Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som slår meg i denne tråden, er at folk legger veldig mye forskjellig i begrepet "lommepenger". Jeg, for eksempel, bruker ikke lommepenger på klær til barna, legetimer, tannlege eller apotek. Alt dette tar vi fra felles forbrukskonto.

Vi har 1500,- hver i lommepenger, og de rekker ganske langt når de bare dekker klær til oss selv, tøysemat på farten, kontingenter til fritid, øl og kaffe ute og lignende. Mannen klarer å komme seg på et par hytteturer med bra mat og godt øl også.

Det hadde vært litt verre om utstyr til ungene, helserelaterte utgifter og slike ting også skulle dekkes av lommepengesummen.

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like arrogant å være frekk mot noen som har god økonomi☺️ 

Enkelte har hvertfall energi nok til å være troll, så hvorfor ikke bruke det på noe annet istedet? 

Anonymkode: d8fea...867

Vet ikke helt hvem du sikter til, men jeg er aldri frekk mot noen, hverken her inne eller andre steder. 

Anonymkode: d1f02...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Momseguri skrev:

Har bare lest HI, men er bare nødt å kommentere. Vi har nemlig også nettopp kjøpt hus og har også boliglånsutgifter på 17000. Men vi har samlet inntekt på 450000, og skulle hatt det svært godt om vi tjente godt over det dobbelte! I alle dager TS, hva er det dere bruker penger på? 

Oi, 450 000 samlet og boliglånutgifter på 17 000 kr, det forstår jeg må være i tøffeste laget,

Anonymkode: d1f02...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 15.25, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg er enig med dere som sier at vi burde ha råd til 17000 i mnd med 1,3 i inntekt... Vi har ca 30 000 i faste utgifter hver mnd uten boliglån og lommepenger (2 i barnehage 5100,- Bil 4000,- Studielån 2300 Annen utgift 2800 Komm.avgifter og strøm hus og fritidshus 3500,- Forsikringer 1600,- Trening 1000,- Alarm/lisens/tv/nett 1600,- Mat 8000,-)

Vi sparer 3200 kr i mnd.

Vi har 7500 kr hver i lommepenger da totalt 15000kr.  

Anonymkode: 640d6...2fa

7500 kr i lommepenger x2 er den posten som lettest kuttes i. Resten ser greit ut.

Anonymkode: f154f...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, 450 000 samlet og boliglånutgifter på 17 000 kr, det forstår jeg må være i tøffeste laget,

Anonymkode: d1f02...7d3

Det høres ikke riktig ut. Altså, det er mye for meg som tjener det dobbelte!

Anonymkode: d9ef5...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca samme inntekt som dere, ca 15 000 i lån.

Jeg og opplever at det kan være trangt, men det er selvpålagt. Dvs at jeg umiddelbart etter jeg får lønn setter vekk penger til utgifter og sparing. 

 

Jeg pleier å holde av 14 000, det går til mat, lommepenger (tenåringer, dyr i drift) bensin, klær og kos. Vi er fem i familien og jeg står for innkjøp av 95% av mat/klær. De pengene porsjoneres jeg ut til meg selv ukesvis. Dette fordi jeg "lurer" meg selv. Har jeg ikke mye på konto må jeg overføre, det fører til at jeg tenker mer over om vi virkelig trenger det jeg har tenkt å kjøpe.

Min erfaring er at på denne måten blir mer bevisst over hva jeg bruker penger på. Tidligere satt kortet løsere, var lettere å dra kortet når det var mye penger på konto.

Anonymkode: 0c1bc...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bygg deg opp en god buffer på konto, så tror jeg du vil sove bedre. Dere må altså sette av mer til sparing.

Anonymkode: b8518...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/31/2016 at 14.55, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

 

Renten er veldig lav. Her betales lån ned for hva det er verd for tiden (mye mer enn nødvendig). Jeg synes det er greit å gjøre økonomien litt mindre romslig for å få tatt det verste. Spesielt mens det nesten ikke koster noe å ha et lån. Gjetter at renten stiger om ett par års tid. Da er restlånet her i huset i grunnen bare av akademisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...