Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merkelig at mange her inne har gått ned mye i vekt, meg bl.annet og klart å stabilisere vekten. Og det å skulle forstå folk ihjel har jeg aldri vært fan av...Som tidligere overvektig kan jeg absolutt alle unnskyldninger, bortforklaringer osv. HD har ikke tatt tak i det viktigste; nemlig psyken, for det er der med svært få unntak, at overvekt sitter. Så lenge hun selv sier at hun bearbeider følelsene sine med mat men ikke tar tak i akkurat dèn problemstillingen hjelper det lite å selge slankeprogrammer til andre og skryte uhemmet av tidligere bragder. Og det å si at folk her inne virker uvitende og nedlatende fordi man diskuterer en PT som har kostholdsveilederutdannelse, som tidligere uttalte seg ganske skarpt og nedlatende mot andre overvektige, det blir merkelig....Vi er flere her inne som har fulgt henne lenge og som har vært vitne til en del av hennes relativt skarpe uttalelser om andres kropper f.eks.

Ok- mulig jeg ikke har fulgt H D eller tråden her lenge nok til å være kvalifisert til å uttale meg. -Men jeg synes likevel man både kan være litt over normal bmi og Pt/ kostholdsveileder. Hun virker å være arbeidsom og i god form. Psyke og spising er kanskje noe hun ikke ønsker å dele hver detalj om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gundagrynte

Ok- mulig jeg ikke har fulgt H D eller tråden her lenge nok til å være kvalifisert til å uttale meg. -Men jeg synes likevel man både kan være litt over normal bmi og Pt/ kostholdsveileder. Hun virker å være arbeidsom og i god form. Psyke og spising er kanskje noe hun ikke ønsker å dele hver detalj om.

Hun har skrevet noe om det men hun burde ta tak i det og virkelig jobbe med det. Flere som mener at så lenge man ikke kan hjelpe seg selv, hvordan kan man da hjelpe andre? Det blir ikke troverdig..ikke i mine øyne ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har skrevet noe om det men hun burde ta tak i det og virkelig jobbe med det. Flere som mener at så lenge man ikke kan hjelpe seg selv, hvordan kan man da hjelpe andre? Det blir ikke troverdig..ikke i mine øyne ihvertfall.

Men kan en som aldri har kjent overvektsproblematikken på kroppen selv hjelpe? Spis mindre, tren mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Men kan en som aldri har kjent overvektsproblematikken på kroppen selv hjelpe? Spis mindre, tren mer?

Godt spørsmål! Jeg personlig mener at de som er best til å hjelpe andre overvektige er de som har tatt tak i det og kjent det på kroppen, som har vært igjennom dette med terapi osv osv. HD har kunnskapen men klarer ikke/vil ikke bruke den for å hjelpe seg selv. Hun skriver metervis med innlegg om tankespinn/ tankekaos....Et tegn slik jeg ser det på at hun ikke tar tak i psyken...En god PT som virkelig ønsker å hjelpe andre mtp overvekt er også interessert i *hvorfor drikker Jeppe* problematikken..for det er det som regel overvekt handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man hjelpe andre gå ned i vekt uten å ha vært feit selv tidligere. På akkurat samme måte som vi så vidt jeg vet ikke nekter menn å bli gynekologer, krever det faktisk ikke førstehånds erfaring med alle tilstander eller kroppsdeler for å kunne være profesjonell. Noen i denne tråden har opplevd og håndtert overvekt bra. Andre dårlig, og andre igjen ikke i det hele tatt. Uansett er poenget at ingen i denne tråden her har 

 

  1. Brukt 60 kg vektnedgang for en brekkstang for å få mediaoppmerksomhet eller selge sine egne kostholds- og treningstjenester
  2. En offentlig blogg, med flere tusen lesere der forholdet til trening og kosthold er beskrevet i stor detalj, og som hun i tillegg har tjent mye penger på og brukt for å bygge seg opp sin egen bedrift
  3. Fremstilt seg selv som kostholds- og treningseksperter i kraft av et PT-kurs og det at man har klart å gå ned i vekt

Etter at kiloene var tilbake igjen begynte hun å kjøre to parallelle historier. Dersom hun ble kritisert for å gå opp i vekt igjen eller å ikke ha et bra nok opplegg for seg selv, kom historien om hvordan vektnedgangen hennes gjorde henne spiseforstyrret og ulykkelig (Dette skrev hun selv på kommentarfeltet til Fitnessbloggen sin sak om henne), men hver gang hun skal selge noe, som på sine egne PT-sider, så er det fortsatt full pupp med gladhistorien om Helene som gikk ned 60 kg uten slankeoperasjon og hvor fantastisk dette er. Dette er ikke spekulasjoner, det er ikke slik at hun har slettet noe og kun sier noe annet, disse to historiene forteller hun altså SAMTIDIG. Det må det være lov å stille spørsmålstegn ved.

 

Et annet spørsmålstegn må kunne stilles ved kvaliteten på oppleggene hun tilbyr (særlig som kostholdsveileder) når hun på sine egne nettsider skriver igjen og igjen at hun gir bra opplegg for de som vil leve "normalt" ikke forsake så mye og "ikke spise torsk og brokkoli hele tiden". Samtidig som hun begår helt elementære nybegynnerfeil i sitt eget kosthold, går hun også jevnt og trutt opp i vekt, og i stedet for å bruke verktøyene hun har fått gjennom utdannelsen sin, prøver hun igjen og igjen på de samme oppleggene som ikke fungerer for henne og hennes hverdag samtidig som hun blir like overrasket hver gang de ikke funker.

 

Helene lever av dette, og hun er en bedrift og en profesjonell. Da må en finne seg i at man blir gjenstand for kritisk oppmerksomhet.

 

Avslutningsvis:

Jeg kjøper ikke Health At Every Size. Er man tjukk så er man i risiko for flere sykdommer og helseproblemer enn om man er slank, alt annet likt. At hun selv mener hun er sunnere nå enn noensinne sier bare noe om selvfornektelse. Vektoppgangen til Helene er ikke sunn. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dere skjønner vel at det er vanskelig å opprettholde en vektnedgang på 60 kg?? Det mangler gjerne ikke på kunnskap hos overvektige, men mye mer sammensatte faktorer. Jeg synes mange her inne er både uvitende og unødvendig nedlatende i sine kommentarer.

Jeg tror de fleste her inne er klar over at det krever mer å ivareta vekta etter vektnedgangen enn det gjør å gå ned i vekt. Å holde på trivselsvekt handler om en varig endring i livsstil og ikke en diett som mange bruker i midlertidig mens de går ned i vekt. Men kritikken på HD går ikke på det at hun har gått opp i vekt, men tingene rundt det. De sier ikke at hun mangler kunnskap basert alene på at hun har gått opp igjen i vekt, men konkrete ting som å si at en 300-kaloriers smoothie ikke gjelder som mellommåltid eller småspising, fordi den er hjemmelaget; at sukker fra fruktose ikke gjelder. Slike ting.

 

Og jeg tror at grunnen til at noen kommentarene blir unødvendig nedlatende er fordi man er så pokkers lei av at Helene Drage gir seg selv en status som fitnessguru og kostholdsekspert og så bommer totalt på noen av tingene. Hadde Kari Gundersen i Gata 32B kommet med de samme utsagnene så hadde ikke kritikken vært den samme, for Kari har aldri påstått å vite allverdens om dette, og Kari har aldri markedsført seg selv med å ha "gått ned 60kg siden 2011". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok- mulig jeg ikke har fulgt H D eller tråden her lenge nok til å være kvalifisert til å uttale meg. -Men jeg synes likevel man både kan være litt over normal bmi og Pt/ kostholdsveileder. Hun virker å være arbeidsom og i god form. Psyke og spising er kanskje noe hun ikke ønsker å dele hver detalj om.

Helt enig i at man kan ha litt over normal BMI og samtidig være PT, men i HD sitt tilfelle, så har ikke hun litt over normal BMI. Hun er jo sykelig overvektig, og da er det ikke rart det stilles spørsmålstegn ved at hun er både PT og kostholdsveileder og tar seg klekkelig betalt for disse tjenestene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et apropos til de stadig tilbakevendende innleggene hennes om å stresse, ha tankespinn, aldri få orden på noe og drømmer osv osv, så har jeg lest en ekstremt interessant artikkel om det å gå rundt og fantasere og drømme om fremtiden (som hun gjør hele tiden).

 

Are job-seekers more likely to findwork if they visualize themselves as future CEOs, or question whether they really will attain the ideal position? Do lovesick teens realize more romantic success when they picture themselves walking down the aisle toward their crush, or imagine themselves awkwardly stuttering as they invite himon a study

date? Although it is tempting to believe that simple positive visions engender actual success, research finds something different. Specifically, fantasies that are experienced as positive – those that depict an

idealized version of future events – are associated with poor achievement (Oettingen & Mayer, 2002; Oettingen & Wadden, 1991;see also Showers, 1992; Spencer & Norem, 1996). The studies reported here investigate a motivational variable that may elucidate these findings: the energy to pursue the desired future.

(...)

 

Positive fantasies allow people to mentally indulge in a desired future. Whereas previous research found that

spontaneously generated positive fantasies about the future predict poor achievement, we examined the

effect of experimentally induced positive fantasies about the future. (...) Results indicate that one reason positive fantasies predict poor achievement is because they do not generate energy to pursue the desired future.

Kilde: link

 

Ikke bare finner man ingen sammenheng mellom å drømme stort og oppnå stort, det viser også klart og tydelig at det å bruke mye tid på å drømme om fremtiden og planer (særlig i versjoner der alt magisk bare løser seg på et vis) faktisk bidrar til å redusere kapasiteten til å FAKTISK oppnå resultatene man drømmer om. Med andre ord, if you can dream it, you have less energy to achieve it.  

 

Flere psykologer har jo også kommet frem til at man ikke strekker seg lenger av urealistiske forventninger til egne prestasjoner - man blir bare mer deprimert. Og når man synes livet er kjipt, er det enda lettere å belønne seg selv med mat. Realistiske forventninger til tilværelsen er nøkkelen til en lykkelig tilværelse :) Håper hun innser det også en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man kan ha litt over normal BMI og samtidig være PT, men i HD sitt tilfelle, så har ikke hun litt over normal BMI. Hun er jo sykelig overvektig, og da er det ikke rart det stilles spørsmålstegn ved at hun er både PT og kostholdsveileder og tar seg klekkelig betalt for disse tjenestene.

 

Synes det er fasinerende hvordan hun kan variere i størrelse mtp bilder på bloggen, og der det er artikler eller lesere som har tatt bilde av henne. Hun er jo ekspert i vinkler  :foto:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som småspising? Alt mellom vanlige måltider og mellommåltider? Jeg småspiser ganske ofte selv, men det kan være så enkelt som litt popcorn (oljefri, popper selv) cherrytomater, knaskegulerøtter og melon. Småspising trenger ikke nødvendigvis å bety store mengder med kalorier.

 

Questbarer og andre barer som smaker shit ser jeg på som mellommåltider, det samme med en smoothie.

 

Det er tydelig at frk HD har problemer med porsjonsberegning. For jeg som henne er glad i det søte liv og det kan det blitt litt mye av i perioder, men jeg er ikke overvektig av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som småspising? Alt mellom vanlige måltider og mellommåltider? Jeg småspiser ganske ofte selv, men det kan være så enkelt som litt popcorn (oljefri, popper selv) cherrytomater, knaskegulerøtter og melon. Småspising trenger ikke nødvendigvis å bety store mengder med kalorier.

 

Questbarer og andre barer som smaker shit ser jeg på som mellommåltider, det samme med en smoothie.

 

Det er tydelig at frk HD har problemer med porsjonsberegning. For jeg som henne er glad i det søte liv og det kan det blitt litt mye av i perioder, men jeg er ikke overvektig av den grunn.

 

Tror ikke hun mener knaskegulrøtter, tomater og sånn, men heller sjokolade og kaker. På snap fant hun en sjokolade i skapet så jeg. Burde kansje kastet ut sånt hvis man skal ha 2 ukers kutt. Kall meg rar, men jeg har enda ikke smakt en av disse questbarene jeg! Men de går jo under mellom-måltid vil jeg si. Tror også frk drage bør være obs på drikke-kaloriene. Det er en del corona og smoothies som ruller rundt på snapen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fasinerende hvordan hun kan variere i størrelse mtp bilder på bloggen, og der det er artikler eller lesere som har tatt bilde av henne. Hun er jo ekspert i vinkler  :foto:

 

Forsøk å oppleve dama i virkeligheten, først da vil du forstå hvor god hun er :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å oppleve dama i virkeligheten, først da vil du forstå hvor god hun er :P

 

Jeg så henne og mannen på oslo city tidlig i fjor faktisk, og hun var mindre da..men likevel større enn på bloggbildene. Hun er flink å skjule midten  :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk drukket masse pepsimax om jeg skulle nedi vekt jeg, det hadde slukket søtbehovet og inneholder ikke sukker og kalorier. Bare meg da. Skjønner at det kan trigge noe hos andre, men da synes jeg ikke smoothies er bedre å drikke på.

Lettbrus trigget søtsuget for mange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge insta kun "noen få sprekker med nøtter" på uke 1, å sprekke 2-3 ganger på 7 dager med noe som har nesten like mye kalorier som smør og sprekk i brus-kutten også må jo sies å være en challenge vel gjennomført o.O hun har oppnådd hele 0 av to mål

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Er jeg den eneste som synes det er litt rart å sprekke i det hele tatt i løpet av de første 7 dagene?

 

Jeg kunne gjort det selv, men da hadde årsaken vært at jeg ikke var spesielt interessert i å gjennomføre det i utgangspunktet! Hvis man virkelig er motivert for noe så sprekker man ikke 2-3 ganger på 7 dager. Hva er det med motivasjonen som ikke funker? Hadde hele verden (potensielt) kunne sett meg så hadde jeg i enda større grad ikke sprukket i løpet av de første 7 dagene. Jeg skjønner rett og slett ikke dette lenger. Det er nesten ikke vits i å starte på challenge etter challenge, uten at man har gått litt i seg selv og funnet en "bærekraftig" motivasjon for det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gundagrynte

Er jeg den eneste som synes det er litt rart å sprekke i det hele tatt i løpet av de første 7 dagene?

 

Jeg kunne gjort det selv, men da hadde årsaken vært at jeg ikke var spesielt interessert i å gjennomføre det i utgangspunktet! Hvis man virkelig er motivert for noe så sprekker man ikke 2-3 ganger på 7 dager. Hva er det med motivasjonen som ikke funker? Hadde hele verden (potensielt) kunne sett meg så hadde jeg i enda større grad ikke sprukket i løpet av de første 7 dagene. Jeg skjønner rett og slett ikke dette lenger. Det er nesten ikke vits i å starte på challenge etter challenge, uten at man har gått litt i seg selv og funnet en "bærekraftig" motivasjon for det hele. 

Neida, det er ikke litt rart...Det er ganske typisk HD for slik har et vært siden hun begynte vektnedgangen i 2011...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skriveriene deres om smoothie har gjort meg skikkelig sugen på det så nå er det smoothie med havregryn til kveldsmat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes det er litt rart å sprekke i det hele tatt i løpet av de første 7 dagene?

Jeg kunne gjort det selv, men da hadde årsaken vært at jeg ikke var spesielt interessert i å gjennomføre det i utgangspunktet! Hvis man virkelig er motivert for noe så sprekker man ikke 2-3 ganger på 7 dager. Hva er det med motivasjonen som ikke funker? Hadde hele verden (potensielt) kunne sett meg så hadde jeg i enda større grad ikke sprukket i løpet av de første 7 dagene. Jeg skjønner rett og slett ikke dette lenger. Det er nesten ikke vits i å starte på challenge etter challenge, uten at man har gått litt i seg selv og funnet en "bærekraftig" motivasjon for det hele.

Jo det er rart, om man ikke kjenner bakgrunnen. Hele hennes metode består av å gå løs på det ene urealistiske prosjektet etter det andre som feiler en etter en, og i stedet for å endre adferden på noen som helst måte løser hun det med å gjøre det som har feilet hundre ganger en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jo det er rart, om man ikke kjenner bakgrunnen. Hele hennes metode består av å gå løs på det ene urealistiske prosjektet etter det andre som feiler en etter en, og i stedet for å endre adferden på noen som helst måte løser hun det med å gjøre det som har feilet hundre ganger en gang til.

Men jeg kjenner bakgrunnen og jeg synes fremdeles det er rart! De første SYV dagene av en "godtestopp" er ikke et urealistisk prosjekt selv etter alt jeg har lest av HD. Jeg har forundret meg over henne lenge, så jeg burde ikke bli overrasket, men seriøst, dette tok bare kaka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...