Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Zeitgeist
Skrevet

jeg vil tro hun i utgangspunktet kan trekke det fra på skatten som en "utgift til inntekts ervervelse" , men hvis hun bruker de samme klærne privat, må hun betale skatt av fordelen - står litt her, og med lenker til skatteetaten: http://e24.no/jobb/kan-jeg-kreve-fradrag-for-alle-klaer-sko-vesker-og-sminke-som-jeg-bruker/23002879

samtidig har jeg inntrykk av at de i utgangspunktet regnes som private, hvis hun blander dem med sine private klær, og da kan de ikke trekkes fra

Ok, tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil tro hun i utgangspunktet kan trekke det fra på skatten som en "utgift til inntekts ervervelse" , men hvis hun bruker de samme klærne privat, må hun betale skatt av fordelen - står litt her, og med lenker til skatteetaten: http://e24.no/jobb/kan-jeg-kreve-fradrag-for-alle-klaer-sko-vesker-og-sminke-som-jeg-bruker/23002879

samtidig har jeg inntrykk av at de i utgangspunktet regnes som private, hvis hun blander dem med sine private klær, og da kan de ikke trekkes fra

Hvem sin jobb er det da å "passe på" at hun ikke har brukt reklameklær privat?

Hvordan kan dette etterprøves? Må hun dokumentere det?

Skrevet

Ok, tusen takk for svar!

Vet i hvertfall at Marthe Borge skriver av mva på mat hun legger ut på bloggen.

Det er logisk for meg at dette også gjelder klær, mye av blogginga går jo på klær, så da har det noe å gjøre direkte med bloggen/bedriften.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva FF eller andre blogger gjør, men hadde jeg hatt min hovedinntekt fra blogging hadde jeg også benyttet de mulighetene jeg kunne for avskrivning.

Ta kakebloggeren Manuela, ser på det som en selvfølgelighet at kjøkkenet og utstyret er en del av bedriften. Er jo ingen hobbyblogg hun driver. Samme prinspipp blir det for meg med rosabloggere.

Synes det er helt greit. Hvorfor skal ikke bloggere ha samme mulighet som andre selvstendig næringsdrivende?

• Liker 1
Skrevet

Ingen tvil om at de skriver av på alt, tipper til og med bilene går med der. Jeg tviler dog på at det skattes for alle de objektene som blir gitt/sponset, merk reiser, klær, mat, smykker, overnatting, hår og møbler. Bare det blir nok mange hundre tusen

• Liker 3
Skrevet

Ingen tvil om at de skriver av på alt, tipper til og med bilene går med der. Jeg tviler dog på at det skattes for alle de objektene som blir gitt/sponset, merk reiser, klær, mat, smykker, overnatting, hår og møbler. Bare det blir nok mange hundre tusen

Tenker det samme som deg, men det blir nok bare spekulasjoner å diskutere det videre.

Skrevet

Kan noen med kjennskap til skatteregler kanskje hjelpe meg med et spørsmål:

Hvis CBE kjøper et klesplagg i en butikk og viser dette plagget frem på bloggen, kan utgiftene til klesplagget da trekkes fra skatten siden plagget brukes i bedriftssammenheng?

Jeg leste nylig en artikkel på en amerikansk side hvor en av intervjuobjektene var matblogger fordi det ga så mange skattemessige fordeler fradragsmessig (han hadde angivelig kjøpt seg ny kjøkkeninnredning og alskens kjøkkenutstyr, for så å sette det av på ligninga)

Det er i såfall veldig urettferdig, da jeg som PT (og diverse) med eget firma ikke får lov å skrive av treningsklær på ligninga... Håper denne regelen vil gjelde denne type klær også...

Skrevet

Det er i såfall veldig urettferdig, da jeg som PT (og diverse) med eget firma ikke får lov å skrive av treningsklær på ligninga... Håper denne regelen vil gjelde denne type klær også...

Du får kalle det arbeidsantrekk, så skal det nok ordne seg.

Forskjell på treningsklær og arbeidsantrekk vettu.

Skrevet

De siste dagene har hun fått flere kommentarer på bloggen om at det er så mye reklame for tiden. Hun sier selv at det ikke er mer, og det er nok sant, set er nok akkurat så mye som det alltid har vært. Ergo er et merkingen som er forskjellen, og det bekrefte jo bare at det ER ikke alle lesere som får med seg at produktomtale er reklame når det ikke er merket.

Jeg synes det er supert at hun merker bedre. Jeg synes det er synd at hun ikke gjør det på snap også. Jeg tror neppe det gjelder andre regler for snap enn andre sosiale media. Men mye vanskeligere å slå ned på, selvsagt.

Akkurat det uthevete kan ikke gjentas nok. Et veldig godt poeng, pøbelsara.

• Liker 5
Skrevet

Er dessverre ikke så enkelt hvis man ikke vil bryte loven (det står faktisk spesielt uthevet i skatteloven). Ikke alle som er like nøye på det nei(.....), men jeg velger å ha mitt på det rene ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner et par av toppbloggerne og de skriver av ALT på firmaet. Dyre Saint Laurent vesker eller mat/lunsj osv. Vil ikke oute noen av mine venner her, men la oss si at jeg tror det skrives av over en svært lav sko i denne bransjen. Det er iallfall mitt inntrykk.

• Liker 4
Skrevet

Må være logo på de, da er det ok.

Skrevet

Jeg kjenner et par av toppbloggerne og de skriver av ALT på firmaet. Dyre Saint Laurent vesker eller mat/lunsj osv. Vil ikke oute noen av mine venner her, men la oss si at jeg tror det skrives av over en svært lav sko i denne bransjen. Det er iallfall mitt inntrykk.

Er de ikke redd for bokettersyn? :O

• Liker 2
Gjest Sobril
Skrevet

Er de ikke redd for bokettersyn? :O

Lurer jeg på også. Jobber som regnskapsfører, og det er grenser for hva som kan avskrives. Samtidig har vi ingen bloggere som klienter, så har aldri vært borti problemstillingen før.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Lurer jeg på også. Jobber som regnskapsfører, og det er grenser for hva som kan avskrives. Samtidig har vi ingen bloggere som klienter, så har aldri vært borti problemstillingen før.

Hadde du orket å fortelle om hva som kan avskrives og hvorvidt det er en maksgrense?

Gjest Sobril
Skrevet

Hadde du orket å fortelle om hva som kan avskrives og hvorvidt det er en maksgrense?

Jeg har "learning by doing" som utdannelse innen regnskap, så reglene læres underveis :) Har aldri vært borti gigantiske summer. Har diverse oppslagsverk på jobben, så kan sjekke på mandag :)

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg har "learning by doing" som utdannelse innen regnskap, så reglene læres underveis :) Har aldri vært borti gigantiske summer. Har diverse oppslagsverk på jobben, så kan sjekke på mandag :)

Ikke noe problem. Tusen takk og god helg til deg!

Gjest Sobril
Skrevet

Ikke noe problem. Tusen takk og god helg til deg!

Takk det samme :)

Skrevet

Lurer på hvor lkeriksen23 vil hen med den instagram-kontoen sin. Kun outfits og klokker,sko etc. Aner ikke om det er spons, men de sikter kanskje den veien?

• Liker 3
Skrevet

Han oppgir ikke at det er reklame, men det er det jo garantert. Boozt, feks.

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...