Gå til innhold

Student som vil ha Mac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Klossmajor skrev:

Rapportene tyder på at Microsoft Surface Pro selger ganske så bra for tiden.

Så koselig for Microsoft da. Det viser jo at Apples tilnærming med kontroll over både maskinvare og programvare er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ha ha ha. Særlig...

Når innmaten og komponentene er de samme som sitter i en pc, så betaler man i bøtter og spann for en aluminiumskasse, tastatur og styreplate... Og for merket da.... Og enda kaller dere dere for smart... Jøsse navn.

Anonymkode: 64e77...3eb

De samme som sitter i hvilken PC?

Du tror det bare er å frese ut en aluminiumskasse og slenge inn noen tilfeldige komponenter og kalle det en Mac?

Nei, det er ikke slik det foregår. Designet og måten ting er satt sammen på er nøye planlagt og uttenkt. Det er ikke tilfeldige komponenter, men man velger ut de riktige komponentene og setter dem sammen på den riktige måten. Så kommer naturligvis ting som at Mac-tastatur og pekeflate er overlegne det du finner på Windows-PCer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like morsomt å se slike tråder, hovedsaklig fordi det er så mange som ikke har noe som helst peiling på hva de snakker om. Det kommer ekstra godt frem hos mange av de som tror PCer fra Apple er noe helt spesielt, uten å egentlig ha noen begrunnelse for det.

De fleste PCer som Apple selger går til folk som ikke har peiling på teknologi, og det er ofte de samme folkene som kommer med kommentarer som "jeg hadde en pc før og så kjøpte jeg mac og det var mye bedre". 

Sannheten er det at PCen personen hadde før med høy sannsynlighet var en elendig billigmaskin, og at en dyrere maskin ble kjøpt fra Apple fordi det var kult.

Realiteten er at MacBook Air er veldig utdatert, og at en får en bedre maskin generelt sett om en går til andre leverandører.

At touchpaden på Apple sine produkter som oftest gir en bedre brukeropplevelse enn andre produsenter er helt sant. At Apple sine produkter som oftest ligger bak andre produsenter når det kommer til ytelse og pris er også sant.

Til normal bruk fungerer nok både Dell XPS 13 og MacBook Pro 13 supert, men XPS 13 er ikke fullt så dyr og er en hel generasjon nyere.

Til proffbruk der en trenger en rask laptop burde en helt klart se andre stedet enn hos Apple, for Apple ligger der ekstremt langt bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

De samme som sitter i hvilken PC?

Du tror det bare er å frese ut en aluminiumskasse og slenge inn noen tilfeldige komponenter og kalle det en Mac?

Nei, det er ikke slik det foregår. Designet og måten ting er satt sammen på er nøye planlagt og uttenkt. Det er ikke tilfeldige komponenter, men man velger ut de riktige komponentene og setter dem sammen på den riktige måten. Så kommer naturligvis ting som at Mac-tastatur og pekeflate er overlegne det du finner på Windows-PCer i tillegg.

Nei, men det er fortsatt samme komponenter. Intel prosessorer, en standard minneprodusent etc. Forskjellene er ikke så store lenger. Apple har riktignok designet noe selv, som f. eks. bladene i viftene på macbook pro retina, og sånn sett gjort en noe bedre jobb enn noen pc produsenter, men det er ikke nok til å si at maskinene er vesensforskjellig fra en pc. 

Ja, pekeflaten er som regel bedre. Tastaturet kan diskuteres, det kommer an på hvilken pc man sammenligner med. Jeg har prøvd bærbare med både bedre og dårligere tastatur enn for macbook pro, air og de fleste stasjonære Apple har laget i nyere tid.

Når det gjelder varighet er det nok ingen forskjell. På jobb  (der det er et større hundretalls mac'er og pc'er) er det faktisk mac'ene som har slitt med sliten hardware etter noen år, ikke de bærbare pc'ene. Men har generelt hatt mange gode opplevelser både med mac og pc. 

Dog går Apple for langt når det gjelder den nyeste macbook pro, der det bare er usb-c porter. Det spiller dårlig med resten av verden, og man må da ha overganger for alt en god stund fremover, til skjermer, usb-enheter, strøm og til kablet nett. I tillegg presterte de det lite geniale kunststykket å kvitte seg med magsafe (magnetisk strømtilkobling), noe som er noe av det lureste jeg har sett på bærbar-pc fronten. Det er vel kanskje alt styret med å måtte ha overganger til mye som er det største aberet med mac i større sammenhenger der man skal samarbeide med andre i mange lokaler. 

Anonymkode: f417d...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

De samme som sitter i hvilken PC?

Du tror det bare er å frese ut en aluminiumskasse og slenge inn noen tilfeldige komponenter og kalle det en Mac?

Nei, det er ikke slik det foregår. Designet og måten ting er satt sammen på er nøye planlagt og uttenkt. Det er ikke tilfeldige komponenter, men man velger ut de riktige komponentene og setter dem sammen på den riktige måten. Så kommer naturligvis ting som at Mac-tastatur og pekeflate er overlegne det du finner på Windows-PCer i tillegg.

Jepp. Samme CPU. Samme chipset. Samme GPU. Samme minnebrikker, Samme harddisker, Samme netverkkort og wifikort. så da står du igjen med å hevde at Apple bruker bedre loddetinn og kobberbaner i printkortene sine samt at BIOS'en gir deg lovt til å installere OSX:....

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er fortsatt samme komponenter. Intel prosessorer, en standard minneprodusent etc. Forskjellene er ikke så store lenger. Apple har riktignok designet noe selv, som f. eks. bladene i viftene på macbook pro retina, og sånn sett gjort en noe bedre jobb enn noen pc produsenter, men det er ikke nok til å si at maskinene er vesensforskjellig fra en pc.

Anonymkode: f417d...02d

Sukk. Igjen: Å lage en bærbar handler om mer enn å bare putte noen komponenter i en boks. Var det vanskelig å skjønne?

Det er meningsløst at du bare gjentar deg selv etter at jeg har svart på det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, jabx skrev:

De samme som sitter i hvilken PC?

Du tror det bare er å frese ut en aluminiumskasse og slenge inn noen tilfeldige komponenter og kalle det en Mac?

Nei, det er ikke slik det foregår. Designet og måten ting er satt sammen på er nøye planlagt og uttenkt. Det er ikke tilfeldige komponenter, men man velger ut de riktige komponentene og setter dem sammen på den riktige måten. Så kommer naturligvis ting som at Mac-tastatur og pekeflate er overlegne det du finner på Windows-PCer i tillegg.

Macene har de samme komponentene som en pc. Prosessor, ram, ssd, hovedkort osv. Ser poenget ditt, men en pc er en pc selv om man kaller den en mac. Same shit different wrapping. 

Anonymkode: 7b10d...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Math skrev:

Det er alltid like morsomt å se slike tråder, hovedsaklig fordi det er så mange som ikke har noe som helst peiling på hva de snakker om. Det kommer ekstra godt frem hos mange av de som tror PCer fra Apple er noe helt spesielt, uten å egentlig ha noen begrunnelse for det.

De fleste PCer som Apple selger går til folk som ikke har peiling på teknologi, og det er ofte de samme folkene som kommer med kommentarer som "jeg hadde en pc før og så kjøpte jeg mac og det var mye bedre".

Det er jo noe spesielt med Macbooks. For det første er tastatur og pekeflate overlegent alt annet. For det andre bruker Mac MacOS og ikke Windows. Og så er det noen andre detaljer i tillegg, men det jeg har nevnt utgjør en stor og merkbar forskjell for helt vanlige folk.

Måten du skriver på virker som du ser ned på folk som ikke er datanerder, og som ikke bryr seg om specs og teoretisk ytelse. Husk at ikke alle har samme interesser som deg.

Det som er med Apple-produkter er at de gjerne føles bra å bruke. Ting fungerer. Det er ikke rart vanlige folk som ikke er datanerder liker Mac. Og det er ikke noe å rakke ned på dem for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Macene har de samme komponentene som en pc. Prosessor, ram, ssd, hovedkort osv. Ser poenget ditt, men en pc er en pc selv om man kaller den en mac. Same shit different wrapping. 

Anonymkode: 7b10d...712

Mac har ikke alle de samme komponentene som en PC nei. For eksempel styreflate og tastatur. At noen deler som prosessor og RAM er fra underprodusenter betyr fortsatt ikke at det bare er å slenge noen deler i en boks.

Så nei, det er ikke det samme og det er ikke bare snakk om wrapping.

Men det stemmer at Mac strengt tatt er en PC (Personal Computer). Likevel er det veldig vanlig at folk kaller det PC og Mac og ikke tar med Mac i PC-kategorien. Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere på det. Er man autist så er det nok veldig viktig, men folk flest, inkludert mange profesjonelle IT-folk, så går det helt fint å kalle det "PC og Mac" og skille mellom dem i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

Mac har ikke alle de samme komponentene som en PC nei. For eksempel styreflate og tastatur. At noen deler som prosessor og RAM er fra underprodusenter betyr fortsatt ikke at det bare er å slenge noen deler i en boks.

Så nei, det er ikke det samme og det er ikke bare snakk om wrapping.

Men det stemmer at Mac strengt tatt er en PC (Personal Computer). Likevel er det veldig vanlig at folk kaller det PC og Mac og ikke tar med Mac i PC-kategorien. Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere på det. Er man autist så er det nok veldig viktig, men folk flest, inkludert mange profesjonelle IT-folk, så går det helt fint å kalle det "PC og Mac" og skille mellom dem i praksis.

Vet ikke om jeg helt forstår deg. De aller fleste bærbare pcer har da tastatur og styreflate (trackpad)? 

Jeg tror vi egentlig er enige. Vet at man ikke kan bare sette inn hvilken som helst deler i en pc og installere osx uten noen justeringer, men det er fortsatt grunndeler som finnes i alle pcer. Man kan bygge en hackintoch http://www.hackintosh.com/ 

 

Anonymkode: 7b10d...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående debatten det såvidt tippes litt innom her om Mac er å anse som PC eller ei, er den debatten litt mer komplisert enn en enkel sammenligning av den fysiske likheten mellom Mac deler med PC-er. Så lenge macOS kun kjører på maskiner fra Apple, og dermed holder liv i det gamle skillet mellom Apple og arvtagerne etter IBM PC-kompatible maskiner, mener jeg det er greiest å opprettholde det litt kunstige skillet mellom PC og Mac. Begrepet "Personal Computer" som i forståelsen en datamaskin til eget personlige bruk kan ellers like godt omfavne også nettbrett, smart-telefoner og smart-TV-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jabx skrev:

Sukk. Igjen: Å lage en bærbar handler om mer enn å bare putte noen komponenter i en boks. Var det vanskelig å skjønne?

Det er meningsløst at du bare gjentar deg selv etter at jeg har svart på det du skriver.

Det er jo du som ikke skjønner det. Kanskje du ikke vil akseptere det, men slikt er nå en gang en Mac bygd opp. Det eneste en Mac har som en pc ikke har, er en spesiell bios for å kunne kjøre OSX.

Til du forstår det enkle faktum, så la være å komme med mer svada.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jabx skrev:

Det er jo noe spesielt med Macbooks. For det første er tastatur og pekeflate overlegent alt annet.

Deg om det. Jeg kan ikke fordra å måtte skrive på Mac-tastatur for bærbare når jeg noen ganger må hjelpe de som bruker dem med problemer. Jeg synes det er mye vanskeligere å føle seg fram til hvor tastene er siden de er så lave og sitter litt "feil". Smak og behag.

19 timer siden, jabx skrev:

Så nei, det er ikke det samme og det er ikke bare snakk om wrapping.

Nei, hvis forskjellig tastatur og pekeflate er det du legger i "spesielt", så er de selvsagt helt spesielle. På den andre siden har omtrent alle bærbare PCer også forskjellige tastaturer og pekeflater.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.2.2017 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Jeez. Som en som jobber profesjonelt på både Windows, *Nix og macOS Sierra (tidligere OSX), så er det meningsløse fanboydebatter dere driver med.

Det var da veldig så eplekjekk. Jeg har nok jobbet med IT i vel så mange år som deg, selv om jeg har holdt meg unna Mac bortsett fra når jeg har måttet hjelpe andre.

På 7.2.2017 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Selvsagt står Apple bak maskinvaren sin, poenget er at forskjellen mellom Apple og PC produsenter er at Apple kan utvilke OS'et med tanke på maskinvaren, som de også leverer selv. Windows og ulike *nix varianter skal derimot fungere på en rekke forskjellige maskiner.

Jeg regner med du vet at OS X bare er et Unix-OS med et eget GUI og selvsagt drivere for den maskinvaren Apple tilbyr. Det er derfor mange programmerere bruker det. I motsetning til Windows kan det brukes akkurat som en annen Unix-klone. OS X kunne kjørt på alle PCer hvis de skrev drivere for det eller brukte samme komponenter som Apple. Man kunne ikke kjørt Windows på Mac hvis Mac-maskinvaren var så fantastisk spesiell som enkelte her ser ut til å ha inntrykk av.

Anonymkode: aed03...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg helt forstår deg. De aller fleste bærbare pcer har da tastatur og styreflate (trackpad)? 

Jeg tror vi egentlig er enige. Vet at man ikke kan bare sette inn hvilken som helst deler i en pc og installere osx uten noen justeringer, men det er fortsatt grunndeler som finnes i alle pcer. Man kan bygge en hackintoch http://www.hackintosh.com/ 

Anonymkode: 7b10d...712

Bærbare har alle tastatur og pekeflate, men Apple lager sine egne som er overlegne alt annet.

Det finnes andre deler som kommer fra underleverandører, men måten det er satt sammen på, hvordan det rundt er designet, osv. skiller seg fra andre bærbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som ikke skjønner det. Kanskje du ikke vil akseptere det, men slikt er nå en gang en Mac bygd opp. Det eneste en Mac har som en pc ikke har, er en spesiell bios for å kunne kjøre OSX.

Anonymkode: 64e77...3eb

Det er altså feil. Det er ikke det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, jabx skrev:

Det er altså feil. Det er ikke det eneste.

Kom gjerne med hva som er i en Mac laptop og som ikke finnes i en pc-laptop...

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes PCer som er like tynne, raske og like god batterilevetid som Macbook air. Har ingenting i mot Mac, men kjøpte nettopp ny PC etter min 4 år gamle Macbook air ikke virket lengre. Kommer nok ikke til å skifte tilbake til Mac. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man litt større på dette framstår denne Windows mot Mac debatten litt meningsløs. Forbrukerne har tre operativsystemer å velge mellom - Windows, macOS og Linux. Deres utvikling videre er avhengig av sunn konkurranse dem imellom. De driver hverandre til å bli stadig bedre. Hvis en av dem ender opp med monopol på markedet stagnerer mest sannsynlig utviklingen og forbrukerne blir stående igjen som taperne. Den mest konstruktive måten å forholde seg til konkurransen på, er ikke som religiøse forholder seg til religioner. Produsenten(e) som henger etter i utviklingen bør pushes til å ta igjen forspranget. 

De av oss som er profesjonelle utviklere begrenser oss heller ikke nødvendigvis til ett operativsystem. Vi bruker programvare tilpasset formålet. Applikasjonene man lager skal gjerne kunne fungere på mer enn én plattform. Webutviklere er godt kjent med nødvendigheten av å tilpasse seg nettleserne på både Windows og macOS. Nettleserne oppfører seg ikke helt likt og to av de mest populære nettleserne har ikke vært tilgjengelige for begge plattformene på en god del år. Microsoft kuttet ut utviklingen av Internet Explorer for Mac allerede i 2003, mens Apple kuttet ut utviklingen av Safari for Windows i 2012. Utvikling av programvare spesifikt for Windows har vært vanskelig å utvikle på Mac pga manglende programvare, mens utvikling av programvare spesifikt for Mac er lettere med programvare kun tilgjengelig for Mac. Det fører til at utviklere gjerne bruker begge plattformene. Linux er igjen best på programvare for servere. De fleste nettsteder er hostet på servere som kjører Linux som operativsystem. For de her som har spurt hvorfor man ville finne på å kjøre Windows på Mac, burde hva jeg har skrevet her gi dem forklaring nok. Selv kjører jeg Windows og Linux i virtualiseringsmaskiner på macOS. Man trenger ikke å velge enten eller. Man kan kjøre de om hverandre i programvare som VMware Fusion, Parallels Desktop eller VirtualBox. Boot Camp er tungvint og avleggs i forhold.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...