Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske arrogant å tro at alle har mulighet til å gjøre noe med egen situasjon og økonomi. 

Anonymkode: d1f02...7d3

Like arrogant å være frekk mot noen som har god økonomi☺️ 

Enkelte har hvertfall energi nok til å være troll, så hvorfor ikke bruke det på noe annet istedet? 

Anonymkode: d8fea...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, for en tråd.

Men jeg skjønner deg, TS. Sett bort fra månedlige utgifter er 4,6 millioner MYE penger å skylde. Vi tok opp lån på 3,4 (inntekt på 1,5 samlet i året, men med ganske høyt forbruk pga stor familie) og jeg syntes det var helt i grenseland. Kommer ikke til å senke skuldrene helt før vi kommer under 2, da skal jeg begynne å slappe av.

Anonymkode: 161a0...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest HI, men er bare nødt å kommentere. Vi har nemlig også nettopp kjøpt hus og har også boliglånsutgifter på 17000. Men vi har samlet inntekt på 450000, og skulle hatt det svært godt om vi tjente godt over det dobbelte! I alle dager TS, hva er det dere bruker penger på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som velger lån til pipa og bo seg ihjel mens andre velger å bruke penger på hverdagen og livet.

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Momseguri skrev:

Har bare lest HI, men er bare nødt å kommentere. Vi har nemlig også nettopp kjøpt hus og har også boliglånsutgifter på 17000. Men vi har samlet inntekt på 450000, og skulle hatt det svært godt om vi tjente godt over det dobbelte! I alle dager TS, hva er det dere bruker penger på? 

Jeg dør.

Du gidder ikke en gang å LESE tråden men plumper ut et spørsmål du faktisk får svar på om du hadde giddi å lest!?

Er det mulig??

Btw, en samlet inntekt på 45.000 er ikke stort, da burde dere vurdert å droppe det huset om det bare resulterer i at du sitter og syter på KG når du ikke en gang gidder å sette deg inn i trådens svar. 

:opplyser:

 

(Ikke TS)

Anonymkode: 4f951...195

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis mange som velger lån til pipa og bo seg ihjel mens andre velger å bruke penger på hverdagen og livet.

Anonymkode: 640d6...2fa

4,6 i lån er mye. Men ikke til pipa for TS, og 17000,- i måneden høres mye ut, men ikke når man har 60-70 utbetalt. 

TS, hva med å betale 19 i mnd? Eller øke sparing litt. Da justerer dere forbruket (tror ikke dere trenger tenke mye på det, jeg. De 2000 du snakker om er på budsjett og ikke realitet. Ingen her vet forresten hvor mye dere sparer, eller om dere har formue utover hytte, bil og hus. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, ei heller for renteøkning, men med et lån på fire millioner ØNSKER man jo ikke en slik økning akkurat. 

Anonymkode: 774d1...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4,6 i lån er mye. Men ikke til pipa for TS, og 17000,- i måneden høres mye ut, men ikke når man har 60-70 utbetalt. 

TS, hva med å betale 19 i mnd? Eller øke sparing litt. Da justerer dere forbruket (tror ikke dere trenger tenke mye på det, jeg. De 2000 du snakker om er på budsjett og ikke realitet. Ingen her vet forresten hvor mye dere sparer, eller om dere har formue utover hytte, bil og hus. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, ei heller for renteøkning, men med et lån på fire millioner ØNSKER man jo ikke en slik økning akkurat. 

Anonymkode: 774d1...3c5

Jo vi vet hvor mye de sparer, om man leser hele tråden så hadde du visst det!

Svaret er 3200.- i måneden.

Anonymkode: 4f951...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 7.500 i lommepenger eller 8.000 til mat for en familie på fem i måneden høres spesielt råflott ut. 7.500 er godt under 2.000 i uken og det er ikke så mye hvis man for eksempel kjøper lunsj, kanskje noen blomster, en brus eller kaffe her og der osv. Det lar seg selvfølgelig gjøre å bruke mye mindre, men hvis man har rimelig god råd ser jeg ingen grunn til å leve på eksistensminimum. Og hvorfor man absolutt skal bruke minst mulig på mat har jeg aldri forstått. Hva man spiser er tross alt ganske viktig. Viktigere enn veldig mye annet.

På KG er tydeligvis "regelen" at man bør leve som en asket og har man penger til overs skal de spares. Lurt hvis man for eksempel sparer til egenkapital og helt nødvendig hvis man er student, men når man er ferdig med studentlivet og er etablert med god inntekt, jobb og familie ser ikke jeg helt poenget. Har man i tillegg orden på økonomien og en plan for hvordan ting skal løses hvis man blir syk, arbeidsledig osv. ser jeg ingen grunn til at man ikke kan bruke pengene sine på det man har lyst til. Man har kanskje tilbragt mange år som student med dårlig råd og deltidsjobber og da må det være lov å nyte fruktene av det uten å bli beskyldt for å sløse. Man får tross alt ikke penger med seg i graven og ingen av oss vet hvor lenge vi får være friske og raske og virkelig kan nyte det å ha det litt romslig økonomisk.

TS bekymrer seg nok litt unødig for det finnes helt sikkert mange poster i månedsbudsjettet som kan reduseres hvis det kniper. Men inntil da synes jeg det må være helt greit å nyte livet innenfor de relativt romslige økonomiske rammene familien har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. august 2016 at 15.09, AnonymBruker skrev:

TS  her

Joda, jeg lagde et meeeeget detaljert budsjett- som viser at vi på sikt ( de neste 4 årene) vil øke inntekten så pass at vi med det nye lånet et ca 3000 i overskudd. Men med DAGENS forbruk vil vi ikke tåle en renteoppgang på over 3000kr. 

Men ja, da må vi se på forbruksmønster- synes vi bruker akkurat passe idag. Men kanskje litt mindre lommepenger, litt mindre sparing, og leie ut fritidsboligen. I KRISE så kan vi be om avdragsfrihet, eller i verste fall selge fritidshuset (aller siste løsning). Så vi er ikke konkurs ved renteøkning, bare at komfortsonen blir mindre, og jeg kjenner nå på at ER det verdt det.... det er godt å ikke måtte snu på hver krone- godt å slippe bekymringer... Vi har også 3 barn som skal vokse opp og øker forbuket sitt. Får sette dem i lønna arbeid tildlig:P:fnise:

Anonymkode: 640d6...2fa

Men dette må da være dårlig utregning fra bankens side? Det er kommet strenge nye regler at bankene ikke har lov å låne ut så mye, dersom du ikke klarer å holde budsjett med en økning på 5% og dette er STRENGT. Med mindre dere har medlåntaker, kausjonist eller egenkapital da såklart men likevel 

Anonymkode: 41029...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være en av de merkeligste trådene på KG noensinne. TS begynner med å klage på at hun er bekymret for økonomien og mange påpeker da naturlig nok at hun lett kan stramme inn på det unødvendige forbruket siden familien har mer enn nok å rutte med der.

Men dette ser TS ingen grunn til...

Og det er da man ikke lenger forstår hvorfor TS i det hele tatt har laget tråden, hvis hun er fornøyd slik det er.

Situasjonen til TS er jo uhyre enkel. Enten omdisponerer familien det de har slik at pengene strekker til enten det nå kommer renteøkning eller ikke, eller, hvis de har lyst til å ha et like høyt forbruk som de har nå, så må de selge huset og kjøpe et billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, asterix skrev:

Dette må da være en av de merkeligste trådene på KG noensinne. TS begynner med å klage på at hun er bekymret for økonomien og mange påpeker da naturlig nok at hun lett kan stramme inn på det unødvendige forbruket siden familien har mer enn nok å rutte med der.

Men dette ser TS ingen grunn til...

Og det er da man ikke lenger forstår hvorfor TS i det hele tatt har laget tråden, hvis hun er fornøyd slik det er.

Situasjonen til TS er jo uhyre enkel. Enten omdisponerer familien det de har slik at pengene strekker til enten det nå kommer renteøkning eller ikke, eller, hvis de har lyst til å ha et like høyt forbruk som de har nå, så må de selge huset og kjøpe et billigere.

Jeg oppfatter det slik at TS har startet denne tråden etter å ha fått litt småpanikk over å plutselig stå overfor en endret økonomisk situasjon. Litt sånn "Oj! Hva har vi gjort nå?!" Det er ikke så unormalt tror jeg. Selv om det egentlig ikke er noen dramatikk i det. Det finner sikkert TS ut også når "blodtåka" har lagt seg og de er på plass i nytt hus... ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Jeg oppfatter det slik at TS har startet denne tråden etter å ha fått litt småpanikk over å plutselig stå overfor en endret økonomisk situasjon. Litt sånn "Oj! Hva har vi gjort nå?!" Det er ikke så unormalt tror jeg. Selv om det egentlig ikke er noen dramatikk i det. Det finner sikkert TS ut også når "blodtåka" har lagt seg og de er på plass i nytt hus... ;) 

Men når man kjøper en bolig som er mye dyrere enn man hadde før er jo dette noe en bør ha tenkt svært grundig gjennom FØR man kjøper, og da er det ingen grunn til panikk i etterkant.

I hvert fall gjorde vi det da vi kjøpte bolig nylig som var en god del dyrere enn den TS kjøpte og siden vi har tenkt nøye gjennom hele den økonomiske situasjonen vet vi jo at det ikke er noen fare selv om renten går opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, asterix skrev:

Men når man kjøper en bolig som er mye dyrere enn man hadde før er jo dette noe en bør ha tenkt svært grundig gjennom FØR man kjøper, og da er det ingen grunn til panikk i etterkant.

I hvert fall gjorde vi det da vi kjøpte bolig nylig som var en god del dyrere enn den TS kjøpte og siden vi har tenkt nøye gjennom hele den økonomiske situasjonen vet vi jo at det ikke er noen fare selv om renten går opp osv.

Joda. Det har de sikkert gjort også. Men hvis TS er bare litt lik meg så blir hun rammet av litt småpanikk i slike situasjoner likevel selv om det egentlig ikke er noen som helst grunn til det. Kall det gjerne en slags irrasjonell angst ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Leo skrev:

Jeg oppfatter det slik at TS har startet denne tråden etter å ha fått litt småpanikk over å plutselig stå overfor en endret økonomisk situasjon. Litt sånn "Oj! Hva har vi gjort nå?!" Det er ikke så unormalt tror jeg. Selv om det egentlig ikke er noen dramatikk i det. Det finner sikkert TS ut også når "blodtåka" har lagt seg og de er på plass i nytt hus... ;) 

Halleluja! Tusen takk for litt innsikt antenner og ikke vri og vende på alt jeg sider! Det finnes noen som leser det jeg skriver der ute faktisk!! Det du sier her beskriver det jeg mener eksakt! JEg blir fremstilt i denne tråden som det ene og det andre, og jo mer jeg har lest jo mindre kjenner jeg meg igjen i alt. Jada, jeg formulerer meg vel til de grader dårlig - så misforståelser forekommer.  Men jeg er da ikke så på jorde at jeg ikke skjønner min egen situasjon, økonomi osv. Har aldri hatt inkasso, har alltid hatt Masse sparepenger på konto, har alltid hatt økonomisk sikkerhet, alltid vært fornuftig. og jeg har utelatt en del detaljer i hele bildet her som jeg nok burde ha nevnt for å kanskje unngå misforstålelser.

 Men ja, jeg fikk litt panikk over økt lån og alt som står i avisene, fordi jeg er koser meg nå og synes det er deilig å være ferdig med 7 års studentliv med å snu på krona og ikke klare en overraskende regning uten krise. 

TS

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Leo skrev:

Jeg synes ikke 7.500 i lommepenger eller 8.000 til mat for en familie på fem i måneden høres spesielt råflott ut. 7.500 er godt under 2.000 i uken og det er ikke så mye hvis man for eksempel kjøper lunsj, kanskje noen blomster, en brus eller kaffe her og der osv. Det lar seg selvfølgelig gjøre å bruke mye mindre, men hvis man har rimelig god råd ser jeg ingen grunn til å leve på eksistensminimum. Og hvorfor man absolutt skal bruke minst mulig på mat har jeg aldri forstått. Hva man spiser er tross alt ganske viktig. Viktigere enn veldig mye annet.

På KG er tydeligvis "regelen" at man bør leve som en asket og har man penger til overs skal de spares. Lurt hvis man for eksempel sparer til egenkapital og helt nødvendig hvis man er student, men når man er ferdig med studentlivet og er etablert med god inntekt, jobb og familie ser ikke jeg helt poenget. Har man i tillegg orden på økonomien og en plan for hvordan ting skal løses hvis man blir syk, arbeidsledig osv. ser jeg ingen grunn til at man ikke kan bruke pengene sine på det man har lyst til. Man har kanskje tilbragt mange år som student med dårlig råd og deltidsjobber og da må det være lov å nyte fruktene av det uten å bli beskyldt for å sløse. Man får tross alt ikke penger med seg i graven og ingen av oss vet hvor lenge vi får være friske og raske og virkelig kan nyte det å ha det litt romslig økonomisk.

TS bekymrer seg nok litt unødig for det finnes helt sikkert mange poster i månedsbudsjettet som kan reduseres hvis det kniper. Men inntil da synes jeg det må være helt greit å nyte livet innenfor de relativt romslige økonomiske rammene familien har.

TUSEN TAKK for antenner og forståelse av det jeg skriver!!!! JAAA jeg bekymrer meg unødvendig mye, og jeg trengte å høre om hvordan andre hadde det i lignende situasjon- men det var ikke lett å diskutere her inne. Men endelig kommer det folk inn på banen her som leser det jeg skriver og ikke henger seg opp i de rareste ting og vri og vender og overfokuserer på ting. Takk igjen!! og ja, jeg kommer til å redusere både her og der når krisa inntreffer, slik som jeg ALLTID har gjort. Jeg er ikke dum heller hehe. Jeg måååå ikke har 7500 i mnd i LP ( som forøvrig også dekker ungenes fritid og liv)- men akkurat nå er det det jeg kan unne meg og SAMTIDIG spare. Sparer forresten også alltid skatten og litt av feriepengene hvert år! ;);)

TS

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette må da være dårlig utregning fra bankens side? Det er kommet strenge nye regler at bankene ikke har lov å låne ut så mye, dersom du ikke klarer å holde budsjett med en økning på 5% og dette er STRENGT. Med mindre dere har medlåntaker, kausjonist eller egenkapital da såklart men likevel 

Anonymkode: 41029...184

Men i budsjettet mitt til banken kommer det fram at vi både sparer og unner oss en god del lommepenger. Så de ser vel at vi kan redusere både her og der. Dessuten har vi både egenkapital og sikkerhet og vi har aldri hatt anmerkninger og vi er i 40 årene. Men jeg kan allikvel "bekymre" meg, fordi økt lån gir økt usikkerhet og lavere levestandard om renta øker. Hvem føler vel ikke på det innimellom??

TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, asterix skrev:

Men når man kjøper en bolig som er mye dyrere enn man hadde før er jo dette noe en bør ha tenkt svært grundig gjennom FØR man kjøper, og da er det ingen grunn til panikk i etterkant.

I hvert fall gjorde vi det da vi kjøpte bolig nylig som var en god del dyrere enn den TS kjøpte og siden vi har tenkt nøye gjennom hele den økonomiske situasjonen vet vi jo at det ikke er noen fare selv om renten går opp osv.

Vi tenkte NØYE gjennom det, og så bakdele, men så at vi ville klare det på et eller annet vis. Men nå i etterkant fikk jeg litt kalde føtter av å faktisk kunne måtte prioritere å BO mer enn jeg lever om renta øker. Det er da naturlig å tenke litt på det om man liker å LEVE mer enn man bor. Skulle gjerne ikke tatt mer i lån, men der vi bodde trivdes vi ikke.... og vi liker å LEVE  og da måtte vi flytte, og da ble vi litt tvunget til da vurdere og velge høyre lån.  

TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

4,6 i lån er mye. Men ikke til pipa for TS, og 17000,- i måneden høres mye ut, men ikke når man har 60-70 utbetalt. 

TS, hva med å betale 19 i mnd? Eller øke sparing litt. Da justerer dere forbruket (tror ikke dere trenger tenke mye på det, jeg. De 2000 du snakker om er på budsjett og ikke realitet. Ingen her vet forresten hvor mye dere sparer, eller om dere har formue utover hytte, bil og hus. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, ei heller for renteøkning, men med et lån på fire millioner ØNSKER man jo ikke en slik økning akkurat. 

Anonymkode: 774d1...3c5

mer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar! Ja vi kommer til å øke sparingen nå framover for å få oss en ekstra buffer. Sant, de 2000 i minus er kun i terorien, og ikke realitet når vi skrenker inn her og der! 

og helt sant: hvem ønsker vel en renteøkning, og normalt å kjenne litt etter på slike ting- spesielt i livsendringsfaser! 

God helg ;)

TS

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo vi vet hvor mye de sparer, om man leser hele tråden så hadde du visst det!

Svaret er 3200.- i måneden.

Anonymkode: 4f951...195

I budsjett per mnd sparer vi 3200,- Men vi sparer også her og der når det er overskudd. Overskudd av lommepenger, feriepenger, skattepenger, evt bonuser, salg av ting vi ikke bruker, utleieinntekter. Vi sparer så mye vi må/trenger, og noe av det i fond som har hatt 2% høyere avkastning enn høyrentekonto de siste årene, så vi har tjent ekstra der. 

Men fast 3200 i mnd helt korrekt.

TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Joda. Det har de sikkert gjort også. Men hvis TS er bare litt lik meg så blir hun rammet av litt småpanikk i slike situasjoner likevel selv om det egentlig ikke er noen som helst grunn til det. Kall det gjerne en slags irrasjonell angst ;) 

HAHAHA :fnise: Så sant så sant! Jeg hadde faktisk ganske angst for dette her om dagen, ødela litt lykken med nytt hus. Men nå begynner det å roe seg, tro det eller ei: bl.a etter denne helt forferdelige diskusjonstråden!! :sprettoy: Kom noe godt ut av mye grums da!  TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...