MiniMjau Skrevet 14. mai 2015 #13321 Skrevet 14. mai 2015 Du som så det; ble dette merket på Snapchat som den reklamen det er? Nei, ingen merking. Det er fullt mulig å legge inn tekst på snap. Hun skrev godnatt, stjerner, hjerter og slik. 3
Lillemy23 Skrevet 14. mai 2015 #13322 Skrevet 14. mai 2015 Kan være hun ikke har så mange sponsertilbud som før og må ta til takke med det samme som de andre bloggerne. Det er helt tydelig at hun i det siste har hatt overraskende mange av de samme annonsene som andre bloggere. I tillegg til de to allerede nevnte kan jeg jo legge til SB12 osv. Merkelig å skrive under hundeinnlegget at hun synes det er kjedelig å reklamere for det samme som andre, når de fleste annonsene er masseproduserte og hvor du ser at bloggerne har fått klar beskjed om hva de skal skrive, for det er jo nesten helt likt innhold i tillegg... 6
Gjest Bergensia Skrevet 14. mai 2015 #13323 Skrevet 14. mai 2015 Nei, ingen merking. Det er fullt mulig å legge inn tekst på snap. Hun skrev godnatt, stjerner, hjerter og slik. Hentet fra fra FO sine veiledning for reklame i sosiale medier: Punkt 3: "Det er også reklame dersom du har fått tilsendt et gratis produkt i posten og du velger å omtale produktet i sosiale medier..." "Følgerne dine har derfor rett til å vite bakgrunnen for at du omtaler et produkt eller en tjeneste. På denne bakgrunn skal du alltid gi leserne tydelig informasjon dersom du får betalt for å omtale eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste, eller dersom du har fått produktet/tjenesten gratis." Punkt 4.3 "Du må i hovedsak merke bildene dine som reklame dersom du bruker instagram til å markedsføre produkter eller tjenester som du har fått/fått låne gratis eller som du får betalt for å omtale." Her tenker jeg at de samme reglene burde gjelde for Snapchat, man deler bilde og tekst på samme måte som på instagram. Dette er ikke komplisert eller vanskelig å gjennomføre. Dette er bare ren, skjær uvilje.
el-len Skrevet 14. mai 2015 #13324 Skrevet 14. mai 2015 Nei, ingen merking. Det er fullt mulig å legge inn tekst på snap. Hun skrev godnatt, stjerner, hjerter og slik. Men så flott at hun har funnet en ny kanal kanal hvor man kan snikreklamere litt, sånn siden det har blitt så mye fokus på at man skal merke det man reklamerer for på de andre, mer oversiktlige plattformene. 8
Gjest Bergensia Skrevet 14. mai 2015 #13325 Skrevet 14. mai 2015 Men så flott at hun har funnet en ny kanal kanal hvor man kan snikreklamere litt, sånn siden det har blitt så mye fokus på at man skal merke det man reklamerer for på de andre, mer oversiktlige plattformene. Nettopp! Hvorfor ellers skulle den dingsen være en del av bildet hvis ikke baktanken var å vekke nysgjerrighet for hva det var?
Nora Nordbo Skrevet 14. mai 2015 #13326 Skrevet 14. mai 2015 Det er helt tydelig at hun i det siste har hatt overraskende mange av de samme annonsene som andre bloggere. I tillegg til de to allerede nevnte kan jeg jo legge til SB12 osv. Jeg tenker det er koordinert, at plattformene står bak denne teppebombingen av blogglandskapet og at det er solgt til annonsørene på den måten. Kimono-gate viste jo hvordan de «arransjerer» historier med tilfeldige innkjøp. 7
pøbelsara Skrevet 14. mai 2015 #13327 Skrevet 14. mai 2015 (endret) De siste dagene har hun fått flere kommentarer på bloggen om at det er så mye reklame for tiden. Hun sier selv at det ikke er mer, og det er nok sant, set er nok akkurat så mye som det alltid har vært. Ergo er et merkingen som er forskjellen, og det bekrefte jo bare at det ER ikke alle lesere som får med seg at produktomtale er reklame når det ikke er merket. Jeg synes det er supert at hun merker bedre. Jeg synes det er synd at hun ikke gjør det på snap også. Jeg tror neppe det gjelder andre regler for snap enn andre sosiale media. Men mye vanskeligere å slå ned på, selvsagt. Endret 14. mai 2015 av pøbelsara 16
Gjest Hold the door Skrevet 14. mai 2015 #13328 Skrevet 14. mai 2015 Er det sikkert at det skal merkes dersom det kun er med på bildet uten å bli omtalt? Jeg følger henne ikke på snap, men hvis hun skrev "god natt" osv., uten å skrive noe om produktet, skal det merkes allikevel? I så fall skal vel mange av blogginnlegga fra huset hennes (innendørs) merkes i og med at mange av pyntegjenstandene hun har er sponset av TM Design.
Gjest Lalalala59 Skrevet 14. mai 2015 #13329 Skrevet 14. mai 2015 Er det sikkert at det skal merkes dersom det kun er med på bildet uten å bli omtalt? Jeg følger henne ikke på snap, men hvis hun skrev "god natt" osv., uten å skrive noe om produktet, skal det merkes allikevel? I så fall skal vel mange av blogginnlegga fra huset hennes (innendørs) merkes i og med at mange av pyntegjenstandene hun har er sponset av TM Design. Hun skrev om produktet. Hun skrev "Stikker meg selv litt med denne før leggetid."
Gjest Bergensia Skrevet 14. mai 2015 #13330 Skrevet 14. mai 2015 Er det sikkert at det skal merkes dersom det kun er med på bildet uten å bli omtalt? Jeg følger henne ikke på snap, men hvis hun skrev "god natt" osv., uten å skrive noe om produktet, skal det merkes allikevel? I så fall skal vel mange av blogginnlegga fra huset hennes (innendørs) merkes i og med at mange av pyntegjenstandene hun har er sponset av TM Design. Hun viser jo det fram og følgerne kommer til å bli nysgjerrige på hva dette er og stille spørsmål. Ergo skapt blest om produktet hun får betalt for å annonsere. Møbler og annet innbo føler jeg blir litt anderledes (forstått det slik at møblene ikke er sponset men fått rabatter ; – Men Berg Eriksen sponses ikke av TM Design. Hun betaler for alle møblene. Om jeg velger å gi mine kunder rabatt, er opp til meg, forteller Rambø – som har fulgt med på de de siste dagers omtale av bloggen." Man må se på hva som er formålet med bildet, her var det vise hva hun drev med før leggetid, altså benyttet et sponset produkt.
hoyrepikenxo Skrevet 14. mai 2015 #13331 Skrevet 14. mai 2015 Du som så det; ble dette merket på Snapchat som den reklamen det er? Nei 2
Gjest Hold the door Skrevet 14. mai 2015 #13332 Skrevet 14. mai 2015 Hun skrev om produktet. Hun skrev "Stikker meg selv litt med denne før leggetid." Hun viser jo det fram og følgerne kommer til å bli nysgjerrige på hva dette er og stille spørsmål. Ergo skapt blest om produktet hun får betalt for å annonsere. Møbler og annet innbo føler jeg blir litt anderledes (forstått det slik at møblene ikke er sponset men fått rabatter ; – Men Berg Eriksen sponses ikke av TM Design. Hun betaler for alle møblene. Om jeg velger å gi mine kunder rabatt, er opp til meg, forteller Rambø – som har fulgt med på de de siste dagers omtale av bloggen." Man må se på hva som er formålet med bildet, her var det vise hva hun drev med før leggetid, altså benyttet et sponset produkt. Ja, da er jeg vel egentlig enig. Jeg var ikke sikker på om produktet på snap var i "bakgrunnen" som en pyntepute (link til blogg:) sponset av TM Design, eller om formålet var å vise frem og gjøre følgerne nysgjerrig.
LilleSnupp Skrevet 14. mai 2015 #13333 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Nei, ingen merking. Det er fullt mulig å legge inn tekst på snap. Hun skrev godnatt, stjerner, hjerter og slik. Hun skrev aller først at hun skulle stikke seg litt med denne før hun la seg, så godnatt. Allerede skrevet så jeg. Endret 14. mai 2015 av LilleSnupp
Vitulina Skrevet 14. mai 2015 #13334 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Hvis hun skulle merket alt som var sponset på hvert eneste bilde hadde det jo blitt en lang sponsingstekst under hvert eneste bilde, jeg ser for meg at de hadde gått med på det Det er dog det eneste riktige å gjøre om man ønsker å være redelige med leserne sine og ikke minst overfor de yngste av dem. Edit: forundrer meg også over kvinner som lar seg påvirke av slikt reklameræl. Dette Swiss-apparatet som FF påstår fjerner cellulitter - ikke har hun skjønt hva cellulitter faktisk er og det er jo villedende markedsføring. Underhudsfett fjernes ikke av hudskrubb Endret 14. mai 2015 av Vitulina 10
Vitulina Skrevet 14. mai 2015 #13335 Skrevet 14. mai 2015 Lolz. De driver fortsatt med sletting av kommentarer. I dag tidlig hadde denne bloggeren som jeg ikke husker navnet på (t-banesjåfør som sliter litt med vekten og som tar for mange selfies?) kommentert nettopp det håpløse med å reklamere for at et produkt skulle fjerne cellulitter. Nå er det borte. Ser at det ofte står "6 kommentarer til", når man trykker på det kanskje bare opp en eller to. 6
Keaton Skrevet 14. mai 2015 #13336 Skrevet 14. mai 2015 Men seriøst; på den MyShop-siden skriver hun at klærne og alt der brukes i antrekkspostene. Har hun alt dette? 😱
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. mai 2015 #13337 Skrevet 14. mai 2015 Kan noen med kjennskap til skatteregler kanskje hjelpe meg med et spørsmål: Hvis CBE kjøper et klesplagg i en butikk og viser dette plagget frem på bloggen, kan utgiftene til klesplagget da trekkes fra skatten siden plagget brukes i bedriftssammenheng? Jeg leste nylig en artikkel på en amerikansk side hvor en av intervjuobjektene var matblogger fordi det ga så mange skattemessige fordeler fradragsmessig (han hadde angivelig kjøpt seg ny kjøkkeninnredning og alskens kjøkkenutstyr, for så å sette det av på ligninga)
MiniMjau Skrevet 14. mai 2015 #13338 Skrevet 14. mai 2015 Men seriøst; på den MyShop-siden skriver hun at klærne og alt der brukes i antrekkspostene. Har hun alt dette? 😱 Får ikke opp noe på den siden jeg. Bare noen leserkommentarer
skyflakes Skrevet 14. mai 2015 #13339 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Men seriøst; på den MyShop-siden skriver hun at klærne og alt der brukes i antrekkspostene. Har hun alt dette? Vet ikke om hun har absolutt alt, men jeg scrollet kjapt nedover, og jeg vil det var nesten alt hun har hatt på seg den siste tiden. Tror kanskje ikke hun har alle de veskene (f.eks de ulike YSL-veskene, de har hun hvertfall aldri vist på bloggen). Kanskje de veskelinkene ligger i MyShop fordi de er brukt i sånne "inspirasjonsinnlegg" som hun pleier lage? Endret 14. mai 2015 av skyflakes
SusieDerkins Skrevet 14. mai 2015 #13340 Skrevet 14. mai 2015 Kan noen med kjennskap til skatteregler kanskje hjelpe meg med et spørsmål: Hvis CBE kjøper et klesplagg i en butikk og viser dette plagget frem på bloggen, kan utgiftene til klesplagget da trekkes fra skatten siden plagget brukes i bedriftssammenheng? Jeg leste nylig en artikkel på en amerikansk side hvor en av intervjuobjektene var matblogger fordi det ga så mange skattemessige fordeler fradragsmessig (han hadde angivelig kjøpt seg ny kjøkkeninnredning og alskens kjøkkenutstyr, for så å sette det av på ligninga) jeg vil tro hun i utgangspunktet kan trekke det fra på skatten som en "utgift til inntekts ervervelse" , men hvis hun bruker de samme klærne privat, må hun betale skatt av fordelen - står litt her, og med lenker til skatteetaten: http://e24.no/jobb/kan-jeg-kreve-fradrag-for-alle-klaer-sko-vesker-og-sminke-som-jeg-bruker/23002879 samtidig har jeg inntrykk av at de i utgangspunktet regnes som private, hvis hun blander dem med sine private klær, og da kan de ikke trekkes fra
Fremhevede innlegg