Gå til innhold

Lykkenermange.blogg.no

Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Barna blir vel kanskje hakket mer selvstendige enn de som har foreldre som kjører barna sine og er tilstede på alt. Barn har bare godt av at foreldrene ikke ordner opp i alt hele tiden, og basert på innholdet i bloggen ser det ut til at dette er foreldre som evner å se barna sine og prioritere behov. Barn kan sykle til aktiviteter, man kan samkjøre med andre foreldre osv. Lekser kan gjøres felles - mor/far bidrar der det trengs og eldre søsken kan hjelpe yngre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, stamtplyr skrev:

Greit med snart 6000 kr i barnetrygd da dere😉 blir noen ukeshandler med mat av det.😉👍

Barnetrygd er 970 kr per måned og varer frem til barnet er 18 år gammelt. Kontantstøtte er 6000 kr i mnd (7500 kr/mnd fra august) og er noe man får månedlig fra barnet er 13 mnd til og med 23 mnd dersom barnet ikke går i barnehage i det hele tatt (altså at en voksen er hjemmeværende med barnet).

Endret av Ultiva
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ultiva skrev:

Barnetrygd er 970 kr per måned og varer frem til barnet er 18 år gammelt. Kontantstøtte er 6000 kr i mnd (7500 kr/mnd fra august) og er noe man får månedlig fra barnet er 13 mnd til og med 23 mnd dersom barnet ikke går i barnehage i det hele tatt (altså at en voksen er hjemmeværende med barnet).

970x6 er ikke langt unna 6000 da...

og så kommer kontantstøtten for 1-2 barn i tillegg (vet ikke alderen på nr 4 og 5)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AkkuratJa skrev:

970x6 er ikke langt unna 6000 da...

og så kommer kontantstøtten for 1-2 barn i tillegg (vet ikke alderen på nr 4 og 5)

Aha, trodde du blandet sammen kontantstøtte og barnetrygd. My bad. Men har de ikke barna i bhg? En bhg-plass koster ca 2750 kr per måned så barnetrygden dekker ikke mer enn omtrent 1/3 av bhg-regningen. Man blir IKKE rik av å få barn, det kan jeg skrive under på :P

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variere veldig i pris, er billigere å ha barn i barnehage i Oslo enn Akershus feks. Er ikke alle steder man får søskenrabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Ultiva skrev:

Aha, trodde du blandet sammen kontantstøtte og barnetrygd. My bad. Men har de ikke barna i bhg? En bhg-plass koster ca 2750 kr per måned så barnetrygden dekker ikke mer enn omtrent 1/3 av bhg-regningen. Man blir IKKE rik av å få barn, det kan jeg skrive under på :P

Nr 4 er over året og ikke i barnehage. Så June er hjemme med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2017 den 11.04, Pæddan skrev:

Ser dere oier dere noe voldsomt over årene som kommer og alt som skal gjøres, selges og ikke minst hva som er kostbart. Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Aldri solgt så mye som en eneste dassrull i deres tid som 3 aktive utøvere. Aldri! Jeg har stilt som dommer ved stevner et par ganger i året. På fotballen var det vel en dugnad i form av kioskvakt 2 ganger i året. 

Disse her har kanskje et nettverk i form av besteforeldre, søsken, tanter/ onkler m.m. ER ikke vedtatt ved lov at både mor og far må være med når lilleputt sparker for tredje gang denne uken. Var mange unger som aldri hadde foreldrene sine på kamper. Man kan ikke rekke over alt, og ungene tar nok ikke skade av dette. Kan ikke huske selv at foreldrene mine var med da jeg konkurerte og brydde meg mindre!

Samme her. Det var ikke alltid mamma og pappa så på kampen vi spilte. (fotball), selv om de var tilstede, pga kjøring over avstander. Av og til satte vi på med andre barn på laget vårt. Vi brydde oss ikke overhodet. Vi hadde det fantastisk gøy med vennene våre under kampen, og tanken om foreldrene våre streifet oss ikke.  Men på cup osv var det stas å ha foreldrene tilstede. Men på vanlig fotballøvelser og kamper, brydde vi oss ikke om mamma/pappa var der eller ei.

Folk oier noe voldsomt over årene som kommer, som du skriver. Jeg tenker de må roe ned noen hakk med oingen sin. Det er lov å tenke litt. De har nok et godt nettverk av familie/venner som er villige til å hjelpe til om det trengs. Men det ser ut til at de klarer det helt fint selv. Ikke alle barn ønsker å spille ball eller sport som barn heller. Alle er forskjellige, og hvordan ønsker barna har når de begynner på skolen, vet de når den tid kommer. Det ordner seg, alltid.. :) 

Når barna begynner på skolen, så samarbeider foreldrene ved henting/levering ved besøk og bytter på kjøring hit og dit til aktiviteter, om det oppstår tidsklemme osv for foreldrene. Barn tar heller ikke skade av om mamma og pappa ikke er tilstede hele tiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2017 den 9.35, Gjesten29 skrev:

de reiser på ferier og lar de oppleve verden.

Men de reiser jo aldri på tur med alle barna samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2017 den 10.14, Missy1 skrev:

Det jeg prøver å si er at jeg ikke forstår hvorfor de har så hastverk når de er så unge. Det er også noe med at når man er ung så tenker man annerledes. man har kanskje et bilde av hvordan man ønsker at livet skal bli, ser for seg et idyllisk liv som mamma til en flokk med søte små barn og tenker kanskje ikke over at det kan bli noe helt annet enn hva man har forestilt seg. 

Jeg hadde ikke reagert like sterkt om ikke barna hadde vært så tett. Det virker ikke som de tenker over hva slags ansvar det innebærer, hvor mye hvert enkelt barn vil ha behov for av oppfølging nå og i alle årene fremover. Hun er 24 år gammel og venter barn nr 6. Eldste barnet er 5år gammel? For ikke så lenge siden snakket hun og mannen om at de skulle gå fra hverandre og plutselig skulle de holde sammen alikevel- så skal de få flere barn. Høres det ut som de har moden tankegang og evne til å tenke langsiktig? 

det å få barn er ingen lek. Man skal ikke ta for lett på det og tenke "det ordner seg, vi klarer oss nok uansett hva". Som sagt har jeg selv vokst opp i stor søskenflokk med foreldre som ikke tenkte over at hvert enkelt barn trenger omsorg og oppfølging. Det ble enorm forskjellsbehandling og det gikk hardt utover enkelte av oss. Jeg fikk ansvar som voksen fra jeg var bittelita. Jeg stod opp med søsteren min om natta for å gi henne flaske og hun er 4år yngre enn meg. Mamma mener det gikk fint med så mange barn, men det gjorde jo ikke det. For barna skal ikke måtte fungere som vikarer for sine slitne foreldre i hverdagen. og mine foreldre fikk ikke engang barna så tett. Hos oss er det 10 år mellom eldste og yngste. 

Du har noen gode poeng. Jeg begynnte tidelig med barn selv fordi jeg syntes det virket koselig med en flokk søte små barn. Sannheten er at barnehagebarn er easy peasy i forhold til større barn med tanke på oppfølging og ønonomi. Jeg er glad vi stoppet etter "bare" fire for det er beintøft på alle mulige måter :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bygdefruen skrev:

Men de reiser jo aldri på tur med alle barna samtidig. 

Akkurat det vet jeg ikke, men la nå folk få velge sine egne liv, tror ikke de får så mange barn helt ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjesten29 skrev:

Akkurat det vet jeg ikke, men la nå folk få velge sine egne liv, tror ikke de får så mange barn helt ukritisk.

Ukritiske er det ikke sikkert de er, men gjennomtenkt? Selv om en selv kommer fra en storfamilie betyr ikke det at alle mestrer å ha mange barn. 

Er allikevel enig i at alle skal velge sitt eget liv. Det finnes heldigvis haugevis av velferdsordninger for å hjelpe familier hvis noe skulle gå galt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gjesten29 skrev:

Det er bare å lese litt om de tidligere reisene de har vært på. Må da være kjedelig å få så mange barn at man ikke kan ha med alle på tur samtidig. Samme hva grunnen til det måtte være...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minlillesky skrev:

Samme her. Det var ikke alltid mamma og pappa så på kampen vi spilte. (fotball), selv om de var tilstede, pga kjøring over avstander. Av og til satte vi på med andre barn på laget vårt. Vi brydde oss ikke overhodet. Vi hadde det fantastisk gøy med vennene våre under kampen, og tanken om foreldrene våre streifet oss ikke.  Men på cup osv var det stas å ha foreldrene tilstede. Men på vanlig fotballøvelser og kamper, brydde vi oss ikke om mamma/pappa var der eller ei.

Folk oier noe voldsomt over årene som kommer, som du skriver. Jeg tenker de må roe ned noen hakk med oingen sin. Det er lov å tenke litt. De har nok et godt nettverk av familie/venner som er villige til å hjelpe til om det trengs. Men det ser ut til at de klarer det helt fint selv. Ikke alle barn ønsker å spille ball eller sport som barn heller. Alle er forskjellige, og hvordan ønsker barna har når de begynner på skolen, vet de når den tid kommer. Det ordner seg, alltid.. :) 

Når barna begynner på skolen, så samarbeider foreldrene ved henting/levering ved besøk og bytter på kjøring hit og dit til aktiviteter, om det oppstår tidsklemme osv for foreldrene. Barn tar heller ikke skade av om mamma og pappa ikke er tilstede hele tiden. 

Det ordner seg alltid? Min opplevelse er at foreldre med mange barn "slipper unna" ifht henting/bringing, dugnader, salg, ulike verv etc. På vår skole har alltid 7.trinn ansvaret for 17.mai. Det vil si at med en familie med seks barn blir dette hvert år i seks år. Og da med begge foreldrene. Da er det alltid noen foreldre som kommer med "vi hjalp til ifjor også", "vi har små barn så en av oss kan ikke hjelpe til" "1. og 5.trinn skal også levere kake", så da blit det for mye å levere muffins/boller på 3. trinn". 

Og "vi kan jo ikke selge 12 loddbøker". "Vi kan ikke samkjøre den helga for da skal vi stå i kiosk for korpset". Jo jøss, foreldre med seks barn vil få utrolig mye å gjøre, og det vil mest sannsynlig gå ut over andre foreldre som må gjøre mer.

Hvis "lykkenermange" skulle ha noe å utsette på at jeg bryr meg med dette, og bruker henne som eksempel. Det må man regne med når man velger å blogge, og hvor mye av fokuset er på hvor mange barn de har.

Som noen andre skriver. Barnehagealder er esay ifht alt det som følger med når barna begynner på skolen, og med stor spredning i alder ville man kanskje sluppet litt enklere utav det. Men så tett, det vil "gå utover" andre foreldre. (Og barna, men det gidder jeg ikke å komme inn på her, nå)

Kan legge til. Dette er på generell basis, og hvis denne familien har flust av familie som vil ta på seg "foreldreoppgaver" (opptil mange dager i uka..), så okei, kanskje de får til en ordning på det.

Og, ingen sjalusi fra min side;)

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha-  jeg bare ler.  Hun vet det eneste grunnen for at folk leser den drittkjedelig bloggen er fordi hun får så mange barn på kort tid og folk klarer ikke å se borte fra sirkuset.   

Screen Shot 2017-02-06 at 13.14.29.png

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det hemmelig hva han jobber med? Så utrolig rart?

Jeg synes bare to barn på barneskolen er fullt opp jeg. Spesielt i "høysesong" for avslutninger og slikt. 17mai-arrangement er det 1klasse som står for. 2.klasse må bake. 6.klasse baker også til 7ende som en "gest" til at de slutter (de får jo igjen året etter). 

I tillegg kommer alle foreldresamtaler (2 i året), pluss foreldremøter (skal ærlig innrømme at jeg ikke er på alle, men hvis man aldri viser ansikt så virker det jo litt dumt), avslutninger (som gjerne er andre steder enn på skolen), jule og påskefrokoster, Lucia +++. 

Også er det aktiviteter. Her er barn veldig forskjellig. Men de fleste er vel enige om at en eller annen type idrett er sunt for både sosial, mental og fysisk utvikling. Og stusser på de som sier at de aldri har vært med på en dugnad...hvor bor dere hen??

Kjøring hit og dit (jeg har TRE, og føler at jeg driver taxivirksomhet til tider). 

Lekser kan gjøres i fellesskap, men krever likevel individuell oppfølging. For å ikke snakke om ungdomsskolen, da skal de høres i prøver (ja, det synes jeg er en forelders plikt). 

Og så kommer alle de andre utfordringene utover det 

Jeg blir altså SVETT av å tenke på å ha 6 på rad. Skal ikke fortelle andre hvordan de skal leve - men hvorfor så tette barn?? Det er enda årevis til det blir såpass stor aldersforskjell at de eldste kan hjelpe de minste. Og tviler sterkt på at de stopper med 6 barn.

Dyrt for besteforeldre og familie blir det og. Med så mange å kjøpe gaver til.

Ja, jeg har tusen spørsmål om åssen de ser for seg fremtiden. 

6 konfirmasjoner på 6 år f.eks!! En ting er jo at de selv har valgt det, men hvis jeg som besteforelder måtte ut med ja, ganske store summer (hvis de feirer dette som folk flest, på en eller annen måte), så hadde jeg blitt litt stressa  

Og hva med lappen - den må de kanskje betale for selv? Ikke at det er noe galt i det, men hvis EN får så må jo alle. 

Endret av Valetta
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Valetta skrev:

Hvorfor er det hemmelig hva han jobber med? Så utrolig rart?

hemmeligheter føre nysgjerrighet som genererer klikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Outlander skrev:

hahaha-  jeg bare ler.  Hun vet det eneste grunnen for at folk leser den drittkjedelig bloggen er fordi hun får så mange barn på kort tid og folk klarer ikke å se borte fra sirkuset.   

Screen Shot 2017-02-06 at 13.14.29.png

Mye mobbing i dette samfunnet, jeg ser ikke sirkus, men en lykkelig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gjesten29 skrev:

Mye mobbing i dette samfunnet, jeg ser ikke sirkus, men en lykkelig familie.

Det kan du godt synes - ingen av disse bloggere er virkelig lykkelig.  De er overfladiske og de fleste bruker barna sine for å tjene penge.  Som sagt...sirkus.  :popcorn:

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...