Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man er sunn, så går man ikke opp i vekt, men ned?

Endret av Miranda16
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hvis man er sunn, så går man ikke opp i vekt, men ned?

Ikke nødvendigvis. Hva legger du i begrepet sunn?

Jeg trener 45-90 minutter hver dag. Jeg spiser aldri sukker, hvitt mel eller andre raske karbohydrater. Størstedelen av mine måltider er grønnsaker, salater og frukt. 

Jeg lager sunn godis/kaker 2-3 ganger pr mnd som jeg koser meg med (med sunn mener jeg sukkerfritt, kalorifattig osv) 

Likevel går jeg ikke ned i vekt, så derfor er jeg ikke sunn eller?

Jeg anser meg som sunn til tross for min overvekt. Min samboer er tynn, men trener aldri, spiser godteri, sitter store deler av dagen. Er han sunnere enn meg?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wenda skrev:

Ikke nødvendigvis. Hva legger du i begrepet sunn?

Jeg trener 45-90 minutter hver dag. Jeg spiser aldri sukker, hvitt mel eller andre raske karbohydrater. Størstedelen av mine måltider er grønnsaker, salater og frukt. 

Jeg lager sunn godis/kaker 2-3 ganger pr mnd som jeg koser meg med (med sunn mener jeg sukkerfritt, kalorifattig osv) 

Likevel går jeg ikke ned i vekt, så derfor er jeg ikke sunn eller?

Jeg anser meg som sunn til tross for min overvekt. Min samboer er tynn, men trener aldri, spiser godteri, sitter store deler av dagen. Er han sunnere enn meg?

Og jeg vil påstå at ganske mange overvektige sliter med vekta på grunn av sykdom eller medisiner de må ta på grunn av sykdom.

Jeg har selv lagt på meg 40-50 kg etter at jeg fikk en kronisk sykdom. Både fordi sykdommen gjør at aktivitetsnivået er lavere enn tidligere, da jeg prioriterer å stå i full jobb og å ha noe sosialt liv utenom samtidig som jeg jobber med å unngå fatigue og da er det ikke mye energi igjen til mer fysisk aktivitet enn de obligatoriske 10 000 skrittene daglig, på grunn av bivirkninger av medisiner jeg må gå på for ikke å være sengeliggende 16-20 timer i døgnet og fordi sykdommen føkker med sentral metabolisme slik at storparten av de som har samme sykdom som meg enten er så undervektige at de får næringsshaker på blå resept eller overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wenda skrev:

Ikke nødvendigvis. Hva legger du i begrepet sunn?

Jeg trener 45-90 minutter hver dag. Jeg spiser aldri sukker, hvitt mel eller andre raske karbohydrater. Størstedelen av mine måltider er grønnsaker, salater og frukt. 

Jeg lager sunn godis/kaker 2-3 ganger pr mnd som jeg koser meg med (med sunn mener jeg sukkerfritt, kalorifattig osv) 

Likevel går jeg ikke ned i vekt, så derfor er jeg ikke sunn eller?

Jeg anser meg som sunn til tross for min overvekt. Min samboer er tynn, men trener aldri, spiser godteri, sitter store deler av dagen. Er han sunnere enn meg?

Bare et spørsmal. Har du undersøkt om det er noe medisinsk som er årsaken til at du ikke går ned? Jeg har lavtstoffskiftet, men med med riktig dose medisin, så holder jeg vekten i balanse

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalie skrev:

Og jeg vil påstå at ganske mange overvektige sliter med vekta på grunn av sykdom eller medisiner de må ta på grunn av sykdom.

Jeg har selv lagt på meg 40-50 kg etter at jeg fikk en kronisk sykdom. Både fordi sykdommen gjør at aktivitetsnivået er lavere enn tidligere, da jeg prioriterer å stå i full jobb og å ha noe sosialt liv utenom samtidig som jeg jobber med å unngå fatigue og da er det ikke mye energi igjen til mer fysisk aktivitet enn de obligatoriske 10 000 skrittene daglig, på grunn av bivirkninger av medisiner jeg må gå på for ikke å være sengeliggende 16-20 timer i døgnet og fordi sykdommen føkker med sentral metabolisme slik at storparten av de som har samme sykdom som meg enten er så undervektige at de får næringsshaker på blå resept eller overvektige.

Ja, det er jeg enig i. Vektøkning er en vanlig bivirkning av medisiner, noe mange utenforstående ikke vet. Vet om mange som er så fortvilet at de vurderer å droppe visse medisiner, men da må man veie dette opp mot at man holder seg friskest mulig med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Miranda16 skrev:

Bare et spørsmal. Har du undersøkt om det er noe medisinsk som er årsaken til at du ikke går ned? Jeg har lavtstoffskiftet, men med med riktig dose medisin, så holder jeg vekten i balanse

Ja jeg har undersøkt alt hos spesialister på overvektsklinikken i Tønsberg. 

Jeg har fibromyalgi og noe lavere aktivitetsnivå enn tidligere, men jeg kompenserer med lavere inntak av mat og mer trening av det jeg kan trene, som for eksempel svømming som er veldig bra for min kropp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenda skrev:

Ja jeg har undersøkt alt hos spesialister på overvektsklinikken i Tønsberg. 

Jeg har fibromyalgi og noe lavere aktivitetsnivå enn tidligere, men jeg kompenserer med lavere inntak av mat og mer trening av det jeg kan trene, som for eksempel svømming som er veldig bra for min kropp

Veldig imponert over at at hvilken livsstil du klarer å opprettholde, men en slik sykdom!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miranda16 skrev:

Veldig imponert over at at hvilken livsstil du klarer å opprettholde, men en slik sykdom!

Takk. Alt går egentlig ganske lett, bortsett fra treningen. Det er den som er verst fordi om jeg overanstrenger for mye, bare bittelitt, så kan jeg risikere å bli sengeliggende i flere dager. Det er en hårfin linje mellom å trene såpass at jeg opprettholder muskulaturen, klarer å holde meg noenlunde oppegående og det å trene så jeg knekker ned kroppen istedenfor. 

Det har tatt meg flere år å komme dit hvor jeg er i dag. Maten og alt det andre er det enkle syns jeg

Nå ble jeg såpass hardt rammet at jeg endte opp med å bli uføretrygdet, så jeg er «heldig» nok til at jeg kan trene når på dagen det passer best for kroppen min og at jeg kan holde meg i jevn aktivitet utover dagen uten å måtte anstrenge meg for mye eller ende opp i en statisk eller stillesittende posisjon noe man gjerne gjør i en jobb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hvis man er sunn, så går man ikke opp i vekt, men ned?

Jeg vil jo påstå at bildet "å være sunn" også beskriver mengdene man spiser. Så selv om man lever på salater, smoothie, frukt, grovbrød osv osv men spiser nesten dobbelt så mye mer enn hva man trenger (for å ta et eksempel), så går det ikke lengre under sunt. Ivertfall ikke over tid. Men det er her jeg tror Dragen tenker anderledes. Jeg syntes at HVA man spiser går mye hånd i hånd med hvor MYE også. For som artikkelen sa, overvekt gir stor risiko for følgeplager og sykdommer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wenda said:

Ja jeg har undersøkt alt hos spesialister på overvektsklinikken i Tønsberg. 

Jeg har fibromyalgi og noe lavere aktivitetsnivå enn tidligere, men jeg kompenserer med lavere inntak av mat og mer trening av det jeg kan trene, som for eksempel svømming som er veldig bra for min kropp

Jeg har veldig lavt aktivitetsnivå pga kronisk sykdom og jeg jobber kun 50 %, alikevel har jeg gått ned 10 kg, fra 80 til 70 i løpet av tre måneder ved hjelp av kostomlegging. Noen ting kutter jeg ut, andre ting kutter jeg ned på. Målet er 5, 7 kg til, og å holde meg der. I motsetning til HD lager jeg mat og baserer meg ikke på lettvinte løsninger som barer og pulver.

Endret av filifjonka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, filifjonka skrev:

Jeg har veldig lavt aktivitetsnivå pga kronisk sykdom og jeg jobber kun 50 %, alikevel har jeg gått ned 10 kg, fra 80 til 70 i løpet av tre måneder ved hjelp av kostomlegging. Noen ting kutter jeg ut, andre ting kutter jeg ned på. Målet er 5, 7 kg til, og å holde meg der. I motsetning til HD lager jeg mat og baserer meg ikke på lettvinte løsninger som barer og pulver.

Så bra at du klarer å gå ned 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gillians
2 timer siden, Wenda skrev:

Ikke nødvendigvis. Hva legger du i begrepet sunn?

Jeg trener 45-90 minutter hver dag. Jeg spiser aldri sukker, hvitt mel eller andre raske karbohydrater. Størstedelen av mine måltider er grønnsaker, salater og frukt. 

Jeg lager sunn godis/kaker 2-3 ganger pr mnd som jeg koser meg med (med sunn mener jeg sukkerfritt, kalorifattig osv) 

Likevel går jeg ikke ned i vekt, så derfor er jeg ikke sunn eller?

Jeg anser meg som sunn til tross for min overvekt. Min samboer er tynn, men trener aldri, spiser godteri, sitter store deler av dagen. Er han sunnere enn meg?

Men du er jo syk, det blir jo noe helt annet. I artikkelen var det snakk om friske overvektige. For øvrig imponerende livsstil!
Hvis man er frisk og holder seg normalt aktiv og spiser rene produkter er det ganske utrolig hvor mye man kan spise uten å legge på seg. 
Igjen reagerer jeg på hvordan Helene ljuger for seg selv: – De som fikk beskrevet min livsstil, uten å vite hvordan jeg ser ut, ville sagt at jeg var sunn
Etter hva jeg ser av livet hennes stemmer virkelig ikke den uttalelsen. Jeg tror hun hadde vunnet enormt mye bare på å fikse kostholdet, det er der det virkelige problemet ligger for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gillians skrev:

Men du er jo syk, det blir jo noe helt annet. I artikkelen var det snakk om friske overvektige. For øvrig imponerende livsstil!
Hvis man er frisk og holder seg normalt aktiv og spiser rene produkter er det ganske utrolig hvor mye man kan spise uten å legge på seg. 
Igjen reagerer jeg på hvordan Helene ljuger for seg selv: – De som fikk beskrevet min livsstil, uten å vite hvordan jeg ser ut, ville sagt at jeg var sunn
Etter hva jeg ser av livet hennes stemmer virkelig ikke den uttalelsen. Jeg tror hun hadde vunnet enormt mye bare på å fikse kostholdet, det er der det virkelige problemet ligger for henne.

 

Ja jeg er syk, men ikke i den grad at det burde gå utover min vekt ene og alene

Men slik jeg tolker det så er artikkelen gammel? Altså hadde hun mest sannsynlig et annet kosthold og livsstil den gangen

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gillians skrev:

Men du er jo syk, det blir jo noe helt annet. I artikkelen var det snakk om friske overvektige. For øvrig imponerende livsstil!

(...)

Nei. Det handler om overvekt generelt. Og hvor skadelig overvekt er har ingenting med om overvekten kommer av sykdom eller ikke.

For øvrig tror jeg svært få, om man ser bort fra kun lett overvektige med "kosekilo", som velger å være overvektige. Ingen ønsker å være det. De fleste som er overvektige har enten et problem med kosthold pga psykiske problemer/spiseforstyrrelser (det er f.eks. ikke uvanlig at man "skjermer" seg selv med overvekt etter å ha vært utsatt for traumer som mobbing eller seksuelle overgrep) eller pga fysisk sykdom. For veldig mange vises ikke selve sykdommen, psykisk eller fysisk, på utsiden, og vi blir sett på som late og karakterløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns hun har en veldig full timeplan! Ref nyeste blogginnlegg...Må innrømme at jeg tenkte at det ikke er rart hun blir fort sliten/syk og går på smell etter smell... Virker som den gylne middelvei er vanskelig for henne. Men nå sier hun jo at dette er ting hun virkelig har lyst til. Tror så absolutt jobben som butikksjef på Zizzi passer henne ypperlig. Hun er virkelig hardtarbeidene:-)

Endret av Kartoffel
Glemte noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rosalie skrev:

Og jeg vil påstå at ganske mange overvektige sliter med vekta på grunn av sykdom eller medisiner de må ta på grunn av sykdom.

Jeg har selv lagt på meg 40-50 kg etter at jeg fikk en kronisk sykdom. Både fordi sykdommen gjør at aktivitetsnivået er lavere enn tidligere, da jeg prioriterer å stå i full jobb og å ha noe sosialt liv utenom samtidig som jeg jobber med å unngå fatigue og da er det ikke mye energi igjen til mer fysisk aktivitet enn de obligatoriske 10 000 skrittene daglig, på grunn av bivirkninger av medisiner jeg må gå på for ikke å være sengeliggende 16-20 timer i døgnet og fordi sykdommen føkker med sentral metabolisme slik at storparten av de som har samme sykdom som meg enten er så undervektige at de får næringsshaker på blå resept eller overvektige.

Nesten min historie..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Miranda16 skrev:

Bare et spørsmal. Har du undersøkt om det er noe medisinsk som er årsaken til at du ikke går ned? Jeg har lavtstoffskiftet, men med med riktig dose medisin, så holder jeg vekten i balanse

Dette funker ikke for alle. Jeg har hypoterose. Og er medisinert. Men vekten går dessverre oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...