Gå til innhold

Lykkenermange.blogg.no


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Typisk svar her inne,hva er det med folk? Kan du begrunne hvorfor du dømmer folk på den måten, du har jo ingen rett til det.

2 ressurssterke foreldre med godt nettverk, økonomi og kapasitet til å følge opp, hvorfor skal bv banke på døren? Det er ikke slik at det å få mange barn er ensbyrdet med mangelfull oppfølging.

Tvert i mot, for det jeg observerer er veldig bra;) ..

Kan ikke skjønne hvor den gode økonomien kommer av når bare en jobber?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Ny Bruker skrev:

Søker man "lykkenermange så mange b* vil vi ha" så kan man lese at de ønsket seg totalt 8 barn. Kanskje 5 kunne være nok også. På den tiden var ikke nr. 5 og 6 inne i bilde. Så vi kan forvente enda flere.

På en måte syns jeg det er fint å ha mange tette barn tidlig i livet. Da er man ferdig med småbarnsperioden raskere enn om man hadde dratt den utover flere tiår.

Småbarnstiden er jo egentlig den minst krevende perioden... det er faktisk mye mere oppfølging og bekymringer når de kommer i tenårene... dyrere i drift er de også jo eldre de blir. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2017 den 19.53, Missy1 skrev:

Jeg reagerer ikke på det at de velger å få mange barn. Det i seg selv er opp til hver enkelt. Men det å få så mange barn, så tett, når man er så ung... 

 

 

Endret av nelipot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, skruf skrev:

Småbarnstiden er jo egentlig den minst krevende perioden... det er faktisk mye mere oppfølging og bekymringer når de kommer i tenårene... dyrere i drift er de også jo eldre de blir. 

Synes det er varierende, har en tenåring selv og har faktisk mindre utfordringer nå enn det jeg hadde i småbarnsperioden. La et solid gunnlag, fått igjen for det senere:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ny Bruker skrev:

For meg ser det også at de klarer seg veldig fint. Men hva legger du i ordene "ressurssterke foreldre"? Hva mener du skal til?

 

Slik jeg observerer det så legger de gode grunnlag. Synes de videreformidler gode verdier, lar de være individuelle og respekterer de som de er. De følger opp hos leger, tannleger, helsesøster og barnehage, de har stor familie og venner ( nettverk er veldig bra )de har materielle goder som trengs, de reiser på ferier og lar de oppleve verden.

Ikke minst, det virker som om barnas behov går først, de virker velfungerende og lykkelige. Ergo: de har ressursene som skal til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, nelipot skrev:

Hvem er egentlig du til å reagere på når andre velger å starte en familie? Hvorfor må noen alltid dra dette kortet? Folk er forskjellige, nå (i 2017) er det på tide å innse det. Nei, jeg er ikke hårsår, men begynner å bli rimelig lei av at folk alltid skal pirke på dette med alder. Og nei, jeg er ikke en tenåringsmor. Jeg er stort sett enig i det andre du har skrevet, men akkurat dette argumentet blir for dumt. Ville det vært bedre for deg om de startet på sin familie i en alder av 30? Ville det vært bedre for deg om de hadde noen år mellom barna sine? Kan du ikke skrive en bok om hva som behager deg, så kan alle som ønsker å stifte en familie lese dine retningslinjer for hvordan det virkelig skal gjøres her i livet? Da hadde vi nok fått det fint alle sammen. 

 

Det jeg prøver å si er at jeg ikke forstår hvorfor de har så hastverk når de er så unge. Det er også noe med at når man er ung så tenker man annerledes. man har kanskje et bilde av hvordan man ønsker at livet skal bli, ser for seg et idyllisk liv som mamma til en flokk med søte små barn og tenker kanskje ikke over at det kan bli noe helt annet enn hva man har forestilt seg. 

Jeg hadde ikke reagert like sterkt om ikke barna hadde vært så tett. Det virker ikke som de tenker over hva slags ansvar det innebærer, hvor mye hvert enkelt barn vil ha behov for av oppfølging nå og i alle årene fremover. Hun er 24 år gammel og venter barn nr 6. Eldste barnet er 5år gammel? For ikke så lenge siden snakket hun og mannen om at de skulle gå fra hverandre og plutselig skulle de holde sammen alikevel- så skal de få flere barn. Høres det ut som de har moden tankegang og evne til å tenke langsiktig? 

det å få barn er ingen lek. Man skal ikke ta for lett på det og tenke "det ordner seg, vi klarer oss nok uansett hva". Som sagt har jeg selv vokst opp i stor søskenflokk med foreldre som ikke tenkte over at hvert enkelt barn trenger omsorg og oppfølging. Det ble enorm forskjellsbehandling og det gikk hardt utover enkelte av oss. Jeg fikk ansvar som voksen fra jeg var bittelita. Jeg stod opp med søsteren min om natta for å gi henne flaske og hun er 4år yngre enn meg. Mamma mener det gikk fint med så mange barn, men det gjorde jo ikke det. For barna skal ikke måtte fungere som vikarer for sine slitne foreldre i hverdagen. og mine foreldre fikk ikke engang barna så tett. Hos oss er det 10 år mellom eldste og yngste. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Slik jeg observerer det så legger de gode grunnlag. Synes de videreformidler gode verdier, lar de være individuelle og respekterer de som de er. De følger opp hos leger, tannleger, helsesøster og barnehage, de har stor familie og venner ( nettverk er veldig bra )de har materielle goder som trengs, de reiser på ferier og lar de oppleve verden.

Ikke minst, det virker som om barnas behov går først, de virker velfungerende og lykkelige. Ergo: de har ressursene som skal til.

Sorry altså, men gode grunnlag er altså å følge de opp til leger og reise på ferier?!!

 

Ja, hva skal vi si, kanskje det er ett godt grunnlag, men jeg mener at det er ganske mange minus i dette regnestykket, mor i huset lever av å dele hele livet til alle i huset, om å være ett fantastisk par til brudd til baby før du får snudd deg, om å kalle andre mennesker som stille spørsmålstegn over bloggingen sjalu drittkjerringer?!!

Jeg mener dette er ting som ikke er med å gi ett godt grunnlag...

Og jeg tror nok ikke det er så enkelt, jeg har lagt ett godt grunnlag så tenårene kommer til å gå kjempelett!!  

Er nok ikke alltid så enkelt...

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, fjær skrev:

Sorry altså, men gode grunnlag er altså å følge de opp til leger og reise på ferier?!!

 

Ja, hva skal vi si, kanskje det er ett godt grunnlag, men jeg mener at det er ganske mange minus i dette regnestykket, mor i huset lever av å dele hele livet til alle i huset, om å være ett fantastisk par til brudd til baby før du får snudd deg, om å kalle andre mennesker som stille spørsmålstegn over bloggingen sjalu drittkjerringer?!!

Jeg mener dette er ting som ikke er med å gi ett godt grunnlag...

Og jeg tror nok ikke det er så enkelt, jeg har lagt ett godt grunnlag så tenårene kommer til å gå kjempelett!!  

Er nok ikke alltid så enkelt...

Jeg snakket om gode grunnleggende verdier som tydelig blir formidlet i den bloggen. Reiser er en bonus, men klart det virker styrkende å samle gode minner,dessuten lærer man mye av å reise.

Å legge et godt grunnlag i tidlig barneår gjør et menneske mer rustet til å møte livets utfordringer,for meg er det enkelt når jeg tydelig ser resultat av min oppdragelse og de valg mitt flotte barn tar nå som ten åring;) men det er hos meg, ingen foreldre har noen garanti uansett hvilke grunnlag de har gitt.

Å kalle andre sjalu drittkjerringer er feil, men det spekuleres i familiens økonomi og egne valg, forstår godt at man kan bli irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Jeg snakket om gode grunnleggende verdier som tydelig blir formidlet i den bloggen. Reiser er en bonus, men klart det virker styrkende å samle gode minner,dessuten lærer man mye av å reise.

Å legge et godt grunnlag i tidlig barneår gjør et menneske mer rustet til å møte livets utfordringer,for meg er det enkelt når jeg tydelig ser resultat av min oppdragelse og de valg mitt flotte barn tar nå som ten åring;) men det er hos meg, ingen foreldre har noen garanti uansett hvilke grunnlag de har gitt.

Å kalle andre sjalu drittkjerringer er feil, men det spekuleres i familiens økonomi og egne valg, forstår godt at man kan bli irritert.

Men hvorfor er det å lure på økonomi og penger noe som trigger så voldsomt?

For folk blir jo nysgjerrige, når en hjemmeværende mor og en butikksjef har råd til utenlandsreiser flere ganger i året, ny vogn for hvert barn, en vogn koster glatt 10.000. osv...

Jeg er ikke misunnelig, jeg er godt fornøyd med mitt eget liv, selv uten å ha råd til utenlandsreiser flere ganger i året med mine 3.

Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor penger er slik en trigger for å kalle folk drittkjerringer. Så vidt jeg vet er det ingen som anklager de for fjusk og fanteri for å ha penger til dette livet de fører?!!

 

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna starter på skolen og deltar i ulike fritidsinteresser vil det også være rimelig at foreldre stiller på dugnader, som trenere, lagledere, sitte i ulike styrer, reisefølge på cuper etc, kontaktforeldre osv osv. Og hva når fotballaget skal selge dopapir og man har 3 stk som spiller fotball. Samtidig som 2 skal selge kjeks og lodd, og sistemann vaskepakker. Og dette er i desember hvor alle seks har julefrokoster, juleavslutninger både på skole og idrett, osv.. listen er laaang.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ellam skrev:

Når barna starter på skolen og deltar i ulike fritidsinteresser vil det også være rimelig at foreldre stiller på dugnader, som trenere, lagledere, sitte i ulike styrer, reisefølge på cuper etc, kontaktforeldre osv osv. Og hva når fotballaget skal selge dopapir og man har 3 stk som spiller fotball. Samtidig som 2 skal selge kjeks og lodd, og sistemann vaskepakker. Og dette er i desember hvor alle seks har julefrokoster, juleavslutninger både på skole og idrett, osv.. listen er laaang.

Ja ikke sjans å rekke overalt på de avslutningene. Og i tillegg få fri fra jobb til alt. Er ingen mulighet for å klare å følge opp så mange barn 100%.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ellam skrev:

Når barna starter på skolen og deltar i ulike fritidsinteresser vil det også være rimelig at foreldre stiller på dugnader, som trenere, lagledere, sitte i ulike styrer, reisefølge på cuper etc, kontaktforeldre osv osv. Og hva når fotballaget skal selge dopapir og man har 3 stk som spiller fotball. Samtidig som 2 skal selge kjeks og lodd, og sistemann vaskepakker. Og dette er i desember hvor alle seks har julefrokoster, juleavslutninger både på skole og idrett, osv.. listen er laaang.

... Pluss at alle skal gjøre alle leksene sine og prestere på prøver og tentamen, de skal ha vennegrupper, få delta på aktiviteter de ønsker, de bør kunne få ALENE-tid med foreldrene sine osv. Jeg har selv tre barn under skolealder og jeg er fullstendig klar over at det er nå det er kos. Alle kollegaene mine sier at det er på skolen at det virkelig braker løs, både med tidsklemma og i fht at (ti)tusenlappene flyr.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere oier dere noe voldsomt over årene som kommer og alt som skal gjøres, selges og ikke minst hva som er kostbart. Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Aldri solgt så mye som en eneste dassrull i deres tid som 3 aktive utøvere. Aldri! Jeg har stilt som dommer ved stevner et par ganger i året. På fotballen var det vel en dugnad i form av kioskvakt 2 ganger i året. 

Disse her har kanskje et nettverk i form av besteforeldre, søsken, tanter/ onkler m.m. ER ikke vedtatt ved lov at både mor og far må være med når lilleputt sparker for tredje gang denne uken. Var mange unger som aldri hadde foreldrene sine på kamper. Man kan ikke rekke over alt, og ungene tar nok ikke skade av dette. Kan ikke huske selv at foreldrene mine var med da jeg konkurerte og brydde meg mindre!

Endret av Pæddan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Gjesten29 skrev:

Nå virker det absolutt som denne familien har kapasitet til å følge opp barna sine, det nevner de jo selv i bloggen. At mennesker velger å få mange barn er jo deres valg, kan ikke se de fortjener all kritikk de får her inne, barn er en gave og de gjør det veldig bra ut fra det jeg ser. Så lenge barn har det grunnleggende og en sterk familie ryggen så går det som regel bra gjennom tenåringstid også:)

:)Heier på denne familien, de er flotte :):)

Å ha kapasitet tilsier jo ikke at de har nok timer i døgnet til å få gjennomført alt. Det sier seg selv at det finnes ikke nok tid i døgnet til å gjøre lekser sammen med 6 unger individuelt, dra på treninger, foreldremøter, elevsamtaler, playdates, lage middag, vaske hus og klær. Da kan man ha så mye kapasitet man bare vil, men det hjelper lite når poden på fredag fortsatt ikke har fått gjort leksa si fra Onsdag, eller har måtte droppe fotballtreningen for 3. uke på rad fordi så mye annet har kommet i veien. Jeg er veldig glad i å være mamma, og kunne sikkert hatt 15 barn! Men jeg vet jo godt at dette har vi som 2 foreldre aldri hatt tid til! Selv om vi er oppegående voksne mennesker med masse kapasitet. Fordi vi vil være til stede for våre barn. Vi ønsker å delta, hjelpe til med det som trengs både i idrettslaget og dugnader ellers.  Vi ønsker ikke å sette vår lit til at "onkel kan sikkert komme å se deg spille", det vil vi som foreldre selv! Vi har ikke fått barn for at andre skal ta over jobben! For å være ærlig, så syns jeg litt synd på de ungene som aldri har foreldrene komme å se dem spille kamp. 

Endret av Darkannie
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har hatt barn en stund, og mer enn 6 år - vet hvor krevende det er. Døgnet har bare 24 timer uansett hvor mange barn man har. Om hun har tenkt å være hjemmeværende så er det klart hun kjøper seg tid, men da skal han jaggu tjene godt for å forsørge 8 mennesker på sikt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Pæddan skrev:

Ser dere oier dere noe voldsomt over årene som kommer og alt som skal gjøres, selges og ikke minst hva som er kostbart. Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Aldri solgt så mye som en eneste dassrull i deres tid som 3 aktive utøvere. Aldri! Jeg har stilt som dommer ved stevner et par ganger i året. På fotballen var det vel en dugnad i form av kioskvakt 2 ganger i året. 

Disse her har kanskje et nettverk i form av besteforeldre, søsken, tanter/ onkler m.m. ER ikke vedtatt ved lov at både mor og far må være med når lilleputt sparker for tredje gang denne uken. Var mange unger som aldri hadde foreldrene sine på kamper. Man kan ikke rekke over alt, og ungene tar nok ikke skade av dette. Kan ikke huske selv at foreldrene mine var med da jeg konkurerte og brydde meg mindre!

Da tror jeg dere er mer unntaket enn regelen ifht dugnadssalg. Ikke lodd, julenek, vaskepakker, blomstersalg eller lignende? Hvilke inntekter har laget da? Må være veldig dyr deltakeravgift. Og da må man gange dette beløpet med antall unger i tillegg! 

Nei er ikke vedtatt ved lov at man må stille som publikum på alle kamper. Men det kan være samkjøring, stedfortreder for lagleder o.l. 

Hvis man har med 6 unger i fotballklubben, så BØR man sitte i styret, være trener eller lagleder på ett av lagene etter min mening. 

Tror noen tenker at de med mange barn ikke skal delta mer enn de med ett. At hvis det er salg av lodd, så skal de uansett bare selge en loddbok. Dette blir feil mener jeg. Da må du selge seks loddbøker (hvis du har seks barn)

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stamtplyr skrev:

Greit med snart 6000 kr i barnetrygd da dere😉 blir noen ukeshandler med mat av det.😉👍

Jeg tror virkelig ikke noen i dag får barn for barnetrygd. Et spedbarn, og etterhvert eldre barn koster mer enn du får du offentlig støtte.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stamtplyr skrev:

Greit med snart 6000 kr i barnetrygd da dere😉 blir noen ukeshandler med mat av det.😉👍

Det er også 6000 (fra august 7500 kr) for de som er 13 mnd og ikke går i barnehagen. Så det blir en del inntekt i tillegg til permisjonspenger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...