Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (21 timer siden):

Takk for oppklaring. Jeg og forventet noe annet, uti fra beskrivelsene her.Dette har da virkelig ikke noe å gjøre med troverdigheten hans å gjøre,??

Og troverdigheten til Sjødin spiller uansett ingen rolle for hvorvidt VK hadde noe med drapene i Baneheia å gjøre eller ikke. Faktagrunnlaget i saksdokumenter og sakkyndige rapporter i Baneheia-saken hadde vært det samme uansett hvem som hadde vært VKs advokat. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djækklåsst skrev (22 minutter siden):

Og troverdigheten til Sjødin spiller uansett ingen rolle for hvorvidt VK hadde noe med drapene i Baneheia å gjøre eller ikke. Faktagrunnlaget i saksdokumenter og sakkyndige rapporter i Baneheia-saken hadde vært det samme uansett hvem som hadde vært VKs advokat. 

Nei, bevisene og saken står seg fin alene, helt uten Sjødin sin hjelp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/6/2021 at 6:35 PM, Frekkulf said:

Nå som Viggo sannsynligvis snart slipper ut, hva tenker dere er en fornuftig erstatning for alle årene han har levd bak murene som en av Norges mest forhatte menn? 
Det burde jo i alle fall bli et tosifret antall millioner pluss en offentlig beklagelse fra justisministeren. 

Vil det være avhengig av om man kan sannsynliggjøre uskyld eller om man bare kommer til at det ikke var nok til å dømme ham utover enhver rimelig tvil (men man fortsatt anser det som sannsynlig at han er skyldig)?

Vil det ha noe å si at han nektet å svare under rettsaken? Et Bandidosmedlem som sonte ett år for noe et annet medlem hadde gjort fikk ingen erstatning fordi han hadde nektet å la seg avhøre.

Hvis man kommer frem til at han mest trolig er skyldig men bevisene ikke holder så tror jeg veldig mange vil ha problem med at justisministeren skulle beklage ovenfor en trolig barnemorder.

Endret av Brutex
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (2 timer siden):

Vil det være avhengig av om man kan sannsynliggjøre uskyld eller om man bare kommer til at det ikke var nok til å dømme ham utover enhver rimelig tvil (men man fortsatt anser det som sannsynlig at han er skyldig)?

Vil det ha noe å si at han nektet å svare under rettsaken? Et Bandidosmedlem som sonte ett år for noe et annet medlem hadde gjort fikk ingen erstatning fordi han hadde nektet å la seg avhøre.

Hvis man kommer frem til at han mest trolig er skyldig men bevisene ikke holder så tror jeg veldig mange vil ha problem med at justisministeren skulle beklage ovenfor en trolig barnemorder.

Det er jo kommet frem beviser på at han veldig trolig ikke var tilstede når det skjedde. 
Hvis Andersen var den eneste kompisen som det har kunnet virke som, er det vel lite sannsynlig at han har fått noen andre til å skrive meldinger til hun han flørta med. Og de meldingene var jo sendt via den basen som ikke har dekning fra åstedet. 
 

Jeg synes absolutt han bør få erstatning for alle årene han har sittet inne, og hvordan han har blitt hengt ut i offentligheten for noe han sannsynligvis ikke har gjort. 
Ingen kommet noen gang til å kunne bevise noe sikkert hverken den ene eller den andre veien, men uansett er det alltid bedre at en skyldig går fri enn at en uskyldig blir dømt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (3 timer siden):

Vil det være avhengig av om man kan sannsynliggjøre uskyld eller om man bare kommer til at det ikke var nok til å dømme ham utover enhver rimelig tvil (men man fortsatt anser det som sannsynlig at han er skyldig)?

Vil det ha noe å si at han nektet å svare under rettsaken? Et Bandidosmedlem som sonte ett år for noe et annet medlem hadde gjort fikk ingen erstatning fordi han hadde nektet å la seg avhøre.

Hvis man kommer frem til at han mest trolig er skyldig men bevisene ikke holder så tror jeg veldig mange vil ha problem med at justisministeren skulle beklage ovenfor en trolig barnemorder.

hvis det viser seg at bevisene ikke holder, så har han vært dømt og sont som uskyldig. Det er det som er den erstatningsbetingende saken for staten - ikke om han likevel kunne gjort det. Kan være du blander med det at det har vært ulike beviskrav for straff og erstatning for samme forhold, men det er jo fra den antatte gjerningsmannens side, og er noe helt annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det var brukt løsemiddel på kroppen til jentene (for å fjerne spor av DNA? Annet?) så tyder jo dette i enda større grad på planlagt handling! 

«Begge jentene var påført hudskader som skyldes en påvirkning av et løsemiddel.» BT avsloert-av-skogbunnen, 2002 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på opphavsrett og avsporing, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
Ann Mo skrev (2 timer siden):

Dersom det var brukt løsemiddel på kroppen til jentene (for å fjerne spor av DNA? Annet?) så tyder jo dette i enda større grad på planlagt handling! 

«Begge jentene var påført hudskader som skyldes en påvirkning av et løsemiddel.» BT avsloert-av-skogbunnen, 2002 

I denne artikkelen mener man en av knivene til Viggo ble brukt til å skjære greiner.

«To morakniver som ble funnet i bua til Viggo er analysert. På en av disse knivene er det funnet spor som viser at kniven kan ha vært brukt på åstedet når kvister og greier ble skåret av for å tildekke likene.»

Hva er Jahr & Sjødins forklaring på det? JHA hadde ingen kniver og stjal Viggos?

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/zOvp5/avsloert-av-skogbunnen

 

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Jahr sin neste bok, "Prosessen mot Viggo Kristiansen" er utsatt til slutten av august. Noen som vet hvorfor lanseringen ble utsatt? Er det pga at Viggo ikke ble løslatt nylig?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at Jahr sin neste bok, "Prosessen mot Viggo Kristiansen" er utsatt til slutten av august. Noen som vet hvorfor lanseringen ble utsatt? Er det pga at Viggo ikke ble løslatt nylig?

 

Neppe. Hvorfor skulle det spille en rolle?

Mer naturlig at det har med gjenopptakelsen å gjøre? Mer stoff, nye vendinger osv. Men aner ikke. Synd da. Så fram til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at Jahr sin neste bok, "Prosessen mot Viggo Kristiansen" er utsatt til slutten av august. Noen som vet hvorfor lanseringen ble utsatt? Er det pga at Viggo ikke ble løslatt nylig?

 

Aner ikke.

Kan være de timer utgivelsen opp mot frifinnelsen. Statsadvokat har visstnok sagt at de skal komme med en beslutning om tiltale før eller etter sommeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Jeg ser at Jahr sin neste bok, "Prosessen mot Viggo Kristiansen" er utsatt til slutten av august. Noen som vet hvorfor lanseringen ble utsatt? Er det pga at Viggo ikke ble løslatt nylig?

 

Ingen hensikt å spekulere i hvorfor lanseringen av boken til Jahr er utsatt. Mange filmer er utsatt, årsaken er korona-situasjonen og Top-Gun filmen er ikke den eneste filmen som skulle komme i fjor men som enda ikke er kommet ut. Folk venter også på Playstation 5, hvor Sony sliter med å produsere nok konsoller og ikke minst å få dem ut.

Jobber selv daglig med import og eksport på Gardermoen og ser hvor preget flyfraktbransjen er, du vet det kanskje ikke selv men Norske bøker trykkes ofte i Kina (senest sist uke leverte jeg 12 paller til forlagssentralen) og for tiden leverer vi langt mindre enn normalt til forlagene.

Så utsettelsen kan ha mange grunner og har neppe noe med at VK ikke ble løslatt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Frekkulf said:

Det er jo kommet frem beviser på at han veldig trolig ikke var tilstede når det skjedde. 
Hvis Andersen var den eneste kompisen som det har kunnet virke som, er det vel lite sannsynlig at han har fått noen andre til å skrive meldinger til hun han flørta med. Og de meldingene var jo sendt via den basen som ikke har dekning fra åstedet. 
 

Jeg synes absolutt han bør få erstatning for alle årene han har sittet inne, og hvordan han har blitt hengt ut i offentligheten for noe han sannsynligvis ikke har gjort. 
Ingen kommet noen gang til å kunne bevise noe sikkert hverken den ene eller den andre veien, men uansett er det alltid bedre at en skyldig går fri enn at en uskyldig blir dømt. 

Du svarer ikke på noe av det jeg spør om. Jeg spør ikke om han skal få erstatning eller ikke. Jeg spør om beløpet bør være avhengig av om man kan bevise uskyld eller om man tror han er skyldig men mangler bevis.

Jeg spør også om hvordan det påvirker om justisministeren skal beklage. Skal justisministeren alltid beklage, også hvis man regner det overveiende sannsynlig at vedkommende er skyldig men ikke nok til at det er utover enhver rimelig tvil og nok til å få vedkommende dømt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (9 timer siden):

Jeg ser at Jahr sin neste bok, "Prosessen mot Viggo Kristiansen" er utsatt til slutten av august. Noen som vet hvorfor lanseringen ble utsatt? Er det pga at Viggo ikke ble løslatt nylig?

 

Det er vel ikke kommet noen forklaring, men boken var jo annonsert før kommisjonen sa at de skulle komme med en beslutning. Er vel naturlig at han også velger å skrive om selve beslutningen, samt ting i ettertid. Løslatelsesbegjæringen også, og kanskje riksadvokatens beslutning, om den kommer før august. Så en slik utsettelse virker ganske naturlig. 

Men ser ikke hvorfor boken skulle kommet før om VK hadde blitt løslatt, ting skrives vel ikke raskere av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (39 minutter siden):

Du svarer ikke på noe av det jeg spør om. Jeg spør ikke om han skal få erstatning eller ikke. Jeg spør om beløpet bør være avhengig av om man kan bevise uskyld eller om man tror han er skyldig men mangler bevis.

Jeg spør også om hvordan det påvirker om justisministeren skal beklage. Skal justisministeren alltid beklage, også hvis man regner det overveiende sannsynlig at vedkommende er skyldig men ikke nok til at det er utover enhver rimelig tvil og nok til å få vedkommende dømt?

«Man» ser kun på om «man» kan bevise skyld, så problemstillingen er ikke relevant. Uskyldig til det motsatte er bevist, så enkelt fungerer det.

Selv om «man», altså rettsstaten, aldri vil ta stilling til om en person rent faktisk er uskyldig, så er det en sabla gigantisk innrømmelse å frifinne noen i en så grotesk sak over 20 år senere, dersom det ender med frifinnelse her.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brutex skrev (1 time siden):

Du svarer ikke på noe av det jeg spør om. Jeg spør ikke om han skal få erstatning eller ikke. Jeg spør om beløpet bør være avhengig av om man kan bevise uskyld eller om man tror han er skyldig men mangler bevis.

Jeg spør også om hvordan det påvirker om justisministeren skal beklage. Skal justisministeren alltid beklage, også hvis man regner det overveiende sannsynlig at vedkommende er skyldig men ikke nok til at det er utover enhver rimelig tvil og nok til å få vedkommende dømt?

Hvis vi behandler en som er frikjent som om han likevel var skyldig, så bryter vi uskyldspresumsjonen i menneskerettighetene. Det har Norge blitt dømt for i menneskerettsdomstolen i Strassbourg i flere saker. De fleste gjelder det at en frifunnet må betale erstatning, men Ulf Hammern fikk fastslått at det var et menneskerettsbrudd at erstatningen han fikk fra staten var avkortet pga en presumsjon om at han likevel hadde gjort det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Djækklåsst said:

«Man» ser kun på om «man» kan bevise skyld, så problemstillingen er ikke relevant. Uskyldig til det motsatte er bevist, så enkelt fungerer det.

Selv om «man», altså rettsstaten, aldri vil ta stilling til om en person rent faktisk er uskyldig, så er det en sabla gigantisk innrømmelse å frifinne noen i en så grotesk sak over 20 år senere, dersom det ender med frifinnelse her.

Så da mener du at hvis man får den minste lille erstatning fra staten så kan man kreve at justisministeren går offentlig ut og beklager?

Nå sier loven bare noe om straff og domspraksis bare noe om straff og erstatning. Men du mener at beklagelse fra justisministeren må følge de samme prisipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spørsmål til moderering og avsporing, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror virkelig folk her inne at Viggo kommer til å bli frifunnet, og få en stor erstatning, og unnskyldning fra justisministeren? Jeg ser for meg at han ikke blir det, og at en stakkars familie i fornektelse får enda større gjeld, pga kyniske aktører som fremstiller Viggos versjon som mer robust enn den virkelig er.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...