Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen av dere som så "underhuset" 13.okt? Der var det en jusprofessor, en dommer og forfatteren av boka.

Jeg begynner mer og mer å tro på at det kommer en rettsskandale i denne saken, og de trenger vi virkelig ikke flere av!

Anonymkode: 4198b...51d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ditt hode ja, men virkeligheten er nok en helt annen. Takk og lov rettsvesenet har innsett dette!

 

Anonymkode: f958c...43c

Du demonstrerer nettopp hvorfor Kristiansen ble dømt. Du har ingen argumenter eller fakta som underbygger det du mener, kun en påstand. Ja det er slik justismord foregår. Fjern alt som ikke passer inn i teorien og behold det som måtte passe. Verken påtalemyndighet eller domsavgjørelse redegjør for de momenter som slår tvil om saken. Hvis man er nær 100 % sikker som man skal være burde man klart dette med letthet. Men man gjør ikke det, isteden makulerer politiet de tekniske bevisene i saken. I tilsvarende grove saker gjør man det ikke men sender prøver til nye analyser når teknikken bedrer seg. Tilfeldig??? Ingen ting i denne sak er tilfeldig. Det var ønskelig å dømme to gjerningsmenn uansett bevis og slik ble det.

Endret av Guy Fawkes
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiubi skrev:

Nyere DNA- tester finner kun DNA fra Jan Helge Andersen. I retten ble det hevdet at man hadde DNA fra to personer, men det ene var sannsynligvis en forurensning. Det ble f.eks brukt en gammel båtpresenning for å dekke til åstedet.

Ja, jeg ser nå at jeg har satt meg for lite inn i saken. 

Ekkel sak uansett. Er han uskyldig, er det forferdelig at han soner for dette. Er han skyldig, er det forferdelig å sette ham fri. Mye som skurrer, men jeg har ikke nok informasjon til å kunne ta et standpunkt «for eller imot».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I ditt hode ja, men virkeligheten er nok en helt annen. Takk og lov rettsvesenet har innsett dette!

 

Anonymkode: f958c...43c

Argumenter burde man jo ha når man diskuterer :)

Hadde ikke noen spesiell oppfatning om denne saken, trodde vel som alle at Viggo var skyldig.

Men setter man seg inn i saken er det ingen tvil: han skulle vært frifunnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Ja, jeg ser nå at jeg har satt meg for lite inn i saken. 

Ekkel sak uansett. Er han uskyldig, er det forferdelig at han soner for dette. Er han skyldig, er det forferdelig å sette ham fri. Mye som skurrer, men jeg har ikke nok informasjon til å kunne ta et standpunkt «for eller imot».

Forferdelig å sette ham fri er det uansett ikke. Han har sittet i fengsel i 17 år, og han andre som ble dømt er jo satt fri. Viggo kommer nok til å bli satt fri etter hvert, så da blir det jo et spørsmål om oppreising osv.

Ja, jeg har lest boken, og anbefaler alle som er litt interessert i saken om å gjøre det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For politiet er det ikke viktig å straffe de skyldige. Det er en ting som er viktig: nagle noen til forbrytelsen og kunne klassifisere saken som oppklart. Om det er rett person som blir straffet er mindre viktig.

Anonymkode: 2c226...f0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For politiet er det ikke viktig å straffe de skyldige. Det er en ting som er viktig: nagle noen til forbrytelsen og kunne klassifisere saken som oppklart. Om det er rett person som blir straffet er mindre viktig.

Anonymkode: 2c226...f0e

Dette hørtes jo i overkant konspiratorisk ut, det er selvsagt ikke en allmenn regel, men noe som kan skje, og som skjedde i denne saken.

Anonymkode: 2c226...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes jo i overkant konspiratorisk ut, det er selvsagt ikke en allmenn regel, men noe som kan skje, og som skjedde i denne saken.

Anonymkode: 2c226...f0e

Det kalles utilitarisme og er et velkjent filosofisk teori. Det viktigste blir ikke å finne den/de skyldige men å gjøre samfunnet til lags. I denne saken som var så grusom var det en umulighet å bli frifunnet. Man måtte dømme alle tiltalte for å gjøre samfunnet fornøyd. Dette er en sak som alle ropte korsfest og det var det som skjedde.

Endret av Guy Fawkes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, JackIost said:

Forferdelig å sette ham fri er det uansett ikke. Han har sittet i fengsel i 17 år, og han andre som ble dømt er jo satt fri. Viggo kommer nok til å bli satt fri etter hvert, så da blir det jo et spørsmål om oppreising osv.

Jo, det er forferdelig å sette han fri om han er skyldig.  Det handler jo ikke bare om straff, men å holde farlige mennesker vekke fra samfunnet. Ingen tvil om at han er farlig og det er fare for ligende overgrep i fremtiden om han er skyldig og det sa også rettsspykologen. 

 

Anonymkode: 99e0e...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er forferdelig å sette han fri om han er skyldig.  Det handler jo ikke bare om straff, men å holde farlige mennesker vekke fra samfunnet. Ingen tvil om at han er farlig og det er fare for ligende overgrep i fremtiden om han er skyldig og det sa også rettsspykologen. 

 

Anonymkode: 99e0e...8e8

Da må det jo også være forferdelig at den trolig eneste skyldige er satt fri :)

De fleste som får 21 år settes fri før det har gått 17 år. Er vel knapt noen i Norge som har sonet lenger enn det Viggo har.

Men ut fra de vi vet i dag er det uansett helt usannsynlig at han var skyldig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, JackIost said:

Da må det jo også være forferdelig at den trolig eneste skyldige er satt fri :)

De fleste som får 21 år settes fri før det har gått 17 år. Er vel knapt noen i Norge som har sonet lenger enn det Viggo har.

Men ut fra de vi vet i dag er det uansett helt usannsynlig at han var skyldig.

Nå kommenterte både du og jeg gitt han er skyldig så da blir det jo rart å argumentere med at han trolig er uskyldig. 

Viggo ble dømt til 21 års forvaring, det har ikke noe å si om de fleste som får 21 år settes fri før det har gått 17. Det er faren for om Viggo kan begå lignende handlinger igjen som teller, ikke hvor lenge andre har sittet inne. 

Anonymkode: 99e0e...8e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommenterte både du og jeg gitt han er skyldig så da blir det jo rart å argumentere med at han trolig er uskyldig. 

Viggo ble dømt til 21 års forvaring, det har ikke noe å si om de fleste som får 21 år settes fri før det har gått 17. Det er faren for om Viggo kan begå lignende handlinger igjen som teller, ikke hvor lenge andre har sittet inne. 

Anonymkode: 99e0e...8e8

Da legger vi til side det hypotetiske og helt usannsynlige scenarioet om at han er skyldig, om du synes det er bedre :)

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, JackIost said:

Men ut fra de vi vet i dag er det uansett helt usannsynlig at han var skyldig.

Det var da voldsomt! Hva mener du med at det er "usannsynlig" at han er skyldig? Mener du at sannsynligheten er under kravet men forsatt ikke umulig, at det er på samme nivå som deg og meg (og alle andre) eller helt usannsynlig i betydningen umulig (det vil si at det er større sjanse for at du og jeg har gjort det)?

Anonymkode: c3ff3...3e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kripos' gjerningsmannsprofil tilsa kun én gjerningsmann fordi begge jentene ble drept på nøyaktig samme måte. FBI støtter dette, de sier at det er ikke mulig for en annen å kopiere nøyaktig samme innstikkvinkel. 

Jan Helge Andersen forklarte til politiet at han hadde sett film om hvordan man dreper noen ved å kutte strupen på vedkommende. Dette hadde han ikke diskutert med Viggo. 

Denne forklaringen ble ikke nevnt i retten...

Endret av Chiubi
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet spurte aldri Jan Helge Andersen om han var alene om ugjerningene. Tvert imot, det var politiet som lanserte teorien om at JHA kan ha vært et offer i saken. Og JHA svarte som han fikk beskjed om. 

Forklaringene ble ikke tatt opp på bånd, til tross for at det ble vedtatt før Baneheia- saken at politiforklaringer skal tas opp. 

Politiet har brukt ulovlige avhørsmetoder. I tillegg løy politiet under ed i retten, da de hevdet at det var funnet DNA fra Viggo Kristiansen. 

Uten politiets påstand om DNA ville neppe "bevisene" holdt til å dømme VK. 

Og derfor er det på sin plass at VK får mulighet til å få saken gjenopptatt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt! Hva mener du med at det er "usannsynlig" at han er skyldig? Mener du at sannsynligheten er under kravet men forsatt ikke umulig, at det er på samme nivå som deg og meg (og alle andre) eller helt usannsynlig i betydningen umulig (det vil si at det er større sjanse for at du og jeg har gjort det)?

Anonymkode: c3ff3...3e7

Les boken, og du vil skjønne :)

Jeg var mange hundre km unna, Viggo bor i nærheten, men felles for oss begge er at det finnes ikke noe sannsynlig hendelsesforløp som passer med at noen av oss var med på ugjerningene, ut fra de fakta i saken som er. Derimot passer alt med at det var kun en gjerningsmann, nemlig Jan Helge.

Dessverre ble juryen villedet til å tro at DNA-analyser beviste at det måtte være to gjerningsmenn, og siden det ikke var mulig å tenke seg en tredje person involvert, så valgte man å kjenne Viggo skyldig. Tross mobilbeviset, som gav ham alibi. Et usikkert bevis, DNA-beviset, ble gjort sikkert i retten. Mens et sikkert frifinnende bevis, mobilbeviset, ble feilaktig gjort usikkert. Alt fordi man ønsket så gjerne at Viggo skulle få skylden for drapene, han var den perfekte syndebukk.

Tiden går, det er nå sju år siden følgende analyse ble gjort, som tilbakeviste at det måtte være to gjerningsmenn:

https://www.dagbladet.no/nyheter/dna-eksperter-ler-av-norsk-politi-i-baneheia-saken/65072968

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-undersokelse-ingen-dna-spor-av-viggo-kristiansen/64514809

Her en artikkel som viser at retten misforstod mobilbeviset:

https://www.dagbladet.no/nyheter/baneheia-domt-krever-gjenopptagelse-sar-tvil-om-mobilbevis/60301184

«– Det er luftig og spekulativt av Teleplan å så en liten tvil om at det kan ha vært dekning på drapstidspunktet, men ikke da de utførte målingene. Dette er det overhodet ikke grunnlag for, hevder Sivertsen.

Inge Schøyen var seniorkonsulent for Teleplan og sakkyndig vitne i Agder lagmannsrett i rettssaken mot Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen.

–Hvis min rapport og vitnemål i retten har blitt tillagt vekt for å dømme Kristiansen, så er jeg redd for at rettens aktører kan ha misforstått, sier Inge Schøyen til Dagbladet.

Konklusjonene i Teleplans rapport og Schøyens vitnemål i lagmannsretten i 2002 er således like med rapporten fra Telenor.

–Vår konklusjon var helt tydelig på at dekningsområdet for masten Eg A ikke innbefattet åstedet, slik nettet var da vi gjorde våre målinger.»

Og det viktige er at selv om det hadde vært dekning fra Eg A, så ville en mobil på åstedet likevel blitt koblet opp mot en av de mange mastene som var mye nærmere åstedet enn Eg A. Enkelt og greit :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, JackIost said:

Forferdelig å sette ham fri er det uansett ikke. Han har sittet i fengsel i 17 år, og han andre som ble dømt er jo satt fri. Viggo kommer nok til å bli satt fri etter hvert, så da blir det jo et spørsmål om oppreising osv.

Ja, jeg har lest boken, og anbefaler alle som er litt interessert i saken om å gjøre det :)

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lese boka siden det er så mange delte meninger...., eller hvordan jeg nå kan si det. Men nå begynner jeg å lure på om jeg er interessert i den boka likevel :) Men Viggo har selv sagt at han forlater ikke fengselet før han er renvasket. Det er jo ikke godt å si hvor mange år det er til det skjer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Millimani skrev:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lese boka siden det er så mange delte meninger...., eller hvordan jeg nå kan si det. Men nå begynner jeg å lure på om jeg er interessert i den boka likevel :) Men Viggo har selv sagt at han forlater ikke fengselet før han er renvasket. Det er jo ikke godt å si hvor mange år det er til det skjer

Det er absolutt verdt å få med seg, om man har litt interesse av saken :)

Det er mange som avfeier at Viggo kan være uskyldig, uten å ha satt seg inn i saken. Man bare husker fra medieomtalen at han var tilnærmet «satan selv», og selve definisjonen på pur ondskap. Nå var Viggo beviselig en drittsekk som hadde gjort mye galt og fortjente en viss tid i fengsel. Og det gjorde ham også til et lett bytte i denne historisk alvorlige saken hvor han var helt uskyldig. At Viggo hevder å være uskyldig betyr ingenting, det er det mange domfelte som gjør. Rune Øygard, for eksempel. Forskjellen er at jenta i den saken var troverdig og alle omkringliggende bevis og indisier støttet hennes historie. Her er det motsatt, Andersen er ikke troverdig overhodet, og alt rundt saken, etter at vi nå vet at DNA-beviset var falskt, støtter Viggos versjon. Det er en veldig enkel forklaring som passer med alle vitneutsagn og tekniske bevis, nemlig at Jan Helge Andersen stod for udåden alene mens Viggo var hjemme i bua og blant annet tekstet med mobilen.

Som andre har nevnt er det for mange som har for mye å tape på at saken kommer opp igjen, så om det skjer noengang er ikke godt å si, men på vegne av en som har sittet uskyldig i fengsel i 17 år kan man jo håpe noen tar til fornuften en gang. Men muligens ikke før de som fikk ham dømt enten selv er døde eller havnet på aldershjem :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er forferdelig å sette han fri om han er skyldig.  Det handler jo ikke bare om straff, men å holde farlige mennesker vekke fra samfunnet. Ingen tvil om at han er farlig og det er fare for ligende overgrep i fremtiden om han er skyldig og det sa også rettsspykologen. 

 

Anonymkode: 99e0e...8e8

Betre at ti skuldige går fri enn at ein uskuldig vert sett i fengsel. Dette er eit viktig prinsipp i rettsstaten. Og det vart ikkje fulgt i saka mot Viggo Kristiansen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt som Ambulansesaken med Erik Schjenken og Ali Farah. Alle var sikre i sin sak, korsfestning av media. Og så går det en tid, og det begynner å gå opp for folk at kanskje vedkommende som ble utsatt for heksejakten var uskuldig. I Viggo Kristiansens tilfelle skulle det dessverre gå nesten 20 år. Så får vi se om rettferdigheten noen gang vil seire, slik den omsider gjorde for Schjenken.

Anonymkode: 130f3...820

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...