Gå til innhold

Student som vil ha Mac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En mac er en pc. Det er operativsystemet som skiller en "pc" og en mac. Man betaler for applemerket og får ofte mindre kraft og ytelse sammenliknet med det man betaler for en bærbar med windows forhåndsinstallert. Feks en asus bærbar. Problemet med windows er at systemet nesten er malware. De vet alt om brukeren og selger infoen om vedkommende til andre. Vet ikke om apple er noe bedre, men de har ihvertfall et bedre rykte når det kommer til personvern.

Ville heller kikket på en macbook pro 13" enten årets eller fjorårets modell enn en macbook air TS. Mabook air har en utdatert skjerm. Hverken HD oppløsning, retina eller IPS. En macbook air med i5 prosessor og 4gb ram er ikke all verden til ytelse med tanke på fremtiden. En air med i7 og 8gb nærmer seg en fjorårets macbook pro 13 prismessig og pro har bedre skjerm og mer ytelse. Det er vanskelig å oppgrade minne på macene siden brikkene er loddet.

Anonymkode: 7b10d...712

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget handler om feilrate, så da burde de fleste skjønne at det gjelder det. Det er unaturlig å putte inn feilrate i samtlige setninger i et innlegg bare for at kverulanter skal ha en ting mindre å henge seg opp i.

Anonymkode: aed03...36a

Nå klippet du bort delen av innlegget mitt der jeg påpeker at det handler om mer enn feilrate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mac er en pc. Det er operativsystemet som skiller en "pc" og en mac. Man betaler for applemerket og får ofte mindre kraft og ytelse sammenliknet med det man betaler for en bærbar med windows forhåndsinstallert.

Anonymkode: 7b10d...712

Det stemmer ikke. Det som skiller PC og Mac er også måten Mac er laget på. Både hardware og software skiller seg fra andre laptops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER mac. Har hatt to, den siste kjøpte jeg i februar 2016. Mai 2016 var det harddiskfeil på den, leverte den på rep. og fikk tilbake samme mac med ny harddisk. Så ryker den nye harddisken igjen i september, fikk ny harddisk. Så ryker den faen meg enda en gang tre dager før siste eksamen med ALLE notatene mine. 

Fikk tilbud om en ny mac siden det var helt obvious at det ikke var min skyld at harddisken på en 11 måneder gammel mac røyk tre ganger på et år. Fikk en ny og solgte den. Kjøpte en hp pc til 4000, strålende fornøyd og det eneste jeg savner på mac`en er lyden. 

Absolutt ikke verdt pengene og du betaler kun for merket. Finnes mange pc`er som er bedre til halve prisen. 

Anonymkode: 2e574...a75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jabx skrev:

Nå klippet du bort delen av innlegget mitt der jeg påpeker at det handler om mer enn feilrate.

Jeg klippet bort kveruleringen din fordi innlegget mitt ikke gjør det.

Anonymkode: aed03...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne virkelig ikke klart meg uten macen. Brukte macen gjennom hele videregående (noen år siden nå) og nå i jobbsammenheng + privat bruker jeg fortsatt macbook, har pro. Begynner å studere til høsten og enten blir jeg å bruke privat-macen eller kjøpe meg en ny en. Skal i hvert fall ALDRI gå til en vanlig pc, vet ikke hvordan man bruker det engang. 

Anonymkode: ec753...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, jabx skrev:

Det stemmer ikke. Det som skiller PC og Mac er også måten Mac er laget på. Både hardware og software skiller seg fra andre laptops.

Maskinvaren skiller seg ikke mer enn mange modeller av PCer skiller seg fra hverandre. Det mest av maskinvaren som brukes i Mac brukes også i noen PCer, mens man har tilgang til et mye større spekter av maskinvare hvis man sammenlikner alle PCer.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne virkelig ikke klart meg uten macen. Brukte macen gjennom hele videregående (noen år siden nå) og nå i jobbsammenheng + privat bruker jeg fortsatt macbook, har pro. Begynner å studere til høsten og enten blir jeg å bruke privat-macen eller kjøpe meg en ny en. Skal i hvert fall ALDRI gå til en vanlig pc, vet ikke hvordan man bruker det engang.

Du har med andre ord ikke noe grunnlag for å uttale deg.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har med andre ord ikke noe grunnlag for å uttale deg.

Anonymkode: aed03...36a

Men hvorfor bytte ut noe man liker og trives med? Så fremt man har råd til å betale for det og har lyst til å prioritere slik - hvorfor er det galt å holde seg til det man vet man er fornøyd med? Jeg holder meg til de tingene jeg vet fungerer for meg, har ikke noe stort behov for å utvide horisonten på datamaskiner akkurat. 

Anonymkode: ed3f5...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
På 2.2.2017 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan studenter ha råd til mac? Jeg trodde studenter levde på maks 8000kr fra Lånekassen og så vidt har råd til mat?

Skal starte å studere neste år og nå ble jeg nervøs. Min far kjøpte en stor gaming-pc til meg i sommer. Blir det for dumt å bruke denne i studiet?

Anonymkode: 00c37...998

Bruk den PC'n du vil. Det er absolutt ikke slik at alle studenter har mac, eller at du er teit om du bruker en stor bærbar pc. Folk flest driter i det så lenge den ikke bråker mye på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på pris er mac galskap i forhold til pc, i alle fall når man ser på spesifikasjonene. 

Likevel er jeg ikke i tvil på at jeg skal ha en ny mac den dagen min seks år gamle macbook tar kvelden. :) Jeg bruker laptopen min mye, og likevel fungerer den fint etter så mange år. Har kun hatt behov for å formatere én gang. 

Til sammenligning så må PC-en jeg bruker på jobb byttes ut ca. annethvert år, og det til tross for at jeg nesten aldri reiser med den eller utsetter den for slitasje i form av å miste den på bakken eller søle på den, noe jeg har gjort mye med macen. 

Anonymkode: aaecd...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min MacBook Pro for 9 år siden til sommeren. Har den minste varianten til 10k. Den fungerer gullegodt og er i daglig bruk både til studie og privat. Det siste året har batterikapasiteten begynt å bli dårligere og jeg må lade ofte - men det er også det eneste problemet. Jeg elsker mac og skal aldri ha noe annet! Når jeg brukte pc måtte den skiftes ut omtrent en gang i året og det var alltid noe feil. Og det var dyre, anbefalte pc'er. Macen er allid trofast ❤ anbefaler mac på det sterkeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor bytte ut noe man liker og trives med?

Vel og bra, men du har ikke noe grunnlag for å si at ikke du hadde klart deg uten Mac når du knapt har brukt noe annet. Jeg bruker bare Windows og Linux, men jeg kunne gjort det meste på en Mac også hvis jeg gadd å sette meg inn i hvordan.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel og bra, men du har ikke noe grunnlag for å si at ikke du hadde klart deg uten Mac når du knapt har brukt noe annet. Jeg bruker bare Windows og Linux, men jeg kunne gjort det meste på en Mac også hvis jeg gadd å sette meg inn i hvordan.

Anonymkode: aed03...36a

Nå var det ikke jeg som skrev innlegget du opprinnelig siterte, jeg bruker selv Mac hjemme og Windows på jobb. Men joda, akkurat der er vi forsåvidt enige - vi kunne alle klart oss med noe annet. Poenget mitt var bare at jeg ikke ser på det  som nødvendig å prøve f.eks. Linux for å kunne si at jeg er kjempefornøyd med Mac og helst vil fortsette å ha det.

Anonymkode: ed3f5...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjøper mac fordi pc'er blir "oppbrukt" innen 1-2 år, kan dere forklare litt mer konkret hva dere mener med det? Har alltid hatt pc'ene mine i ca. 4 år uten større problemer. Hender jo de får småfeil i programvaren, men har aldri opplevd at jeg ikke kan få en pc til å bli tilnærmet god som ny før specs'a er så utdaterte at det er like greit å oppgradere uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg HATER mac. Har hatt to, den siste kjøpte jeg i februar 2016. Mai 2016 var det harddiskfeil på den, leverte den på rep. og fikk tilbake samme mac med ny harddisk. Så ryker den nye harddisken igjen i september, fikk ny harddisk. Så ryker den faen meg enda en gang tre dager før siste eksamen med ALLE notatene mine. 

Fikk tilbud om en ny mac siden det var helt obvious at det ikke var min skyld at harddisken på en 11 måneder gammel mac røyk tre ganger på et år. Fikk en ny og solgte den. Kjøpte en hp pc til 4000, strålende fornøyd og det eneste jeg savner på mac`en er lyden. 

Absolutt ikke verdt pengene og du betaler kun for merket. Finnes mange pc`er som er bedre til halve prisen. 

Anonymkode: 2e574...a75

Harddisk? Hvilken modell var dette? Fantes det engang harddisker i Mac i 2016? Trodde alle hadde SSD.

At Mac ikke er verdt pengene fordi du har en tvilsom historie om en enkelt feil på en enkelt Mac er ikke akkurat overbevisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klippet bort kveruleringen din fordi innlegget mitt ikke gjør det.

Anonymkode: aed03...36a

Det du gjorde var å klippe bort relevante ting så du kunne kverulere på det jeg skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Maskinvaren skiller seg ikke mer enn mange modeller av PCer skiller seg fra hverandre. Det mest av maskinvaren som brukes i Mac brukes også i noen PCer, mens man har tilgang til et mye større spekter av maskinvare hvis man sammenlikner alle PCer.

Anonymkode: aed03...36a

Det som også skiller seg er for eksempel at Apple har full kontroll over hva som puttes i maskinen, og selvsagt måten ting er designet og satt opp på. Det at Apple har full kontroll gjør at de kan optimalisere mye bedre, i motsetning til Windows som må være generisk og kjøre på absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Det som også skiller seg er for eksempel at Apple har full kontroll over hva som puttes i maskinen, og selvsagt måten ting er designet og satt opp på. Det at Apple har full kontroll gjør at de kan optimalisere mye bedre, i motsetning til Windows som må være generisk og kjøre på absolutt alt.

Det høres fint ut, men jeg finner ingen tester som støtter den påstanden. Jeg regner med du har noen?

Anonymkode: aed03...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...