Gå til innhold

Student som vil ha Mac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei TS, på mitt studie er det en god blanding, men 60-70% bruker pc. En god del av bruker sånne store, boksete og hanglete til 2000kr som bråker som et uvær. Jeg tror at absolutt INGEN bryr seg. Det eneste jeg bryr meg om er at vifta ikke bråker under forelesning for det er superirriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skrevet på min MacBook Air fra 2011.. Den er fortsatt i fin form. På samme tid har jeg slitt ut bærbare 2 PCer og nummer 3 er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det er 2 forskjeller på Mac og PC

1) Byggekvalitet (Metall/plast)

2) OSX blir ikke sirup over tid slik som windows

Jeg trenger både MAC og PC til jobb, men hadde jeg vært student hadde jeg garantert gått for Mac :)

 

Anonymkode: 65227...2de

Ikke så rart MacBook Air holder seg, du bruker den jo ikke.

1. Der finnes Windows pc'er med bedre byggekvalitet enn mac, men hvorfor man skal betalte så fryktelig bare for det omkringliggende blinget, som ikke har noe med operativsystemene å gjøre. En laptop i Aluminium kjører nøyaktig like fort som en som er laget i plast. Om det virkelig var slikt at byggekvaliteten var viktig, så ville dere kjøpt en HP Envy med kasse av magnesium, men de koster mye.

2. OSX blir tregt det også, om man ikke avinstallerer programmer rett. På samme måten som Windows blir tregt, om man ikke fjerner programmer skikkelig der også.

Om du hadde vært student, så ville den dagen du var fri for mat fortalt hvilket håpløst ide det er å kjøpe enn Mac, når tarmene skriker etter mat.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart MacBook Air holder seg, du bruker den jo ikke.

1. Der finnes Windows pc'er med bedre byggekvalitet enn mac, men hvorfor man skal betalte så fryktelig bare for det omkringliggende blinget, som ikke har noe med operativsystemene å gjøre. En laptop i Aluminium kjører nøyaktig like fort som en som er laget i plast. Om det virkelig var slikt at byggekvaliteten var viktig, så ville dere kjøpt en HP Envy med kasse av magnesium, men de koster mye.

2. OSX blir tregt det også, om man ikke avinstallerer programmer rett. På samme måten som Windows blir tregt, om man ikke fjerner programmer skikkelig der også.

Om du hadde vært student, så ville den dagen du var fri for mat fortalt hvilket håpløst ide det er å kjøpe enn Mac, når tarmene skriker etter mat.

Anonymkode: 64e77...3eb

Du verden.....ikke bruke en Mac, når den ikke blir treg? Pisspreik!!

Og at en Mac blir treg når programmer ikke fjernes riktig; Hva legger du i det egentlig? Er det fortsatt så jævlig vanskelig å skjønne for en nerd at en Mac er like kjapp over mange år mot det en PC klarer? Nei, du elsker bare å heve deg over de du tror ikke har peiling på data, det får du bare fortsette med! Selv tror jeg ikke på en døyt av hva du kommer med, etter å opplevd hvordan en MacBook Air er å bruke. Min er riktignok litt nyere enn 2011 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tdm900 skrev:

Du verden.....ikke bruke en Mac, når den ikke blir treg? Pisspreik!!

Og at en Mac blir treg når programmer ikke fjernes riktig; Hva legger du i det egentlig? Er det fortsatt så jævlig vanskelig å skjønne for en nerd at en Mac er like kjapp over mange år mot det en PC klarer? Nei, du elsker bare å heve deg over de du tror ikke har peiling på data, det får du bare fortsette med! Selv tror jeg ikke på en døyt av hva du kommer med, etter å opplevd hvordan en MacBook Air er å bruke. Min er riktignok litt nyere enn 2011 da.

Les nå hvem jeg svarte til og hva han hadde skrevet. Kanskje du kobler sammen da. Kanskje, men jeg tviler.

Jeg har empiriske data og forholde meg til, siden jeg har jobbet som systemadministrator ved en av Norges større forskningsinstitusjoner på medisinsk forskning der både Mac'er og Pc'er blir brukt.

En av de sterkere Macbrukerne der, ble svak i sin tro, når skjermkortet på Mac'en hans sluttet og virke, og det tok bare 8 måneder å få skiftet det kortet. Dette er endel år siden, men må man sende inn utstyr for å få det reparert, så tar det mye lenger tid med å få fikset en Mac, mens pc'en fikser man selv når standardiserte deler kan hentes på posten etter bare en uke.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les nå hvem jeg svarte til og hva han hadde skrevet. Kanskje du kobler sammen da. Kanskje, men jeg tviler.

Jeg har empiriske data og forholde meg til, siden jeg har jobbet som systemadministrator ved en av Norges større forskningsinstitusjoner på medisinsk forskning der både Mac'er og Pc'er blir brukt.

En av de sterkere Macbrukerne der, ble svak i sin tro, når skjermkortet på Mac'en hans sluttet og virke, og det tok bare 8 måneder å få skiftet det kortet. Dette er endel år siden, men må man sende inn utstyr for å få det reparert, så tar det mye lenger tid med å få fikset en Mac, mens pc'en fikser man selv når standardiserte deler kan hentes på posten etter bare en uke.

Anonymkode: 64e77...3eb

Hvem jeg siterer, og om det går i surr, ja så driter jeg i det! AB er AB, studerer for pokker meg ikke AB koder for å svare!

Og du får bare holde på ditt ang Mac!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvem jeg siterer, og om det går i surr, ja så driter jeg i det! AB er AB, studerer for pokker meg ikke AB koder for å svare!

Og du får bare holde på ditt ang Mac!

Hadde nok rett med mitt "kanskje" om du klarte å følge tråden eller ikke.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvem jeg siterer, og om det går i surr, ja så driter jeg i det! AB er AB, studerer for pokker meg ikke AB koder for å svare!

Og du får bare holde på ditt ang Mac!

Så la være å svare til Ab da, men det er vel ikke så viktig hvem du adresserer svada til.

Anonymkode: 64e77...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart MacBook Air holder seg, du bruker den jo ikke.

1. Der finnes Windows pc'er med bedre byggekvalitet enn mac, men hvorfor man skal betalte så fryktelig bare for det omkringliggende blinget, som ikke har noe med operativsystemene å gjøre. En laptop i Aluminium kjører nøyaktig like fort som en som er laget i plast. Om det virkelig var slikt at byggekvaliteten var viktig, så ville dere kjøpt en HP Envy med kasse av magnesium, men de koster mye.

2. OSX blir tregt det også, om man ikke avinstallerer programmer rett. På samme måten som Windows blir tregt, om man ikke fjerner programmer skikkelig der også.

Om du hadde vært student, så ville den dagen du var fri for mat fortalt hvilket håpløst ide det er å kjøpe enn Mac, når tarmene skriker etter mat.

Anonymkode: 64e77...3eb

0) Min Macbook har reist betydelig mer enn windows maskinene mine ettersom den veier et par kilo mindre og selv etter mange år har bedre batteritid.

1) For meg (og mange med meg) er faktisk byggekvaliteten viktig. Har hatt flere dyre (mye dyrere enn macbook) laptoper og ingen av dem har vært i nærheten av å ha samme byggekvalitet. De har gjerne 5-10x så mye RAM og mange flere kjerner og ghz men med mindre man spiller dataspill eller kjører mange VMer parallelt er ikke det noe man merker noe til ved vanlig bruk.

2) Aldri hatt noe problem med det ihvertfall, men på windows er jo "riktig måte" å avinstallere programvare på å slette alt og installere windows på nytt ;)

 

Anonymkode: 65227...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Typisk mennesker som SKAL følge flokken. Når noe er inn skal alle ha det samme. Kjøp deg heller en Acer for 5000 kr som veier det samme som en Mac. Er student selv å velger heller å spare pengene' jeg kunna ha kjøpt en Mac for på BSU til boligsparing. Lykke til!☺

Endret av Nanna87
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

0) Min Macbook har reist betydelig mer enn windows maskinene mine ettersom den veier et par kilo mindre og selv etter mange år har bedre batteritid.

1) For meg (og mange med meg) er faktisk byggekvaliteten viktig. Har hatt flere dyre (mye dyrere enn macbook) laptoper og ingen av dem har vært i nærheten av å ha samme byggekvalitet. De har gjerne 5-10x så mye RAM og mange flere kjerner og ghz men med mindre man spiller dataspill eller kjører mange VMer parallelt er ikke det noe man merker noe til ved vanlig bruk.

2) Aldri hatt noe problem med det ihvertfall, men på windows er jo "riktig måte" å avinstallere programvare på å slette alt og installere windows på nytt ;)

 

Anonymkode: 65227...2de

Som sagt tidligere. Om det virkelig var et poeng, så ville dere kjøpt HP Envy med magnesiumkasse. Med dere kommer vel ikke til å gjøre det om det ikke er et halvspist eple utenpå som logo.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Alt der finnes til pc også. Selv ikke på Apple sine sider hevder de at de har noe som ikke en vanlig pc har.

Så da kan man bare konkludere med at Apple ikke har noe annet spesielt enn en god markedsføring, som noen velger å svelge hel. Stakkars de som da skal stå frem og hevde noe som så opplagt ikke er sant. Disipler hele gjengen og på samme nivå som religiøst fanatikere.

Anonymkode: 64e77...3eb

Kødder du? Andre PCer har tastatur og pekeflate? Nei nå altså...

For helvete mann, leser du det jeg skriver? Jeg påpeker at Apples tastatur og pekeflate er overlegent alt du finner på andre PCer. Og poenget er at tingene jeg nevnte er designet av Apple og finnes ikke for andre PCer. Da må noen eventuelt lage en etterligning.

Påstanden var at Mac bare er satt sammen av samme deler som alle andre PCer. Jeg nevnte eksempler på at det faktisk ikke er slik, og at Apple har egne spesialdesignede elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 19.10, pessimistisk skrev:

Macbook pro 2012 :) Nja, jeg personlig kan ikke skryte på meg mye kunnskap om dette, men har snakket med folk som har ganske peiling på hvordan en pc og mac er bygd opp, og vet hva slags deler som er bedre enn andre og lignende. Jeg har ikke peiling på sånne ting, men har fått med meg at mac er ganske overpriset pga utseende og varemerke. For all del, er veldig fornøyd med mac egentlig, og batteritid og "stillhet" på mac slår jo pc lett! Jeg synes at eplehuset er gode på reperasjoner da. Jeg har nettopp fikset min nå, og fikk det på reklamasjon. Så sånn sett så har den vart lenge! :) 

MacBook Pro fra 2012 skal ikke begynne å bli treg uten videre.

Hvilke "folk som har ganske peiling"? Mange dataentusiaster er gjerne særdeles partiske, og hater ofte Apple. Derfor sprer de også skrøner. Hvis noen prøver å innbille deg at det bare handler om utseende og varemerke så har du med en skrønemaker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 22.26, AnonymBruker skrev:

På min pc og mine laptopper, så koster det kun prisen på disken jeg skal sette i. Arbeidet med å skifte kan jeg gjøre selv. Du skal faktisk ha mange tommeltotter før du ikke kan gjøre det selv på en pc.

Anonymkode: 64e77...3eb

Hahahaha, du tror at en vanlig bruker uten datakunnskaper vil sette i gang med å skru på egen maskin? Du er en typisk IT-fyr som tror at alle er som deg og har en vanvittig interesse for slikt. De fleste har ikke det, og de vil aldri tenke på å begynne å mekke på sin egen maskin engang.

At du synes noe er enkelt og lite skummet betyr ikke at alle andre har det på samme måte. De fleste andre er ikke datanerder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2017 den 22.48, AnonymBruker skrev:

2. OSX blir tregt det også, om man ikke avinstallerer programmer rett. På samme måten som Windows blir tregt, om man ikke fjerner programmer skikkelig der også.

Anonymkode: 64e77...3eb

Jasså? Og hvilke ting er det som fører til denne tregheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 2.55, AnonymBruker skrev:

En av de sterkere Macbrukerne der, ble svak i sin tro, når skjermkortet på Mac'en hans sluttet og virke, og det tok bare 8 måneder å få skiftet det kortet. Dette er endel år siden, men må man sende inn utstyr for å få det reparert, så tar det mye lenger tid med å få fikset en Mac, mens pc'en fikser man selv når standardiserte deler kan hentes på posten etter bare en uke.

Anonymkode: 64e77...3eb

Men jeg trodde Mac bare brukte helt vanlige deler og derfor egentlig er akkurat det samme som en hvilken som helst annen bærbar PC? Nå skjønner jeg ingenting. Klarer ikke Mac-haterne å bli enige med seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 7.00, Nanna87 skrev:

Typisk mennesker som SKAL følge flokken. Når noe er inn skal alle ha det samme. Kjøp deg heller en Acer for 5000 kr som veier det samme som en Mac. Er student selv å velger heller å spare pengene' jeg kunna ha kjøpt en Mac for på BSU til boligsparing. Lykke til!☺

Hva her dette med å følge flokken å gjøre?

En Acer for 5000? Med andre ord en drittmaskin du bare vil ha problemer med fremfor kvalitet som varer i mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.2.2017 den 7.33, AnonymBruker skrev:

Som sagt tidligere. Om det virkelig var et poeng, så ville dere kjøpt HP Envy med magnesiumkasse. Med dere kommer vel ikke til å gjøre det om det ikke er et halvspist eple utenpå som logo.

Anonymkode: 64e77...3eb

Hvorfor kjøpe en HP med magnesiumkasse når man kan få en komplett pakke med Mac?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Kødder du? Andre PCer har tastatur og pekeflate? Nei nå altså...

For helvete mann, leser du det jeg skriver? Jeg påpeker at Apples tastatur og pekeflate er overlegent alt du finner på andre PCer. Og poenget er at tingene jeg nevnte er designet av Apple og finnes ikke for andre PCer. Da må noen eventuelt lage en etterligning.

Påstanden var at Mac bare er satt sammen av samme deler som alle andre PCer. Jeg nevnte eksempler på at det faktisk ikke er slik, og at Apple har egne spesialdesignede elementer.

Jo jeg leser hva du skriver, men du tar feil i din oppfatning av tastaturet og pekeflaten til Apple.

 

Apple har INGEN spesialdesignede elementer.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, jabx skrev:

Hvorfor kjøpe en HP med magnesiumkasse når man kan få en komplett pakke med Mac?

Fordi noen bruker aluminium som et argument for å kjøpe Mac. Magnesium er bedre enn aluminum, så om det skulle være et argument for å velge Mac, så burde de jo ikke nøye seg med det nest beste.

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, jabx skrev:

Men jeg trodde Mac bare brukte helt vanlige deler og derfor egentlig er akkurat det samme som en hvilken som helst annen bærbar PC? Nå skjønner jeg ingenting. Klarer ikke Mac-haterne å bli enige med seg selv?

For endel år siden brukte Apple egentilpassede enheter slikt som skjermkort. Fikk du ikke med deg at jeg skrev at den hendelsen var endel år tilbake i tid?

Anonymkode: 64e77...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...