Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle vil  bli rammet av en renteøkning. Det er derfor det er viktig å leve sparsommelig den første tiden etter å tatt opp nytt lån, slik at en kan håndtere en ny renteøkning med de midlene en har spart opp. Dette gjelder alle som en enten en har høy, middels eller lav  inntekt, en sparer mens renta er lav, så en kan leve som normalt senere om renta skulle øke. Å påpeke dette er ikke å være frekk, men å si realitetene om økonomisk styring og fornuft.

Anonymkode: 16c20...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er ikke der bekymringen ligger om jeg leser det riktig! Bekymringen ligger i økte utgifter som passerer 10 000 kr eller tap av inntekt ved framtidige hendelser! Hun skriver at de allerede idag på papiret går i minus med dagens budsjett, men at det er ved stor rente oppgang som vil merkes med dagens standard som hun er vant til. Alle har ulik standard. Røkke bruker vel mer enn 7500 kr i mnd i lommepenger? Han hadde vel følt seg konkurs om han hadde hatt mindre enn 100 000 i måneden å svi av til forbruk. Så, alle er vant til sin standard. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke der bekymringen ligger om jeg leser det riktig! Bekymringen ligger i økte utgifter som passerer 10 000 kr eller tap av inntekt ved framtidige hendelser! Hun skriver at de allerede idag på papiret går i minus med dagens budsjett, men at det er ved stor rente oppgang som vil merkes med dagens standard som hun er vant til. Alle har ulik standard. Røkke bruker vel mer enn 7500 kr i mnd i lommepenger? Han hadde vel følt seg konkurs om han hadde hatt mindre enn 100 000 i måneden å svi av til forbruk. Så, alle er vant til sin standard. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Mem det som da er rart er at hun dkriver hun kever så billig men klarer å bruke opp 7500 som lommepenger hver måned. Jeg får bare ikke det til å stemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke der bekymringen ligger om jeg leser det riktig! Bekymringen ligger i økte utgifter som passerer 10 000 kr eller tap av inntekt ved framtidige hendelser! Hun skriver at de allerede idag på papiret går i minus med dagens budsjett, men at det er ved stor rente oppgang som vil merkes med dagens standard som hun er vant til. Alle har ulik standard. Røkke bruker vel mer enn 7500 kr i mnd i lommepenger? Han hadde vel følt seg konkurs om han hadde hatt mindre enn 100 000 i måneden å svi av til forbruk. Så, alle er vant til sin standard. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Nå følger jeg deg ikke helt. Alle her har vel enten kommet med innspill på hva hun bruker pengene på, eller kommentert at hun skriver på en nedlatende tone. Det er ikke galt å bruke mye penger, men det er vanskleig for mange av oss å skjønne hva og hvordan hun bruker pengene. For jeg som mange skjønner ikke at forbruket TS skisserer er sparsommelig. Det er selvsagt mye mindre enn det Røkke i teorien bruker, men det blir feil å sammenligne med ham. Skal TS sammenligne med noen må det være de som har ca samme økonomi og livssituasjon som henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Mem det som da er rart er at hun dkriver hun kever så billig men klarer å bruke opp 7500 som lommepenger hver måned. Jeg får bare ikke det til å stemme.

Billig i ts sine øyne, etter ts sin standard? En som bor midt på Grunerløkka har vel ikke samme livsstil og forbruk som en som bor på gård i Otta f.eks? Å sammenligne forbruksmønster uten mer grunnlag går rett og slett ikke. Jeg brukte mer penger når jeg bodde i byen enn når jeg nå bor utenfor. Det er for mange faktorer som mangler her til å kunne dømme en økonomi og en person. 

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jordbæra skrev:

Mem det som da er rart er at hun dkriver hun kever så billig men klarer å bruke opp 7500 som lommepenger hver måned. Jeg får bare ikke det til å stemme.

Det er du ikke alene om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billig i ts sine øyne, etter ts sin standard? En som bor midt på Grunerløkka har vel ikke samme livsstil og forbruk som en som bor på gård i Otta f.eks? Å sammenligne forbruksmønster uten mer grunnlag går rett og slett ikke. Jeg brukte mer penger når jeg bodde i byen enn når jeg nå bor utenfor. Det er for mange faktorer som mangler her til å kunne dømme en økonomi og en person. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Jeg dømmer ingen. Tro meg. Jeg lurer faktisk. Jeg bor selv i en by av litt størrelse og bruker ikke mer en  da jeg bodde 3 mil utenfor byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET SÅ NØYE????? Give it up! La TS få bruke 7500,- det er da ikke så vanvittig mykje idag med dagens prisnivå. Hun har da råd til det IDAG. Men om renta går opp, ja da må hun muligens dempe forbruket. Men den tid den sorg. Da har man gått opp i lønn og andre ting gjør at man kanskje har mer penger til å takle renteoppgang. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billig i ts sine øyne, etter ts sin standard? En som bor midt på Grunerløkka har vel ikke samme livsstil og forbruk som en som bor på gård i Otta f.eks? Å sammenligne forbruksmønster uten mer grunnlag går rett og slett ikke. Jeg brukte mer penger når jeg bodde i byen enn når jeg nå bor utenfor. Det er for mange faktorer som mangler her til å kunne dømme en økonomi og en person. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Nei, vi vet nok til å vite at TS bruker mye penger. At hun ikke ser det er urovekkende. At hun bruker mye, det er det ingen som bryr seg om. Om hun ikke har råd, da har hun for høy standard.

Anonymkode: 19609...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vil  bli rammet av en renteøkning. Det er derfor det er viktig å leve sparsommelig den første tiden etter å tatt opp nytt lån, slik at en kan håndtere en ny renteøkning med de midlene en har spart opp. Dette gjelder alle som en enten en har høy, middels eller lav  inntekt, en sparer mens renta er lav, så en kan leve som normalt senere om renta skulle øke. Å påpeke dette er ikke å være frekk, men å si realitetene om økonomisk styring og fornuft.

Anonymkode: 16c20...186

Ikke bare renteøkning. Alle bør se om de tåler renteøkning sammen med å miste jobben. Så klarer man det med 2/3 lønn (evt 6G) er man sikker, om ikke bør man se etter en løsning på det og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir smårar av hele greia. Det er jo som å lese bloggen til en viss nybakt mor.. 

Anonymkode: 365c7...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden er helt på tryne! Et enkelt spørsmål om hva folk med gjeld tenker om renteøkning, og så tar det helt av. Alle har da ulik økonomi og ulike forutsetninger. Et voksent par med 3 barn kan da ikke sammenlignes med en student og deres økonomi. Diskusjonen og kommentarene er helt på tryne....

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ameli77 skrev:

Synes denne tråden er helt på tryne! Et enkelt spørsmål om hva folk med gjeld tenker om renteøkning, og så tar det helt av. Alle har da ulik økonomi og ulike forutsetninger. Et voksent par med 3 barn kan da ikke sammenlignes med en student og deres økonomi. Diskusjonen og kommentarene er helt på tryne....

 

Nå har jo TS også spurt om hun bruker mye penger på f.eks mat, så da er det jo naturlig at det diskuteres forbruk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Dere har så god råd, og renten kommer til å bli værende lav lenge. Snakk om å skape noe å bekymre seg for når situasjonen du og mannen din er i er særdeles komfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

Nå har jo TS også spurt om hun bruker mye penger på f.eks mat, så da er det jo naturlig at det diskuteres forbruk også. 

Med en lønn på 1,3 mill er vel ikke var det 8? mye å bruke på en familie på 5... Ei heller 7500 kr  i lp om du har den årsinntekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ameli77 skrev:

Med en lønn på 1,3 mill er vel ikke var det 8? mye å bruke på en familie på 5... Ei heller 7500 kr  i lp om du har den årsinntekten. 

Sjekket SIFO nå, og det dyreste alternativet tilsier ca 10 000. Men det er et vanlig forbruk på de dyreste aldergruppene. TS sier hun sparer ved å nesten bare bruke First price, og da henger det ikke på greip, selv for de dyreste gruppene å lage mat for. 

Lommepengnee tror jeg bare vi får være uenige i. Og det er heller ingen som har sagt at TS ikke kan bruke det hun vil i LP, men når hun påstar hun ikke driver sløsing eller overbruk blir det reaskjoner. For hun har jo et høyt forbruk, selv om detikke nødvendigvis er noe galt i det. Det gale her er at TS ikke innser at hun har et høyt forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Billig i ts sine øyne, etter ts sin standard? En som bor midt på Grunerløkka har vel ikke samme livsstil og forbruk som en som bor på gård i Otta f.eks? Å sammenligne forbruksmønster uten mer grunnlag går rett og slett ikke. Jeg brukte mer penger når jeg bodde i byen enn når jeg nå bor utenfor. Det er for mange faktorer som mangler her til å kunne dømme en økonomi og en person. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Ja, men når TS da skriver at de kjøper billig og mannen klager over kjedelig middag, fordi de ikke har råd til annet, så må hun jo finne ut hva de bruker i matbudsjett..
Og impulsive kjøp på butikken koster mye iløpet av en måned.
Også er det da LP, hvor TS forteller at hun er forsiktig med pengene og tar seg ikke råd til hva som helst, men likevel bruker opp pengene.



Husk.
Ikke alle som bor i store byer bruker mye penger :)
Noen liker å ha høyt forbruk, andre er mer forsiktig... Og slike folk finner du overalt, enten om de har 300k i året eller 1mill.

TS;
Om du ikke har forsvunnet helt ut av tråden, så kan du gjerne sende meg en melding :) 
Jeg hjelper deg gjerne og dømmer ingen :) 

Endret av Chibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/31/2016 at 14.55, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

Er det ingen utgifter dere kan kutte i? Hvor stort er matbudsjettet, for eksempel? Er det noe å spare på å bytte leverandører av forsikring og telefoni? Jeg ville prøvd å spare der jeg kunne, og spart så mye av lommepengene som mulig i tilfelle en renteoppgang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har lest her inne, blir folk med dårlig råd provosere over de med mer penger. Hva med å heller bruke energien på å gjøre noe med situasjonen istedenfor å la frustrasjon gå utover andre? 

Anonymkode: d8fea...867

Det er ganske arrogant å tro at alle har mulighet til å gjøre noe med egen situasjon og økonomi. 

Anonymkode: d1f02...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ameli77 skrev:

Med en lønn på 1,3 mill er vel ikke var det 8? mye å bruke på en familie på 5... Ei heller 7500 kr  i lp om du har den årsinntekten. 

TS sier også at de kommer til å gå 2000 kr i minus i måneden med det nye, høyere boliglånet, med dagens svært lave rente. Og da må de jo kutte et sted. Det "enkleste" er naturligvis å kutte i sparing, men det er litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Når man må minske forbruket, er det naturlig å begynne kuttene i luksusforbruket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...