Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Det er jo nettopp dette "personlige og idylliske aspektet" som trekker annonsørene vekk fra tradisjonell media og over til de kommersielle bloggene. De fine, kjære kundene seerne sjarmeres av den søte, gode selgeren Caroline og åpner opp lommeboka for å ta del i det iscenesatte showet den spontane idyllen.

Forøvrig en genistrek med reklamekalender på bloggens youtube-kanal, antallet subscribers kommer sikkert til å skyte i været fordi folk vil vinne ting. Jo flere følgere på de ulike SoMe-kanalene, jo mer kan bedriften kreve fra annonsørene :danse: Jeg syns paret er svært dyktige på å utvikle bedriften sin, jeg skulle bare ønske at de ikke hadde tuklet med bilderedigering og falske kommentarer, slurvet med reklamemerking, fremmet ekstremmaterialisme, frontet kvinnefiendtlige holdninger og ofret barnas privatliv på veien.

Jeg er helt enig med deg, og det de fleste skriver her som er saklig. Det er veldig imponerende hva hun har fått til, selv om det er på bekostning av ting jeg ikke ville ønsket å ofre. 

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, Tonio skrev:

Jeg er helt enig med deg, og det de fleste skriver her som er saklig. Det er veldig imponerende hva hun har fått til, selv om det er på bekostning av ting jeg ikke ville ønsket å ofre. 

Ikke uenig i at det er imponerende det hun har fått til. Bare veldig trist det har blitt til på bekostning av etikk, moral, intergritet og privatliv for henne selv og andre. Jeg personlig hadde ikke syntes det var verdt det. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
På 2.12.2016 den 13.23, Ultiva skrev:

Denne kommersielle bedriften har håvet inn millioninntekter i årevis på kroppsfokus, fronting av ekstremmaterialisme og utlevering av mindreårige. Noe det nyinnkjøpte huset til 8-9 mill er et godt bevis på. Det er tross alt derfor kritikere jevnlig har forsøkt å debattere bedriften her, bare for å bli møtt av at de ikke har noe liv og er kjempesjalu som mobber søte, skjønne Caroline som bare skriver en dagbok og kommer med nyttige tips til de kjære leserne sine.

Pussig at du skulle nevne dette. Er det noe cbe.no/Treasures ikke lenger er, så er det en online dagbok full av "venninne-tips".

Egmont lanserte «Sunn Fornuft»-plakaten sammen med en rekke andre store mediehus i juli i år. Plakaten består av ti retningslinjer for dem som ønsker å skrive om trening, kosthold, kropp og lignende uten å bidra til økt kroppspress hos leserne sine. Det er totalt 201 bloggere som støtter plakaten. Carolinebergeriksen.no er ikke en av dem.

Blant et av målene med plakaten finner vi følgende: «Målet med plakaten er å bevisstgjøre flere bloggere på innflytelsen de har på leserne sine, og ansvaret som følger med.»

Suzanne Kaluza, tidligere Kvinneguiden og Egmont Publishing var initiativtaker og forteller at arbeidet med plakaten er gjort i samarbeid med bloggere og lesere gjennom blant annet workshops.

- Vi har fått mange fornuftige tilbakemeldinger fra leserne. Det var for eksempel flere som reagerte på mengden av umotiverte kroppsbilder, det vil si at en ikke trenger å publisere et bilde av sixpacken din om du skriver om kaffe, for eksempel, sa hun til Kampanje i juli.

Sunn Fornuft-plakaten har også fått sin egen pris som tildeles bloggere som har utmerket seg spesielt når det gjelder å være sitt påvirkningsansvar bevisst, og vinneren av prisen som beste bloggforbilde i år er Kristin Gjelsvik aka «Styleconnection».

201 andre bloggere støtter altså også plakaten.
Men det finnes bloggere som rett og slett har snudd ryggen til hele bransjen og funnet andre verdier enn reklamefinansiert livsopphold gjennom påvirkning til skjønnhets- og kjøpepress.

Ulrikke Lund lå øverst på inntektstoppen i Blogglandia i 2011 med Norges mest leste blogg, og egen nettbutikk. I 2014 fikk hun nok, og bestemte seg for å ta en pause. De de etiske valgene hun helt åpenbart har tatt etter å ha funnet verdier som er viktigere enn forbruk og skjønnhetspress etter å ha modnet og utviklet seg litt, viser at hun ikke lenger ønsker å være en del av bransjen.
Dette har hun gitt aktive utrykk for både på Instagram og bloggen, nå sist ved å oppfordre til å lese denne artikkelen om hvorfor tvilsomme og udokumenterte påstander om effekten av hudpleieprodukter ikke stilles spørsmålstegn ved, når det bare er bloggere og annonsøren som går god for virkningen av produktene.   
Flere andre bloggere kan fortelle om erfaringene som Lund beskriver om å bli spist opp av presset over å alltid være "på og perfekt", eller å utlevere 3.parter, og har sluttet å gi seg selv inntekt gjennom påvirkning til overforbruk og lav selvfølelse om man ikke har kjøpt de rette produktene eller utlevert andre. Her ønsker jeg også å trekke frem bloggeren Fru Johansens innlegg av idag som eksempelvis viser hvor langt enkelte er villig til å gå ved å trekke frem eget og andres privatliv som salgsargument overfor annonsører i form av klikk/aktivitet, så de kan vise til lesertall verdig nok en avtale med en annonsør eller fire for å bruke bloggen som markedsføringskanal for annonsørens produkter.

Som nevnt lengre opp, cbe.no har ikke signert Sunn Fornuft-plakaten. tredjeparter er stadig å se som staffasje for produkter og annonsører. Publisering av kaffekopper og annonsering av produkter akkompagneres ukritisk av bare legemsdeler på SoMe. I tillegg har CBE fått ny bi-jobb som produktpusher (ambassadør) for Swiss Clinic, som ikke kan vise til dokumentert effekt av sine produkter om man ber på sine knær om det, og attpåtil har blitt forelagt bot av FO i Sverige for villedende markedsføring av et produkt de ufortrødent fortsetter å pushe i Norge.

Endret av Cavatina
Tilføyelse av Fru Johansens innlegg i media og på blogg.
  • Liker 37
Skrevet
1 time siden, Cavatina skrev:

Pussig at du skulle nevne dette. Er det noe cbe.no/Treasures ikke lenger er, så er det en online dagbok full av "venninne-tips".

Egmont lanserte «Sunn Fornuft»-plakaten sammen med en rekke andre store mediehus i juli i år. Plakaten består av ti retningslinjer for dem som ønsker å skrive om trening, kosthold, kropp og lignende uten å bidra til økt kroppspress hos leserne sine. Det er totalt 201 bloggere som støtter plakaten. Carolinebergeriksen.no er ikke en av dem.

Blant et av målene med plakaten finner vi følgende: «Målet med plakaten er å bevisstgjøre flere bloggere på innflytelsen de har på leserne sine, og ansvaret som følger med.»

Suzanne Kaluza, tidligere Kvinneguiden og Egmont Publishing var initiativtaker og forteller at arbeidet med plakaten er gjort i samarbeid med bloggere og lesere gjennom blant annet workshops.

- Vi har fått mange fornuftige tilbakemeldinger fra leserne. Det var for eksempel flere som reagerte på mengden av umotiverte kroppsbilder, det vil si at en ikke trenger å publisere et bilde av sixpacken din om du skriver om kaffe, for eksempel, sa hun til Kampanje i juli.

Sunn Fornuft-plakaten har også fått sin egen pris som tildeles bloggere som har utmerket seg spesielt når det gjelder å være sitt påvirkningsansvar bevisst, og vinneren av prisen som beste bloggforbilde i år er Kristin Gjelsvik aka «Styleconnection».

201 andre bloggere støtter altså også plakaten.
Men det finnes bloggere som rett og slett har snudd ryggen til hele bransjen og funnet andre verdier enn reklamefinansiert livsopphold gjennom påvirkning til skjønnhets- og kjøpepress.

Ulrikke Lund lå øverst på inntektstoppen i Blogglandia i 2011 med Norges mest leste blogg, og egen nettbutikk. I 2014 fikk hun nok, og bestemte seg for å ta en pause. De de etiske valgene hun helt åpenbart har tatt etter å ha funnet verdier som er viktigere enn forbruk og skjønnhetspress etter å ha modnet og utviklet seg litt, viser at hun ikke lenger ønsker å være en del av bransjen.
Dette har hun gitt aktive utrykk for både på Instagram og bloggen, nå sist ved å oppfordre til å lese denne artikkelen om hvorfor tvilsomme og udokumenterte påstander om effekten av hudpleieprodukter ikke stilles spørsmålstegn ved, når det bare er bloggere og annonsøren som går god for virkningen av produktene.   
Flere andre bloggere kan fortelle om erfaringene som Lund beskriver om å bli spist opp av presset over å alltid være "på og perfekt", eller å utlevere 3.parter, og har sluttet å gi seg selv inntekt gjennom påvirkning til overforbruk og lav selvfølelse om man ikke har kjøpt de rette produktene.

Som nevnt lengre opp, cbe.no har ikke signert Sunn Fornuft-plakaten. Publisering av kaffekopper og annonsering av produkter akkompagneres ukritisk av bare legemsdeler på SoMe. I tillegg har CBE fått ny bi-jobb som produktpusher (ambassadør) for Swiss Clinic, som ikke kan vise til dokumentert effekt av sine produkter om man ber på sine knær om det, og attpåtil har blitt forelagt bot av FO i Sverige for villedende markedsføring av et produkt de ufortrødent fortsetter å pushe i Norge.

:Nikke::blomst:

• Liker 3
Gjest Mallory
Skrevet

Interessant @Cavatina Folk må bli mer kritiske til bloggere og bedriftene de jobber for. Mye tvilsom markedsføring!

Skrevet
På 2. desember 2016 den 23.57, Tonio skrev:

Jeg er helt enig og imponert over mye av det hun har fått til, samtidig blir jeg lei meg over hva hun ikke får til.. Som fokuset på miljøvern. At hun bare lager en post om å kutte ut rødt kjøtt også kaller seg miljøbevisst for så å ikke ha noe mer engasjement rundt det, heller det motsatte.. Bare se på dette julekalenderopplegget.. Konsum,konsum,konsum. Hjelper ikke om man kutter ut et måltid med rødtkjøtt sånn ca en gang i måneden da. 

Hun påstår ofte også at det er indre verdier som teller, allikevel har hun falske negler, øyevipper og hår.  Hun bruker er lass med sminke og retusjerer bilder. Jeg ser ikke hvor de indre verdiene kommer klart frem. 

Hun elsker å trene og er ikke opptatt av kropp. Allikevel vises det nesten bare maniske bilder av ei tredemølle og veldig ofte bilder av en kropp i bare treningsbh. Treningsglede og friskluft ser man lite av. 

Det er så mye hun kunne fått til som kunne gjort verden et bitte litt bedre sted å bli født og lever, men det har hun virkelig ikke fått til. Og det er vel det som teller, eller? 

• Liker 39
Skrevet

Ut fra hva som presenteres på bloggen kan man konstatere at den og bloggeierne er lite preget og opptatt av altruisme.
Snarere det motsatte.

• Liker 14
Skrevet

Og hva som blir presentert på Snapchat om bursdagen i dag er det bare å ta av seg hatten for høyt forbruk. Der går bloggen de fleste alle andre en høy gang!

• Liker 13
Skrevet

Ikke ment som kritikk, egentlig, bare oppriktig forbauselse; jeg har levert mye i barnebursdager, men aldri sett en så stivpyntet mamma noen gang. Selskapskjole i barnebursdag? Jaja. 

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, Kollontaj skrev:

Ikke ment som kritikk, egentlig, bare oppriktig forbauselse; jeg har levert mye i barnebursdager, men aldri sett en så stivpyntet mamma noen gang. Selskapskjole i barnebursdag? Jaja. 

Men hun må jo matche jul- og pepperkaketema!

• Liker 12
Skrevet

Jeg driter egentlig en lang i hvordan folk velger å bruke pengene sine. Men jeg blir litt satt ut av det jeg mener er bruk og kast mentalitet. Jeg tror man kan få mye ut av mindre, og samtidig levere en kjempekjekk bursdag. Det er vel ikke 3-åringer som skaper behov og press, men foreldrene. De hadde sikkert vært fornøyd med mindre. Jeg lurer på hvordan man etter hvert skal klare å toppe den ene overdådige bursdagen etter den andre hvis man begynner slik i en alder av 3-4 år. Er man ikke med på å skape behov som barna egentlig ikke vet at de har? Tviler på at om noen år er godt nok hvis mamma "bare" kommer med boller og brus :-) 

Skrevet

Hvor finner dere brukernavnet til alle disse bloggerne på Snap?

Skrevet

Hun må da bruke ti ganger mer tid på å nettshoppe alt fra ballonger til dounuts og rosa løper, fremfor å bakt noen boller og par kaker selv. Ballongene blåses opp når gjestene er i oppkjørselen..

Mer dårlige prioriteringer enn dårlig tid!

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Diamant skrev:

Hvor finner dere brukernavnet til alle disse bloggerne på Snap?

Tror det er carobergeriksen 

men ikke se om du ikke er klar for å se tidenes største overforbruk 😀

Jeg skjønner også at hun har dårlig tid.. Når det er dette man bruker dagene til..,

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Emilie112 skrev:

Tror det er carobergeriksen 

men ikke se om du ikke er klar for å se tidenes største overforbruk 😀

Jeg skjønner også at hun har dårlig tid.. Når det er dette man bruker dagene til..,

Tusen takk :) Og takk for advarselen ;)

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...