Gå til innhold

Student som vil ha Mac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter Macbook air, ingen dataproblemer. Love it! Prøvde flere merker, alltid et problem som dukker opp.

Anonymkode: 92e38...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, jabx skrev:

Nå påpekte jeg at Apple står bak både OS og maskinvare (i motsetning til Microsoft). Er det så forbannet vanskelig å lese det jeg skriver, eller?

Microsoft står også bak både OS og maskinvare med sine Surface-maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arabella skrev:

Er ikke Mac også pc?

Nei. En ov har Windows som OS, en Mac har sin egen iOS som ikke kan brukes på en PC. Men du kan legge inn Win på en Mac, noe jeg ikke skjønner vitsen med.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jabx skrev:

Så du benekter at Apple står bak både OS og maskinvare?

Jeg benekter ikke at du kverulerer med delvis riktige påstander som du tillegger mye større betydning enn du har grunnlag for. Det er misvisende å si at Apple står bak maskinvaren når de bare får noen til å sette sammen deler andre produsenter har laget. Det er det alle de store produsentene av bærbare gjør, og de fleste delene Apple bruker fåes også i PCer. Det ville uansett ikke vært et argument i seg selv for at Mac er bedre på noe vis i praksis hvis det hadde vært riktig.

Anonymkode: aed03...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
13 timer siden, jabx skrev:

Eh jo, begge deler er på grunn av at Microsoft har misbrukt sitt monopol på operativsystemer.

Hva mener du med at Apple har blitt pliktige til å gjøre noe? Har du en kilde på dette?

Hva så? Jeg sa ikke noe om å bli dømt. Jeg informerte deg om ulovlige metoder. Microsoft brukte jo nettopp ulovlige metoder mot Netscape fordi de så Netscape som en trussel mot OS-monopolet sitt.

Ja, og denne artikkelen bekrefter dette. Apple vant, Microsoft tapte. Genialt av Jobs.

Står jo på den siden i den linken du la ut i en post.

12 timer siden, Arabella skrev:

Er ikke Mac også pc?

Jo i aller høyeste grad. 
article-2262651-16F39049000005DC-960_634

 

article-2262651-16F39022000005DC-665_634

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Uansett er det bare til å bruke bootcamp om man behøver windows til spesifikke programmer.

Anonymkode: 321f3...628

Da kan man jo bruke hackintosh for å måtte kjøre OSX programmer, men det finnes vel ikke noe til OSX som også ikke finnes til Windows.

Selv synes jeg windows på en Mac er blasfemi. Da har men heller en windows server stående som man kjøre RDP mot fra Mac'en.

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg benekter ikke at du kverulerer med delvis riktige påstander som du tillegger mye større betydning enn du har grunnlag for. Det er misvisende å si at Apple står bak maskinvaren når de bare får noen til å sette sammen deler andre produsenter har laget. Det er det alle de store produsentene av bærbare gjør, og de fleste delene Apple bruker fåes også i PCer. Det ville uansett ikke vært et argument i seg selv for at Mac er bedre på noe vis i praksis hvis det hadde vært riktig.

Anonymkode: aed03...36a

Jeez. Som en som jobber profesjonelt på både Windows, *Nix og macOS Sierra (tidligere OSX), så er det meningsløse fanboydebatter dere driver med. 

Selvsagt står Apple bak maskinvaren sin, poenget er at forskjellen mellom Apple og PC produsenter er at Apple kan utvilke OS'et med tanke på maskinvaren, som de også leverer selv. Windows og ulike *nix varianter skal derimot fungere på en rekke forskjellige maskiner. At Apple i likhet med de fleste andre tredje parts hardwareleverandører benytter underleverandører for komponentene i maskinen er uvesentlig (for det gjør tilnærmet alle maskinprodusenter i dag), det essensielle er at Apple bare godkjenner sitt OS kun for mac, i motsetning til de de andre store desktop-os konkurrentene. 

Det er hvilke valg du som kunde kan ta som er det viktige, ikke hvilke underleveandører din hovedleverandør har benyttet seg av. Med OSX binder du deg til en Applemaskin, med Windows og Linux f. eks. så kan du velge hvilken maskin du ønsker å kjøre det på. (Da ser jeg bort fra alternativer som strengt tatt ikke er lovlige og godkjent av Apple, som f. eks. Hackintosh som i beste fall kan beskrives som en hack, som de fleste sluttbrukere uansett ikke er interessert i å dulle med)

Anonymkode: f417d...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Uansett er det bare til å bruke bootcamp om man behøver windows til spesifikke programmer.

Anonymkode: 321f3...628

...Noe som er pain in the ass for flere sluttbrukere enn du tror, og totalt unødvendig hvis man skal kun bruke Windowsprogrammer. Da kjøper man ganske enkelt en tradisjonell pc med Windows. De fleste vil ha en maskin som i hovedregelen bare fungerer ut av boksen. Da kan du velge både Windowspc eller Mac i dag, så står valget på personlige preferanser, hva du skal bruke den til, hva de som du samarbeider med bruker osv. 

Anonymkode: f417d...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Wow jeg glemte denne tråden og når er det maaaange svar. :P 
Takk for alle råd. Jeg tror om jeg skal kjøpe Mac så blir det MacBook Pro, ja. Jeg visste ikke så mye når jeg startet denne tråden, men jeg har vært innom eplebutikken og sett på dem. Litt pricy da. :P 

Til de som lurer på hvordan studenter har råd:

VI MÅ JOBBE! Ingen kan leve på det lånekassen gir oss. Jeg må betale husleie, mat, telefon, strøm osv osv. Selvfølgelig er ikke det lånekassen gir oss nok, jeg kjenner ingen som kan leve på det.

Jeg jobber hele julen, i tillegg til at mamma og pappa ga meg 5000 til jul fordi de hadde hjulpet broren min økonomisk i det siste og de tenkte at det var rettferdig. Så jeg har råd til en Mac hvis jeg vil ha det, men jeg har ikke bestemt meg enda. 

Anonymkode: 78c03...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Wow jeg glemte denne tråden og når er det maaaange svar. :P 
Takk for alle råd. Jeg tror om jeg skal kjøpe Mac så blir det MacBook Pro, ja. Jeg visste ikke så mye når jeg startet denne tråden, men jeg har vært innom eplebutikken og sett på dem. Litt pricy da. :P 

Til de som lurer på hvordan studenter har råd:

VI MÅ JOBBE! Ingen kan leve på det lånekassen gir oss. Jeg må betale husleie, mat, telefon, strøm osv osv. Selvfølgelig er ikke det lånekassen gir oss nok, jeg kjenner ingen som kan leve på det.

Jeg jobber hele julen, i tillegg til at mamma og pappa ga meg 5000 til jul fordi de hadde hjulpet broren min økonomisk i det siste og de tenkte at det var rettferdig. Så jeg har råd til en Mac hvis jeg vil ha det, men jeg har ikke bestemt meg enda. 

Anonymkode: 78c03...153

Tenk om du kjøpte en like bra PC og hadde over 10 000 til overs. Jeg vet at 10 000 er sinnsykt mye penger til overs som student, men du avgjør jo selv hvor du vil putte sinnsyken.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Wow jeg glemte denne tråden og når er det maaaange svar. :P 
Takk for alle råd. Jeg tror om jeg skal kjøpe Mac så blir det MacBook Pro, ja. Jeg visste ikke så mye når jeg startet denne tråden, men jeg har vært innom eplebutikken og sett på dem. Litt pricy da. :P 

Til de som lurer på hvordan studenter har råd:

VI MÅ JOBBE! Ingen kan leve på det lånekassen gir oss. Jeg må betale husleie, mat, telefon, strøm osv osv. Selvfølgelig er ikke det lånekassen gir oss nok, jeg kjenner ingen som kan leve på det.

Jeg jobber hele julen, i tillegg til at mamma og pappa ga meg 5000 til jul fordi de hadde hjulpet broren min økonomisk i det siste og de tenkte at det var rettferdig. Så jeg har råd til en Mac hvis jeg vil ha det, men jeg har ikke bestemt meg enda. 

Anonymkode: 78c03...153

Og siden du må jobbe så mye, så tar du deg råd til en mac til 2-3 ganger prisen av en pc? No offense, men det henger jo ikke helt på greip ;) 

Du bruker fort minst 10.000 for en macbook pro, kanskje mer. Og tror det var rundt 16.000 om du skal ha den nye ennå litt tynnere macbook pro (samt litt til hvis du skal ha ny touchbar istedet for funksjonstastene). 

Jeg ville helt klart prioritert noe annet over macbook pro når man er student, evt. kan det gi mulighet til å jobbe en smule mindre enn sommer. Priotieringer :)

 

Anonymkode: f417d...02d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2017 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Er utrolig fornøyd med min. Har 250GB lagring og 4GB minne. Jeg "brukte opp" en vanlig pc i året før, men macen min har nå vart i snart 5 år.

Anonymkode: 3a4bc...40e

At du tydeligvis vannskjøter pc'en din kan jeg dessverre ikke så mye for. En vanlig pc holder fint i både 4 og 5 år (og selvsagt mer også) om man behandler den riktig. Jeg har hatt min i 5 år nå, og den har mer enn nok kraft til å gjøre det meste. Den kostet også rundt 6.500 kroner.

Anonymkode: f1e8d...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, pessimistisk skrev:

Jeg har mac fra 2012 og har vært ganske fornøyd med det til inntil ifjor eller noe. Programmer tar lang tid å åpne, og nå lager den rare lyder. Synes den har vært veldig god, men nå vurderer jeg å kjøpe meg pc da man visstnok får mye mer for pengene. Jeg er også student, og veldig usikker hva jeg skal kjøpe.. Er liksom så vant med mac nå..

Hva slags Mac har du?

Du får ikke nødvendigvis mer for pengene med PC. Maskinene varer som regel kortere, har dårligere holdbarhet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Klossmajor skrev:

Microsoft står også bak både OS og maskinvare med sine Surface-maskiner.

Så flott da. Synd ingen kjøper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg benekter ikke at du kverulerer med delvis riktige påstander som du tillegger mye større betydning enn du har grunnlag for. Det er misvisende å si at Apple står bak maskinvaren når de bare får noen til å sette sammen deler andre produsenter har laget. Det er det alle de store produsentene av bærbare gjør, og de fleste delene Apple bruker fåes også i PCer. Det ville uansett ikke vært et argument i seg selv for at Mac er bedre på noe vis i praksis hvis det hadde vært riktig.

Anonymkode: aed03...36a

Eh nei, de får ikke bare noen til å sette sammen deler andre produsenter har laget. De designer hele maskinen og setter det sammen til en nøye planlagt helhet. At de bruker noen komponenter laget av andre betyr ikke at de "bare" får andre til å gjøre noe. Det er Apple som setter sammen det hele til en helhet.

Det hjelper ikke å bare slenge lignende komponenter inn i en boks og tro man får en Mac av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2Bhonest skrev:

Står jo på den siden i den linken du la ut i en post.

Gjør det? Kan du sitere nøyaktig det du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om du kjøpte en like bra PC og hadde over 10 000 til overs.

Anonymkode: 64e77...3eb

Ren fantasi. Går du såpass mye ned i pris så ofrer du mye, og særlig ting som tastatur, pekeflate og skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, jabx skrev:

Så flott da. Synd ingen kjøper dem.

Rapportene tyder på at Microsoft Surface Pro selger ganske så bra for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Ren fantasi. Går du såpass mye ned i pris så ofrer du mye, og særlig ting som tastatur, pekeflate og skjerm.

ha ha ha. Særlig...

Når innmaten og komponentene er de samme som sitter i en pc, så betaler man i bøtter og spann for en aluminiumskasse, tastatur og styreplate... Og for merket da.... Og enda kaller dere dere for smart... Jøsse navn.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Hva slags Mac har du?

Du får ikke nødvendigvis mer for pengene med PC. Maskinene varer som regel kortere, har dårligere holdbarhet, osv.

Tåpelig argumenter, da pc og Mac har samme innmaten.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Klossmajor skrev:

Rapportene tyder på at Microsoft Surface Pro selger ganske så bra for tiden.

Jepp, i Forsvaret for eksempel :)

Anonymkode: 2e680...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...