Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er ikke det så vanskelig å forestille seg. Men din oppfatning er kanskje at man må være synsk for å ta stilling til abort? Og hva med kvinnen som må føde barnet? 

Anonymkode: 4b2cd...a7e

Min oppfatning er at vi ikke kan bedømme på forhånd at barnet får et liv som ikke er verdt å leve, mrd unntak av enkelte sjeldne og ekstreme misdannelser og sykdommer. Da kan det være bedre å ta livet av det. 

Kvinnen som føder barnet har ikke større rettigheter enn barnet. Igjen, forskjellen er om du mener det er et menneske eller ikke. Hvis det er et menneske kan du selvsagt ikke ta livet av det fordi det vil gi trøbbel for moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser gjennom tråden og ser hva slags tilstander enkelte tydeligvis drømmer seg tilbake til så priser jeg meg lykkelig for å leve i et fritt land i 2016. Seriøst, takk for en liten oppvekker, jeg er faktisk utrolig heldig som ung norsk kvinne i 2016. <3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, KatyP skrev:

Det er det uten tvil! Men embryoet og etterhvert fosteret er jo der likevel, med hjerte som slår og en kropp og hjerne som utvikler seg. Et embryo/foster bryr seg ikke om hvordan det er unnfanget. Hvordan er det da mulig å forsvare abort i slike tilfeller vs prevensjonssvikt feks? Hvis man ser på abort som drap og embryo som et liv? Jeg spør ikke for å kritisere da jeg mener du og alle andre har rett på sin mening. Jeg  er for selvbestemt abort men har selv veldig veldig høy terskel for å ta abort. 

Jeg kritiserer ingen heller. Jeg er imot abort pga nettopp at jeg mener at når et liv er under utvikling så er det et liv på lik linje som alle andre liv. Jeg ønsker ikke å forsvare abort. Jeg mener at man egentlig skal beholde det for enhver pris, men samtidig så trår fornuften til å sier at i visse situasjoner kan det ødelegge livet til moren, med å belaste seg i visse situasjoner Altså moren er også et liv, men jeg ville jo dø for embryoet i magen min da jeg var gravid men men.. er vanskelig å forklare, men jeg har forståelse for abort i visse situasjoner. Slik er det bare. Men i utgangspunktet så er jeg imot. Har kun forståelse for abort i svært vanskelige tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, linsejesus skrev:

Vet du fra unnfangelsen hva slags liv de vil få, så du kan avgjøre om det er verdt å bli født? 

Vel...hvis ungen blir født av en mor som overhode ikke ønsker barnet så er bare dette nok til å gi barnet traumer... Det er utrolig kjipt å være uønsket.  fosterhjemsbarn har det ofte ikke så lett...

Og hvis vi da sier at abort er forbudt for alle,  så vil det overhode ikle være nokfosterhjem og ungene må på store barnehjem...tenk deg!

Jeg har reist endel i mitt liv og sett forferdelige tilfeller hvor jeg tenker at disse barna hadde hatt det nye bedre uten å blitt føtt... Ta deg en tur til Filliphinene og se hvordan små barn jobber som prostituerte... 5 år gamle jenter blir solgt til gamle menn. Eller hvordan gateungene er helt hjernedøde etter å sniffe lim i åresvis....du skal se dem...de er helt tomme i blikket

Eller i India...du skal se dem tigge gjennom ruta på bilen din hver gang du stopper i et kryss, de hengee etter deg og ber om mat... Jeg kastet en gangen halvfull kjekspakke ut av vinduet...ungene kastet seg over og sloss om kjeks restene...  Det var rene juleaften for dem!  Kjekesen jeg ikke ville ha, var som å vinne i lotto for dem!

En gang traff jeg på en jente på 5 år...hun var barenepasser for sine to nyfødte søsken... Det var to fortidlig fødte tvillinger.... Og disse barna lå i en isopos eske på gata!!! De gråt, de var tynne.... Ingen kom, ingen hjalp.... Mor på jobb... De var bittebitte små...

Og du kjære deg mener det er bra at disse ungene ble født...

  I Bombay er det 1 milliard mennesker som lever i Slummen...det kryr av unger som lider 

Du burde ta deg en tur..... Så kan vi snakkes

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten planter hadde verken dyr eller mennesker (som også er dyr) eksistert. 

Anonymkode: 4b2cd...a7e

Det er sant. Jeg mener likevel det er forsvarlig at vi tar livet av både planter og dyr for å overleve. Jeg tillegger også dyr enn verdi, basert på hvor bevisste jeg tror de er, ut fra min kultur, og hvorvidt jeg synes de er søte. Jeg blir opprørt hvis noen spiser en katt, men det plager meg ikke at en flaggermus blir påkjørt. Det er ikke logisk, men vi er alle slik. 

Det er i det minste naturlig å sette størst verdi på sin egen art, og jeg mener menneskerettighetene bør gjelde alle, uavhengig av hvor de er, bevissthetsnivå eller hvor utviklet de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Avril-Sunstar skrev:

Jeg kritiserer ingen heller. Jeg er imot abort pga nettopp at jeg mener at når et liv er under utvikling så er det et liv på lik linje som alle andre liv. Jeg ønsker ikke å forsvare abort. Jeg mener at man egentlig skal beholde det for enhver pris, men samtidig så trår fornuften til å sier at i visse situasjoner kan det ødelegge livet til moren, med å belaste seg i visse situasjoner Altså moren er også et liv, men jeg ville jo dø for embryoet i magen min da jeg var gravid men men.. er vanskelig å forklare, men jeg har forståelse for abort i visse situasjoner. Slik er det bare. Men i utgangspunktet så er jeg imot. Har kun forståelse for abort i svært vanskelige tilfeller. 

Vi er nok enige. Hvertfall er jeg enig på mine egne vegne da jeg ikke hadde tatt abort ved prevensjonssvikt o.l 

Men jeg er ikke imot abort generelt rett og slett fordi andre må få ta de valgene de mener er best for seg selv. Hvorvidt det er for lett å ta abort slik trådstarter spør om i hi, mener jeg at det heldigvis ikke er for lett. For hvem er vi til å dømme andre menneskers valg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Snublefella skrev:

Og du kjære deg mener det er bra at disse ungene ble født...

Ideelt sett burde ingen som får et kjipt liv bli født. Men jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på å ta livet av et foster i uke 12, 13, 20 eller 29. Her i landet kan vi ikke argumentere med at barnet må få det kjipt fordi det er uønsket. 

Jeg er forresten ikke motstander av abortloven, for jeg tror alternativet er verre. Jeg ser bare ikke hva det er som gjør at du er et menneske i uke 13 men ikke dagen før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, KatyP skrev:

Vi er nok enige. Hvertfall er jeg enig på mine egne vegne da jeg ikke hadde tatt abort ved prevensjonssvikt o.l 

Men jeg er ikke imot abort generelt rett og slett fordi andre må få ta de valgene de mener er best for seg selv. Hvorvidt det er for lett å ta abort slik trådstarter spør om i hi, mener jeg at det heldigvis ikke er for lett. For hvem er vi til å dømme andre menneskers valg? 

 

Alle kan havne i situasjoner som man ikke helt klarer å forstå fra utsiden før man er der selv. Det er noe i det. Men allikevel: jeg er veldig streng anngående synet på abort. Men jeg er like gode venner med den personen som tok abort selv om hun tok et valg som jeg ikke forsto. Altså anngående en dame som jeg kjenner. Jeg lar folk gjøre som de vil, men jeg kunne ønske at norge satte strengere regler for abort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Avril-Sunstar skrev:

Alle kan havne i situasjoner som man ikke helt klarer å forstå fra utsiden før man er der selv. Det er noe i det. Men allikevel: jeg er veldig streng anngående synet på abort. Men jeg er like gode venner med den personen som tok abort selv om hun tok et valg som jeg ikke forsto. Altså anngående en dame som jeg kjenner. Jeg lar folk gjøre som de vil, men jeg kunne ønske at norge satte strengere regler for abort. 

Helt sant. 

Kan jeg spørre hva slags regler du mener vi burde ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KatyP skrev:

Helt sant. 

Kan jeg spørre hva slags regler du mener vi burde ha? 

Jepp, kan skrive den loven jeg selv hadde fastslått dersom jeg var den som fikk bestemme loven om abort: 

1. Ved prevensjonssvikt er det ulovlig å ta abort. 

2. Det er kun lovlig med abort i følgende situasjoner: voldtekt, dersom mors liv står i fare, dersom fosteret vil lide av å bli født (har noen sykdommer som aldri vil gi et verdig liv for barnet) 

Det var loven for abort om det var meg som satt med makten og bestemte. Du synes kanskje den var streng... 

Endret av Avril-Sunstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Avril-Sunstar skrev:

Jepp, kan skrive den loven jeg selv hadde fastslått dersom jeg var den som fikk bestemme loven om abort: 

1. Ved prevensjonssvikt er det ulovlig å ta abort. 

2. Det er kun lovlig med abort i følgende situasjoner: voldtekt, dersom mors liv står i fare, dersom fosteret vil lide av å bli født (har noen sykdommer som aldri vil gi et verdig liv for barnet) 

Det var loven for abort om det var meg som satt med makten og bestemte. Du synes kanskje den var streng... 

Ja det syntes jeg. Samtidig er det disse reglene jeg følger for meg selv. 

Jeg er glad vi har rett til selvbestemt abort her, av grunner nevnt tidligere i tråden. For kvinner vil ved forbud ty til desperate metoder som i verste fall tar livet av både mor og foster. men i et abortspørsmål vil det alltid være to meninger, kvinnen og mannens. Og når de krasjer oppstår problemer. Sånn sett ville dine regler gjort det lettere. Men igjen. Kvinnen mister retten til å bestemme over egen kropp...

vanskelig dette, men gøy å diskutere med deg. Du virker som et fornuftig menneske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KatyP skrev:

Ja det syntes jeg. Samtidig er det disse reglene jeg følger for meg selv. 

Jeg er glad vi har rett til selvbestemt abort her, av grunner nevnt tidligere i tråden. For kvinner vil ved forbud ty til desperate metoder som i verste fall tar livet av både mor og foster. men i et abortspørsmål vil det alltid være to meninger, kvinnen og mannens. Og når de krasjer oppstår problemer. Sånn sett ville dine regler gjort det lettere. Men igjen. Kvinnen mister retten til å bestemme over egen kropp...

vanskelig dette, men gøy å diskutere med deg. Du virker som et fornuftig menneske:)

Takk for det. :) Var morro at du engasjerte deg. Og dersom jeg bestemte abortloven i landet,  så hadde jeg ikke regnet med at du er en av de som gikk i protest-tog mot loven.. 

Men ikke lett det med abort, veldig vanskelig å argumentere når det er riktig å ta abort og når det er feil i visse situasjoner. For alt liv er liv. Og når en som meg sitter her å tenker på abort som drap så blir det veldig vanskelig å fortelle hvorfor det skal være lov å ta det i visse tilfeller, men i noen tilfeller er det helt grusomt å tenke på at en kvinne som foreks har blitt torturert og voldtatt av foreks en far eller bror skal måtte igjennom en hel graviditet etter en slik psykisk belastning. Det er noe som strider mot fornuft. Men det er trist at noen skal komme i en slik situasjon for et embryo er jo et liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Hvis en jente/kvinne ikke er klar til å ta vare på et barn fordi hun ikke har lyst på et barn på det tidspunktet hun er blitt gravid, så har hun all rett til å kunne ta abort (uansett om hun har økonomien til å ta vare på barnet eller ikke. Vil også legge til at det ikke er snakk om en unge de første ukene uansett så)

Anonymkode: ab040...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Hvis en jente/kvinne ikke er klar til å ta vare på et barn fordi hun ikke har lyst på et barn på det tidspunktet hun er blitt gravid, så har hun all rett til å kunne ta abort (uansett om hun har økonomien til å ta vare på barnet eller ikke. Vil også legge til at det ikke er snakk om en unge de første ukene uansett så)

Anonymkode: ab040...ea8

Hun kan adoptere det bort... Og det er hennes problem at hun har blitt gravid. Hun burde brukt prevensjon!. 

Endret av Avril-Sunstar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det er så lett for en jente å kontakte helsevesen i Norge til å få fjernet ett uønsket svangerskap. I land hvor det er strengere krav og tabu å få utført abort, så ser vi en overhyppighet av nyfødte babyer forlatt i veikant, i toalett ol. 

Anonymkode: 9cc0a...3e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Avril-Sunstar skrev:

Hun kan adoptere det bort... Og det er hennes problem at hun har blitt gravid. Hun burde brukt prevensjon!. 

Ja, for prevensjon feiler jo ALDRI... (er enig altså, man skal bruke prevensjon, men den kan faktisk svikte. Og i slike tilfeller er jeg vanvittig glad jeg ef Norsk.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad det er så lett for en jente å kontakte helsevesen i Norge til å få fjernet ett uønsket svangerskap. I land hvor det er strengere krav og tabu å få utført abort, så ser vi en overhyppighet av nyfødte babyer forlatt i veikant, i toalett ol. 

Anonymkode: 9cc0a...3e6

Det sier litt om hvilke mennesker som har "hjerte" til å etterlate seg et nyfødt barn i et toalett/ veikant. De kan fint adoptere det bort. Og jeg mener at det burde vært straffbart å etterlate seg et barn på den måten. Jeg mener det er ingen unnskyldning for at abortloven skal være så mild som den er i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fnisu skrev:

Ja, for prevensjon feiler jo ALDRI... (er enig altså, man skal bruke prevensjon, men den kan faktisk svikte. Og i slike tilfeller er jeg vanvittig glad jeg ef Norsk.)

Om den svikter så mener jeg at så lenge man er i stand til å ha sex så kan man virkelig ta ansvar for at man har et liv i magen. Min mening. Vet at du mener noe annet. Men jeg har den meningen. Samme om prevensjonen feiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Avril-Sunstar skrev:

Om den svikter så mener jeg at så lenge man er i stand til å ha sex så kan man virkelig ta ansvar for at man har et liv i magen. Min mening. Vet at du mener noe annet. Men jeg har den meningen. Samme om prevensjonen feiler. 

Ja, den men meningen har du jo selvfølgelig lov til å ha:) jeg tror ikke abort er et emne det er mulig å komme til enighet om, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Avril-Sunstar skrev:

Hun kan adoptere det bort... Og det er hennes problem at hun har blitt gravid. Hun burde brukt prevensjon!. 

Ja fordi det er hennes problem at hun ble gravid så skal hun bære på et barn hun originalt ikke ønsket i 9 mnd for så å gi han/hun bort

idiot. 

Anonymkode: ab040...ea8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...