Gå til innhold

Ha med baby på forelesning?


Eigladjente

Anbefalte innlegg

Sovende baby er helt greit. Våken baby som lager lyder (inkl. svak pludring) blir forstyrrende og bør derfor ikke tas med på forelesning.

Anonymkode: d6b8f...edb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har mye å si hvordan babyen er, mener jeg. Der jeg studerte hadde en med seg babyen på alle obligatoriske forelesninger. Vi la ikke merke til babyen en gang, hadde det ikke vært for vogna. Kun én gang skrek den, men da gikk mor ut med babyen med en gang. Hun satt øverst i salen nær døra.

Ei annen mor satt midt i salen, og hver gang den babyen skrek så måtte mange studenter reise seg for at hun skulle komme seg ut. Da ble alle forstyrret. Samtidig som at studentene som satt ved siden av henne var mer opptatt av å gi oppmerksomhet/prate til babyen, det var i all fall forstyrrende for alle andre. 

Baby nr 1 plaget hverken studenter eller forelesere, men baby/mor nr 2 plaget absolutt alle.

Anonymkode: f6355...f95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var en tulletråd da jeg leste overskriften. Dette er da overhodet ikke greit? En gang i blant kan jeg skjønne at det kan skje, men ikke HVER forelesning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Et fag jeg tok på universitetet var det en mor som hadde med seg barnet sitt nesten hver gang (fireårsalderen), og det gikk kjempefint, barnet satt HELT stille og tegnet. Det hadde ikke gått med noe annet barn. Med en baby kan det gå en sjelden gang hvis babyen er liten og ligger der i vogna, men med mine hadde det blitt et stort problem fra firemåneders alder. Det er stor forskjell på en fem uker gammel baby som ligger og knirker i en vognbag, skal ammes og byttes på og raper, en to-måneders baby som ligger fint og sover og har rutiner med mat og søvn, og en 9 måneders baby som krabber og går og gråter og skal underholdes. I et helt år kan man ikke ta med en baby. På en enkel forelesning i ny og ne går det greit hvis man går ut når det ikke går greit.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med baby på forelesning? :klo: Dette har jeg faktisk aldri sett eller hørt om. Men synes dette er en svært dårlig idé ts. Ingen garanti for at baby er stille hele tiden og ikke forstyrrer. Greit hvis den bare sover, men mange kan fort bli forstyrret av babyhyl. Jeg tror nettstudie passer bedre for det deg.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor kan ikke bare den med baby holde babyen hjemme? Det er strengt ikke noen som skal være på en forelesning.

Det skal ikke være slik at studenter som av en eller annen grunn synes at en baby er forstyrrende skal holde seg hjemme og studere der mens de som har baby bare kan komme på forelesning. Det blir i hvert fall totalt merkelig for meg. Studentene burde komme i første rekke og ikke den/de som tar med seg en baby på forelesning.

Jeg har ikke konsentrasjonsproblemer,men det er allikevel noe helt annerledes når en baby er der enn andre lyder. Oppmerksomheten min trekkes mot en baby mye lettere. Jeg var på et foredrag hvor en hadde med seg baby,og det var veldig forstyrrende. Babyen skrek ikke,men det var bevegelser,lyder og andre ting som er mer forstyrrende enn noen som skriver på et tastatur osv.

Jeg bare forstår ikke hvorfor man ikke heller velger å ta hensyn til at en forelesning ikke er et sted å ha med seg en baby,barn eller andre levende vesner.

Anonymkode: 9485c...5d7

Må si meg enig med deg :) Merkelig at noen faktisk sammenligner babyhyl med lyden av tastatur klikk. To vidt forskjellig ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke at en liten baby, forutsatt at den sover, kan være så forstyrrende for så mange? Jeg har ganske mange ting som kommer mye høyere opp på lista over distraherende momenter under forelesning. Hadde flere fag hvor det hver gang var to døvetolker som simultantoversatte forelesningen til tegnespråk rett ved siden av foreleseren f.eks, det var utrolig distraherende. Har også til gode å ta noen innføringsfag uten tilhørende møteplagere. Ellers åpner folk plastembalasje, spiser og hvisker til hverandre over en lav sko. Om en mor forsøker å roe babyen forelesningssalen skjønner jeg at folk blir irriterte, men premisset her er vel at mor sniker seg ut med barnet rett før det blir nødvendig? 

Anonymkode: 1423f...b56

Babyer sover sjelden så lenge som 45 minutter i strekk, spesielt nøyaktig mellom 15 over hel time og frem til neste time. Og jeg tviler virkelig på at mødre som insisterer på å dra med seg baby på forelesning er av de mødrene som gjør alt for at baby ikke skal forstyrre i forelesningen, men heller insisterer på å dytte smokk, bysse og amme inne i auditoriet, slik at hun skal slippe å måtte gå glipp av noe når hun først har dratt med seg baby på skolen.

Anonymkode: 2f8ec...659

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen forelesninger hvor medelev tok med baby.  Går fint hvis den sover men kan fort bli forstyrrende med selv om den ikke gråter. Foreleser sa at det var greit hvis babyen ikke forstyrret men hvis så var det rett ut.  Har vært på dyre kurs hvor folk har med baby som forstyrrer og forelder har ikke vett til å gå ut. Det er fanike respektløst for de andre som har betalt for å gå de. Ikke bli en slik en 😤 selv hadde jeg blitt for stressa til at jeg ville gjort det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har ikke du noen som helst anelse om hva konsentrasjonsvansker er, eller at vi mennesker er forskjellige. 

Anonymkode: ed7a7...a6e

Å joda, folk er heldigvis forskjellige, og de fleste klarer å forholde seg til andre mennesker og deres lyder. Det er relativt få som kan si at de har alvorlige konsentrasjonsvansker. Men om man ikke tåler lyder fra medstudenter på forelesning har jeg vanskelig for å forstå hvordan man kan gjennomføre studier - om man da ikke sitter hjemme alene og leser til eksamen. Og hva når folk med denne typen problemer kommer i jobb og skal ut i en mest sannsynlig åpent kontorlandskap? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Eigladjente skrev:

Hva synes dere om dette? Synes dere det er greit at en baby er med på forelesningene på skolen det første året, før barnet begynner i barnehagen? 

Kjenner jg er skeptisk til dette. Da jeg studerte, var det ei som gjorde det. Det skulle veldig lite til før det forstyrret undervisningen, og hun var heller ikke så flink til å ta med ungen ut dersom den lagde mye lyd. Uansett forstyrrer det jo om man går inn og ut gjentatte ganger under en forelesning også. Og unger som nærmer seg et år, sover jo ikke så mye da. Har en på 9 mnd selv, og han sover to dupper på max en time hver i løpet av en dag. Når han er våken, fyker han rundt for å undersøke alt, og lager masse lyd. Hadde definitivt ikke hatt ham med på skolen!

Anonymkode: 74e3f...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske hensynsløst å ta med baby på forelesning. Jeg tolker det slik at vedkommende mener at ens egen læring er mye viktigere enn medstudentenes sin læring. En baby er et forstyrrende element. 

Jeg har vært på en forelesning med en mor med baby. Hun gikk i hovedsak frem og tilbake med vogna bak i forelesningssalen. Utrolig forstyrrende. I tillegg hendte det flere ganger at babyen begynte å gråte. Moren gikk da ut, men det er jo klart at de minuttene babyen gråter til de er ute av rommet gjør at studenter taper konsentrasjon samt at det påvirker foreleser sin gjennomgang. Det forstyrrer flyten i forelesningen. Det er respektløst. 

Man har tross alt valgt å få et barn i studietiden. Da er det klart at det er noen tiltak man må sette inn for å få studiehverdagen til å gå opp. Egoistisk og hensynsløs oppførsel er det få som setter pris på. 

Anonymkode: f17e6...576

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte fra 2011-2015 på universitet, og vi hadde mange små babyer i klassen vår på de årene. Både medstudenter og forelesere sa fra dersom det ble forstyrrende, men vi var veldig tolerante alle sammen. Skjedde aldri at en foreleser sa at babyer ikke var velkomne på forelesningene. Dette var altså overhode ikke noe problem, i det hele tatt. 

Tre babyer var med på forelesninger i et helt år, mens noen bare var med av og til. Mitt barn var med de 6 første ukene etter fødsel (fordi far ikke kunne ta ut foreldrepenger enda), men babyen var sammen med far når jeg hadde forelesning etter den tid. Om jeg vil anbefale noen å studere mens de har små barn er en annen sak, for permisjonen med andremann ble helt annerledes når jeg ikke hadde skole-skole-skole konstant i bakhodet. 

Anonymkode: ef37d...036

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Studerte fra 2011-2015 på universitet, og vi hadde mange små babyer i klassen vår på de årene. Både medstudenter og forelesere sa fra dersom det ble forstyrrende, men vi var veldig tolerante alle sammen. Skjedde aldri at en foreleser sa at babyer ikke var velkomne på forelesningene. Dette var altså overhode ikke noe problem, i det hele tatt. 

Tre babyer var med på forelesninger i et helt år, mens noen bare var med av og til. Mitt barn var med de 6 første ukene etter fødsel (fordi far ikke kunne ta ut foreldrepenger enda), men babyen var sammen med far når jeg hadde forelesning etter den tid. Om jeg vil anbefale noen å studere mens de har små barn er en annen sak, for permisjonen med andremann ble helt annerledes når jeg ikke hadde skole-skole-skole konstant i bakhodet. 

Anonymkode: ef37d...036

Det er det jeg har inntrykk av :) Alle jeg kjenner som går i en klasse der det er babyer til stedet under forelesningene sier at det går helt fint, og ikke er forstyrrende! Og de har ikke hørt noe eller lagt noe merke til at det har vært noe problem for andre i klassen heller. Heller ikke for foreleserne. Jeg har selv ei i klassen som har baby med seg av og til, og vi legger ikke engang merke til babyen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et unntak ved krise (og det forutsetter at man har spurt foreleser om dette på forhånd): ja.

Generelt sett: nei.

Det er ikke bare mor og barn i dette rommet og om barnet begynner å gråte, forstyrrer det både foreleser og alle de andre studentene. Det hjelper lite at mor går ut med barnet når det begynner å gråte: det er fortsatt en forstyrrelse i undervisningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo ta det opp med foreleser og de i klassen og høre deres tanker rundt det slik at du unngår surmuling og stygge blikk? Er da nok av de som hvisker og småprater med sidemannen mens foreleser durer i vei, og det er minst like irriterende. For de kan faktisk holde kjeft, en baby har ikke et valg. Trenger de noe, så gråter de. Du må også sjekke hvilke regler det er rundt dette på universitetet du går på og om det f.eks er ammerom og lignende i bygget du skal ha forelesninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at det er et gjentagende argument her som for meg blir helt latterlig. "jammen det er jo så mange andre lyder i forelesningene uansett. Man må jo tåle at folk lager lyd". Ahem... JA. noen trykker på dataen og noen spiser eple, og det er forstyrrende faktorer... så siden det allerede finnes potensielle ting som kan forstyrre, så er det helt ok å dra inn noen flere? 

Siden naboen i etasjen over meg holdt meg våken i natt med hosting, så kan jeg like gjerne fyre i gang motorsagen neste gang han hoster... siden det er bråk her uansett? 

Det handler om å eliminere alle mulige faktorer som kan være forstyrrende. Du kan ikke fjerne studentene eller nekte dem å puste, men du KAN nekte barn å være til stede i undervisningen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle disse kommentarene, så fant jeg rett og slett ut at jeg ville ringe og hørre me de forskjellige høgskolene rundt om i landet om hvordan dette er hos dem. Kun for å se om det er mitt spørsmål, eller alle disse kommentarene som ikke tilsvarer det som faktisk er virkeligheten. Og vet dere hva? Alle jeg ringte til sa at de ofte har opplevd og ha studenter som har med seg babyer på forelesninger, og at dette går helt fint, så lenge moren går ut med babyen om babyen begynner og bli urolig :) Nå legger jeg hvertfall denne saken vekk. Takk til dere som har kommet med fine kommentarer- både kritiske og fine kommentarer:) Ha en fortsatt fin tirsdagskveld alle!

Endret av Eigladjente
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Eigladjente skrev:

Hvis noen medstudenter ikke synes det er greit, kan de si ifra om dette. Og det tror jeg hver person som tar med baby på forelesning tar hensyn til.

Jeg ville ikke turt å si ifra.

Anonymkode: 3bba0...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...