Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan jeg være enig i. Men ved kronisk sykdom kan man søke om å få dekket utgifter i forbindelse med egenmelding og sykemelding slik at arbeidsgiver ikke sitter med den økonomiske byrden.

Anonymkode: 29799...201

Da må arbeidstaker selv komme oppp med det. Lønnstilskudd kan være en aktuell løsning, men det kan også være en del papirarbeid med det også, som arbeidsgiver må holde på med.

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Da må arbeidstaker selv komme oppp med det. Lønnstilskudd kan være en aktuell løsning, men det kan også være en del papirarbeid med det også, som arbeidsgiver må holde på med.

Ja, og dette er jo noe alle arbeidsgivere burde vite om? 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og dette er jo noe alle arbeidsgivere burde vite om?   

Hva mente du her? Arbeidsgiver har ikke oversikt over alt de kan søke om.

Endret av Pipaluk
Skrevet
8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Problemet er at man ikke vet noe om det før man har sett personen i jobb.  Hadde jeg skulle ansette noen,  så hadde det helt klart vært en fordel om vedkommende hadde et tidligere arbeidsforhold med referanser.  Da vet man litt mer.   Men har personen hatt en spiseforstyrrelse/psykoselidelse så vet man en del om at stress kan gjøre ting enda verre. Det må man ta i betraktning hvis det er en stressjobb. 

Det beste ville være om personen kom inn via tilkalling og senere fikk jobbet seg opp til en fast stilling.  

Man vet jo ikke det, nei, det er sant. Om folk er åpne om diagnoser, og ikke da blir ansatt, så kan jo det være en feilvurdering om det viser seg at de kunne gjort jobben godt uansett. Det er derfor jeg synes det er feil å basere en ansettelse på at ‘det går sikkert ikke bra’ når man ikke vet. Det må da være bedre at arbeidstakeren er åpen enn at han/hun utelater informasjon som kan ha betydning for arbeidsevnen? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva mente du her? Arbeidsgiver har ikke oversikt over alt de kan søke om.

Kanskje ikke men det er jo noe en bør sette seg inn i som arbeidsgiver tenker jeg. 

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Gorilla skrev:

Man vet jo ikke det, nei, det er sant. Om folk er åpne om diagnoser, og ikke da blir ansatt, så kan jo det være en feilvurdering om det viser seg at de kunne gjort jobben godt uansett. Det er derfor jeg synes det er feil å basere en ansettelse på at ‘det går sikkert ikke bra’ når man ikke vet. Det må da være bedre at arbeidstakeren er åpen enn at han/hun utelater informasjon som kan ha betydning for arbeidsevnen? 

Selv om du har en diagnose så kan den ikke spå om hvordan jobben går. Det er så mange faktorer som spiller inn her.  Du kan gjøre en suveren og en ræva jobb, uavhengig av diagnose. Derfor synes jeg det blir feil å trekke inn en diagnose som skal gi svar på dette.

Jeg råder heller til selvinnsikt. Hvilke arbeidsoppgaver tror du at du vil mestre og ikke? Er du en generelt konfliktsky person, så bør du ikke aktivt gå inn i en slik jobb med konflikter, hvis du tenker at det blir for vanskelig.  Har du en diagnose som gjør at du risikerer å falle tilbake hvis du opplever sterkt stress, så bør du også tenke igjennom arbeidsoppgavene. Kanskje er ikke en jobb hvor du skal passe på store sterke autister 24/7 helt rette jobben hvis du ikke har så mye overskudd ( snakker av egen erfaring). Det finnes heldigvis andre jobber der ute også.  Så man må gjøre en god del reserach på forhånd, ikke bare ta en hvilken som helst jobb og håpe at det går bra. Da vil en oppleve mange nederlag og det kan bli tøft.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke men det er jo noe en bør sette seg inn i som arbeidsgiver tenker jeg. 

Uansett bør det være noe arbeidstaker bør ta opp med tanke på ansettelse. Jeg hadde ikke likt det om en en sjef ønsket å ansette meg hvis han fikk statlige midler til å følge meg opp.

Ulike ordninger endrer seg stadig vekk. Jeg ser ikke hvordan arbeidsgivere skal ha oversikten over dette, hvis de ikke har brukt slike midler i særlig grad før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg framstår hun som veldig klein og med lite livserfaring. Veldig påtatt, passer overhode ikke inn i den rollen hun har i programmene. NRK burde virkelig funnet en annen. 

Anonymkode: 246c6...c22

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Pipaluk skrev:

Uansett bør det være noe arbeidstaker bør ta opp med tanke på ansettelse. Jeg hadde ikke likt det om en en sjef ønsket å ansette meg hvis han fikk statlige midler til å følge meg opp.

Ulike ordninger endrer seg stadig vekk. Jeg ser ikke hvordan arbeidsgivere skal ha oversikten over dette, hvis de ikke har brukt slike midler i særlig grad før.

Vi er bare uenige her. Jeg tenker det er fint med en sånn ordning slik at flest mulig kan delta i arbeidslivet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er bare uenige her. Jeg tenker det er fint med en sånn ordning slik at flest mulig kan delta i arbeidslivet. 

Men hvordan mener du det skal fungere i praksis? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan jeg være enig i. Men ved kronisk sykdom kan man søke om å få dekket utgifter i forbindelse med egenmelding og sykemelding slik at arbeidsgiver ikke sitter med den økonomiske byrden.

Problemet er at arbeidsgiver likevel ofte får en økonomisk byrde som ikke dekkes gjennom støtteordninger. På min arbeidsplass må det dekkes inn vakter ved fravær, og siden nesten alle har full stilling, betyr det overtidsbetaling til den som stiller opp. Det dekkes ikke av noen ordning. At arbeidsplassen til slutt får påpakk av fagforeningene for mye overtidsbruk henger også sammen med enkeltpersoners skyhøye fravær som noen må dekke inn, ingen støtteordning eller særavtaler der. I tillegg kan man ikke ansette en ekstra fordi fraværet ofte er uforutsigbart, og det å ha arbeidstakere som er litt inn og ut av arbeidsplassen uten å henge med på nye rutiner f.eks er slitsomt for resten av personalet over tid. Skal man ansette ekstra personale fordi noen har mye fravær koster det også penger gjennom f.eks arbeidsgiveravgift, forsikring og pensjon, som heller ikke dekkes av noen ordning. Så den ordningen høres veldig fin ut, men fungerer ikke så bra i virkeligheten.  

Anonymkode: a421e...8be

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva er alternativet da? Uføretrygd er det billigere for samfunnet?

Eneste sjansen er at bedrifter gikk ut og sa at, for eksempel, minst 10% av de ansatte alltid skulle være mennesker som hadde /hatt diverse utfordringer fordi bedriften ønsket være en bedrift som gav tilbake til samfunnet. Med riktig PR kunne dette økt kundemassen deres og andre bedrifter ville fulgt i hæl for å sikre kundegruppen som ønsket å støtte bedrifter som ønsket å støtte befolkningen. For å si det slik. På den måten hadde det blitt i bedriftenes egeninteresse å ansette mennesker med plager. Fordi det er det kundene vil ha og det er der de handler. Selvsagt ikke en perfekt løsning, og det ville vært en del "hiccups" i begynnelsen. Men det ville begynt en endring i holdning der man ikke lenger ser på det som kun et hinder å ansette de som har dårligere helse. 

Poenget er at man må finne en løsning der det er i bedriftens egeninteresse å ansette mennesker med utfordringer. At staten alltid skal betale for dem er ikke en god eller bærekraftig løsning. Da er det kanskje billigere for nordmenn at de er ufør, enn å betale bedrifter for å ha de. 

Anonymkode: 7a8e1...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke diskutere arbeidslivet i en annen tråd?

Anonymkode: fce7d...750

• Liker 20
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om vi snakket forbi hverandre her. Jeg synes slike ordninger er kjempebra! Jeg bare mener at det er arbeidstaker som må foreslå det, ikke arbeidsgiver.  Hvis man søker jobb på ordinært grunnlag men har en forhistorie med helseplager så kan det føles sårt om arbeidsgiver tar det opp som en løsning. Det bør helst komme fra den som søker selv. 

jeg har selv vurdert å søke jobb med en slik ordning men har ikke lyst til å føle meg så spesiell at de tjener ekstra penger på meg. Jeg vet også at det kan være mye ekstra administrasjon som følger med et slikt tiltak. Så kanskje på sikt?

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg framstår hun som veldig klein og med lite livserfaring. Veldig påtatt, passer overhode ikke inn i den rollen hun har i programmene. NRK burde virkelig funnet en annen. 

Anonymkode: 246c6...c22

Helene er NRK sitt ansikt utad. Spørsmålene hun stiller og måten hun utrykker seg på er en del av konseptet til serien. Det er meningen at hun skal fremstå like uvitende i alle episoder, da det er en viktig del av programmet.  Det er god TV.  Det betyr ikke at hun ville stilt de samme spørsmålene som privatperson eller tenkt det samme  

Om de laget en svensk versjon av serien så hadde programlederen også fremstilt seg selv som like «dum» . 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke diskutere arbeidslivet i en annen tråd?

Anonymkode: fce7d...750

Helt enig, ufattelig kjedelig lesestoff.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg mener at dette er en oppgave som staten  må ta seg av. De må bevilge penger og ressurser til arbeidssteder.  Man kan ikke bare skylde på arbeidsgiverne fordi man ikke får jobb, og har ulike vansker som det må tas hensyn til.

Det må opprettes flere arbeidsplasser hvor det er innafor at mennesker jobber i redusert og fleksibelt tempo. 

Dette! Det er statens ansvar å tilrettelegge slik at personer med utfordringer kan komme seg i jobb, slik at bedrifter kan ansette folk som sliter med diverse ting. Det er selvsagt ikke alle jobber man kan ha, men det må være mulig å få de som kan og ønsker det ut i jobb!

Anonymkode: d72b1...3f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Det er statens ansvar å tilrettelegge slik at personer med utfordringer kan komme seg i jobb, slik at bedrifter kan ansette folk som sliter med diverse ting. Det er selvsagt ikke alle jobber man kan ha, men det må være mulig å få de som kan og ønsker det ut i jobb!

Det finnes vel noe lignende allerede? Hvor folk blir utplassert på arbeidspraksis via nav for individstønad og/eller AAP? Min søster var  under slike tiltak i årevis uten at det førte noe sted . Det blir fort sosial dumping når arbeidsgiver skjønner at han heller kan få inn en ny person gratis istedet for å måtte ansette den som allerede har vært der i praksis en stund.

Anonymkode: d2bc5...ae2

• Liker 3
Skrevet

Kommer det ikke flere episoder?

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel noe lignende allerede? Hvor folk blir utplassert på arbeidspraksis via nav for individstønad og/eller AAP? Min søster var  under slike tiltak i årevis uten at det førte noe sted . Det blir fort sosial dumping når arbeidsgiver skjønner at han heller kan få inn en ny person gratis istedet for å måtte ansette den som allerede har vært der i praksis en stund.

Anonymkode: d2bc5...ae2

Ja, men det fungerer jo som du selv sier ikke akkurat optimalt. Jeg har ikke en Quick-fix til problemet, men mener at det burde være mulig å få til et bedre system som ivaretar de som trenger det. :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...