Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, lev litt nøkernt de neste månedene, alt du sparer da skal gå inn på sparing (gjerne høyrente slik at du tjener mer på det.). Dette vil gå til en eventuell renteøkning i framtiden. Renta vil uansett gå litt opp og ned over årene, så det er bare bra å ha litt i bakhånd. 

Anonymkode: 16c20...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det riktig nok TS som visstnok slet med å få økonomien til å gå rundt. Da er det helt legit å påpeke at hun bruker overdrevent mye på forbruk.

Anonymkode: 16c20...186

Enig i å påpeke forbruke hennes, men det er ikke riktig å kalle henne navn og at hun provoserer. Det er det jeg reagerer på. Det er kanskje ett reelt problem for noen med lavere inntekt for ts, men det er det for ts. Akkurat som alle bryllups- og gravidtråder her inne som er livskrise for den det gjelder. 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi bare forskjellige. Jeg har større budsjett og 3000kr mer i lommepenger enn ts, men klarer å unne henne de pengene hun har. Hva sier det om deg? 

Anonymkode: d8fea...867

Unner henne pengene, ikke holdningene. Jeg har muligheten for å ha mer lommepenger, men velger å invistere de. 

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle egentlig ikke svare mer, men det er så engasjement her at jeg må respondere! 

For d første, mener ikke å skryte. Ting kommer kanskje feil fram  når man uttrykker seg skriftlig i hui og hast. Ikke meningen å tråkke noen på tærne. Og sarkasmenmin er kun dårlig ironi over det hele. Og det er da lov å svare tilbake litt når man får så mye imot seg. 

Alt dere sier får meg til å tenke, så klart!!! Jeg blir undrende over mitt eget forbruk da jeg i de fleste situasjoner er den i gruppa som er mest prisbevisst og velger med omhu. Jeg trodde jeg mtp mine valg sammenlignet med andre rundt meg sine valg hadde normalt m forbruk. Jeg og samboer undrer oss ofte over folk rundt oss som gjør ditt og datt og har/kjøper ditt og datt, fordi vi ikke har råd til slik livsstil. Så jeg føler jeg har målt min økonomi oppmot hva jeg ser andre bruker og da blir både jeg og sambo skikkelig undrende nå at vi bruker så sykt m penger. Ja tro det den som vil. Men jeg lyver ikke. Jeg eier ingen designer ting og bortprioriterer veldig mye som jeg ønsker og kanskje har behov for.  

Så da er det på tide for oss og se hva i svarte natta som gjør at vi bruker så mye når vi sitter der m den kjedelige middagen hver dag kjøleskapet m halvkjedelig pålegg, utsatte frisørtimer og ganske asosialt liv i perioder. 

Framstill meg gjerne som blond/dum/ valgfritt ord men seriøst så er jeg faktisk rimelig normal:sprettoy: og jeg sier ikke at jeg har dårlig råd idag. Men om renta går opp så det blir 10 000 mer i mnd så TENKTE jeg at det ble trangt økonomisk. Men ja, kan innskrenke forbruket så klart! Og ser jo nå at folk klarer seg m sykt lite. Like lite som jeg m.fl brukte da vi var studenter for 10 år siden!! Da hadde jeg 2-3 tusen på mat og lommepenger alt etter hvor mye jeg jobbet ekstra! Nå tjener jeg 6 ganger mer....

Ts

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Ta vare på alle kvitteringer den ene måneden :-) 

Så finner du ut hva du bruker penger på, så kan du heller tenke "trengte vi å kjøpe det der.." Det kan være barna som maser på butikken "vil ha kjeks/is" og en pinneis koster jo gjerne 40kr, så tenker man kanskje "men da kjøper vi is til alle" dere er 5stk? Så blir dette på plutselig 200kr om alle vil ha forskjellige. Er absolutt greit å gjøre slike ting av og til, men det blir også veldig dyrt. Kjøp heller en pakke med is. 

 

Og slike ting gjelder for alt :-) 

Bekymrer du deg nå over økonomien, så er det mye bedre å finne ut hva dere faktisk bruker pengene på, så kan man vurdere senere om man trenger det,eller klarer seg uten :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chibi skrev:

Ta vare på alle kvitteringer den ene måneden :-) 

Så finner du ut hva du bruker penger på, så kan du heller tenke "trengte vi å kjøpe det der.." Det kan være barna som maser på butikken "vil ha kjeks/is" og en pinneis koster jo gjerne 40kr, så tenker man kanskje "men da kjøper vi is til alle" dere er 5stk? Så blir dette på plutselig 200kr om alle vil ha forskjellige. Er absolutt greit å gjøre slike ting av og til, men det blir også veldig dyrt. Kjøp heller en pakke med is. 

 

Og slike ting gjelder for alt :-) 

Bekymrer du deg nå over økonomien, så er det mye bedre å finne ut hva dere faktisk bruker pengene på, så kan man vurdere senere om man trenger det,eller klarer seg uten :-) 

En annen ting TS, du kan gå i nettbanken å se på forbruket der. De fleste, om ikke alle bankene har mulighetne til å vise forbruket ditt og også hvor pengene går. Jeg fant f.eks ut at jeg brukte mye penger på kaffe ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skarp mot deg i noen innlegg, TS, men jeg også skjønner mekanismen. Man bruker jo de pengene man har, neste måned kommer jo det inn nye penger, ikke sant? Slik var det for meg også, for man brukte penger etter det man har. Nå ble jeg syk og måtte kutte kraftig i forbruket, og det føltes ubehagelig. Jeg måtte snu på alle poster for å kutte og da oppdager du kjapt at man kan kutte mye, uten å lide noe særlig. Etter hvert går det sport i å spare! 

Det er betenkelig at selv med romslig økonomi så føler du at du likevel ikke kan bruke like mye som de andre. Da nå du, som du sier, gå nøyere inn på hva du bruker pengene på, for de renner jo ut uten at du opplever at du lever som en konge. Lykke til!

Anonymkode: 73eaa...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar fra dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger. Jeg er svært sjelden her inne- og de få gangene jeg har vært her har alle tråder endt slik som dette. Med dritt slenging og uttalelser basert på ihvertfall ikke fakta- og personkritikk som til de grader kan såre! Jeg har grei psyke og takler dette. Men hva med de som skriver her inne som ikke har det så greit, og som får nett-trollene etter seg? Tenk dere om hva dere sier dere med en spydig tunge! Og de med spydig tunge er de som tåler minst å få sarkasme/ironi i retur.  For en verden dette er dette forumuniverset! Hadde den virkelige verden vært slik så hadde det ikke vært godt å være menneske. Nett-troll, finn noe bedre å bruke energien på. Har du ikke noe positivt/konstruktivt å si så hold heller munnen lukket! Du vet aldri hvem som som er mottaker! Herregud, og dette buker folk times vis på hver dag enkelte... jeg har brukt i går og idag og er nesten utslitt. Over og ut herfra.  

Mvh TS

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unner henne pengene, ikke holdningene. Jeg har muligheten for å ha mer lommepenger, men velger å invistere de. 

Anonymkode: 19609...7d1

Godt du og jeg ikke er i samme omgangskrets, for da hadde du nok rivi av deg håret pga forbruket vårt😬 

Men så sparer vi ca 30k i måneden for det. Kunne sikkert spart mer, men verden er full av fristelser. 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar fra dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger. Jeg er svært sjelden her inne- og de få gangene jeg har vært her har alle tråder endt slik som dette. Med dritt slenging og uttalelser basert på ihvertfall ikke fakta- og personkritikk som til de grader kan såre! Jeg har grei psyke og takler dette. Men hva med de som skriver her inne som ikke har det så greit, og som får nett-trollene etter seg? Tenk dere om hva dere sier dere med en spydig tunge! Og de med spydig tunge er de som tåler minst å få sarkasme/ironi i retur.  For en verden dette er dette forumuniverset! Hadde den virkelige verden vært slik så hadde det ikke vært godt å være menneske. Nett-troll, finn noe bedre å bruke energien på. Har du ikke noe positivt/konstruktivt å si så hold heller munnen lukket! Du vet aldri hvem som som er mottaker! Herregud, og dette buker folk times vis på hver dag enkelte... jeg har brukt i går og idag og er nesten utslitt. Over og ut herfra.  

Mvh TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Man kan så klart være uheldig noen ganger, men hvordan brukermassen responderer til hovedinnlegget har i størst grad sammenheng med innholdet i hovedinnlegget og hvordan det blir lagt frem. I denne tråden her er det selvsagt din egen fremtoning som har skapt grobunn for skarpe innlegg. Det kan du tenke litt over. 

Anonymkode: fb44f...bc1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt du og jeg ikke er i samme omgangskrets, for da hadde du nok rivi av deg håret pga forbruket vårt😬 

Men så sparer vi ca 30k i måneden for det. Kunne sikkert spart mer, men verden er full av fristelser. 

Anonymkode: d8fea...867

Om du hadde klaget på at du hadde dårlig råd, ja. Men ikke om du har råd. (Noe TS ikke ahr siden hun sier det ikke går rundt)

Anonymkode: 19609...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde klaget på at du hadde dårlig råd, ja. Men ikke om du har råd. (Noe TS ikke ahr siden hun sier det ikke går rundt)

Anonymkode: 19609...7d1

Jeg klager for meg selv, men det er psykologiske påvirkninger som gjør at vi klarer å spare så mye i måned, fremfor å bruke de opp. 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar fra dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger. Jeg er svært sjelden her inne- og de få gangene jeg har vært her har alle tråder endt slik som dette. Med dritt slenging og uttalelser basert på ihvertfall ikke fakta- og personkritikk som til de grader kan såre! Jeg har grei psyke og takler dette. Men hva med de som skriver her inne som ikke har det så greit, og som får nett-trollene etter seg? Tenk dere om hva dere sier dere med en spydig tunge! Og de med spydig tunge er de som tåler minst å få sarkasme/ironi i retur.  For en verden dette er dette forumuniverset! Hadde den virkelige verden vært slik så hadde det ikke vært godt å være menneske. Nett-troll, finn noe bedre å bruke energien på. Har du ikke noe positivt/konstruktivt å si så hold heller munnen lukket! Du vet aldri hvem som som er mottaker! Herregud, og dette buker folk times vis på hver dag enkelte... jeg har brukt i går og idag og er nesten utslitt. Over og ut herfra.  

Mvh TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Jeg syns nå fu har svart ganske krast her selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Som mange andre påpeker så er det nok fullt mulig å stramme inn godt på forbruksdelen av budsjettet. :)

Jeg er selv student nå, og med 2800 kr igjen etter alle faste regninger klarer jeg å både spare, spise og hygge meg. Jeg sier ikke dette for å tråkke på deg, men heller prøve å forklare deg hvordan det er mulig og hvordan prioriteringer spiller inn.

Jeg handler veldig masse på tilbud. Er det et godt tilbud en måned på noe (som jeg bruker! ikke kjøp noe du ikke vanligvis bruker, bare fordi det er på tilbud) så storhandler jeg. Fryseren min er dermed alltid full av mat jeg kan ta av, som jeg kjøpte på tilbud, og som nesten bare blir etterfylt når det er billig igjen. Dette gjør at jeg nesten bare kjøper tilbudsvarer + brød, melk, pålegg og middagstilbehør hver måned. Kjøtt og slikt kommer mitt lager av tilbudsvarer :) Det er ikke ensformig hvis man er flink til å få med seg tilbudene, for da har jeg tilbudsvarer liggende i store kvanta fra flere måneder tilbake, og da er det klart det er mange forskjellige matvarer jeg har fått spart opp.

Jeg ser an personlige utgifter etter hvor mye matpenger det går en måned. Jeg kan bruke alt fra 500-1500 kr på mat hver måned, og det spiller inn på hvrodan jeg bruker pengene ellers. Jeg får alltid til å unne meg en flaske vin til hver helg, fordi for meg er det viktig å få til (det sosiale ++), men det kan hende jeg går noen måneder uten å kjøpe meg nye klær. Det går jo helt fint, fordi jeg har jo et helt klesskap å ta av. :) Jeg går ikke mye til frisøren (har langt hår, så det er lett å stusse hjemme, gratis), men jeg planlegger i framtiden hvis jeg vet det kommer store utgifter. Har jeg f. eks fast tannlegetime i august kan jeg begynne å sette av 250kr i måneden fra våren av, istedet for å ta en "smell" når den tid kommer. 

Ellers sparer jeg så mye jeg klarer hver måned (kan variere fra 500-2000). Har alltid en fast sum på buffer til kriseutgifter (plutselig må hunden til dyrlegen, eller jeg må til legen. Mye kan skje), og så lenge den er full sparer jeg på BSU. Bruker jeg av bufferen blir det sakte oppspart igjen før jeg fortsetter på BSU.

 

For meg handler det om bevissthet og prioriteringer. Jeg kan ikke få alt, alltid, men jeg personlig føler jeg får større utbytte av lappene mine hvis de går med til både økonomisk trygghet OG litt kos i moderate mengder. 

Anonymkode: c3bf5...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest side opp og side ned og jeg må si jeg har sett folk frekkere i tråder enn den her. Det er jo klart folk reagerer når flesteparten har 2000,- i lommepenger, mens hun sitter med 7500 og ikke syns det er så mye. Og hun ber om råd til å spare så er det jo nettopp dette punktet hun kan spare på. Hvorfor ikke bare prøve det en mnd eller 2, med 2000 hver i lommepenger og se hvordan det faktisk kan gå. I stedet har ts svart krast, frekt, ironisk og ikke tatt til seg noen råd. Men heller snakket til folk her. Dette er et forum og folk diskuterer med egne erfaringer. Takler du ikke høre den harde sannheten så bør du tenke deg om før du skriver her. Jeg har en enormt god psyke og takler alle slag av kritikk, men her ser det ut til at ts har tatt seg litt vann over hodet med hva hun tør å legge ut ift hva hun tåler av svar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jordbæra skrev:

Jeg syns nå fu har svart ganske krast her selv.

Klart hun er krast mot nettrollene. Skal hun bare godta løgn som er skrevet om henne, da? 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d8fea...867

Er det skrevet noe løgn om henne? Syntes hun har fått litt, men ikke urimlig krasse svar. Hun har ikke lagt opp til en god diskusjon med måten hun svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en diskusjon ikke lengre er basert på fakta, men på andre folks kommentarer så er det ikke en rettferdig diskusjon lengre. TS har aldri hevdet at hun har dårlig råd per idag. Det er bekymring for evt høy renteoppgang eller uforusette hendelser i framtiden som gjør henne litt urolig mtp det lånet hun har tatt. Og hva leser man i media idag: at x antall prosent husstander kommer til å få store problemer om det blir renteøkning på kun et par prosent.  De som sitter igjen med lite idag, og har høye lån kommer til å slite big time.  TS bekymrer seg nok unødvendig. Hun har god råd sammenlignet med flere. Men det er da riktig å reflektere over situasjonen sin. I tillegg kan ikke en student sammenligne sitt forbruk med en familie på 3 barn. De fleste klarer seg vel med det minimale om man MÅ. Men man må ikke det om man er etablert og har to gode jobber og en dreven økonomi. Men man kan uroe seg for økte utgifter som truer den standarden man er vant til.  

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når en diskusjon ikke lengre er basert på fakta, men på andre folks kommentarer så er det ikke en rettferdig diskusjon lengre. TS har aldri hevdet at hun har dårlig råd per idag. Det er bekymring for evt høy renteoppgang eller uforusette hendelser i framtiden som gjør henne litt urolig mtp det lånet hun har tatt. Og hva leser man i media idag: at x antall prosent husstander kommer til å få store problemer om det blir renteøkning på kun et par prosent.  De som sitter igjen med lite idag, og har høye lån kommer til å slite big time.  TS bekymrer seg nok unødvendig. Hun har god råd sammenlignet med flere. Men det er da riktig å reflektere over situasjonen sin. I tillegg kan ikke en student sammenligne sitt forbruk med en familie på 3 barn. De fleste klarer seg vel med det minimale om man MÅ. Men man må ikke det om man er etablert og har to gode jobber og en dreven økonomi. Men man kan uroe seg for økte utgifter som truer den standarden man er vant til.  

Anonymkode: 640d6...2fa

Dine punkter kan ikke sees på som løgner, bare at andre har antatt noe ut fra hennes måte å skrive og ordlegge seg på. Men nei, ingen løgner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en diskusjon ikke lengre er basert på fakta, men på andre folks kommentarer så er det ikke en rettferdig diskusjon lengre. TS har aldri hevdet at hun har dårlig råd per idag. Det er bekymring for evt høy renteoppgang eller uforusette hendelser i framtiden som gjør henne litt urolig mtp det lånet hun har tatt. Og hva leser man i media idag: at x antall prosent husstander kommer til å få store problemer om det blir renteøkning på kun et par prosent.  De som sitter igjen med lite idag, og har høye lån kommer til å slite big time.  TS bekymrer seg nok unødvendig. Hun har god råd sammenlignet med flere. Men det er da riktig å reflektere over situasjonen sin. I tillegg kan ikke en student sammenligne sitt forbruk med en familie på 3 barn. De fleste klarer seg vel med det minimale om man MÅ. Men man må ikke det om man er etablert og har to gode jobber og en dreven økonomi. Men man kan uroe seg for økte utgifter som truer den standarden man er vant til.  

Anonymkode: 640d6...2fa

Hun har jo sagt at hun går 2000 i minus allerede med det nye lånet, da er hun jo nødt til å stramme inn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...