Gå til innhold

Kvinner som gråter ved motgang


WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg tror på, "Stillest vann har dypest bunn". De som gråter for den minste ting har det egentlig ikke så ille, tvert imot er det de som gråter lite uansett hvilke problemer som møter dem, som lider mest, men de lider i stillhet. Dette er i hvert fall min erfaring, og det er grunnen til at jeg føler lite empati for " gråterne". Min empati går til dem som jeg vet har det vanskelig,men som sjelden eller aldri klager over hvor vanskelig de har det.

Anonymkode: 5c235...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på, "Stillest vann har dypest bunn". De som gråter for den minste ting har det egentlig ikke så ille, tvert imot er det de som gråter lite uansett hvilke problemer som møter dem, som lider mest, men de lider i stillhet. Dette er i hvert fall min erfaring, og det er grunnen til at jeg føler lite empati for " gråterne". Min empati går til dem som jeg vet har det vanskelig,men som sjelden eller aldri klager over hvor vanskelig de har det.

Anonymkode: 5c235...88b

Veldig godt sagt, støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 1.21, herzeleid skrev:

Rent evolusjonært virker det logisk at kvinner, som i større grad var avhengig av andre beskyttelse eller medynk, kom seg ut av vanskelige eller farlige situasjoner bla. ved å gråte, på samme måte som man har utviklet andre reaksjoner som å løpe sin vei eller sloss.

Men hvorfor er dette sterkere hos noen kvinner, men hos andre ikke? Er slekta vår tregere videreutviklet, eller er vi mer avhengige av beskyttelse enn kvinner uten denne følsomheten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 23.19, WubWub skrev:

Nei jeg husker godt hva du skrev etter terroren i Frankrike. Du skrev at du lo. Du skrev også at du syntes det var morsomt at folk løp i dødsangst. Av den grunn ville det aldri slått meg at du "gråter over sånt" og det sjokkerer meg ikke at skrikende barn irriterer deg. 

Men du er ikke normen. Folk gråter faktisk av å lese om terror eller når de hører barnegråt. For min del har jeg forståelse for at folk gråter når det skjer noe traumatisk - men jeg forstår ikke hvorfor noen gråter med mindre det har skjedd noe alvorlig. 

Barn gråter når de har det vondt, er i nød, er i fare eller når de ønsker manipulere foreldrene til å kjøpe leker til de. De samme reglene gjelder for voksne : om noen gråter så gjør de enten fordi de er i nød, er i fare eller fordi de ønsker manipulere.

Så da tenker jeg mitt når ei voksen kvinne gråter uten å være i fare eller nød at motivet er : manipulasjon.

Hvorfor gjentar du bare det samme søppelet til evig tid? Du har fortsatt ikke svart på følgende:

"Det er slett ikke stort sett kvinner som viser følelser offentlig. Menn og kvinner uttrykker seg bare på ulike måter. Menn uttrykker gjerne følelser med sinne rettet utad, f.eks. fysisk eller verbalt. Hvorfor er det greit for menn å vise følelser på sin måte, men ikke for kvinner å gjøre det på sin?"

Hvorfor fortsetter du å grine om gråting?

Og hvorfor klarer du ikke å skjønne at normalt utrustede mennesker faktisk har følelser? Det er ikke bare barn som har følelser, men voksne også. Og også voksne har lov til å vise frem følelsene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 23.25, WubWub skrev:

Hva med impulskontroll ? Tenker du at det er greit at folk slår når de blir sint? Hvis nei: Hvorfor er det greit å sippe når man er lei seg?

Vi er voksne mennesker. Vi er ikke barn.

For de som ikke er normalt utrustet mentalt og følelsesmessig er det nok rart med følelser.

Normale mennesker skjønner derimot at følelser er noe man har enten man er voksen eller barn.

Hvorfor er det ikke greit å gråte når man er lei seg? Hva er galt med det?

Hvordan kan du sammenligne det å slå noen (gjøre noen vondt) med å gråte (gi uttrykk for f.eks. sorg)? Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 0.07, WubWub skrev:

Jo, du skrev etter et terror angrep "hahaha de løpte som griser :nigo:" jeg spurte deg hvorfor du lo av dette og du svarte "jeg lo ikke?" og jeg sa "hvorfor skrev du da "HAHAHA" med et smiletryne?". Men det svarte du ikke på. Som sagt ; god hukommelse. 

Signaturen på profilen din er uansett bevis nok på tingenes tilstand.

Jeg søkte på frasen du skrev her, og ingenting dukket opp. Dermed lyver du åpenbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tibbie skrev:

Men hvorfor er dette sterkere hos noen kvinner, men hos andre ikke? Er slekta vår tregere videreutviklet, eller er vi mer avhengige av beskyttelse enn kvinner uten denne følsomheten?

 

Det tror jeg i stor grad handler om naturlige variasjoner, oppvekst osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎09‎.‎2016 at 20.45, herzeleid skrev:

Det tror jeg i stor grad handler om naturlige variasjoner, oppvekst osv. 

I noen familier er det meraksept for mange tårer og drama, da er det ikke rart at barna vokser opp og ikke føler seg flau over å få " sammenbrudd" for den minste motgang ;-) . I andre familier blir barna lært opp til å ikke rope Ulv, ulv ved små kriser, gråting er bare ok hvis det man gråter for er meget alvorlig.

Anonymkode: 5c235...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I noen familier er det meraksept for mange tårer og drama, da er det ikke rart at barna vokser opp og ikke føler seg flau over å få " sammenbrudd" for den minste motgang ;-) . I andre familier blir barna lært opp til å ikke rope Ulv, ulv ved små kriser, gråting er bare ok hvis det man gråter for er meget alvorlig.

Anonymkode: 5c235...88b

Og hva med dem som gråter for småting og synes dette er flaut?

Anonymkode: 8fee7...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen familier er det meraksept for mange tårer og drama, da er det ikke rart at barna vokser opp og ikke føler seg flau over å få " sammenbrudd" for den minste motgang ;-) . I andre familier blir barna lært opp til å ikke rope Ulv, ulv ved små kriser, gråting er bare ok hvis det man gråter for er meget alvorlig.

Anonymkode: 5c235...88b

Noe er helt sikkert miljø, men at gener og naturlige variasjoner spiller inn virker å være hinsides enhver tvil. Eksempelvis kjenner jeg jenter som har mødre som gråter veldig lett, men som selv, og kanskje derfor, i mye mindre grad gråter, uten at det beviser noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2016 at 19.15, jabx skrev:

Hvorfor gjentar du bare det samme søppelet til evig tid? Du har fortsatt ikke svart på følgende:

"Det er slett ikke stort sett kvinner som viser følelser offentlig. Menn og kvinner uttrykker seg bare på ulike måter. Menn uttrykker gjerne følelser med sinne rettet utad, f.eks. fysisk eller verbalt. Hvorfor er det greit for menn å vise følelser på sin måte, men ikke for kvinner å gjøre det på sin?"

Hvorfor fortsetter du å grine om gråting?

Og hvorfor klarer du ikke å skjønne at normalt utrustede mennesker faktisk har følelser? Det er ikke bare barn som har følelser, men voksne også. Og også voksne har lov til å vise frem følelsene sine.

Men dette er jo bare tull. Jeg har en rekke ganger i tråden tatt avstand fra menn som viser til aggresjon når de skal manipulere motparten. Du sier så at jeg mener at "jeg tenker at det er greit at menn slår" når jeg i tråden her har sagt en rekke ganger at jeg er fundamentalt imot dette. Innlegget ditt bærer preg av usaklighet, du har ikke lest hva jeg har sagt - det eneste målet ditt er å angripe meg fordi jeg heter "WubWub".

Kanskje du burde lese igjennom tråden så du kan se hva jeg tenker om menn som reagerer med aggresjon og vold før du spyr ut angrep mot meg?

Men for å svare på spørsmålet ditt : Jeg syntes det er like ille om man bruker aggresjon eller tristhet for å spille på folks følelser. Manipulasjon er manipulasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2016 at 19.20, jabx skrev:

Jeg søkte på frasen du skrev her, og ingenting dukket opp. Dermed lyver du åpenbart.

Innleggene ble jo såklart slettet når jeg rapporterte de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

Og hva med dem som gråter for småting og synes dette er flaut?

Anonymkode: 8fee7...29d

Da bør de tenke at noen har lettere for å gråte enn andre, og informere andre om at de gråter lett, da blir det ikke så flaut.

Anonymkode: 5c235...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja, det var WubWub som startet denne, ja. Jeg synes det er fint vi ikke er roboter, jeg. Vi er mennesker, og i bunn og grunn følelsesstyrt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, WubWub skrev:

Men dette er jo bare tull. Jeg har en rekke ganger i tråden tatt avstand fra menn som viser til aggresjon når de skal manipulere motparten. Du sier så at jeg mener at "jeg tenker at det er greit at menn slår" når jeg i tråden her har sagt en rekke ganger at jeg er fundamentalt imot dette. Innlegget ditt bærer preg av usaklighet, du har ikke lest hva jeg har sagt - det eneste målet ditt er å angripe meg fordi jeg heter "WubWub".

Kanskje du burde lese igjennom tråden så du kan se hva jeg tenker om menn som reagerer med aggresjon og vold før du spyr ut angrep mot meg?

Men for å svare på spørsmålet ditt : Jeg syntes det er like ille om man bruker aggresjon eller tristhet for å spille på folks følelser. Manipulasjon er manipulasjon. 

Du påstår at du har tatt avstand fra menns følelser i like stor grad som kvinners? Det har du slett ikke siden du fortsetter å grine om grining, mens du ignorerer uttrykk for sinne.

Og det at du tror at et hvert uttrykk for sinne er ment å manipulere noen sier mye om deg. Har du en tilstand der du ikke opplever følelser på samme måte som vanlige mennesker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, gråt kommer jo ikke bare ved tristhet og motgang, men kan og være forårsaket av glede og lettelse. Det synes jeg er enda merkeligere, "hvorfor kommer det tårer når jeg blir rørt?". Man blir jo ikke rørt fordi man vil ha trøst, eller for å få sympati. Men, hvis tårer fysiologisk hjelper kroppen til å komme tilbake til rolig tilstand etter å ha vært emosjonell, da kan jeg lettere forstå hvordan ulike følelser kan ende med gråt før man føler seg bedre igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, jabx skrev:

Du påstår at du har tatt avstand fra menns følelser i like stor grad som kvinners? Det har du slett ikke siden du fortsetter å grine om grining, mens du ignorerer uttrykk for sinne.

Og det at du tror at et hvert uttrykk for sinne er ment å manipulere noen sier mye om deg. Har du en tilstand der du ikke opplever følelser på samme måte som vanlige mennesker?

På hvilken måte griner jeg tenker du? Jeg prater om dette emnet fra et pragmatisk og rasjonelt ståsted uten at noen følelser er involvert. Det gjør ikke meg noe om noen gråter eller slår i veggen, de eneste de skader ved denne ulogiske adferden er dem selv. 

Og ja, jeg pleier irettesette menn som reagerer med sinne utbrudd i motsetning til folk flest som blir redde. Som nevnt gjorde jeg narr av en fyr som knuste playstation kontrolleren sin når han tapte i et spill mens de andre gutta sank sammen i sofaen for å prøve gjøre seg selv usynlige. 

En voksen mann som kaster playstation kontroller i veggen eller knuser pcen sin fordi han taper i et spill? Alvorlig talt - på tide man vokser opp kanskje?

Faktum er derimot at jeg ser oftere at kvinner reagerer med følelsesutrudd enn menn og det er derfor jeg tar det opp. Fortell meg, om ei kvinnelig ansatt bryter sammen i gråt fordi sjefen minner de på at de har glemt noen arbeidsoppgaver - hva er formålet? Sjefen begynner så trøste den ansatte.

For meg så er hensikten åpenbar. Den ansatte spiller på sjefens følelser å manipulerer sjefen til og ikke irettesette henne igjen.

Det samme kan sies om menn som slår neven i bordet eller veggen mens han brøler ukvemsord når sjefen ber de om å gjøre ferdig alle arbeidsoppgaver. 

Dette er begge eksempler på manipulasjon/hersketeknikk.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Den 30.8.2016 at 1.57, WubWub skrev:

Nei? De er døde. Hva hjelper det de at jeg skal henge med hodet eller sippe? Om jeg hadde dødd så hadde jeg ikke ønsket at du skulle sippet av den grunn.

Du har bommet på en vesentlig ting ved det å være et menneske Wubby. Mennesker gråter ikke for å hjelpe en død person eller fordi de ønsker å gjøre en jobbintervjuer forlegen. Man gråter når en har det vondt hos en selv. Altså man får ut det man føler. Og vet du hva? Det er absolitt ingenting galt i å gråte offentlig eller å vise følser generellt. Det er akkurat det samme som å le høyt i det selskapet du var i hvor playstation gikk i knas. Det er også en følse. Men når man hele tiden har trodd at man ikke er som He-man dersom du gråter som voksen, så er det ikke rart man tviholder på en tøff maske. Å vise og få ut følsene sine gjør en til et mer harmonisk menneske. Det er sundt, ikke sippete og skadelig slik du later til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
2 timer siden, WubWub skrev:

Faktum er derimot at jeg ser oftere at kvinner reagerer med følelsesutrudd enn menn og det er derfor jeg tar det opp. Fortell meg, om ei kvinnelig ansatt bryter sammen i gråt fordi sjefen minner de på at de har glemt noen arbeidsoppgaver - hva er formålet? Sjefen begynner så trøste den ansatte.

For meg så er hensikten åpenbar. Den ansatte spiller på sjefens følelser å manipulerer sjefen til og ikke irettesette henne igjen.

 

Nei. Sannheten er at man simpelthen føler noe veldig sterkt, og man sliter med å holde følsene tilbake. Det er ikke manipulativt og med hensikt til å sverte eller få sympati. Kjenner du noen som er følsesmennesker Wub? Har du snakket inngående med den personen om hvorfor? Gjør det så lærer du litt om mennesket psyke og naturlige følsesregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HarryDotter skrev:

Du har bommet på en vesentlig ting ved det å være et menneske Wubby. Mennesker gråter ikke for å hjelpe en død person eller fordi de ønsker å gjøre en jobbintervjuer forlegen. Man gråter når en har det vondt hos en selv. Altså man får ut det man føler. Og vet du hva? Det er absolitt ingenting galt i å gråte offentlig eller å vise følser generellt. Det er akkurat det samme som å le høyt i det selskapet du var i hvor playstation gikk i knas. Det er også en følse. Men når man hele tiden har trodd at man ikke er som He-man dersom du gråter som voksen, så er det ikke rart man tviholder på en tøff maske. Å vise og få ut følsene sine gjør en til et mer harmonisk menneske. Det er sundt, ikke sippete og skadelig slik du later til å tro.

Jeg har som nevnt - aldri sagt at det er GALT å vise følelser. Ei heller streber jeg etter å være "tøff", det har opp igjennom tidene vært flere på forumet her som har prøvd gjøre narr av meg ved å påstå at jeg "later som jeg er så tøff" men faktum er at jeg bryr meg ikke om slike merkelapper.

Om noen er frekke mot meg i virkeligheten så vil jeg overse det - jeg bryr meg ikke om hva du tenker om meg så hvorfor skal jeg bruke energi på å gi et tilsvar på noe jeg ikke bryr meg om?

Om du angriper meg fysisk og jeg er usikker på om jeg vil vinne kampen så løper jeg - hvorfor skal jeg ofre livet mitt for en hissig tulling uten impulskontroll? Har sett videoer på liveleak av svære menn som har dødd av at de ble slått av mye mindre menn - de mistet balansen å datt med hodet i asfalten. Det er en risiko jeg ikke gidder ta bare for å "forsvare min ære". Jeg driter i ære, alt jeg vil er å leve så lenge som mulig og det oppnår jeg bare ved å ta minst mulig risiko. 

Hadde jeg vært tøff ville jeg tatt igjen å sloss som en eller annet encellet huleboer amøbe. Ellers så skjønner jeg ikke hva du snakker om når du prater om å "slippe ut følelser". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...