Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Kvalitet skrev:

Som jeg skulle sagt det selv...synes ikke 7500 er mer i lommepenger enn man trenger for å leve greit 😊

haleljuja, endelig en som forstår meg hehe :) Jeg må legge til mer jeg ikke gjør: kjøper magasiner, abonnerer på ting, kjøper ting på Ebay, har for mange sko, kjøper undertøy til max 250 kr bh`n hehe. Vi har ingen dyre matvarer i kjøleskapet ala dyre oljer eller dyre oster. Kjøper vin på kartong i Sverige og spiser bondekost til middag evt spagetti og kjøttdeg ( fordi det er billig haha) Er på langweekend tur til utlandet 1 gang hvert 3. år. ...... skal jeg ramse opp mer hvor lite jeg sløser.... 

;) TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette koker vel ned til et spørsmål om nytt hus/bedre beliggenhet er så mye verdt for deg at du har lyst til å ofre noe. 7500 kr i lommepenger er veldig mye mer en gjenomsnittet tror jeg. Jeg synes innleggene dine vitner om at du ikke har et realistisk syn på verken egen pengebruk eller økonomi generelt. Du ramser opp en god del utgifter der de fleste av oss ville forstått at vi måtte kutte for å kunne kjøpe drømmehuset. Da snakker jeg feks om lunsj på jobben, det å spise ute, venninnekostnader etc. Jeg klikket meg inn på innlegget og tenkte at her var det noen som sikkert trengte noen råd, men hadde ikke forventet at rådene skulle være så åpenbare. De frekke svarene bunner nok i at folk uttrykker irritasjon over hvor lite økonomisk sans det er lov å ha og hvor håpløst det er at du klager over et spørsmål som ikke egentlig burde være en issue. Som du ser greier jeg også å hisse meg opp. 

Anonymkode: 73eaa...11c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg er enig med dere som sier at vi burde ha råd til 17000 i mnd med 1,3 i inntekt... Vi har ca 30 000 i faste utgifter hver mnd uten boliglån og lommepenger (2 i barnehage 5100,- Bil 4000,- Studielån 2300 Annen utgift 2800 Komm.avgifter og strøm hus og fritidshus 3500,- Forsikringer 1600,- Trening 1000,- Alarm/lisens/tv/nett 1600,- Mat 8000,-)

Vi sparer 3200 kr i mnd.

Vi har 7500 kr hver i lommepenger da totalt 15000kr.  

Anonymkode: 640d6...2fa

:ler::ler:

Anonymkode: 44078...0ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

haleljuja, endelig en som forstår meg hehe :) Jeg må legge til mer jeg ikke gjør: kjøper magasiner, abonnerer på ting, kjøper ting på Ebay, har for mange sko, kjøper undertøy til max 250 kr bh`n hehe. Vi har ingen dyre matvarer i kjøleskapet ala dyre oljer eller dyre oster. Kjøper vin på kartong i Sverige og spiser bondekost til middag evt spagetti og kjøttdeg ( fordi det er billig haha) Er på langweekend tur til utlandet 1 gang hvert 3. år. ...... skal jeg ramse opp mer hvor lite jeg sløser.... 

;) TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Altså, 7500 er himla mye penger! Det er 500 kr OVER budsjettet mitt som skal dekke mat, bensin, husholdningsutgifter, fritid, klær og sko, møbler, mediabruk ooooog lommepenger. (For meg og en tenåring!)

Anonymkode: 44078...0ae

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt 7500 kr igjen som lommepenger etter at alt hadde vært betalt, hadde jeg vært utrolig glad! 

Anonymkode: ee607...26c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 7500, er utrolig mye penger å bruke på "vas" i mnd. Hadde jeg hatt så mye penger til overs hadde de uten tvil gått inn på sparekonto/lån. Nå har jeg lav inntekt da, så svaret mitt blir jo farget av at jeg er vandt med et veldig lavt forbruk. Jeg føler meg heldig hvis jeg har et par tusenlapper igjen å kose meg med :ler:

Anonymkode: b65d3...3e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en skrytetråd. Løsningen på "problemet" ditt kommer jo så raskt som i ditt 2. innlegg (og i tillegg som en del av ditt forsvar for øking av lån):rolleyes:

Anonymkode: c7ba5...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill.

Anonymkode: 640d6...2fa

Denne inntekten bør tilsi at dere får utbetalt minst 60 000 etter skatt. Kanskje nærmere 70 000 også

Hvis dere betaler 17000 i mnd. så har dere fortsatt ca. 4-50 000 igjen til andre ting.

Hvis det er for lite, så er "det andre" som er problemet deres, ikke selve boliglånet:)

Anonymkode: 86966...1aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at 7500, er utrolig mye penger å bruke på "vas" i mnd. Hadde jeg hatt så mye penger til overs hadde de uten tvil gått inn på sparekonto/lån. Nå har jeg lav inntekt da, så svaret mitt blir jo farget av at jeg er vandt med et veldig lavt forbruk. Jeg føler meg heldig hvis jeg har et par tusenlapper igjen å kose meg med :ler:

Anonymkode: b65d3...3e1

Haha samme her :fnise: 
Er jo nesten månedslønna mi jo! (jobber 50% i kommunen, ingen andre stillinger utlyst enda..)

Så når leia og strøm er betalt, så har jeg 3500 som skal brukes på mat og annet... -Klarer såvidt å spare 500kr i mnd....


Uansett, jeg synes dere har for mye i lommepenger, vs hva dere sparer :) 
7500 i lommepenger og bare spare 3200 i mnd. 

Hva om dere bare hadde 5000kr i lommepenger og spart resten? Om ikke mer..
Jeg skjønner jo at dere har god råd, gode jobber og sånt, men... Du vet aldri når en ulykke skjer, det kan skje idag, eller i morgen eller om 5 år og da er det greit at man har mye på sparekonto slik at man ikke havner i uføre. En tommelfingerregel er å ha minst 1 måned buffer spart opp., slik at om noe skjer, så har man noe å ta av. :) F.eks, i tilfelle renta forandres,,
Og her kan dere jo ha 2 sparekontoer, 1 som buffer og 1 hvor dere sparer til noe gøy  :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke 7500kr er så mye, men vi tjener litt mer enn dere, ts. Vi får 10 000kr hver i lommepenger og det går unna. 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt problemet her. For det første har dere mer enn god nok inntekt for å kunne betjene et slikt lån, så her går det kun på forvaltning av pengene. Som flere skriver - å sitte igjen med 15 000kr til forbruk i mnd er faktisk mer enn nok, og heller ingenting å klage over om du spør meg.

At banken "var mer enn villige til å gi dere lånet" er et tynt argument - de ser på lånesum, EK og inntekt, og har ikke oversikt over deres øvrige forbruk. Banken driver bank, de tjener penger på rentene - og det er opp til deg å kunne betjene det lånet du tar opp.

Vi har kalkulert med opptil 7% rente for vårt boliglån, og vet at vi kan betjene det uten problem. Det er opp til en selv å regne ut at man klarer dette, naturligvis før man tar opp lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, jeg syntes ikke du fortjener denne voldsomme kritikken!

Det er klart man har høye utgifter når man har stort hus, flere unger, biler og alt som hører med :)

7500.- i lommepenger er jo heller ikke mye ift inntektsnivået deres heller, så folk trenger ikke steile!

Det eneste jeg har å utsette på er sparebeløpet dere setter av i måneden. Med 1.3 mill i inntekt totalt er 3200 svært lite, dette burde (i mine øyne) dobles :) 

Da må du kutte litt i andre poster men det blir nok ikke noe problem når dere får satt dere ned og undersøkt litt!

Klem til deg!

Anonymkode: 4f951...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det. Hadde vi tjent mindre enn d vi gjør nå hadde vi ALDRI i livet tatt opp så mye lån, som jeg leser noen her gjør. For da å sitte igjen med så lite penger til hverdagslivet! Jeg har studert i 7 år og levd som "fattig student" og jobbet dobbelt i mange år før jeg fikk lønna jeg har nå. Nå VIL jeg ha god råd og 7500 er god råd fordi jeg både ønsker å ha det sånn og har råd til det. Og det komfortnivået jeg har i dag må jeg se langt etter om renta stiger flere prosenter. Og det liker jeg ikke. Men ser at det er prisen jeg må betale for å bo der jeg vil! Ikke sammenlig min situasjon med en uføretrygdet el minstepensjonist. Ikke reelt å sammenligne.  Jeg har god råd nå men lukser ikke her i livet. Går renta opp masse er jeg i en situasjon hvor jeg må tenke mer på absolutt alt. Og tåler mindre uforutsette hendelser som sykdom osv. Men vi klarer oss, det vurderte vi når vi tok valget om mer lån. Men jeg var allikevel nysgjerrig på hvordan andres situasjon er mtp lån. Og gjett om jeg har fått høre det her inne!! Har visst fått svar som fortjent etter det jeg skjønner. Ting er litt sort hvitt her inne. 

Viste denne tråden til mannen min og han lo seg sjakk av oss damer. :P

Ts

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å gå i forsvarsmodus, TS. Du skriver et Hi som skisserer et problem du har, og så ender du med et innlegg #53 der du ikke kan se at du har et problem. Hyggelig av deg også å ta med kommentaren om at mannen din ler. Men flott at KG kunne hjelpe deg, for nå har du jo ikke lenger et problem. Gratulerer!

Anonymkode: 73eaa...11c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære TS, jeg syntes ikke du fortjener denne voldsomme kritikken!

Det er klart man har høye utgifter når man har stort hus, flere unger, biler og alt som hører med :)

7500.- i lommepenger er jo heller ikke mye ift inntektsnivået deres heller, så folk trenger ikke steile!

Det eneste jeg har å utsette på er sparebeløpet dere setter av i måneden. Med 1.3 mill i inntekt totalt er 3200 svært lite, dette burde (i mine øyne) dobles :) 

Da må du kutte litt i andre poster men det blir nok ikke noe problem når dere får satt dere ned og undersøkt litt!

Klem til deg!

Anonymkode: 4f951...195

takk for hyggelig og reflektert svar ;-) 

Enig med deg om at vi skal spare mer! Og det er planen. Det er godt å ha en god sikkerhetsbuffer. Vi brukte siste buffer på oppussing, så nå er det bare å spare opp igjen! 

Og ifh til lommepenger så kan vi gå ned der hvis situasjonen tilsier det. Får ikke gjort så mye med de andre postene da de er faste. Kan evt kutte ut treningssenter! Men det er investering i helse for de som ikke klarer å gjennomføre egentrening. 

Klem tilbake!

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu litt på det. Hadde vi tjent mindre enn d vi gjør nå hadde vi ALDRI i livet tatt opp så mye lån, som jeg leser noen her gjør. For da å sitte igjen med så lite penger til hverdagslivet! Jeg har studert i 7 år og levd som "fattig student" og jobbet dobbelt i mange år før jeg fikk lønna jeg har nå. Nå VIL jeg ha god råd og 7500 er god råd fordi jeg både ønsker å ha det sånn og har råd til det. Og det komfortnivået jeg har i dag må jeg se langt etter om renta stiger flere prosenter. Og det liker jeg ikke. Men ser at det er prisen jeg må betale for å bo der jeg vil! Ikke sammenlig min situasjon med en uføretrygdet el minstepensjonist. Ikke reelt å sammenligne.  Jeg har god råd nå men lukser ikke her i livet. Går renta opp masse er jeg i en situasjon hvor jeg må tenke mer på absolutt alt. Og tåler mindre uforutsette hendelser som sykdom osv. Men vi klarer oss, det vurderte vi når vi tok valget om mer lån. Men jeg var allikevel nysgjerrig på hvordan andres situasjon er mtp lån. Og gjett om jeg har fått høre det her inne!! Har visst fått svar som fortjent etter det jeg skjønner. Ting er litt sort hvitt her inne. 

Viste denne tråden til mannen min og han lo seg sjakk av oss damer. :P

Ts

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Altså jeg dømmer deg ikke på noen måte, hva dere bruker pengene til :) 
Og for min del, så er jeg faktisk lykkelig med de pengene jeg har, så klart, jeg kunne ønske jeg hadde en 1000lapp ekstra i måneden, men slik er det akkurat nå.
Er vokst opp med en far som hadde inntekt på ca 18mill i året. Han sparte veldig lite og for en stund siden gikk bedriften hans konk. Han var en far som prioriterte knapt 1000 lappen i sparing, ville leve det livet han ville. Han trengte jo faktisk ikke å spare med den inntekten han hadde og det er jo forståelig....Der og da.. Men så kom uhellet og lykken snudde, og nå er han arbeidsledig og bitter.

Altså, enden på visa er at;
Du vet aldri hva som kan skje og det er dermed viktigere at dere sparer så mye dere kan.
Det er ikke snakk om å leve som fattiglus, altså for all del, du kan ha 7500kr i lommepenger, men om det er 3000kr igjen så kan du alltid putte det til sparing, til en måned dere kanskje drar på ferie, eller er invitert i ett eller annet, eller ja..Til andre kriser som plutselig dukker opp :)  Bruker du 7500kr neste måned og kan ikke spare, så er jo det helt greit, dere har jo god råd og det kan hende at den måneden var mer morro en forrige ^^

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er liv til å uroe seg for framtidig rente og reflektere over det og føle at det er litt skummelt det vi har gjort nå. Det er vel rom for å lufte tanker uten å bli hetset og skape lynsjestemning (tyyyyypisk disse forumene) Herregud folk slapp av! Jeg ba om litt tanker rundt hva folk sitter i med lån osv. Ikke full personlighetsanalyse og spydige kommentarer. Herreguuuud.... gjør d noe at mannen min så dette, må jo lese alt her inne med litt glimt i øye da? Alle er da anonyme. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chibi skrev:

Altså jeg dømmer deg ikke på noen måte, hva dere bruker pengene til :) 
Og for min del, så er jeg faktisk lykkelig med de pengene jeg har, så klart, jeg kunne ønske jeg hadde en 1000lapp ekstra i måneden, men slik er det akkurat nå.
Er vokst opp med en far som hadde inntekt på ca 18mill i året. Han sparte veldig lite og for en stund siden gikk bedriften hans konk. Han var en far som prioriterte knapt 1000 lappen i sparing, ville leve det livet han ville. Han trengte jo faktisk ikke å spare med den inntekten han hadde og det er jo forståelig....Der og da.. Men så kom uhellet og lykken snudde, og nå er han arbeidsledig og bitter.

Altså, enden på visa er at;
Du vet aldri hva som kan skje og det er dermed viktigere at dere sparer så mye dere kan.
Det er ikke snakk om å leve som fattiglus, altså for all del, du kan ha 7500kr i lommepenger, men om det er 3000kr igjen så kan du alltid putte det til sparing, til en måned dere kanskje drar på ferie, eller er invitert i ett eller annet, eller ja..Til andre kriser som plutselig dukker opp :)  Bruker du 7500kr neste måned og kan ikke spare, så er jo det helt greit, dere har jo god råd og det kan hende at den måneden var mer morro en forrige ^^

 

Takk for hyggelig svar :-) ja det er viktig å spare! Vi har alltid spart og har 2 mnd lønner på kontor bortsett fra nå som de akkurat ble brukt opp. Men vi har sikring i fritidsbolig som kan leies ut mens vi sparer. Skal øke sparingen nå ja! 

Bekymrer ikke folk seg litt over økonomi innimellom. Det er da sunt å føle godt på ting 300 000 el 3 mill i årslønn!!!!

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dere kan sikkert kutte i noen utgifter uten at det føles som et stort offer. Dere vil også få mer rentefradrag og dermed mindre skatt når låner går opp. Tenk billigere ferier, kan dere se på bilholdet om det kan gjøres billigere, vær bevisste på matinnkjøp osv. 

Har ikke lest alle kommentarer, men mulig dere om få år har mindre utgifter til feks barnehage/Sfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hyggelig svar :-) ja det er viktig å spare! Vi har alltid spart og har 2 mnd lønner på kontor bortsett fra nå som de akkurat ble brukt opp. Men vi har sikring i fritidsbolig som kan leies ut mens vi sparer. Skal øke sparingen nå ja! 

Bekymrer ikke folk seg litt over økonomi innimellom. Det er da sunt å føle godt på ting 300 000 el 3 mill i årslønn!!!!

Anonymkode: 640d6...2fa

Altså jeg vil ikke si at dere har dårlige vaner-bruker penger på tull og vas..
Men om dere først sparer de 3200 i mnd,
Så har dere lommepengene og det som er igjen av lommepengene etter endt måned, kan dere alltid sette inn på sparing :)
På den måten, så vil dere kanskje ikke merke så mye til den ekstra sparingen og slipper å kutte ned på andre poster, men ikke få dårlig samvittighet om dere bruker alt av lommepenger den ene måneden, for alt vi vet så har dere kjøpt nye møbler for lommepengene den ene måneden :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...