Gjest Asti Skrevet 7. desember 2017 #45301 Skrevet 7. desember 2017 (endret) Ja @Cavatina, veilederen til FO - https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some - er noe av den enkleste jeg har vært borti. I tillegg har bloggeren i årevis fått skriv fra FO som ekstra hjelp, jfr. https://imgur.com/a/YLDct (FO sin korrespondanse med CBE vedr. markedsføring på blogg fra 2011-2015). Av og til har jeg hatt inntrykk av at Forbrukerombudet har fungert mer som støttekontakter e.l. for bloggerne enn "en frittstående offentlig tilsynsmyndighet som på vegne av forbrukerne fører tilsyn med at varer og tjenester blir markedsført i samsvar med markedsføringsloven", jfr. https://forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet . Og enda ble resultatet slik i november (etter så mange år). Bra vi har fått nytt ombud, for det virker å skje litt mer nå. Endret 7. desember 2017 av Asti
norovirus Skrevet 7. desember 2017 #45302 Skrevet 7. desember 2017 Jeg har lest denne bloggen i ny og ne, syntes at jeg trenger litt inspirasjon mtp egen trening . Men jeg gidder ikke lenger, fordi jeg har ikke sjans til å holde på slik CBE gjør. Er hun toppidrettsutøver?? Står opp før smårollingene for å trene på treningssenter...... Det blir rett og slett for "too much", og for fjernt fra virkeligheten. Hele bloggen er blitt for fake og beregnende.... synes jeg 15
Ultiva Skrevet 7. desember 2017 Forfatter #45303 Skrevet 7. desember 2017 3 timer siden, karisoursa skrev: Jeg har lest denne bloggen i ny og ne, syntes at jeg trenger litt inspirasjon mtp egen trening . Men jeg gidder ikke lenger, fordi jeg har ikke sjans til å holde på slik CBE gjør. Er hun toppidrettsutøver?? Står opp før smårollingene for å trene på treningssenter...... Det blir rett og slett for "too much", og for fjernt fra virkeligheten. Hele bloggen er blitt for fake og beregnende.... synes jeg Toppidrettsutøver fordi man står opp kl 06 på hverdagene? 😂 Er ikke dette hverdagen for de aller fleste småbarnsforeldre i jobb? Sånn bortsett fra at CBE drikker kaffen sin og drar for å trene med PT på treningsstudio, mens mannen tar seg av barna da. Her er jeg oppe kl 05 om morgenen men rekker ikke å trene før kl 20 på kveldene, hvor er medaljen min? 33
swiftyness Skrevet 7. desember 2017 #45304 Skrevet 7. desember 2017 Hun er ikke toppidrettsutøver fordi hun står opp kl 06 for å trene. Hun er heldig som har muligheten. Mens andre står opp med ungene kanskje lenge før dette, leverer i barnehagen, reiser på jobb, jobber 8 timer, reiser hjemover, henter i barnehagen, lager middag, gjør husarbeid, leksehjelp, legger unger, gjør mer husarbeid og kanskje attpåtil tar seg en treningsøkt i ny og ne før de går rett til sengs. Hvem er egentlig toppidrettsutøver? 23
Aricia Skrevet 7. desember 2017 #45305 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 5 timer siden, Asti skrev: Jeg tror at CBE har brukt mest tid på å prøve å finne gråsonene, men det har nok blitt for innviklet.. Hva var det Forbrukerombudet sa til P2 nå i november? Markedsføringsloven er enkel å følge. Det er når man velger å operere i gråsonene at det kan bli komplisert, jfr. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1148342-manglende-merking-av-reklame-hos-blogger-og-andre/?tab=comments#comment-20672875. Tilføyelse: Og det valget sier vel litt om den etiske siden ved driften av Treasures/bloggen CBE.no, når man ser på resultatet: https://imgur.com/a/Sa1G6 Den uttalelsen fra det nye forbrukerombudet merket jeg meg også. Den virker så rettet inn mot Treasures! Selvsagt er det bevisst bruk av gråsoner hos andre også, feks Sophie Elises mikromerking i grått og knøttefont, men CBE/LKE (og akkurat her: særlig sistnevnte, har jeg inntrykk av, jf korrespondansen hans med FO etter tilsynet, feks) har vært i en helt egen divisjon når det gjelder å kalkulert utnytte gråsonene. Hele reklamemerkingen på bloggen framstår i grunnen som en eneste lang kveruleringsseanse. Trass og triumf, liksom. Det nye forbrukerombudet uttaler seg på en måte som etter mitt syn viser at hun har merket seg dette, og sett seg grundig lei på det. Jeg er til og med tilbøyelig til å tenke at hun må ha fulgt med i denne tråden en stund. 6 timer siden, Asti skrev: @pøbelsara det du skriver er veldig interessant. Jeg la merke til denne kommentaren - fra http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/05/mine-hudpleierutiner-2/#comment-588594 "Håper ikke alle menneskene som kommenterer her er voksne, men med tanke på kommentarfeltene rundt omkring på sosiale medier i det siste er jeg redd de er det.. Syntes du gjør en fantastisk jobb med din blogg, og det er helt fantastisk når du tipser om hudpleie eller annet, for de som kanskje gjerne ønsker tips....". Denne leseren virker ikke å ha forstått at CBE driver med reklame, og at det er sunt å være kritisk til det. Merker meg også at denne positive leseren tilsynelatende ikke bare blir inspirert av CBEs hudpleietips, men også av skrivestilen hennes. I likhet med bloggeren selv ser hun ut til å unngå variasjon i valg av adjektiver og substantiver i samme setning så langt det lar seg gjøre - det beste er som kjent å gjenta samme ord om og om igjen. Endret 7. desember 2017 av Aricia 27
Inocybe Skrevet 7. desember 2017 #45306 Skrevet 7. desember 2017 4 timer siden, karisoursa skrev: Jeg har lest denne bloggen i ny og ne, syntes at jeg trenger litt inspirasjon mtp egen trening . Men jeg gidder ikke lenger, fordi jeg har ikke sjans til å holde på slik CBE gjør. Er hun toppidrettsutøver?? Står opp før smårollingene for å trene på treningssenter...... Det blir rett og slett for "too much", og for fjernt fra virkeligheten. Hele bloggen er blitt for fake og beregnende.... synes jeg Syns nå ikke treningen til CBE er så voldsomt imponerende. Hvis den treningsmengden CBE legger ut på SoMe er korrekt trener hun kanskje mer enn en gjennomsnitts norsk småbarnsmor men langt unna noen toppidrettsutøver. Maratontiden hennes var også helt fin den men på ingen måte noe eksepsjonelt. Totalt trener jeg nok mer enn henne og jeg er heller ikke toppidrettsutøver men småbarnsmor i full jobb med lang reisevei. De minste barna mine er på alder med CBEs og jeg står aldri opp senere enn 5 i hverdagene for å få morgenene til å fungere. Forskjellen er bare at jeg selv må ordne og levere barna på skole/bhg for mannen min er forlengst dratt på jobb. Hadde jeg jobbet hjemmefra og ikke hatt ansvar for barna hadde jeg også trenet om morgenen. Det er nemlig lite som kan slå en joggetur i soloppgang CBE har mulighet for å legge opp dagen sin helt annerledes enn de fleste andre så det hun egentlig skryter av er ikke at hun er så utrooolig flink til å stå opp, men at hun ikke har en vanlig jobb som krever oppmøte + en mann som tar ansvaret for barna. Kanskje jeg må lete etter en PT som er villig til å møte opp kl 4 så jeg kan få trent før mannan min forlater huset 18
Keaton Skrevet 7. desember 2017 #45307 Skrevet 7. desember 2017 Toppidrettsutøver? Er vel mer en toppkonsumer. 17
Oz- Skrevet 7. desember 2017 #45308 Skrevet 7. desember 2017 13 hours ago, Xstrella said: Jeg undres over hvorfor de ikke ser det selv? Jeg er for botox til de over 45. De på 19-45 trenger ikke botox og fillere. Kylie f.eks er 19 år og ser ut som en 35 åring. Ff er også bare 32, men jeg hører ofte mange tror hun er 43. Så det skurrer veldig med fillers på ung hud. Fotballfruen er født i januar 1987, så hun er 30 år gammel. 2
Ultiva Skrevet 7. desember 2017 Forfatter #45309 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 3 timer siden, Inocybe skrev: Syns nå ikke treningen til CBE er så voldsomt imponerende. Hvis den treningsmengden CBE legger ut på SoMe er korrekt trener hun kanskje mer enn en gjennomsnitts norsk småbarnsmor men langt unna noen toppidrettsutøver. Maratontiden hennes var også helt fin den men på ingen måte noe eksepsjonelt. Totalt trener jeg nok mer enn henne og jeg er heller ikke toppidrettsutøver men småbarnsmor i full jobb med lang reisevei. De minste barna mine er på alder med CBEs og jeg står aldri opp senere enn 5 i hverdagene for å få morgenene til å fungere. Forskjellen er bare at jeg selv må ordne og levere barna på skole/bhg for mannen min er forlengst dratt på jobb. Hadde jeg jobbet hjemmefra og ikke hatt ansvar for barna hadde jeg også trenet om morgenen. Det er nemlig lite som kan slå en joggetur i soloppgang CBE har mulighet for å legge opp dagen sin helt annerledes enn de fleste andre så det hun egentlig skryter av er ikke at hun er så utrooolig flink til å stå opp, men at hun ikke har en vanlig jobb som krever oppmøte + en mann som tar ansvaret for barna. Kanskje jeg må lete etter en PT som er villig til å møte opp kl 4 så jeg kan få trent før mannan min forlater huset Tiden viser at hun klarer å jogge sammenhengende i to timer; ikke spesielt imponerende av en selverklært løpejunkie. Min nærmeste nabo slo henne med 20 minutter selv om hun er ti år eldre og har ett barn mer (pluss mann som jobber offshore). Kjempebra at CBE pushet grensene sine med denne deltakelsen, men mtp hvor ivrig hun er på å dokumentere hvor ofte hun trener så var det en ren bekreftelse på at hun kun løper for å forbrenne kalorier. Denne Kulåsparken som hun "gledet seg så vanvittig mye til å jogge i" har vi heller ikke sett noe til. Formidling av treningsglede er noe hun feiler stort på. Det handler stort sett om å skryte av sin egen trening ved å snappe pulsklokka og restylane-truten ved endt økt for å motta ros og bekreftelse. Det er lenge siden denne bloggen handlet om å få leserne til å føle seg bra. Her handler det utelukkende om å glorifisere CBE på alle bauger og kanter. Endret 7. desember 2017 av Ultiva 41
Gjest Xstrella Skrevet 7. desember 2017 #45310 Skrevet 7. desember 2017 1 minutt siden, Oz- skrev: Fotballfruen er født i januar 1987, så hun er 30 år gammel. Ok beklager. Jeg trodde egentlig hun var 42 😉
terrasuave Skrevet 7. desember 2017 #45311 Skrevet 7. desember 2017 9 timer siden, Asti skrev: Er ZO Skin Health sine produkter så gode som CBE hevder ? CBE påstod i april 2014 følgende "...Jeg hadde litt underliggende talg på hakepartiet... " - "...Etter bare et par måneder med disse produktene er begge problemene borte... " - "... og hudtonen min er jevn over hele...". Likevel redigerte hun huden sin noen måneder senere, jfr. https://imgur.com/a/eGaBW . ja de er veldig gode- og veldig dyre. Har brukt de i snart 8 år selv:)
Kleenex Skrevet 7. desember 2017 #45312 Skrevet 7. desember 2017 9 timer siden, På besøk skrev: Nå har nissen fått omgangssjuke i Sarpsborg. Kan du forklare litt nærmere?
På besøk Skrevet 7. desember 2017 #45313 Skrevet 7. desember 2017 Det var en flåsete "nissens verksted har eksplodert utover hallen i Sarpsborg" - det ble liksom litt over the top med all pynten. Legger meg flat for dårlig formulering 10
Isola2 Skrevet 7. desember 2017 #45314 Skrevet 7. desember 2017 8 timer siden, Asti skrev: @pøbelsara det du skriver er veldig interessant. Jeg la merke til denne kommentaren - fra http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/05/mine-hudpleierutiner-2/#comment-588594 "Håper ikke alle menneskene som kommenterer her er voksne, men med tanke på kommentarfeltene rundt omkring på sosiale medier i det siste er jeg redd de er det.. Syntes du gjør en fantastisk jobb med din blogg, og det er helt fantastisk når du tipser om hudpleie eller annet, for de som kanskje gjerne ønsker tips....". Denne leseren virker ikke å ha forstått at CBE driver med reklame, og at det er sunt å være kritisk til det. «Leseren» mener du.Lukter PT-Åge.. 11
LilleSnupp Skrevet 7. desember 2017 #45315 Skrevet 7. desember 2017 (endret) Ja, lenge siden bloggen handlet om å inspirere leserne, @Ultiva. Nå er den kun til for å tjene til livets overforbruk og pleie selvbildet til frua. efit: ser i LO-tråden at det visstnok er flere som har hatt hvetemel i bruk Endret 7. desember 2017 av LilleSnupp 11
Gjest formula Skrevet 7. desember 2017 #45316 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 9 timer siden, Asti skrev: @pøbelsara det du skriver er veldig interessant. Jeg la merke til denne kommentaren - fra http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/05/mine-hudpleierutiner-2/#comment-588594 "Håper ikke alle menneskene som kommenterer her er voksne, men med tanke på kommentarfeltene rundt omkring på sosiale medier i det siste er jeg redd de er det.. Syntes du gjør en fantastisk jobb med din blogg, og det er helt fantastisk når du tipser om hudpleie eller annet, for de som kanskje gjerne ønsker tips....". Denne leseren virker ikke å ha forstått at CBE driver med reklame, og at det er sunt å være kritisk til det. Mye rart i kommentarfeltet på dette innlegget synes jeg. Etter kritiske spørsmål, som hun velger å godkjenne, velter det inn med støtte fra folk som både er takknemlige og synes det er helt fantastisk at hun tipser, og lesere som kan skrive under på at dette er et bra produkt. Så melder de seg på, de irriterte leserne som synes det er skrekkelig urettferdig at hun får kritikk, noe hun ikke fortjener fordi hun gjør en fabelaktig god jobb. Og alle disse kommentarene kommer et døgn eller to etter at hun poster innlegget. Synes det virker lite troverdig. Kan banne på at de kommenterer selv. Synes også den dårlige variasjonen i språket virker kjent. Endret 7. desember 2017 av formula
På besøk Skrevet 7. desember 2017 #45317 Skrevet 7. desember 2017 Nå er det fest i kommentarfeltet der, ass 😂 En som kjører på med troverdighetsspørsmål og bilderedigering, nå har frua lagt ut før / etter - bilder som tydelig viser hvordan gråstein blir til gull 👍 Og hun mener at siden de ikke bruker 2-4 timer på redigering av et bilde, så kan man ikke påstå at bildene er tungt redigerte 18
Gjest Snøsøta Skrevet 7. desember 2017 #45318 Skrevet 7. desember 2017 "Jeg har konsentrert meg om å fylle rommene her nede med pynt i år". Ja, det kan vi se. Og neste år kan du kanskje fokusere mer på grunnleggende dekorprinsipper... Jeg synes nissens omgangsyke-kommentaren var spot on etter jeg hadde sett etterlatenskapen med egne øyne Akkurat den interiørsiden av influencerbloggen synes jeg de slipper for lett unna med. Huset har blitt en stilmessig katastrofe og hun hadde verken fått jobb som butikkdekoratør eller ansvaret for å pynte et luksushotell til jul. Men kanskje dette er det mest autentiske med bloggen da - det er her det perfekte slår sprekker, det er tydeligst at hun virkelig ikke har greie på hva hun driver med. Dagbok-illusjonen kan opprettholes med at mangel på kunnskap og stilsans kan gjemmes bak "personlig smak". Men kjære vene, hele hus- og interiørprosjektet er en kontinuerlig fallitt. Med kakkelovn, overdimensjonerte lysekroner og et hav av fuskepelser blir det bare mer og mer nyrik, smakløs oligark og et herpa historisk hus i kjølvannet av alt for store ego.
Bambi1995 Skrevet 7. desember 2017 #45319 Skrevet 7. desember 2017 http://www.tv2.no/nyheter/9534339/ Denne burde frua lese. Andre bloggere også. Det at foreldre selv er med på å gjøre små barn til et skjønnhetsobjekt, ser Kalvø på som forkastelig. Foreldre skal ta vare på barna sine. Det er helt forkastelig at de som skal være trygge voksenpersoner er med på å gjøre barnet sitt til et skjønnhetsobjekt, og bruker barnet for å få oppmerksomhet eller tjene penger, sier han. 24
Gjest Asti Skrevet 7. desember 2017 #45320 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 58 minutter siden, På besøk skrev: Nå er det fest i kommentarfeltet der, ass 😂 En som kjører på med troverdighetsspørsmål og bilderedigering, nå har frua lagt ut før / etter - bilder som tydelig viser hvordan gråstein blir til gull 👍 Og hun mener at siden de ikke bruker 2-4 timer på redigering av et bilde, så kan man ikke påstå at bildene er tungt redigerte Ja, det var den troverdigheten: En leser skriver bl.a. "du gløder", og så har CBE lagt ut redigert bilde som viser hvorfor hun gløder... Før bildet hadde ikke mye glød over seg. Og CBE takker: https://imgur.com/a/8Vplq (med kildehenvisninger). Endret 7. desember 2017 av Asti
Fremhevede innlegg