Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Mener faktisk at det å bortadoptere uønskede barn burde bli lettere.

Slik det er i dag er det få som tar dette valget her i landet.

Blir mange som må vokse opp i barnehjem og fosterhjem da... Er ventetid for å få lov å adoptere. Og jo eldre ungen blir jo vanskeligere blir det. Alle vil ha babyene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 17. september 2016 at 21.42, Ruccula skrev:

Hvis abort hadde blitt ulovelig i norge hadde det ikke vært nok folk til å adoptere. Vi hadde fått like tendenser som andre steder hvor abort er vanskelig..  Svære barnehjems institusjoner og ulykkelige unger

Det stiller jeg meg tvilende til, er mange som står årevis på lister for å adoptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Blir mange som må vokse opp i barnehjem og fosterhjem da... Er ventetid for å få lov å adoptere. Og jo eldre ungen blir jo vanskeligere blir det. Alle vil ha babyene..

Jeg hadde glatt tatt en ikke baby, alle aldre har sin sjarm 

Den yngste datteren min er 7 mnd og en solstråle og eldste datteren er 17 år og hormonell begge er de sjarmerende på sitt vis akkurat som de andre barna mine.

Syns faktisk det er topp når de blir noen år og en kan begynne å se hvilken personlighet de vil få når de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg hadde glatt tatt en ikke baby, alle aldre har sin sjarm 

Den yngste datteren min er 7 mnd og en solstråle og eldste datteren er 17 år og hormonell begge er de sjarmerende på sitt vis akkurat som de andre barna mine.

Syns faktisk det er topp når de blir noen år og en kan begynne å se hvilken personlighet de vil få når de vokser til.

Hadde du vært ufrivillig barnløs og ønsket deg en baby... så hadde du ønsket å adoptere en baby. Ikke en stor unge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Hadde du vært ufrivillig barnløs og ønsket deg en baby... så hadde du ønsket å adoptere en baby. Ikke en stor unge.

De jeg kjenner som står på liste er noenlunde samme linje som meg der men kan jo være annerledes for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde strengt tatt ligge under skråblikk.&generaliseringer...?

Anonymkode: d9264...338

Hvorfor?

Det passer da bra her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt generelt spørsmål til abortmotstanderne her.

Synes du/dere at spiral en grei prevensjon eller er det like ille som abort?

Anonymkode: 3d7a2...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/17/2016 at 21.43, Ruccula skrev:

Abort er å ta ansvar jo. 

Når prevansjonen svikter så tar man ansvar ved å ta abort

Ja, når prevensjonen svikter så kan det være ansvar å ta abort. Jeg snakket selvfølgelig om de som ikke brukte prevensjon, jeg trodde det var underforstått. Å bruke prevensjon ER å ta ansvar for å ikke få uønsket barn. Å ta abort hvis man driter i prevensjon er ikke å ta ansvar, det er en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Chestnut skrev:

Rundt uke 30 utvikler fosteret kapasitet for bevissthet. Et nyfødt barn er et selvstendig individ (som i at det kan leve utenfor kvinnens kropp), med en bevissthet og interesse av en fortsatt eksistens: det vil signalisere behov, det har følelser, og det responderer på omgivelsene - i motsetning til en zygote, embryo eller foster på tidlig stadie. 

Er din definisjon av menneske at man har bevissthet, evt. kapasitet for bevissthet? Er det i så fall en definisjon du deler med andre, biologer, etikere, leger, lovmakere?

En baby som ikke kan skille mellom seg selv og andre har ingen interesse av en fortsatt eksistens. Den har ikke noe begrep om at den eksisterer engang. En nyfødt kan leve en liten stund utenfor kvinnens kropp, men er minst like avhengig av andre for å klare seg. Jeg ser ikke hvordan graden av selvstendighet bestemmer graden av å være menneske. I det hele tatt ser jeg ikke hvordan man kan være litt eller mye menneske.

19 timer siden, Chestnut skrev:

Dersom du helt seriøst mener at en zygote skal tillegges samme verdi som en nyfødt, evner du ikke å skille mellom aktualitet og potensialitet. Å sidestille abort med å drepe et menneske er ikke noe annet enn et gufs fra en religiøs fundamentalistisk fortid. 

Det jeg mener er at en zygote, et foster, et befruktet egg er et menneske. Biologisk sett er det et unkontroversielt faktum. Individet ble til da egget ble befruktet. Jo mindre det ligner på oss, dess mindre koster det oss å avlive det. Det er den samme mekanismen som gjør at det plager en hvit nordmann mindre at en afrikansk dame dør, eller om tremenningen hans dør. Og det er derfor vi har menneskerettighetene, for at menneskeliv skal beskyttes uavhengig av hvilken verdi du og jeg personlig føler det enkelte individ har. Dette har forøvrig ingenting med religion å gjøre for min del.

Det du sier, om jeg forstår deg riktig, er at man blir gradvis mer og mer menneske. Greit nok, men jeg ser ikke hvorfor fødselen skal markere et prinsipielt skille her. Det skjer ikke noe spesielt da annet enn at ungen kommer ut. Det virker ikke logisk å tenke at den hadde litt mindre verdi eller var litt mindre menneske dagen før den ble født. Skal man basere seg på utvikling, er man ikke fullt ut et menneske før man er ferdig utvokst og utviklet, altså en gang mellom 20-30 år (avhengig av hva vi legger i en ferdig utviklet hjerne med alt det innebærer av selvkontroll osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Maleficenta skrev:

Hva. Ikke hvem. Jo det kan man

Ja, klart vi kan. Vi kan også legge rase eller intelligensnivå til grunn. Men jeg tror de fleste egentlig er enige i at mennesker skal ha menneskerettigheter simpelthen fordi de er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/17/2016 at 15.42, KittenOfDoom skrev:

Når jeg leser gjennom tråden og ser hva slags tilstander enkelte tydeligvis drømmer seg tilbake til så priser jeg meg lykkelig for å leve i et fritt land i 2016. Seriøst, takk for en liten oppvekker, jeg er faktisk utrolig heldig som ung norsk kvinne i 2016. <3

Samme her! Er takknemlig for å være kvinne nå. Vi er så heldige som faktisk kan velge! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 17.9.2016 at 8.18, MissPierce skrev:

Kjenner ett par jenter/damer som har tatt abort 4-5ganger hver.

Hun ene fikk faktisk kjeft av legen på sykehuset etter siste aborten. Hun fikk beskjed om at dette her er faktisk ingen helvetes prevensjon, og at hun fikk skjerpe seg. 

Hun hadde da hatt 5 aborter på 4år.

Det blir i mine øyne ett missbruk av den ordningen vi er så utrolig heldige å ha her.

 

I henhold til lovverket er det legen som har feilet. En lege har har ingen rett til å kjefte på en pasient uansett hva han/hun måtte mene. At legen havner i et etisk dilemma er forståelig, da 5 aborter på 4 år er drøyt. Legen har uansett ikke vært profesjonell da han kjeftet på pasienten. 

Om du ønsker kilder til lovverket er det bare å sjekke helsepersonelloven og pasientrettighetsloven på lovdata.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at så mange vil diskutere påstanden til en umoden tenåring. Jaja.

Anonymkode: c07a8...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2016 at 19.55, linsejesus skrev:

Er din definisjon av menneske at man har bevissthet, evt. kapasitet for bevissthet? Er det i så fall en definisjon du deler med andre, biologer, etikere, leger, lovmakere?

En baby som ikke kan skille mellom seg selv og andre har ingen interesse av en fortsatt eksistens. Den har ikke noe begrep om at den eksisterer engang. En nyfødt kan leve en liten stund utenfor kvinnens kropp, men er minst like avhengig av andre for å klare seg. Jeg ser ikke hvordan graden av selvstendighet bestemmer graden av å være menneske. I det hele tatt ser jeg ikke hvordan man kan være litt eller mye menneske.

Det jeg mener er at en zygote, et foster, et befruktet egg er et menneske. Biologisk sett er det et unkontroversielt faktum. Individet ble til da egget ble befruktet. Jo mindre det ligner på oss, dess mindre koster det oss å avlive det. Det er den samme mekanismen som gjør at det plager en hvit nordmann mindre at en afrikansk dame dør, eller om tremenningen hans dør. Og det er derfor vi har menneskerettighetene, for at menneskeliv skal beskyttes uavhengig av hvilken verdi du og jeg personlig føler det enkelte individ har. Dette har forøvrig ingenting med religion å gjøre for min del.

Det du sier, om jeg forstår deg riktig, er at man blir gradvis mer og mer menneske. Greit nok, men jeg ser ikke hvorfor fødselen skal markere et prinsipielt skille her. Det skjer ikke noe spesielt da annet enn at ungen kommer ut. Det virker ikke logisk å tenke at den hadde litt mindre verdi eller var litt mindre menneske dagen før den ble født. Skal man basere seg på utvikling, er man ikke fullt ut et menneske før man er ferdig utvokst og utviklet, altså en gang mellom 20-30 år (avhengig av hva vi legger i en ferdig utviklet hjerne med alt det innebærer av selvkontroll osv.)

Hva er et menneske og hva er et individ? Det må du gjøre rede for!

Jeg ser at du ikke klarer å tenke lenger enn din egen nesetipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Snuppi skrev:

I henhold til lovverket er det legen som har feilet. En lege har har ingen rett til å kjefte på en pasient uansett hva han/hun måtte mene. At legen havner i et etisk dilemma er forståelig, da 5 aborter på 4 år er drøyt. Legen har uansett ikke vært profesjonell da han kjeftet på pasienten. 

Om du ønsker kilder til lovverket er det bare å sjekke helsepersonelloven og pasientrettighetsloven på lovdata.no.

Helt ærlig så kunne det ikke ha brydd meg mindre at legen kjeftet på henne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MissPierce skrev:

Helt ærlig så kunne det ikke ha brydd meg mindre at legen kjeftet på henne!

 

TS lyver jo bare. Det skjønner du vel? :)

Anonymkode: c07a8...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snuppi skrev:

I henhold til lovverket er det legen som har feilet. En lege har har ingen rett til å kjefte på en pasient uansett hva han/hun måtte mene. At legen havner i et etisk dilemma er forståelig, da 5 aborter på 4 år er drøyt. Legen har uansett ikke vært profesjonell da han kjeftet på pasienten. 

Om du ønsker kilder til lovverket er det bare å sjekke helsepersonelloven og pasientrettighetsloven på lovdata.no.

Du skjønner vel at HI er bare skrøn?

Anonymkode: c07a8...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissPierce skrev:

Helt ærlig så kunne det ikke ha brydd meg mindre at legen kjeftet på henne!

 

Det bryr deg jo tydeligvis om det, da du valgte å skrive om det på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...