Jump to content
AnonymBruker

Student som vil ha Mac

Recommended Posts

deadmansmarionet

Jeg bestemte meg for å kjøpe Mac da jeg kom inn på masterstudiet, etter å ha hanglet meg gjennom en bachelor med forskjellige "vanlige" laptoper. Kjøpte en Pro Retina, og har ikke angret en dag. Siden jeg kjøpte den for 2,5 år siden har det aldri vært noe tull, den har lang batteritid og har vært med på mye. Jeg syntes det var en omstilling å ha Mac da jeg er vant med Windows - men påliteligheten til Macen trumfet det :) 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har kun hatt Mac, har nå en Mac pro som jeg har hatt i 7 år. Den kunne gjerne hatt mer lagringsplass og jeg må nok bytte batteri snart, men ellers fungerer den veldig bra og har nok flere år igjen.

Før det hadde jeg en imac (stasjonær med "hals"), den kjøpte jeg brukt (2-3 år) og hadde den selv i 5 år før jeg fikk den bærbare. Den fungerer fortsatt, jeg kjøpte hovedsakelig en ny en fordi jeg ønsket meg en bærbar. 

Før den hadde jeg en gedigen Power Mac som var på størrelse med et kosteskap, den ble rett og slett utdatert mtp programmer og slikt. 

Så ja, jeg har kun gode erfaringer med Mac og  har i løpet av 20 år hatt 3 maskiner som har aldri hatt noen problemer eller måttet ta med på verksted, så jeg vil absolutt anbefale Mac! :) 

Anonymkode: f98ef...c7d

AnonymBruker
På 3.2.2017 den 11.08, Klossmajor skrev:

Jeg har brukt Mac-er som mine primære datamaskiner de siste 14 årene, men fikk for ikke lenge siden kastet en Surface Pro 4 etter meg i jobbsammenheng. At jeg valgte å gi den videre til en kollega etter å ha testet den en ukes tid var ikke pga manglende kvalitet. Jeg er litt for vant til macOS til at jeg frivillig vil hoppe tilbake til Windows permanent. Surface Pro er en imponerende maskin. Hadde jeg kunnet kjøre macOS på den hadde jeg antakelig heller sittet og skrevet dette på den enn MacBook-en jeg sitter med nå.

Det er trist at Windows pc'er er så lukket som de er. På Macen kan man kjøre hvilket OS man vil :Nikke: 

Anonymkode: 321f3...628

Klossmajor
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist at Windows pc'er er så lukket som de er. På Macen kan man kjøre hvilket OS man vil :Nikke: 

Anonymkode: 321f3...628

Ja, ikke sant! Aller verst er Linux da. Får man det OS-et forhåndsinstallert må man ikke bare belage seg på å unnvære macOS, men man må betale for å installere Windows. Makan!

jabx

Hva er grunnen til det da, bortsett fra Microsofts ulovlige metoder (som de er dømt for flere ganger)?

Annonse

AnonymBruker
15 timer siden, jabx skrev:

Tester som støtter at Apple har full kontroll over både maskinvare og programvare?

Eh.

Tror du det var det, eller kan det ha vært noen som viser at Mac er mer optimalisert og dermed raskere? Det siste virker vel mer naturlig?

Anonymkode: aed03...36a

Klossmajor
18 timer siden, jabx skrev:

Tester som støtter at Apple har full kontroll over både maskinvare og programvare?

Eh.

Hva mener du med at Apple har full kontroll over programvare? At macOS er fri for bugs?

jabx
6 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hva mener du med at Apple har full kontroll over programvare? At macOS er fri for bugs?

At det er de som lager det. At de ikke er avhengige av at noen andre lager OSet for dem.

Merkelig med alle kverulantene her som absolutt skal rakke ned på Mac...

Guest Frk. Violeta

Ønsket meg mac gjennom hele studietida, men tok meg aldri råd til det. Helt til jeg egentlig var ferdig med alt av eksamener og oppdaget at expert hadde en spesiell nedbetalingsavtale for studenter. Studentbeviset var gyldig i to uker til, så jeg slengte det på disken og skrev under på avtalen :fnise: Skulle virkelig ønske jeg visste om avtalen deres før, for det er den beste investeringen jeg har gjort! 

Guest 2Bhonest
4 timer siden, jabx skrev:

Hva er grunnen til det da, bortsett fra Microsofts ulovlige metoder (som de er dømt for flere ganger)?

Hvilke ulovlige metoder på operativsystemer?

Microsoft er nå det eneste firmaet som har berget Apple fra konkurs, så trå forsiktig.

AnonymBruker

Har alltid fått helt avsmak av Apples status-/identitet-/"special snowflake"-faktor, men vurderer sterkt å gå for en Mac neste gang, hovedsaklig pga. deres stilling til personvern. Har dårlig tro på at hardwaren er verdt prisen, men OS'et kan vel umulig være noe verre å sette seg inn i enn nye Windows... Evig rot, som å manvørere seg gjennom to forskjellige OS hver gang man skal gjøre den minste ting. 

Anonymkode: 4490f...ad5

AnonymBruker
På 2/3/2017 den 7.15, tdm900 skrev:

Til de av dere som ikke anbefaler Mac pga "overpris".....har mest sannsynlig aldri hatt fingrene på en Mac, ei heller satt dere inn i hvordan de er bygget opp, og hvorfor de nettopp er blitt bygget slik. En pc er en tom maskin som det blir putta inn en software som ikke alltid er fornøyd med det den har blitt lagt inn på, og da blir det krøll når det er noen som hevder å være eksperter og gjør et halvhjerta forsøk på å fikse problemet.

En Mac bare fungerer.....sorry, men slik er det bare😁

Jeg elsker sånne som deg som kommer med dette svaret hele tiden lol.

Jeg har hatt MacBook air og likte den veldig godt, men helt klart overpriset. Solgte den etter noen år og gikk for spesialbygd Multicom laptop innen ultrabook-segmentet. Fikk 256 GB SSI + 1 TB HDD, 16 GB ram (kan oppgraderes til 32) og i7 prosessor for det jeg solgte macen for: 7000. Laptopen veier rett under 2kg.

Så duuuu.. Du kan ta deg en bolle :fnise:

Anonymkode: 9c665...74d

Annonse

tdm900
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker sånne som deg som kommer med dette svaret hele tiden lol.

Jeg har hatt MacBook air og likte den veldig godt, men helt klart overpriset. Solgte den etter noen år og gikk for spesialbygd Multicom laptop innen ultrabook-segmentet. Fikk 256 GB SSI + 1 TB HDD, 16 GB ram (kan oppgraderes til 32) og i7 prosessor for det jeg solgte macen for: 7000. Laptopen veier rett under 2kg.

Så duuuu.. Du kan ta deg en bolle :fnise:

En windows maskin når ikke opp mot en mac, det går ikke lenge uansett før det går tregt. Nei, din mening om dette forholder jeg meg ikke til!

Klossmajor
11 timer siden, jabx skrev:

At det er de som lager det. At de ikke er avhengige av at noen andre lager OSet for dem.

Står Microsoft i mindre grad enn Apple for kodingen av sine egne OS?

AnonymBruker
På 3.2.2017 den 7.15, tdm900 skrev:

Til de av dere som ikke anbefaler Mac pga "overpris".....har mest sannsynlig aldri hatt fingrene på en Mac, ei heller satt dere inn i hvordan de er bygget opp, og hvorfor de nettopp er blitt bygget slik. En pc er en tom maskin som det blir putta inn en software som ikke alltid er fornøyd med det den har blitt lagt inn på, og da blir det krøll når det er noen som hevder å være eksperter og gjør et halvhjerta forsøk på å fikse problemet.

En Mac bare fungerer.....sorry, men slik er det bare😁

Har du oppdatert firmwaren til noen andre elektronske dippe dutter med mac'en?
Rippet noen blu-ray med den?
Har du brukt mac'en til å installere cyagenmod på en eller annen billig androidtelefon?
Hva med å jailbraike en iPhone eller iPad?
Har du kunne brukt touchdelen av OSX på noen touchskjermer?
Sjekket filer for virus selv om de skal kjøres på en annen plattform?
Mappe opp en nettverksdisk distribuert på dfs?

osv. osv.

Anonymkode: 64e77...3eb

tdm900
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du oppdatert firmwaren til noen andre elektronske dippe dutter med mac'en?
Rippet noen blu-ray med den?
Har du brukt mac'en til å installere cyagenmod på en eller annen billig androidtelefon?
Hva med å jailbraike en iPhone eller iPad?
Har du kunne brukt touchdelen av OSX på noen touchskjermer?
Sjekket filer for virus selv om de skal kjøres på en annen plattform?
Mappe opp en nettverksdisk distribuert på dfs?

osv. osv.

Det babbelet du driver med der, kan du holde for deg selv. Etter hva jeg forstår er ikke brått slt lovlig heller!

AnonymBruker
8 timer siden, tdm900 skrev:

En windows maskin når ikke opp mot en mac, det går ikke lenge uansett før det går tregt. Nei, din mening om dette forholder jeg meg ikke til!

Jo det gjør den :fnise: Du har bare ikke forstått det siden du tydeligvis bare har hatt billige drittmaskiner før du gikk over til mac ;) Du kan tydeligvis særdeles lite om emnet :hoho:

En pc med i7 prosessor, 16gb ram og ssd blir ikke treig med det første. Eller tror du ikke gamerne som går for slike specs hadde klikket om LoL, fallout og battlefield hadde gått treigt etter bare et år? Nettopp. Det er derfor man sier "PC gaming master race". En rimelig mac av typen Air kan ikke måle seg med en såpass powret PC. Du må nok opp i 20k klassen for å være i nærheten.

tdm900
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør den :fnise: Du har bare ikke forstått det siden du tydeligvis bare har hatt billige drittmaskiner før du gikk over til mac ;) Du kan tydeligvis særdeles lite om emnet :hoho:

En pc med i7 prosessor, 16gb ram og ssd blir ikke treig med det første. Eller tror du ikke gamerne som går for slike specs hadde klikket om LoL, fallout og battlefield hadde gått treigt etter bare et år? Nettopp. Det er derfor man sier "PC gaming master race". En rimelig mac av typen Air kan ikke måle seg med en såpass powret PC. Du må nok opp i 20k klassen for å være i nærheten.

Kan litt mer enn hva du tror gitt

AnonymBruker
9 minutter siden, tdm900 skrev:

Det babbelet du driver med der, kan du holde for deg selv. Etter hva jeg forstår er ikke brått slt lovlig heller!

Føl gjerne fritt for å komme med hvilke lover som er brutt.

Du kan jo som alle andre mac brukere komme med unnskyldningen om at det ikke er relevant ting, men det er det faktisk, men jeg elsker å fortelle mac-brukere om at det ikke lar seg gjøre på en mac. Når man ser skuffelsen i fjeset over å ha betalt i bøtter og span, så kommer en pc til 2500 og klarer det de ikke kan. ha ha ha. Priceless.