Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

1 time siden, KatyP skrev:

Ja, det var derfor jeg spurte deg. For embryoet bryr seg ikke hvordan det ble unnfanget. Hjertet slår jo likefullt. I tilfellet incest vil jo argumentet med barn med sykdom som ikke er forenelig med liv ofte komme i tillegg. Å dele gener og samtidig lage barn er sjelden en god kombinasjon. Men der en kvinne er overfallsvoldtatt eller voldtatt av kjæresten sin, der er det jo størst sannsynlighet for et friskt barn. Jeg har sett når hjertet til embryoet slår, og er gravid nå. Selv om vår situasjon ikke var optimal med tanke på jobb, og at det vil bli litt trangt økonomisk en stund, falt det meg ikke inn å ta abort. 

Likevel mener jeg det er opp til hver og enkelt om de ønsker å ta abort i feks en situasjon lik vår. Og kommer nok ikke til å ønske selvbestemt abort bort. Men å ta lett på en abort mener jeg er feil.

Støtter valget ditt. Jeg har barn selv. Og har ikke fått barna under en bra økonomisk situasjon. Barna mine er kjempeglad for at de har fått livet sitt. Noe alle er. De er voksne nå.  Jeg var ganske ung mamma. 

Jeg har alltid hatt et syn om at abort er drap. Er sikkert mange som vil hate meg i denne tråden for mine tanker og meninger, men godt at du forstår tankegangen min. Jeg er slik anngående dyr og. Burde vært vegetarianer, men jeg er faktisk imot å drepe enhver insekt, og enhvert liv uten at jeg må nødt, selv om det er bare et insekt eller bare et dyr. 

Endret av Avril-Sunstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om hverken far og mor ønsket barnet? Er det så flott for barnet å bli født uten hverken far eller mor som er glad i barn? Det er heller ikke bare å adoptere barnet bort, du ser jo hvordan tendensen er i asia. 

Anonymkode: 660e6...53d

Heldigvis fins det oppegående mennesker som vil adoptere barn. Det er nok av de som ikke kan få barn som vil ta godt vare på barna som er uten hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mann du spør.

Anonymkode: f5789...31e

Figures. 

Anonymkode: 16e39...561

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Det står : Spør DEG SELV dette. Og jeg anbefaler deg å lese på denne tråden hva jeg har skrevet som svar til de andre.

Jeg mener ikke at reglene skal bli slik som at leger krever at man oppfyller diverse krav for å få tatt abort, jeg mener at man bør tenke spesifikt på disse tingene før man tar abort for at det egentlig ikke passet å få barn nå, jeg skal jo til New York om 4 mnd. 

Men så er det jo risikoer med å ha sex da. Sånn som graviditet. 

Jeg har lest hele tråden. Likevel får det meg til å undre meg over hvorfor du mener at de som blir uønsket gravide IKKE stiller seg de spørsmålene. Hvor er dokumentasjonen som viser til at kvinner tar lett på abort og bruker det som prevensjon?

For min del, er risikoen ved å ha sex, at jeg må gjennom en abort. Heldigvis har jeg aldri måttet det, men ting kan skje. Jeg er ikke i en situasjon hvor et barn hadde vært ønsket. For meg, er det faktisk det aller viktigste at et barn både er ønsket, og vil få et godt liv. Dersom jeg ikke kan oppfylle de to kriteriene, hadde abort blitt mitt valg. Nettopp fordi jeg har tenkt gjennom hva jeg hadde gjort, dersom jeg i dag hadde måttet ta det valget.

Forøvrig hadde jeg satt pris på å få et svar på innlegget mitt til deg, ikke en referanse om å lese gjennom hele tråden for annen gang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abort er da ingen big deal..

Anonymkode: c39b5...7ec

Håper du fortsatt sier det den dagen du skal ha barn og mister det i en SA i uke 10. No biggie?

Anonymkode: dfebd...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jolene skrev:

Jeg har lest hele tråden. Likevel får det meg til å undre meg over hvorfor du mener at de som blir uønsket gravide IKKE stiller seg de spørsmålene. Hvor er dokumentasjonen som viser til at kvinner tar lett på abort og bruker det som prevensjon?

For min del, er risikoen ved å ha sex, at jeg må gjennom en abort. Heldigvis har jeg aldri måttet det, men ting kan skje. Jeg er ikke i en situasjon hvor et barn hadde vært ønsket. For meg, er det faktisk det aller viktigste at et barn både er ønsket, og vil få et godt liv. Dersom jeg ikke kan oppfylle de to kriteriene, hadde abort blitt mitt valg. Nettopp fordi jeg har tenkt gjennom hva jeg hadde gjort, dersom jeg i dag hadde måttet ta det valget.

Forøvrig hadde jeg satt pris på å få et svar på innlegget mitt til deg, ikke en referanse om å lese gjennom hele tråden for annen gang.

Jeg synes det da er litt ironisk at du så bastant mener at du ville tatt abort hvis du ble gravid, uten å faktisk ha vært i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Jeg synes det da er litt ironisk at du så bastant mener at du ville tatt abort hvis du ble gravid, uten å faktisk ha vært i den situasjonen.

Jeg har hatt en mistanke om en mulig graviditet flere ganger. Frem til jeg fikk avklart om jeg var gravid eller ikke, fikk jeg mye tid til å tenke over hva jeg skulle gjøre dersom det viste seg at jeg var gravid. Brukte beskyttelse også forøvrig. Så jo, jeg har måttet ta stilling til det. Det er ikke alle som har hatt tilgang på en graviditetstest 24-7.

Igjen, svar på innlegget mitt du, for jeg registrerer at du unnviker å faktisk argumentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Avril-Sunstar skrev:

Støtter valget ditt. Jeg har barn selv. Og har ikke fått barna under en bra økonomisk situasjon. Barna mine er kjempeglad for at de har fått livet sitt. Noe alle er. De er voksne nå.  Jeg var ganske ung mamma. 

Jeg har alltid hatt et syn om at abort er drap. Er sikkert mange som vil hate meg i denne tråden for mine tanker og meninger, men godt at du forstår tankegangen min. Jeg er slik anngående dyr og. Burde vært vegetarianer, men jeg er faktisk imot å drepe enhver insekt, og enhvert liv uten at jeg må nødt, selv om det er bare et insekt eller bare et dyr. 

At du fikk barna dine og faktisk ønsket dem og kanskje evnet å gi dem en OK oppvekst betyr ikke at alle andre er i samme situasjon. Er du så ufattelig trangsynt at du ikke skjønner at ikke alle er like som deg?

Spiser du planter så dreper du også. Du kommer bare med floskler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jabx skrev:

At du fikk barna dine og faktisk ønsket dem og kanskje evnet å gi dem en OK oppvekst betyr ikke at alle andre er i samme situasjon. Er du så ufattelig trangsynt at du ikke skjønner at ikke alle er like som deg?

Spiser du planter så dreper du også. Du kommer bare med floskler.

Jeg er ikke trangsynt. Jeg forstår at ikke alle vil påta seg rollen å gi dem en oppvekst, men for meg høres det du sier ut som å si: "drep de mennesker du ikke har evner til å ta deg av, er du så trangsynt at du ikke kan forstå at det må gjøres? "  Dere må få ha deres meninger om den saken. Jeg er ikke så trang i synet at jeg ikke lar andre få ha sin mening om det: thats it! . 

Endret av Avril-Sunstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

Hvorfor skulle man måtte svare på disse spørsmålene dersom man ble uønsket gravid? Hvorfor skal noen opphøye seg selv ved å be noen svare på slike spørsmål? Ikke alle graviditeter er ønsket, og da er det flott at vi har mulighet til abort. Hvorfor er det flott? Fordi alternativet til å ikke ha abort, er et mye verre alternativ. Å gå tilbake til å oppnevne en nemd som skal avgjøre om en person får innvilget en abort eller ikke, er å ta mange skritt tilbake fra likestilling. Dessuten er det tydelig der hvor abort ikke er lovlig, så ser man en sammenheng mellom jenters fremtid og barnefødsler, i tillegg til skader påført av ulovlige aborter, samt bøter og fengselsstraffer fordi den ulovlige aborten ble oppdaget. Vi hadde med andre ord fratatt kvinner retten til å bestemme over egen fremtid og helse ved å forby abort. Slike konsekvenser kan man med enkelthet se flere steder i verden.

Dessuten er man ikke 100% sikret ved å bruke prevensjonsmidler heller. For det er jo en grunn til at man bruker prevensjonsmidler i utgangspunktet - man ønsker ikke å bli gravid. Så ja, man er opplyst om at sex kan føre til graviditet, men ting kan faktisk skje i mellomtiden også. Selvsagt er jeg enig i at mange slurver mye med beskyttelsen, (og at for noen er det kanskje fordi de tar lett på å bli gravid - for å gjennomføre den uplanlagte graviditeten fra mannens ståsted), men er det ikke da bedre at man tar abort når man ikke har alt til rette for det? Klart, ingenting blir noen gang helt perfekt for å få et barn, men det å prøve etter beste evne å få det til å bli det er ikke feil. Man skal aldri tvinges til å bli forelder, verken som mann eller kvinne.

Det er flott for deg at du mener dette, fordi vi har alle rett til å ha vår selvstendige meninger rundt ulike emner.

Det jeg derimot lurer på, er om du noen gang har vært i en situasjon hvor du faktisk har måttet reflektere over slike ting. For hvorfor skulle ikke folk tenke gjennom disse tingene i forkant av en abort? Jeg vil påstå (inntil noen kan fremlegge grundig forskningsdokumentasjon som motbeviser min påstand) at andelen som bruker abort som prevensjon er betydelig liten, kontra de som bruker abort som en løsning for en uønsket graviditet på grunn av en rekke ulike årsaker. I min egen omgangskrets, vet jeg ikke om noen som har brukt abort som prevensjon. Da har det vært en rekke tungveide grunner bak aborten, men klart, omgangskretser kan differensiere.

Bare fordi man oppfyller kriterier satt av noen som mener de står over kvinners rett til å bestemme over egen kropp, betyr ikke at man blir en god forelder. Det betyr ikke at barnet vil få en god oppvekst. Nettopp fordi det er en forskjell på hva som fungerer teoretisk kontra praktisk. En person kan teoretisk sett være fantastisk, mens virkeligheten vil være en annen.

Jeg HAR jo svart på dine spørsmål i svar gjennom hele tråden!

Var det spørsmålet om jeg selv har vært i en situasjon der jeg måtte reflektere over slike ting? Svaret er ja. Ellers ville jeg ikke følt at jeg hadde noe grunnlag for å starte tråden. 

At du tror du har vært gravid flere ganger og måtte tenke gjennom disse tingene, understreker mitt poeng.

Er det flere spørsmål du mener jeg ikke har svart på, kom konkret med de.

Ble forresten noe tull med siteringen, men satser på du ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

Min oppfatning er at vi ikke kan bedømme på forhånd at barnet får et liv som ikke er verdt å leve, mrd unntak av enkelte sjeldne og ekstreme misdannelser og sykdommer. Da kan det være bedre å ta livet av det. 

Kvinnen som føder barnet har ikke større rettigheter enn barnet. Igjen, forskjellen er om du mener det er et menneske eller ikke. Hvis det er et menneske kan du selvsagt ikke ta livet av det fordi det vil gi trøbbel for moren.

Men om man skulle følge din logikk, der menneskeverdet trumfer alt, at du regner et embryo som menneske; hvorfor regner du da ikke fostre som har sjeldne og ekstreme misdannelser og sykdommer som mennesker? Hvordan kan du vite på forhånd at de ikke finner livet leveverdig? Om du mener abort er feil, hvorfor gjør du unntak for disse? 

Anonymkode: 4b2cd...a7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

Det er sant. Jeg mener likevel det er forsvarlig at vi tar livet av både planter og dyr for å overleve. Jeg tillegger også dyr enn verdi, basert på hvor bevisste jeg tror de er, ut fra min kultur, og hvorvidt jeg synes de er søte. Jeg blir opprørt hvis noen spiser en katt, men det plager meg ikke at en flaggermus blir påkjørt. Det er ikke logisk, men vi er alle slik. 

Det er i det minste naturlig å sette størst verdi på sin egen art, og jeg mener menneskerettighetene bør gjelde alle, uavhengig av hvor de er, bevissthetsnivå eller hvor utviklet de er. 

Om vi tar livet av for mange planter og dyr, vil heller ikke vi overleve. Og om vi utrydder viktige arter, så vil vi kanskje overleve en stund, men få et fattigere liv. Et liv der løver, elefanter, hvaler, delfiner og aper ikke eksisterer. De er bare noe man kan se på museum. 

Du sier at menneskerettighetene skal gjelde alle, uansett bevissthetsnivå og hvor utviklet de er, men samtidig hevder du at abort er forsvarlig i tilfeller der embryoet har misdannelser og avvik. Hvordan begrunner du det? Hvor skal grensen gå? 

Anonymkode: 4b2cd...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avril-Sunstar skrev:

Det sier litt om hvilke mennesker som har "hjerte" til å etterlate seg et nyfødt barn i et toalett/ veikant. De kan fint adoptere det bort. Og jeg mener at det burde vært straffbart å etterlate seg et barn på den måten. Jeg mener det er ingen unnskyldning for at abortloven skal være så mild som den er i Norge. 

Ja, de kan sikkert fint adoptere bort et barn født utenfor eksteskap i Jemen, India eller Syria. Hvis du ikke skjønner at mennesker kan bli desperate i situasjoner vi heldigvis slipper her i landet, fordi vi har et humant lovverk, så er du utrolig kunnskapsløs. 

Anonymkode: 4b2cd...a7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Avril-Sunstar skrev:

Støtter valget ditt. Jeg har barn selv. Og har ikke fått barna under en bra økonomisk situasjon. Barna mine er kjempeglad for at de har fått livet sitt. Noe alle er. De er voksne nå.  Jeg var ganske ung mamma. 

Jeg har alltid hatt et syn om at abort er drap. Er sikkert mange som vil hate meg i denne tråden for mine tanker og meninger, men godt at du forstår tankegangen min. Jeg er slik anngående dyr og. Burde vært vegetarianer, men jeg er faktisk imot å drepe enhver insekt, og enhvert liv uten at jeg må nødt, selv om det er bare et insekt eller bare et dyr. 

Det er garantert mange som hater synet ditt. Jeg er som sagt 100% enig for meg selv, men vil alltid være for selvbestemt abort likevel. Men jeg hater da ikke deg, og mener at alle meninger skal respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Jeg HAR jo svart på dine spørsmål i svar gjennom hele tråden!

Var det spørsmålet om jeg selv har vært i en situasjon der jeg måtte reflektere over slike ting? Svaret er ja. Ellers ville jeg ikke følt at jeg hadde noe grunnlag for å starte tråden. 

At du tror du har vært gravid flere ganger og måtte tenke gjennom disse tingene, understreker mitt poeng.

Er det flere spørsmål du mener jeg ikke har svart på, kom konkret med de.

Ble forresten noe tull med siteringen, men satser på du ser det.

Hvorfor understreker det ditt poeng at jeg tar lett på abort? Når man har uregelmessig syklus, hvor det kan gå lang/kort tid mellom hver gang, samt at prevensjonen ikke fungerer med kroppen, ja, da får man kjenne på de følelsene. På hvilken måte mener du det understreker ditt poeng? For jeg tror neppe jeg er alene om å ha slitt med de tingene. Har heldigvis aldri blitt gravid nei, men det får deg til å tenke over hva du ville gjort i den situasjonen. Nå har jeg derimot funnet et prevensjonsmiddel som fungerer for min kropp, hvilket som er befriende.

Spørsmål som ikke har blitt besvart:

1. Hvilken dokumentasjon har du på at mange tar for lett på abort? Da snakker jeg om sikre kilder, altså forskning. Synsing, er med andre ord ikke tellende.
2. Kvinner har kjempet for å gjenvinne kontrollen over egen kropp. Hvorfor mener du at mange tar for lett på en abort?
3. Hvorfor mener du at mange ikke tenker over hvorfor de tar en abort?
4. Hvorfor mener du at mange ikke tar en nøye vurdering av abort/ikke abort?
5. Hvorfor sier du at du ikke er abortmotstander, men argumenterer med at mange tar så lett på en abort?
6. Hvorfor understreker jeg ditt poeng med at noen tar for lett på en abort?
7. Dine kriterier for å unngå en abort er ikke universielle for alle andre. Hvorfor mener du at du har fasiten?
8. Kvinner i blant annet Norge har kjempet for å kunne bestemme over egen fremtid når det kommer til barn/ikke barn. Hvorfor kommer du da med kriterier for hvorfor man ikke skal ta abort?
9. Abort er ingen selvfølge i store deler av verden. Tror du ikke dette får mange til å tenke over om abort er riktig for dem her i Norge?
10. Hva baserer du egentlig kriteriene dine på?
11. Hvorfor er det ikke viktig at et barn er ønsket av BEGGE foreldrene?
12. Hvorfor er det ikke viktig at barnet er ønsket generelt?
13. Hva definerer du egentlig som kritiske grunner for en abort? Ja, jeg vet du skrev om fattigdom, dårlig helse, overgrep og fosteret er alvorlig sykt.

Ser frem til svarene dine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎09‎.‎2016 at 0.15, Maleficenta skrev:

Vet ikke om noen som i det hele tatt har tatt abort.. så selv om folk i din krets tar lett på abort så gjør ikke alle det

Det kan godt være at man kjenner mange som har tatt abort, men det får man aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Snuppi skrev:

"For vanskelig å få tak i p-piller. For dyrt med prevensjon. For dårlige økonomiske ordninger for studenter som blir gravide". 

Du hang deg opp i at menn tar for lett på kondombruk. Jeg synes at det er rart du stoppet opp nettopp der. Hva med resten av innlegget?

 

 

Det er ikke vanskelig å få tak i p-piller og som jeg skrev så er det for enkelt å skylde på mannen dersom man blir gravid. Ta ansvar selv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sushi skrev:

Like mye ansvarlig? Det er jo kvinner som blir gravide, så vi har ikke annet valg enn å ta ansvaret, på den ene eller andre måten (f.eks. ta stilling til abort).

Å ta ansvar er ikke å ta abort, å ta ansvar er å bruke prevensjon og ikke bli uplanlagt gravid. Å ta abort er en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Avril-Sunstar skrev:

Heldigvis fins det oppegående mennesker som vil adoptere barn. Det er nok av de som ikke kan få barn som vil ta godt vare på barna som er uten hjem. 

Hvis abort hadde blitt ulovelig i norge hadde det ikke vært nok folk til å adoptere. Vi hadde fått like tendenser som andre steder hvor abort er vanskelig..  Svære barnehjems institusjoner og ulykkelige unger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Larsern skrev:

Å ta ansvar er ikke å ta abort, å ta ansvar er å bruke prevensjon og ikke bli uplanlagt gravid. Å ta abort er en nødløsning.

Abort er å ta ansvar jo. 

Når prevansjonen svikter så tar man ansvar ved å ta abort

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...