Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Ja, for det er veldig sannsynlig at FO har en privat dialog med cbe.no om merking som publikum - eller forbrukerne, som forbrukerombudet er ombud for, og som de derfor skal ivareta rettigheteNe til - altså forbrukernes rettigheter, ikke cbe’s rettigheter, faktisk gir cbe tillatelse til å IKKE følge veilederen som FO har gitt ut for å beskytte forbrukerne mor skjult markedsføring. Jepp, det høres sannsynlig ut. :Knegg:

Endret av pøbelsara
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært perioder hvor jeg ikke har fulgt med på bloggen til CBE, så jeg vet ikke om hun har kommet med noen uttalelser rundt tv-programmet Bloggere før, men i hvert fall; jeg vil tro at hun har fått spørsmål om å være med i det programmet ettersom hun er en av de største i landet. Hun har aldri vært med og det må da vel være fordi hun er så redd for å vise frem sitt virkelige liv. De andre bloggerne som er med forteller jo om vonde hendelser, de sitter og gråter, og viser at de har et ganske likt følelsesliv som oss andre. Dette må være utenkelig for CBE. Hun har jo "aldri" krangler med mannen, våkenetter hvor hun ser helt forjævlig ut, unger som griner osv. Det må da være litt fælt å aldri kunne tørre å fortelle at ting ikke er så perfekt hele tiden? 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs. Styles skrev:

Det har vært perioder hvor jeg ikke har fulgt med på bloggen til CBE, så jeg vet ikke om hun har kommet med noen uttalelser rundt tv-programmet Bloggere før, men i hvert fall; jeg vil tro at hun har fått spørsmål om å være med i det programmet ettersom hun er en av de største i landet. Hun har aldri vært med og det må da vel være fordi hun er så redd for å vise frem sitt virkelige liv. De andre bloggerne som er med forteller jo om vonde hendelser, de sitter og gråter, og viser at de har et ganske likt følelsesliv som oss andre. Dette må være utenkelig for CBE. Hun har jo "aldri" krangler med mannen, våkenetter hvor hun ser helt forjævlig ut, unger som griner osv. Det må da være litt fælt å aldri kunne tørre å fortelle at ting ikke er så perfekt hele tiden? 

Jeg har aldri sett på det programmet, men ut fra hva jeg har hørt er det mye drama og blottlegging av privatliv til seg selv og familiens. 

Syns det er bra at hun ikke har meldt seg på det, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkustjukk
3 minutter siden, pøbelsara skrev:

Ja, fire et er veldig sannsynlig at FO har en privat dialog med cbe.no om merking som publikum - eller forbrukerne, som forbrukerombudet er ombud for, og som de derfor skal ivareta rettigheteNe til - altså forbrukernes rettigheter, ikke cbe’s rettigheter, faktisk gir cbe tillatelse til å IKKE følge veilederen som FO har gitt ut for å beskytte forbrukerne mor skjult markedsføring. Jepp, det høres sannsynlig ut. :Knegg:

Nesten så det frister å sende en mail til Elisabeth Lier Haugseth (forbrukerombudet sjæl) og informere at en svært "rutinert" blogger hevder å føre en dialog med FO som gjør at hun kan merke annonseinnhold etter eget ønske og ikke etter veilederen fra FO..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Nesten så det frister å sende en mail til Elisabeth Lier Haugseth (forbrukerombudet sjæl) og informere at en svært "rutinert" blogger hevder å føre en dialog med FO som gjør at hun kan merke annonseinnhold etter eget ønske og ikke etter veilederen fra FO..?

Jepp. Det hadde vært interessant å høre om. For hvis det er slik at cbe får råd som fraviker fra  veilederen  i den som publiserer reklamens favør, bør FO definitivt opplyse om det. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Forøvrig: fruen har fått betalt denne turen med den franske turistbyrået fordi de håper st hun skal friste sine lesere til å komme til Paris. Det er REKLAME. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
1 minutt siden, Asti skrev:

Men hvorfor trenger CBE&Co. å ta den dialogen direkte med Forbrukerombudet, når ombudet er ganske tydelig her https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some (se helt nederst) på hvordan reklame på Snapchat skal merkes? 

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap til å uttale meg bombesikkert om dette, så jeg spør som jeg har vett til - dersom CBE klarer å åle seg unna kritiske spørsmål ved å sensurere kommentarfeltet eller skjule seg bak UI, er det ingen i UI som må stå for noe heller? Ingen som har noe ansvar fordi alle kan si «det er dem, nei det er dem»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hebbbbbe skrev:

For noen grusomme sko hun viser fram! :fnise:

De var ikke litt fine noen av de, ikke en gang hvis man la godviljen til. Men hver sin smak :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skribent skrev:

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap til å uttale meg bombesikkert om dette, så jeg spør som jeg har vett til - dersom CBE klarer å åle seg unna kritiske spørsmål ved å sensurere kommentarfeltet eller skjule seg bak UI, er det ingen i UI som må stå for noe heller? Ingen som har noe ansvar fordi alle kan si «det er dem, nei det er dem»? 

Slik jeg forstår spørsmålet ditt lurer du på hvilket ansvar bloggplattformen har. Jeg lenker direkte til diskusjon om dette, slik jeg slipper å gjenta hva andre har skrevet tidligere: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/?page=53&tab=comments#comment-19905900  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Asti skrev:

Men hvorfor trenger CBE&Co. å ta den dialogen direkte med Forbrukerombudet, når ombudet er ganske tydelig her https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some (se helt nederst) på hvordan reklame på Snapchat skal merkes? 

Den der "dialog med FO"-greia er bare snål ja. Hva er det egentlig som er så vanskelig? Reklame skal merkes så leseren skjønner det h*n ser er reklame. Punktum. 

Leseren skal ikke være nødsaget til å se alle snappene, lese alle blogginnleggene eller kjenne bloggens modus operandi for å skjønne at den nye "elsk på og bruker aldri annet enn denne luen" er reklame. En person som er helt ukjent med bloggen skal også med det samme forstå at "inspirasjon Paris" googletreffet er reklame selv om h*n bare ser ett av blogg/IG/whatever-SoMe-innleggene om det. Intensjonen med Markedsføringsloven er helt klar og lettfattelig så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke CBE klarer å forstå hva den sier. Hun er jo ikke dum. I tillegg har hun en enda mer lettfattelig veileder fra FO som nettopp beskriver de situasjonene som hun havner i. 

Til sammenligning sitter jeg nå med en koloss av et EU-regelverk som skal implementeres på jobben min. Helst i går. Regelverket og veilederne er ikke tilpasset min type virksomhet i det hele tatt og opp i det hele blandes enda flere regelverket som arbeidsmiljøloven med fler. Juristene som kan dette med å tolke lovverk skjønner ikke hva virksomheten min egentlig driver med så vanskelig å få hjelp når ikke vi snakker "samme" språk. Dette er en skikkelig utfordring! Merking av reklame på SoMe er ikke. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Asti skrev:

Hvis turen er sponset av Frankrikes Turistråd, så skal all reklame fra turen merkes. Det er f.eks. unntaksvis CBE har merket fra oppholdet inne på Snapchat hittil. 

Fra https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some

"Jeg legger ofte ut historier på Snapchat og på Instagram. Må jeg merke alle videoer i en historie dersom de omhandler den samme reklamen, eller er det nok å merke den siste eller den første?

All reklame skal tydelig fremgå som reklame. Derfor skal alle reklamevideoene i en story tydelig merkes som reklame.
Å merke bare den siste videoen i en hel historie vil fort være et lovbrudd. Seerne skal skjønne at det er reklame før eller samtidig som de ser reklamen.
Merker man bare den første, risikerer man også at det ikke er alle som registrerer merkingen, for eksempel hvis de klikker seg bort fra videoen eller at merkingen er for utydelig.".

IMG_5982.PNG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, loffen skrev:

Nå har jeg sett på snappene hennes, og jeg telte 49 (!) snapper uten merking, før den kom der det stod at alle snapper fra og med nå og til ? bla bla var sponset. Eler noe sånt. Rakk i lese alt. 

Det er klart dette ikke er bra nok! Forventer hun at folk ser alle snapper hun legger ut? Jeg klikker meg inn i blant. Har tross alt andre ting å gjøre.

Er kommet  37 snapper, Dvs bilder og filmsnutter ETTER denne snappen: 

IMG_5982.PNG

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg begynner å tenke er at det blogginnlegget for noen dager (uker?) siden om alpeluer burde vært merket. For meg har det en helt klar link til denne ukens sponsede tur, og er en del av opptakten til denne reklameturen. Stemningen settes på bloggen, vi blir mer innstilt på det franske, og så BOOM kommer den virkelige reklamen med nydelige bilder fra en nydelig by. 

Jeg begynner å bli helt paranoid på mine eldre dager, men det er slik kynisk reklame fungerer. Påvirkning av underbevisstheten til å bli mer positivt innstilt til budskapet som skal selges. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
8 timer siden, Skribent skrev:

Godt spørsmål. Det ser ikke ut til at bloggernettverket blir stilt til ansvar for noe som helst, men jeg tolker veiledningen slik at det finnes hjemmel for å sanksjonere mot både nettverk og annonsør:

"Du som legger ut reklame kan holdes ansvarlig for brudd på markedsføringsloven, og lovbrudd kan få økonomiske konsekvenser for deg. De samme reglene gjelder også for annonsører, nettverk og reklamebyråer som samarbeider med deg. Bakgrunnsinformasjon om lov og rett som alle involverte har ansvar for å følge finner du i punktet «Slik er loven»."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Topptur

Jeg synes nå det er merkelig at en blogger som er på jobbtur til Paris ikke blogger (mer) om det. Et enslig lite innlegg med bilder tatt i en vinduskarm gir oss som ikke følger på IG eller Snap ganske lite inspirasjon om byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tro Smo Konosoro skrev:

Det jeg begynner å tenke er at det blogginnlegget for noen dager (uker?) siden om alpeluer burde vært merket. For meg har det en helt klar link til denne ukens sponsede tur, og er en del av opptakten til denne reklameturen. Stemningen settes på bloggen, vi blir mer innstilt på det franske, og så BOOM kommer den virkelige reklamen med nydelige bilder fra en nydelig by. 

Jeg begynner å bli helt paranoid på mine eldre dager, men det er slik kynisk reklame fungerer. Påvirkning av underbevisstheten til å bli mer positivt innstilt til budskapet som skal selges. 

Dette som du skriver her er jo grunnen til at CBE har tjent seg rik.

Hun legger grunnen for reklameinnleggene sine hele tiden - ved å tilfeldigvis ha på seg en genser lesere liker, eller drikke av en kopp, eller ha på ungene noe fint mens de sitte ri en vogn folk liker - plutselig er det affiliatelinker til noe rett etterpå - eller hun lar være å svare på alle spørsmål om hvor buksa/skjorta/munnspilletmedfiretoner/jespershatt fra  for å lage et reklameinnlegg med objektet folk har spurt etter ganske raskt etterpå.

Hun vil helst IKKE merke reklamen sin, ergo synes hun for eksempel ikke at hun skal merke mer en en av 39 snapper hittil siste døgn med spons - på tross av at hun altså er på en sponset tur hvor alt er betalt av det franske turistbyrået hvor alt hun gjør og althun viser frem er betalt av det franske turistbyrået. O de betaler ikke henne for at hun skal ha noen kule dager i Paris sammen med mannen - de betaler henne for at hun skal vise det frem til sine SoMe-følgere som skal få lyst til å dra til paris og legge i gjen en masse penger der. Så det ER reklame - hver eneste snap er reklame. Klart det skal merkes.

Men det virker jo. FO har tatt en lang pause fra å minne SoMe-aktørene på at de skal merke reklamen sin - vi forbrukere sitter igjen og blir påvirket - fordi grunnen til at CBE tjener så mye, er jo at folk kjøper massevis av det hun promoterer. (og ja - alle blir påvirket - det er derfor vi har regler om tydelig merking) Og det er greit å være flink til å selge ting, Det som IKKE er greit er at hun later som om hun er hun søte kule venninnen som deler raust av privatlivet sitt og er så grei og forteller deg hvor hun har kjøpt alle de kule tingene sine. Når hun altså egentlig ikke er vennen din i det hele tatt, hu bare viser frem antrekk, hus, mann og barn og maten hun spiser og alt hun liksom gjør for at du og jeg skal kjøpe mest mulig av det hun ikke har kjøpt selv, men fått betalt for å late som at hun har. Hun SKAL si fra at hun reklamerer for noe. Hver eneste gang hun gjør det. Ferdig snakka.

Endret av pøbelsara
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...