Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Mari Y said:

Jeg vet ikke nok om saken. Men det har altså kommet ut en bok nå, for de som er interessert, som betviler Viggo Kristiansen sin skyld i saken. Synes det er interessant, men for meg blir denne saken litt for dyster. Men kan likevel hende at andre vil synes det er verdt det å lese, evt dersom man er interessert i jus. 

Har du hatt noe med den å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mari Y skrev:

Jeg har bare lest om 'protected custody', som man finner i USA, men visste ikke at man hadde sedelighetsavdelinger i Norge. I USA kan barneovergripere bli plassert i protected custody mot overfall, osv. Men jeg tror mange av de også har det veldig tøft i Norge. Kanskje ikke akkurat for Viggo Kristiansen. Men det vet jeg altså ikke. Uansett så skal rett være rett. Er han uskyldig, så skal han i alle fall ikke ta straffen for noe han ikke har gjort. Er han skyldig så SKAL han sone den ferdig. Men er det tvil rundt saken, bør den etterforskes og gjenopptaes. 

Mange sedelighetsdømte har det vanskelig bak murene, ja. Mange er redde og opplever trusler og vold fra andre innsatte. Endel lyver også om dommen sin. Men i de fengslene jeg har jobbet, har innsatte med slike dommer ofte blitt plassert (etter eget ønske) på avd uten fellesskap. Halve avd. M i Bergen er en avd. der innsatte forplikter seg til å gjennomgå seksualforbryterprogrammet. 

Når det gjelder Viggo Kristiansen og Baneheia- saken, har jeg ikke satt meg godt nok inn i den til å ha en bastant mening. Men det ser jo ut til at det kan ha vært svakheter i både politiets etterforskning og den påfølgende rettssaken.. 

Anonymkode: ee402...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Når det gjelder Viggo Kristiansen og Baneheia- saken, har jeg ikke satt meg godt nok inn i den til å ha en bastant mening. Men det ser jo ut til at det kan ha vært svakheter i både politiets etterforskning og den påfølgende rettssaken.. 

Anonymkode: ee402...a10

Nei. I en så alvorlig sak etterforskes det grundig. Og saken har vært behandlet i flere rettsinstanser. Viggo Kristiansen er skyldig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt det siste intervjuet med Andersen. Det sies først at han er "kode 7", som vil si at han har hemmelig bosted. I neste setning står det at han sitter i sofaen med familie på Eg i Kristiansand. Bare på besøk eller bor han der. Da er det ikke mye hemmelig. Og familien har jo ikke hemmelig adresse...

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnedrapene-i-baneheia/jan-helge-andersen-om-ny-bok-jeg-forteller-sannheten/a/24161685/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Nei. I en så alvorlig sak etterforskes det grundig. Og saken har vært behandlet i flere rettsinstanser. Viggo Kristiansen er skyldig.

Det kan godt hende, men et grunnleggende prinsipp er at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist. Det er ikke bevist eller hevet over enhver tvil at han i det hele tatt befant seg på drapsstedet på det aktuelle tidspunktet.

Anonymkode: a6603...f1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det kan godt hende, men et grunnleggende prinsipp er at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist. Det er ikke bevist eller hevet over enhver tvil at han i det hele tatt befant seg på drapsstedet på det aktuelle tidspunktet.

Anonymkode: a6603...f1b

Les dommen. Jeg mener det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Les dommen. Jeg mener det.

Hva mener du er hovedargumentene for at dommen er riktig? Hva mener du f.eks. om at viktige vitner ikke snakket i retten? Mobilbeviset? DNA?

Anonymkode: a6603...f1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du er hovedargumentene for at dommen er riktig?

Anonymkode: a6603...f1b

Summen av bevis/indisier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Summen av bevis/indisier.

Du svarte ikke på de andre spørsmålene mine. 

Anonymkode: a6603...f1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Mobilbeviset?

Anonymkode: a6603...f1b

For å ta dette, siden det er det som liksom skal være grunn til gjenopptagelse. Hvordan kan vi vite om mobiltelefonen og Viggo Kristiansen befant seg på samme sted? Dette er høyst usikkert. Eksperter er uenige om hva en oppkobling fra mobiltelefonen egentlig sier - det er altså høyst usikkert om dette kan stedfeste telefonen i det hele tatt. Ingeniører i Teleplan, som er de som er negative til et stedfestelsesbevis, tjener sånn ca dobbelt så mye som ingeniører i Telenor. Så kan man velge å tolke det slik man vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 15.44, Guy Fawkes skrev:

Hvorfor ble du sjokkert når de publiserte bilde av dem samtidig som du ikke tviler et sekund på at det var dem "begge" som sto bak. Da burde du vell ikke ha blitt sjokkert!!! En rettssak hvor man skal dømme de skyldige etter hva som er bevist handler ikke om noen form for tro men hva påtalemyndighet  kan føre av bevis. Å dømme noen i en sak handler ikke om respekt for de etterlatte, hvis det skulle ligge til grunn da ville man få et stort antall justismord. Jeg kan ikke påstå at Wiggo Kristiansen er uskyldig, men jeg påstår at bevisene han ble felt på ikke er entydige nok til at han skulle bli dømt. For å dømme noen i norsk rett ifølge loven krever at man mener noen er skyldige ut over enhver rimelig tvil. Fjerningen av denne tvilen skal gjøres gjennom beviser og ikke tro eller annen type overbevisning basert på tro. 

Tror du glemmer at hele denne saken hadde et hendelsesforløp. Først ble jentene savnet, så ble de funnet drept, og før de fant ut hvem som sto bak så var det naturligvis MASSE spekulasjoner og teorier blandt befolkningen her i byen. Så du skjønner sikkert hvorfor jeg ble sjokkert(!) når jeg plutselig en dag på vei til skolen så bilde av to ansikter som virket kjent - på en av Norges største aviser - tiltalt for en av de verste hendelsene byen vår har sett... Ikke bare er det uvanlig at aviser publiserer sånt, men når i tillegg det er en jevnaldrende i parallellklassen som har vært med på det... Det var ganske sjokkerende!!

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: f958c...43c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, T-Rex skrev:

I likhet med de fleste straffesaker, har denne en viss kompleksitet. Det er altså nødvendig å se på helheten, for å danne seg et bilde.

Straffesaken har blitt grundig behandlet i retten. Mange mennesker har vært involvert, og saken har blitt behandlet i flere rettsinstanser - med ulike mennesker, som har tatt stilling til skyldspørsmålet. De har konkludert med skyldig.

Når saken nå forsøkes gjenopptatt, på fullstendig sviktende grunnlag (såvidt jeg kan bedømme), så skyldes det nok mest at det er en forsvarsadvokat som vil skape seg et navn. Når du havner i en situasjon der du trenger en forsvarsadvokat, har du gjerne ikke noen særlig peiling på hvilke advokater som er gode, og da ber du om de du har hørt navnet på. Så for en forsvarsadvokat, er det å få navnet sitt i mediene alfa og omega for forretningsvirksomheten.

Det virket på meg som om det er mange som tror at en person som benekter skyld gjennom tiår, nødvendigvis må være uskyldig. Det er ikke helt sånn. Spesielt i sedelighetssaker vil skyldige nekte til de dauer.

Det er ikke noe spesielt at en dømt mener seg uskyldig dømt. Det har ingen innvirkning på meg. Eks politi Jensen kan mene seg uskyldig dømt i 100 år uten at det påvirker mitt synspunkt om hans dom. Jeg ser utelukkende på hva som ligger til grunn for dommen. Når det gjelder WK, så har jeg sagt flere ganger at jeg ikke vet om han er skyldig eller ikke. Det jeg reagerer på er domsgrunnlaget og at han er dømt utelukkende på JHA sitt vitnemål. Et vitnemål som er forandret og som ikke sammenfaller med de tekniske bevis. Når man så i tillegg nå vet at teorien om WK sin deltagelse ble plantet hos ham fra politi etterforsker og ikke fra en fri forklaring så strider denne fremgangsmåten mot alle former for godt politiarbeid. Dette er en kjent strategi for å få frem falske vitnemål. Slik sett kan saken mot Kristiansen se ut som en skandale. Han bør derfor ha saken opp på nytt hvor man kan vurdere hans eventuelle deltagelse eller ikke på nytt i en tid man forhåpentligvis ikke bare roper korsfest, korsfest.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, T-Rex skrev:

For å ta dette, siden det er det som liksom skal være grunn til gjenopptagelse. Hvordan kan vi vite om mobiltelefonen og Viggo Kristiansen befant seg på samme sted? Dette er høyst usikkert. Eksperter er uenige om hva en oppkobling fra mobiltelefonen egentlig sier - det er altså høyst usikkert om dette kan stedfeste telefonen i det hele tatt. Ingeniører i Teleplan, som er de som er negative til et stedfestelsesbevis, tjener sånn ca dobbelt så mye som ingeniører i Telenor. Så kan man velge å tolke det slik man vil.

Det er ikke slik at WK skal bevise sin uskyld. Det er aktoratets jobb å føre bevis for skyld. De skal således kunne dokumentere at mobiltelefonen kunne slå inn på denne mobilmasten selv om han var i Baneheia. Derimot påsto de bare at de kan skje. Her burde det ha vært gjort tester som viste antall ganger dette slo inn på denne masten. Hvis de hadde gjort 100 tester og det aldri slo inn på denne masten vil det være lite trolig at det hadde skjedd denne dagen også. Så må aktoratet bestemme seg, hvis de ikke mener at Kristiansen brukte telefonen. Ja da er det dem som må finne ut hvem som brukte den da. Frem til dette skjer og det er for sent nå 20 år etter da teknologi er helt anderledes, vil dette være et moment som styrker Kristiansen sin forklaring at han ikke var tilsted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Minitroll skrev:

Jeg skjønner ikke helt det siste intervjuet med Andersen. Det sies først at han er "kode 7", som vil si at han har hemmelig bosted. I neste setning står det at han sitter i sofaen med familie på Eg i Kristiansand. Bare på besøk eller bor han der. Da er det ikke mye hemmelig. Og familien har jo ikke hemmelig adresse...

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnedrapene-i-baneheia/jan-helge-andersen-om-ny-bok-jeg-forteller-sannheten/a/24161685/

Du tenker nok på Jan Helge Andersen, da Viggo Kristiansen fortsatt sitter i fengsel, i alle fall slik jeg har skjønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Minitroll skrev:

Jeg skjønner ikke helt det siste intervjuet med Andersen. Det sies først at han er "kode 7", som vil si at han har hemmelig bosted. I neste setning står det at han sitter i sofaen med familie på Eg i Kristiansand. Bare på besøk eller bor han der. Da er det ikke mye hemmelig. Og familien har jo ikke hemmelig adresse...

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnedrapene-i-baneheia/jan-helge-andersen-om-ny-bok-jeg-forteller-sannheten/a/24161685/

Tror hodet mitt roter litt i dag. Jan Helge Andersen, ja. Jeg synes også det er litt rart, iom at iflg straffen så skal ikke den dømte oppholde seg nære avdødes familie. Han ble flyttet på til Tønsberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Mari Y skrev:

Tror hodet mitt roter litt i dag. Jan Helge Andersen, ja. Jeg synes også det er litt rart, iom at iflg straffen så skal ikke den dømte oppholde seg nære avdødes familie. Han ble flyttet på til Tønsberg. 

Utover dette er det viktig at familien til de etterlatte får lov til å gå videre med livet sitt. Og det vil kanskje gjøre det mer vanskelig om man er nødt til å treffe på vedkommende på senteret osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke et øyeblikk at Viggo er uskyldig. Viggo var lederen som gikk foran, prøvde ut grenser og beveget seg over grensen for lov og moral. Jan Helge var en som fulgte etter og ikke tok initiativ selv. Er Jan Helge skyldig er det bombesikkert at Viggo var med og ledet det.

Mobilbeviset er ikke mye verdt. Man kan få kortvarige refleksjoner som gjør at man plutselig blir koblet opp mot en annen basestasjon enn man pleier.

Anonymkode: c3ff3...3e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke et øyeblikk at Viggo er uskyldig. Viggo var lederen som gikk foran, prøvde ut grenser og beveget seg over grensen for lov og moral. Jan Helge var en som fulgte etter og ikke tok initiativ selv. Er Jan Helge skyldig er det bombesikkert at Viggo var med og ledet det.

Mobilbeviset er ikke mye verdt. Man kan få kortvarige refleksjoner som gjør at man plutselig blir koblet opp mot en annen basestasjon enn man pleier.

Anonymkode: c3ff3...3e7

Jeg tror kanskje du skal se denne som er så skråsikker. Dessuten er det politiets påstand at Viggo var leder selv om JHA hadde leder verv i ungdoms HV. Men hvis han følte seg underlegen er det et argument for at han ville bevise noe og dermed gjorde ugjerningen. Så din bombe sikkerhet har du bare fordi du tolker alt inn i den mening du ønsker det skal ha og slik at det stemmer med din oppfatning. Hvis du har kunnskap om kortvarige refleksjoner og oppkobling opp mot basestasjoner som går uten med spesialistene bør du gjøre rede for dette hos forfatter av boka og til gjenopptagelses kommisjonen.

http://www.tv2.no/nyheter/9424565/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...