Gjest Asti Skrevet 19. november 2017 #43801 Skrevet 19. november 2017 (endret) 25 minutter siden, Newroz skrev: Det var ganske strengt av FO må jeg si, men fint å få en avklaring på det. Da skal jeg også trekke tilbake alt jeg har skrevet om at de faktisk fikk en fordel, for det har de da ikke fått, og jeg har tatt feil. Det var det, men verdt å merke seg at folk reagerte både her inne og i kommentarfeltet på bloggen. Og kommentarene gikk faktisk den gangen på at man tenkte at CBE ble "lurt" (tilføyelse: dvs. ikke forstod at hun reklamerte for Dale garn, selv om hun burde forstått... ). Og FO sin vurdering kan også ha en sammenheng med at CBE tillot at merkeansvarlig for Dale garn fikk svare flere ganger i kommentarfeltet - se nederst: https://imgur.com/a/GmXgM Endret 19. november 2017 av Asti
Gjest Asti Skrevet 19. november 2017 #43802 Skrevet 19. november 2017 Akkurat nå, Amafalathiel skrev: det illustrerer en side av problematikken som vi av og til har touchet innom, uten av det har blitt en grundig debatt av det, nemlig dette med at ansvaret ligger både hos annonsøren og formidleren. Når vi tenker på tradisjonelle magasiner, så er det lett å tenke at det er annonsøren som har hovedansvaret, og at det er strengt å legge det på formidleren. Men når det er blogg, så blir det snudd litt på hodet, og vi diskuterer bloggerens ansvar for å merke riktig, uten å si så mye om at annonsøren har jo det samme ansvaret.
Gjest yeans Skrevet 19. november 2017 #43803 Skrevet 19. november 2017 Kan noen forklare meg hvordan det har seg at noen av Norges mest seriøse bedrifter i det hele tatt har avtaler med bedriften cbe? Ser ikke disse bedriftene at de mister svært mye av sitt gode rykte pga valgene sine?
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43804 Skrevet 19. november 2017 Tror jeg kaster inn håndkledet i den debatten om Rosa Sløyfe for jeg har ikke, og forstår fortsatt ikke en pøkk av hvordan dette egentlig henger sammen. Du har en bakstage innlegg som aldri ble til et riktig innlegg - hvor ble det av de endelige bildene? Rot om hvem som egentlig står for dette: Rosa Sløyfe eller Dale Garn, så fremkommer det senere at det er Dale garn men at CBE ikke var klar over det før etter bildene var tatt brand manage for Dale kommenterer i kommentarfeltet hos CBE uten at hun later til å vite hvem det er Det er mye diskusjon om hvem som egentlig står for dette, om det er betalt eller ikke Plutselig merkes det Det fremkommer senere at det merkes fordi det er reklame for Dale garn, selv om kanskje ikke CBE har mottatt noe for det For ei mølje. Når det er sagt kan jeg godt forstå at CBE ikke merket dette om de ikke mottok noe for dette. Husker vi diskuterte etter innlegget ble publisert og de skrev at de ikke var klar over at det var for Dale før etter bildene var tatt, om de rett og slett hade blitt lurt. Jeg føler meg kanskje ikke lurt, men mer forvirra.
Gjest Asti Skrevet 19. november 2017 #43805 Skrevet 19. november 2017 (endret) 5 minutter siden, yeans skrev: Kan noen forklare meg hvordan det har seg at noen av Norges mest seriøse bedrifter i det hele tatt har avtaler med bedriften cbe? Ser ikke disse bedriftene at de mister svært mye av sitt gode rykte pga valgene sine? Veldig godt spørsmål. Jeg tror det handler om at de det gjelder ikke har satt seg godt nok inn i hva f.eks. CBE&Co står for - https://imgur.com/a/3l23r . Og at det er veldig mange som er "full av prat", slik at man tror at det de forteller er sant. Og at mange av disse driver innen denne bransjen. Endret 19. november 2017 av Asti
loffen Skrevet 19. november 2017 #43806 Skrevet 19. november 2017 7 timer siden, Juliannaos skrev: Blir helt matt av måten han 'forsvarer' seg på. I det første innlegget han har på Mimir sin vegg så påpeker han at det er dumt at han ikke kan kjøpe alkohol i samme etasje bokbadet er. I tillegg så nevner han at sidemannen sov på han; implisitt at det hele var en kjedelig affære. Begge særs gjennomskuelige hersketeknikker. Vil bare nevne at jeg skrev akkurat samme på fredag og fikk kun 38 ‘likes’. Nå får ditt over femti. 4
Gjest eksiltronder Skrevet 19. november 2017 #43807 Skrevet 19. november 2017 Har hele tiden tenkt at det er mer effektivt for FO å også "true" oppdragsgiverne med bøter, så blir det kanskje bedre fulgt opp fra disses side. Det blir større sak (i media) om Freia får smekk på lanken enn bare en uskyldig liten rosablogger. Det fratar selvfølgelig ikke CBE ansvaret med å merke korrekt.
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43808 Skrevet 19. november 2017 7 minutter siden, Amafalathiel skrev: det illustrerer en side av problematikken som vi av og til har touchet innom, uten av det har blitt en grundig debatt av det, nemlig dette med at ansvaret ligger både hos annonsøren og formidleren. Når vi tenker på tradisjonelle magasiner, så er det lett å tenke at det er annonsøren som har hovedansvaret, og at det er strengt å legge det på formidleren. Men når det er blogg, så blir det snudd litt på hodet, og vi diskuterer bloggerens ansvar for å merke riktig, uten å si så mye om at annonsøren har jo det samme ansvaret. Eter å ha lest svarer fra FO et par ganger, forstår jeg det slik at hvis du, som er en påvirker, brukes i reklameøyemed, selv om du gjør det uten å få en fordel, og den du reklamerer for får en fordel, så må det merkes. Forstår du det også slik?
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43809 Skrevet 19. november 2017 2 minutter siden, eksiltronder skrev: Har hele tiden tenkt at det er mer effektivt for FO å også "true" oppdragsgiverne med bøter, så blir det kanskje bedre fulgt opp fra disses side. Det blir større sak (i media) om Freia får smekk på lanken enn bare en uskyldig liten rosablogger. Det fratar selvfølgelig ikke CBE ansvaret med å merke korrekt. De burde også gå på oppdragsgive ja. De bør ha et ansvar for at den de samarbeider med faktisk utfører jobben etter norsk lov. Jeg har inntrykk av at flere av oppdragsgiverne rett og slett ikke ønsker at det skal merkes korrekt. Logisk nok fordi det ikke vil selge like bra om det står reklame over, enn om det virker som et tips fra "hjertet". Samtidig er det bloggerne som faktisk må skrive inn "reklame" fysisk. De kan også velge, eller avslå å samarbeide med oppdragsgivere som kommer med krav/ønsker om manglende merking. Og det er de vi forbrukere vil møte, så sånn sett er det logisk at det er de som får tyn.
SusieDerkins Skrevet 19. november 2017 #43810 Skrevet 19. november 2017 1 minutt siden, Newroz skrev: Eter å ha lest svarer fra FO et par ganger, forstår jeg det slik at hvis du, som er en påvirker, brukes i reklameøyemed, selv om du gjør det uten å få en fordel, og den du reklamerer for får en fordel, så må det merkes. Forstår du det også slik? jeg forstår det som at reklame som skal påvirke en forbruker skal merkes, og at både annonsør og formidler har et felles ansvar for merkingen. Det er lettere å forstå det hvis man ser det fra forbrukerens ståsted. Det er likegyldig for meg som forbruker hva CBE har fått av Dale. Jeg har et krav på å vite at det er Dale som vil selge meg garn, selv om forente krefter prøver å få det til å se ut veldedighet til fordel for Kreftforeningen. 22
Gjest Sirkustjukk Skrevet 19. november 2017 #43811 Skrevet 19. november 2017 Åh, kunne tenkt meg å lese hele brevet fra FO😉
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43812 Skrevet 19. november 2017 Akkurat nå, Sirkustjukk skrev: Åh, kunne tenkt meg å lese hele brevet fra FO😉 Tror du kan be om innsyn om du ønsker det?
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43813 Skrevet 19. november 2017 2 minutter siden, Amafalathiel skrev: jeg forstår det som at reklame som skal påvirke en forbruker skal merkes, og at både annonsør og formidler har et felles ansvar for merkingen. Det er lettere å forstå det hvis man ser det fra forbrukerens ståsted. Det er likegyldig for meg som forbruker hva CBE har fått av Dale. Jeg har et krav på å vite at det er Dale som vil selge meg garn, selv om forente krefter prøver å få det til å se ut veldedighet til fordel for Kreftforeningen. Ja, det gir jo mening. Hvordan tenker du dette vil gi seg utslag i feks tips som bloggere feks gjør? altså reelle tips som ikke er reklame, og hvor de ikke stiller opp gratis på forespørsel?
SusieDerkins Skrevet 19. november 2017 #43814 Skrevet 19. november 2017 5 minutter siden, Newroz skrev: Ja, det gir jo mening. Hvordan tenker du dette vil gi seg utslag i feks tips som bloggere feks gjør? altså reelle tips som ikke er reklame, og hvor de ikke stiller opp gratis på forespørsel? nei, da er det jo ingen oppdragsgiver, eller samarbeidspartner av noe slag, så det må ligge utenfor tenker jeg. 4
Gjest Asti Skrevet 19. november 2017 #43815 Skrevet 19. november 2017 (endret) 8 minutter siden, Sirkustjukk skrev: Åh, kunne tenkt meg å lese hele brevet fra FO😉 Jeg skal iallefall be om innsyn. Og svarene fra bloggerne blir sikkert også verdt å ta med seg. Endret 19. november 2017 av Asti Autocorrect
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43816 Skrevet 19. november 2017 For å finne ut av dette måtte jeg først klikke meg inn på veilederen, og deretter inn på en annen link. Da fikk jeg opp denne siden "ofte stilte spørsmål", og her fremkommer det som FO har påpekt til CBE. https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some Det er altså ganske lett tilgjengelig, selv om jeg ikke selv har sett det.
SusieDerkins Skrevet 19. november 2017 #43817 Skrevet 19. november 2017 6 minutter siden, Newroz skrev: For å finne ut av dette måtte jeg først klikke meg inn på veilederen, og deretter inn på en annen link. Da fikk jeg opp denne siden "ofte stilte spørsmål", og her fremkommer det som FO har påpekt til CBE. https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some Det er altså ganske lett tilgjengelig, selv om jeg ikke selv har sett det. det står jo Camilla Pihl på det avsnittet om bekjentskapskretsen.... Jeg satt også og tenkte på kafeen som søsteren til CBE hadde. Den fikk jo endel omtale, og enkelte mente det var reklame. Jeg har alltid tenkt at akkurat det var det ikke nødvendig å merke, siden det vel som regel fremgikk helt tydelig at det var søsterens kafe, og da har vi jo den konteksten vi trenger for å vurdere hvor uanvhengig tipset er. 14
Gjest Newroz Skrevet 19. november 2017 #43818 Skrevet 19. november 2017 11 minutter siden, Amafalathiel skrev: det står jo Camilla Pihl på det avsnittet om bekjentskapskretsen.... Jeg satt også og tenkte på kafeen som søsteren til CBE hadde. Den fikk jo endel omtale, og enkelte mente det var reklame. Jeg har alltid tenkt at akkurat det var det ikke nødvendig å merke, siden det vel som regel fremgikk helt tydelig at det var søsterens kafe, og da har vi jo den konteksten vi trenger for å vurdere hvor uanvhengig tipset er. Jepp! Hvordan CP får andre nå til å markedsføre sine produkter faller jo innenfor dette feks. Jeg syns ikke at CBE er den største synderen på dette punktet, det er ikke så mange andre som får slippe til på denne bloggen, men det er nok en del bloggere som bør trykke på linken "ofte stilte spørsmål" som jeg gjorde i kveld. Strengt talt fortusetter at jeg at de har gjort det ettersom de har dette som jobb (jobben min går ut på noe helt annet).
Gjest yeans Skrevet 19. november 2017 #43819 Skrevet 19. november 2017 20 minutter siden, Amafalathiel skrev: det står jo Camilla Pihl på det avsnittet om bekjentskapskretsen.... Jeg satt også og tenkte på kafeen som søsteren til CBE hadde. Den fikk jo endel omtale, og enkelte mente det var reklame. Jeg har alltid tenkt at akkurat det var det ikke nødvendig å merke, siden det vel som regel fremgikk helt tydelig at det var søsterens kafe, og da har vi jo den konteksten vi trenger for å vurdere hvor uanvhengig tipset er. Jeg har alltid ansett det blogginnlegget som reklame. Dvs der cbe omtaler søsterens nystartede kafe og viser masse bilder av møbler, søster og mat.
Gjest yeans Skrevet 19. november 2017 #43820 Skrevet 19. november 2017 55 minutter siden, Asti skrev: Veldig godt spørsmål. Jeg tror det handler om at de det gjelder ikke har satt seg godt nok inn i hva f.eks. CBE&Co står for - https://imgur.com/a/3l23r . Og at det er veldig mange som er "full av prat", slik at man tror at det de forteller er sant. Og at mange av disse driver innen denne bransjen. Hva med at det også er massiv kosting av ting under teppet fra familien/"nære venner" rundt cbe og lke?
Fremhevede innlegg