei, jeg er ikke "eplekjekk", jeg forholder meg til begge plattformer på profesjonelt grunnlag, og med utgangspunkt i det så syntes jeg slike debatter er lite produktive for å si det sånn. Og har du ikke brukt mac (OSX eller macOS som de kaller det nå) over lengre tid og/eller driftet det i større skala selv er du velt strengt tatt ikke kvalifisert til å gjøre sammenlikninger

Anonymkode: f417d...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som har en iMac fra 2008. Kjempe flott maskin, men harddisken må nå skiftes og for den jobben skal Eplehuset ha 5 000 kroner. Så jeg kan ikke annet enn å si du kan glede deg til du må skifte noe viktig på maskinen, så forandrer nok pipa lyd om Eplehuset.

Anonymkode: 64e77...3eb

Mac er relativt dyrt, men akkurat dette er ikke veldig urimelig. En maskin fra 2008 er da snart 9 år, og det er ikke uvanlig at man tar penger for å reparere eller skifte ut deler på veldig gamle maskiner. Er de profesjonelle, så bør de for så vidt råde kunde til å ikke bruke så mye på en så gammel maskin, fordi man ikke kan garantere for at andre deler er i ferd med å bli defekte. Det er hvertfall rådet jeg gir til mine klienter, at det ikke er så lurt å kaste penger på en gammel maskin som om den var et lappeteppe. 

Anonymkode: f417d...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som har en iMac fra 2008. Kjempe flott maskin, men harddisken må nå skiftes og for den jobben skal Eplehuset ha 5 000 kroner. Så jeg kan ikke annet enn å si du kan glede deg til du må skifte noe viktig på maskinen, så forandrer nok pipa lyd om Eplehuset.

Anonymkode: 64e77...3eb

Jeg måtte egentlig skifte harddisk jeg også, og da skulle de ha 7000 for den ene :S Så ja, har erfaring med det! Har forøvrig ikke noe å si om det er viktig eller ikke, men om garantien/reklamasjonen har gått ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som har en iMac fra 2008. Kjempe flott maskin, men harddisken må nå skiftes og for den jobben skal Eplehuset ha 5 000 kroner. Så jeg kan ikke annet enn å si du kan glede deg til du må skifte noe viktig på maskinen, så forandrer nok pipa lyd om Eplehuset.

Anonymkode: 64e77...3eb

Man må regne med at harddisker ryker på et eller annet tidspunkt. Sånn er det med alle datamaskiner. SSD-harddisker er forholdsvis nytt på marked, så jeg kan ikke uttale meg med sikkerhet om deres holdbarhet. Men tradisjonelle harddisker kan godt ta kvelden etter et par års tid. Hvor lenge harddisken lever avhenger en del av bruken. Hvis en datamaskin fra 2008 ikke har behøvd å bytte harddisk før etter åtte-ni år, vil jeg påstå hun har vært heldig, samtidig som bruken av den har vært litt begrenset. 8-9 år er lang levetid for en harddisk. Sist jeg måtte betale for en harddisk som tok kvelden over garantitiden, måtte jeg ut med 2500 kroner for en ny 500GB HD hos nettopp Eplehuset i 2009. Harddisken er en av de viktigste bestanddelene på en datamaskin og varierer en god del i pris avhengig av ytelse og lagringskapasitet (samt tilkoblingsmuligheter for de eksterne variantene). Eplehuset er best i Norge på Apple-produkter og er også den sjappa med et nærest forhold til Apple her i Norge. Det er en grunn til at Lefdal, Elkjøp og andre butikker ofte sender reparasjoner på Apple-produkter de ikke klarer fikse selv til Eplehuset sitt verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mac er relativt dyrt, men akkurat dette er ikke veldig urimelig. En maskin fra 2008 er da snart 9 år, og det er ikke uvanlig at man tar penger for å reparere eller skifte ut deler på veldig gamle maskiner. Er de profesjonelle, så bør de for så vidt råde kunde til å ikke bruke så mye på en så gammel maskin, fordi man ikke kan garantere for at andre deler er i ferd med å bli defekte. Det er hvertfall rådet jeg gir til mine klienter, at det ikke er så lurt å kaste penger på en gammel maskin som om den var et lappeteppe. 

Anonymkode: f417d...02d

 

1 time siden, Klossmajor skrev:

Man må regne med at harddisker ryker på et eller annet tidspunkt. Sånn er det med alle datamaskiner. SSD-harddisker er forholdsvis nytt på marked, så jeg kan ikke uttale meg med sikkerhet om deres holdbarhet. Men tradisjonelle harddisker kan godt ta kvelden etter et par års tid. Hvor lenge harddisken lever avhenger en del av bruken. Hvis en datamaskin fra 2008 ikke har behøvd å bytte harddisk før etter åtte-ni år, vil jeg påstå hun har vært heldig, samtidig som bruken av den har vært litt begrenset. 8-9 år er lang levetid for en harddisk. Sist jeg måtte betale for en harddisk som tok kvelden over garantitiden, måtte jeg ut med 2500 kroner for en ny 500GB HD hos nettopp Eplehuset i 2009. Harddisken er en av de viktigste bestanddelene på en datamaskin og varierer en god del i pris avhengig av ytelse og lagringskapasitet (samt tilkoblingsmuligheter for de eksterne variantene). Eplehuset er best i Norge på Apple-produkter og er også den sjappa med et nærest forhold til Apple her i Norge. Det er en grunn til at Lefdal, Elkjøp og andre butikker ofte sender reparasjoner på Apple-produkter de ikke klarer fikse selv til Eplehuset sitt verksted.

På min pc og mine laptopper, så koster det kun prisen på disken jeg skal sette i. Arbeidet med å skifte kan jeg gjøre selv. Du skal faktisk ha mange tommeltotter før du ikke kan gjøre det selv på en pc.

Det er både dyrt og vanskelig å skifte slitedeler på en Mac og til tross for utviklingen skal normalt sett gå fremover, har Apple gjort det mer og mer vanskelig for en bruker å gjøre dette selv.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

På min pc og mine laptopper, så koster det kun prisen på disken jeg skal sette i. Arbeidet med å skifte kan jeg gjøre selv. Du skal faktisk ha mange tommeltotter før du ikke kan gjøre det selv på en pc.

Det er både dyrt og vanskelig å skifte slitedeler på en Mac og til tross for utviklingen skal normalt sett gå fremover, har Apple gjort det mer og mer vanskelig for en bruker å gjøre dette selv.

Anonymkode: 64e77...3eb

Det er ikke vanskelig å skifte på en nyere mac heller, torx skrutrekkere kan du kjøpe i butikken. Utfordringen kan ligge i at det slett ikke er noen vanlig SATA (grensesnitt) SSD disk som brukes i mange nyere mac modeller, Apple har blandet inn alt fra proprietære utgaver av mSATA til nyere PCIe flashdisker. Dette er i prinsippet også en ssddisk, men grensesnittet er ikke SATA, det kjører over PCIe bussen. Og når det er en proprietær utgave, så må du passe på hva du kjøper. Faktisk usikker på om OZC eller andre harddiskprodusenter produserer disker til nyere retina maskiner, en periode kunne man ikke kjøpe tredjepartsdisker. Den forrige mac'en jeg byttet disk på var vel en 2012-2013 retina, da byttet jeg ut den som fulgte maskinen med OZC disk, Det fungerte, men ved neste utgave av macbook pro retina husker jeg den muligheten var blokkert.  

Anonymkode: f417d...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På min pc og mine laptopper, så koster det kun prisen på disken jeg skal sette i. Arbeidet med å skifte kan jeg gjøre selv. Du skal faktisk ha mange tommeltotter før du ikke kan gjøre det selv på en pc.

Det er både dyrt og vanskelig å skifte slitedeler på en Mac og til tross for utviklingen skal normalt sett gå fremover, har Apple gjort det mer og mer vanskelig for en bruker å gjøre dette selv.

Anonymkode: 64e77...3eb

Jeg må gi deg medhold her. Da Apple for noen år siden først kom med MacBook-er brukere flest ikke lenger er i stand til å bytte batteri på, følte jeg det som en betydelig strek i regningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å skifte på en nyere mac heller, torx skrutrekkere kan du kjøpe i butikken. Utfordringen kan ligge i at det slett ikke er noen vanlig SATA (grensesnitt) SSD disk som brukes i mange nyere mac modeller, Apple har blandet inn alt fra proprietære utgaver av mSATA til nyere PCIe flashdisker. Dette er i prinsippet også en ssddisk, men grensesnittet er ikke SATA, det kjører over PCIe bussen. Og når det er en proprietær utgave, så må du passe på hva du kjøper. Faktisk usikker på om OZC eller andre harddiskprodusenter produserer disker til nyere retina maskiner, en periode kunne man ikke kjøpe tredjepartsdisker. Den forrige mac'en jeg byttet disk på var vel en 2012-2013 retina, da byttet jeg ut den som fulgte maskinen med OZC disk, Det fungerte, men ved neste utgave av macbook pro retina husker jeg den muligheten var blokkert.  

Anonymkode: f417d...02d

Og i enkelte Macer er delene loddet fast, sånn som på Airen. Ikke sjans til å få byttet noe der.

Anonymkode: 9c665...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å skifte på en nyere mac heller, torx skrutrekkere kan du kjøpe i butikken. Utfordringen kan ligge i at det slett ikke er noen vanlig SATA (grensesnitt) SSD disk som brukes i mange nyere mac modeller, Apple har blandet inn alt fra proprietære utgaver av mSATA til nyere PCIe flashdisker. Dette er i prinsippet også en ssddisk, men grensesnittet er ikke SATA, det kjører over PCIe bussen. Og når det er en proprietær utgave, så må du passe på hva du kjøper. Faktisk usikker på om OZC eller andre harddiskprodusenter produserer disker til nyere retina maskiner, en periode kunne man ikke kjøpe tredjepartsdisker. Den forrige mac'en jeg byttet disk på var vel en 2012-2013 retina, da byttet jeg ut den som fulgte maskinen med OZC disk, Det fungerte, men ved neste utgave av macbook pro retina husker jeg den muligheten var blokkert.  

Anonymkode: f417d...02d

Problemet er ikke de maskinene som er laget for å kunne gjøre slike ting selv på. Problemet er der det er gjort unødvendig vanskelig å kunne utføre slike ting selv. Det å kunne skifte disk, minne og kjølevifte selv, tar jeg som en selvfølge uten at man skal sette hjerte i halsen. Der finnes videoer som forteller hvordan man gjør alt dette, men er uhellet ute, så er det vannvittig dyrt å fikse det etterpå.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/17/2017 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke de maskinene som er laget for å kunne gjøre slike ting selv på. Problemet er der det er gjort unødvendig vanskelig å kunne utføre slike ting selv. Det å kunne skifte disk, minne og kjølevifte selv, tar jeg som en selvfølge uten at man skal sette hjerte i halsen. Der finnes videoer som forteller hvordan man gjør alt dette, men er uhellet ute, så er det vannvittig dyrt å fikse det etterpå.

Anonymkode: 64e77...3eb

Jau. Spesielt harddisken er jo dømt til å ryke på et eller annet tidspunkt, så å kunne skifte ut slike deler (selv) er rett og slett en nødvendighet.

Anonymkode: 9c665...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.2.2017 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Jau. Spesielt harddisken er jo dømt til å ryke på et eller annet tidspunkt, så å kunne skifte ut slike deler (selv) er rett og slett en nødvendighet.

Anonymkode: 9c665...74d

Dette er skrevet på min MacBook Air fra 2011.. Den er fortsatt i fin form. På samme tid har jeg slitt ut bærbare 2 PCer og nummer 3 er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det er 2 forskjeller på Mac og PC

1) Byggekvalitet (Metall/plast)

2) OSX blir ikke sirup over tid slik som windows

Jeg trenger både MAC og PC til jobb, men hadde jeg vært student hadde jeg garantert gått for Mac :)

 

Anonymkode: 65227...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skrevet på min MacBook Air fra 2011.. Den er fortsatt i fin form. På samme tid har jeg slitt ut bærbare 2 PCer og nummer 3 er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det er 2 forskjeller på Mac og PC

1) Byggekvalitet (Metall/plast)

2) OSX blir ikke sirup over tid slik som windows

Jeg trenger både MAC og PC til jobb, men hadde jeg vært student hadde jeg garantert gått for Mac :)

 

Anonymkode: 65227...2de

Helt enig! 

Men slike uttalelser faller tungt for hjertet til de som ikke vil ha Mac😆😆😆 Men de om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skrevet på min MacBook Air fra 2011.. Den er fortsatt i fin form. På samme tid har jeg slitt ut bærbare 2 PCer og nummer 3 er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det er 2 forskjeller på Mac og PC

1) Byggekvalitet (Metall/plast)

2) OSX blir ikke sirup over tid slik som windows

Jeg trenger både MAC og PC til jobb, men hadde jeg vært student hadde jeg garantert gått for Mac :)

 

Anonymkode: 65227...2de

Hva mener du med slitt ut?

Anonymkode: 4490f...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skrevet på min MacBook Air fra 2011.. Den er fortsatt i fin form. På samme tid har jeg slitt ut bærbare 2 PCer og nummer 3 er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det er 2 forskjeller på Mac og PC

1) Byggekvalitet (Metall/plast)

2) OSX blir ikke sirup over tid slik som windows

Jeg trenger både MAC og PC til jobb, men hadde jeg vært student hadde jeg garantert gått for Mac :)

 

Anonymkode: 65227...2de

Hvordan i all verden har dette noen som helst relevans til mitt innlegg du siterte? Jeg påpekte simpelthen at mange delene i feks Air er loddet fast, og når noe ryker så er du screwed. Og ja, noe ryker alltid, det er bare et spørsmål om når (og det gjelder både PC og Mac ettersom de har akkurat samme innmaten). Som oftest er det harddisken som ryker.

Anonymkode: 9c665...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...