Gå til innhold

Burde uføre få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Hva om vi gjorde alle uføre verpeklare til au-pairer?

Det var er godt forslag! Skal vi holde hender for å feire? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Ikke alle lidelser er fysiske. Noen kan slite sterkt med sosial angst osv. Men fungere veldig bra i hjemmet hvor de har trygge rammer og omgivelser.

 

Trenger ikke barn å sosialiseres? Gjerne fra de er små. Trenger ikke barn foreldre som klarer å følge opp barnhage, skole og aktiviteter? Jeg vil ikke si at det er ideelt å sette barn til verden hvis man ikke klarer å vise seg ute i samfunnet. 

Anonymkode: ceb65...5e1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Det var er godt forslag! Skal vi holde hender for å feire? 

Pass på å ikke stryke ham tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Det var er godt forslag! Skal vi holde hender for å feire? 

Har du ikke lagt merke til mine fysiske tilnærmelser? Hånden min har lugget ved siden av meg i flere minutter nå. Ta et hint lizzom. Jeg er nå på min fjerde sutretråd på diverse nettfora, men ingen ser ut til å forstå hvordan alle mine problemer er din feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange rike foreldre som gir blaffen i barna sine, og det finnes fattigere mennesker som elsker barna sine over alt på jord. Jeg tenker at hvis man har råd til og få barn, som uføre, så hvorfor ikke? Nei, det er ingen menneskerett og få barn, men det er ingen menneskerett å si hva alle andre skal og ikke skal gjøre heller.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke barn å sosialiseres? Gjerne fra de er små. Trenger ikke barn foreldre som klarer å følge opp barnhage, skole og aktiviteter? Jeg vil ikke si at det er ideelt å sette barn til verden hvis man ikke klarer å vise seg ute i samfunnet. 

Anonymkode: ceb65...5e1

Jo, såklart. Men er det to foreldre som samarbeide er ikke dette et problem. Hvor mye hjelp og støtte man får fra eksempelvis besteforeldre, andre ressurspersoner osv er jo også avgjørende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, cheshirecat skrev:

Ikke alle lidelser er fysiske. Noen kan slite sterkt med sosial angst osv. Men fungere veldig bra i hjemmet hvor de har trygge rammer og omgivelser.

 

Så barn trenger ikke å ut av huset? En mor som er med på foreldremøter, bursdager, fritidsaktiviteter osv? Eller skal far ta seg av alt slikt alene? 

jeg er ufør selv og har så klart valgt bort å få barn selv om jeg virkelig ønsker meg det. Når mitt funksjonsnivå på dårlige dager betyr at jeg må velge mellom å dusje eller lage middag til mannen så er det ikke plass til et barn i min hverdag. I gode perioder ville jeg vært en super mor. Det er dessverre ikke alle gener man bør avle på. Min sykdom kan være arvelig og jeg ønsket så klart ikke denne hverdagen for et eventuelt barn! Så egoistisk kan man ikke være.

Anonymkode: ad7b8...234

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden et forsøk på å få oppmerksomheten bort fra virkelige viktige temaer? Som arbeidsløshet, flyktning krise, og mye annet som ts heller kunne bruke den tiden på.

Hvorfor? Liker du generelt å hakke på andre ?

Eller er du misunnelig på de uføre?  

Uføre er ikke en homogen gruppe, så hvem som bør få barn og ikke kan ikke avgjøres på gruppe basis.Ts kunne like gjerne spurt følgende" ,bør alle i den Norske befolkningen få barn?," da blir svaret nei .det De som ikke er egnet som foreldre , ufør eller ikke ,bør ikke få barn.

Og nei, jeg er ikke ufør selv, bare lei av folk som skal ha meninger uten å ha tilstrekkelig kunnskap. 

Anonymkode: 7eec6...ec9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten snakker vi om bare kvinner nå? Altså kvinner som er uføre kan ikke få barn? Fordi mannen trenger ikke gå gravid, og han kan bare se på kvinnen tar seg av barnet.

Hvis man jobber 40 % får man da lov til å ha 40 % barn? Eller hvordan var det igjen? Uhm, tenk på det traume. Nå har du hatt 40 prosent barn, nå får du ikke lov til å ha mer av det barnet.

Må hvert fall få inn et nytt skjema hos NAV når man skal søke. 

Anonymkode: 8b8aa...514

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cheshirecat skrev:

Jo, såklart. Men er det to foreldre som samarbeide er ikke dette et problem. Hvor mye hjelp og støtte man får fra eksempelvis besteforeldre, andre ressurspersoner osv er jo også avgjørende.  

Når man setter barn til verden så skal man ikke basere seg på andres hjelp og velvilje. Mange er to foreldre, men det er mange aleneforeldre også. 

Anonymkode: ceb65...5e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cheshirecat skrev:

Jo, såklart. Men er det to foreldre som samarbeide er ikke dette et problem. Hvor mye hjelp og støtte man får fra eksempelvis besteforeldre, andre ressurspersoner osv er jo også avgjørende.  

Når man leser alle trådene bare her på forumet om ubrukelige fedre, besteforeldre, tanter og venninner som ikke stiller opp så bør man absolutt ikke basere seg på hjelp fra andre nei. Kan man ikke ta den aller største byrden selv så bør man la være. Så får man heller ta all ekstra hjelp som en kjærkommen bonus.

Anonymkode: ad7b8...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barn trenger ikke å ut av huset? En mor som er med på foreldremøter, bursdager, fritidsaktiviteter osv? Eller skal far ta seg av alt slikt alene? 

jeg er ufør selv og har så klart valgt bort å få barn selv om jeg virkelig ønsker meg det. Når mitt funksjonsnivå på dårlige dager betyr at jeg må velge mellom å dusje eller lage middag til mannen så er det ikke plass til et barn i min hverdag. I gode perioder ville jeg vært en super mor. Det er dessverre ikke alle gener man bør avle på. Min sykdom kan være arvelig og jeg ønsket så klart ikke denne hverdagen for et eventuelt barn! Så egoistisk kan man ikke være.

Anonymkode: ad7b8...234

Jeg forsøkte vel å være litt nyansert, synes det blir veldig drygt å si så svart/hvitt at uføre ikke burde få barn, og noen argumenterte med at klarer man å bære og føde et barn er man frisk nok til å jobbe, hvor jeg svarte at enkelte lidelser ikke er fysiske men psykiske, brukte sosial angst som eksempel.. Det er nok ikke optimalt at en far skal ta seg av alle slike aktiviteter, samtidlig om dette hypotetiske paret hadde begge et sterkt ønske om barn og far er mer enn villig til å påta seg den rollen, så er det ikke min sak å dømme.. De aller fleste av oss fucker opp ungene våre på en eller annen måte, spørsmålet er bare i hvilken grad. Og de aller fleste har ettelerannet de sliter med, igjen: så er spørsmålet i hvilken grad... Jeg har skrevet innledningsvis at jeg mener det er en stor utfordring for uføre å få barn da de allerede er ressurssvake, og det ikke er en særlig optimal livssituasjon å føde barn inn i, samtidig blir det vel generaliserende og stigmatiserende å si er absolutt "nei" da alle uføre ikke kan settes i en og samme bås. Ellers vil jeg si respekt til deg som har tatt et slikt valg. 

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke barn å sosialiseres? Gjerne fra de er små. Trenger ikke barn foreldre som klarer å følge opp barnhage, skole og aktiviteter? Jeg vil ikke si at det er ideelt å sette barn til verden hvis man ikke klarer å vise seg ute i samfunnet. 

Anonymkode: ceb65...5e1

Kan ikke en som er ufør vise seg ute i samfunnet? Bør den som er syk helst legge seg ned for å dø med en gang?

Jeg har en slektning som er ufør, og hun deltar på det hun orker. Dette inkluderer å være med på møter av og til i barnehage, ta en tur på besøk til familie og venner, og pusle med det hun klarer. Jeg er virkelig glad når jeg ser at hun klarer å være med en tur på besøk, selv om hun sjelden blir lenge. Hun har godt av å komme seg litt ut av den tilværelsen hun går i til vanlig.

Hun er også en veldig god mor, som stiller opp for barnet sitt på de måter hun klarer, med hjelp til alt som trengs, og så tar ektefellen hennes tak i mye, de samarbeider godt. Hun har mye smerter i forbindelse med lidelsen hun har.

Jeg reagerer på småligheten som vises til de som har det tøft fra før. Vær glad så lenge du slipper sykdom selv.

 

Anonymkode: 600a1...af5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen burde få barn. Tenk så mye mindre smitte det hadde vært da. Mye mindre omgangssyke og ikke minst mye mindre snørr og buser! Alle barn er snørrete og det er så kvælmt! 

Anonymkode: 8967b...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barn trenger ikke å ut av huset? En mor som er med på foreldremøter, bursdager, fritidsaktiviteter osv? Eller skal far ta seg av alt slikt alene? 

jeg er ufør selv og har så klart valgt bort å få barn selv om jeg virkelig ønsker meg det. Når mitt funksjonsnivå på dårlige dager betyr at jeg må velge mellom å dusje eller lage middag til mannen så er det ikke plass til et barn i min hverdag. I gode perioder ville jeg vært en super mor. Det er dessverre ikke alle gener man bør avle på. Min sykdom kan være arvelig og jeg ønsket så klart ikke denne hverdagen for et eventuelt barn! Så egoistisk kan man ikke være.

Anonymkode: ad7b8...234

Så trist og høre om din situasjon, men blir det ikke litt generaliserende og sammenligne uføre? Noen er utbrente etter arbeidslivet, andre har sykdommer som kan være uforsvarlig og videreføre. Du vet jo om din egen situasjon, men kan du si noe om alle som er uføre i Norge? 

Jeg forstår problemstillingen. Det er alt for mange barn som lever under fattigdomsgrensen i Norge, "verdens rikeste land". Jeg jobber delvis med dette, så jeg vet en del om fattige barn i Norge. De får ikke dratt på ferie, og må sitte i klasserommet etter sommeren og høre på alle de andre barnas morsomme opplevelser. Noen får ikke vært med på helt vanlige aktiviteter som fotball, dansing, kino, bowling, bursdager, fordi foreldrene er for fattige. Noen barn blir sittende med dårlig samvittighet hvis de har lyst på noe de vet foreldrene ikke har råd til. Det er utrolig trist. Jeg er da enig i at man bør tenke seg grundig om å få barn hvis man vet at økonomien ikke er på plass. Allikevel vet jeg om mange foreldre, eneforeldre, og fosterforeldre som sliter økonomisk, men allikevel gjør det beste for barna sine.

Så det finnes helt klart forskjellige nyanser ved temaet, men personlig tenker jeg at alle kan være gode foreldre om de ønsker. Det er et valg man tar, og prioriteringene man setter først.

Anonymkode: d8015...046

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette som nevnes med at barn må sitte i klasserommet og høre på alle andres ferieopplevelser:

Hvorfor kan ikke lærere ha såpass forståelse for dette at de lar være å legge slik vekt på at alle barna skal fortelle for resten av klassen hva de har vært med på i ferien? Denne problemstillingen burde lærere være oppmerksom på.

Det er en trist situasjon for de av barna som ikke har så mye å fortelle om, og dette trenger slett ikke å ha sammenheng med at noen av foreldrene er syke. Lærere bør ta hensyn til dette.

Anonymkode: 600a1...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan være greit å få frem at ikke alle uføre er fattige, en god del har hatt forsikring gjennom tidligere jobb og får utbetalt en gjennomsnittlig månedslønn. 

Barn av disse uføre er dermed ikke mer fattige enn andre barn i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må heller ikke blande i sammen de som er ufør, og de som får sosialstønad. Det er en forskjell der. De som er ufør er ikke nødvendigvis ressurssvak. Mange som er uføre kan ha partner som tjener godt, eller har tjent godt med penger eller har forsikringer før de ble uføre. Så økonomisk er det en del uføre som ikke sliter. Noe som selvfølgelig plager en del folk. De syns det hadde vært bedre om uføre lå i grøfta, fordi får jo penger for å sitte på ræva. Så da kan de like gjerne ha det helt grusomt. Mange uføre kan være smarte, og flinke folk. Det er ikke alltid sånn man kan planlegge sykdom, og skade selv om mange tror det. Spesielt er det lett å tro det før man selv blir rammet av noe slik. 

 

Anonymkode: 8b8aa...514

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til dette som nevnes med at barn må sitte i klasserommet og høre på alle andres ferieopplevelser:

Hvorfor kan ikke lærere ha såpass forståelse for dette at de lar være å legge slik vekt på at alle barna skal fortelle for resten av klassen hva de har vært med på i ferien? Denne problemstillingen burde lærere være oppmerksom på.

Det er en trist situasjon for de av barna som ikke har så mye å fortelle om, og dette trenger slett ikke å ha sammenheng med at noen av foreldrene er syke. Lærere bør ta hensyn til dette.

Anonymkode: 600a1...af5

Det har de. Min datter kom hjem etter første skoledag i andre klasse (første sommerferie ferdig) og hadde fått leksen: Skriv og tegn fra første skoledag i 2.-klasse. 

Anonymkode: c6a92...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dette som nevnes med at barn må sitte i klasserommet og høre på alle andres ferieopplevelser:

Hvorfor kan ikke lærere ha såpass forståelse for dette at de lar være å legge slik vekt på at alle barna skal fortelle for resten av klassen hva de har vært med på i ferien? Denne problemstillingen burde lærere være oppmerksom på.

Det er en trist situasjon for de av barna som ikke har så mye å fortelle om, og dette trenger slett ikke å ha sammenheng med at noen av foreldrene er syke. Lærere bør ta hensyn til dette.

Anonymkode: 600a1...af5

Hvorfor det? Hvis man skal ta slike hensyn, må man jo forby all form for fortelling fra sitt liv, det kan jo være noen som blir lei seg fordi de ikke har opplevd det.

Må jo heller fokusere på at om noen fra klassen har vært på sydenferie, så betyr ikke det at de er noe bedre mennesker av den grunn.

Denne overbeskyttelsen er jeg lei. Kanskje man burde innføre skoleuniform igjen, så slipper man at barn blir lei seg fordi noen har så fine og dyre klær på seg?

Anonymkode: cba0b...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...