Gå til innhold

Mannen er det undertrykte


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kronikk i aftenposten. Ganske gode poenger her.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece

DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.

Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt.

OSV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kronikk i aftenposten. Ganske gode poenger her.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece

DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Nope! Ikke nå lengre! Alle jenter født i 87 eller senere får nå en innkalling til militæret. Det er foreløbig frivillig, men man ser jo hvilken vei det går Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Ja? Hvem er det som føder barna? Man kan alltid være 100% sikker på hvem som er moren, men ikke hvem som er faren. Og mor er den som som regel har hovedomsorgen. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.

Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt.

OSV.

Endret av ~white lady~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.

Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt.

OSV.

La meg nå se, disse påstandene åpner for en god del spørsmål og kommentarer...:

1. er mannen undertrykt fordi kvinnen i gjennomsnitt lever 5 år lenger, eller har mannen i gjennomsnitt 5 år kortere levetid fordi han er undertrykt?

2. 90% av de som sitter i fengsel er menn. Sitter de i fengsel fordi de er menn, eller fordi de har begått et lovbrudd som de har blitt dømt for?

3. 75% av de som begår selvmord er menn. Tar de selvmord fordi de er menn, eller begår de denne tragiske handlingen fordi de er undertrykte?

4. Det er ikke allmenn verneplikt for kvinner ennå, det er riktig, men så er det vel også flest menn som mener at kvinner ikke har noe i millitæret å gjøre?

5. At mannen oftest blir skadet, er dette også fordi de er undertrykte, eller er det fordi det er menn som oftest skal "tøffe seg", og dermed tar større sjanser enn de fleste kvinner?

6. At det er fler kvinner som får barna etter samlivsbrudd er riktig, men dette er i forandring nå.

7. At jenter får bedre karakterer på skolen, kan det ha noe å gjøre med at det er flere jenter som tar skolen på alvor, og dermed leser mer, eller får guttene dårligere karakterer kun basert på at de er gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Stakkars deg, som ikke evner å se spørsmålet i samme abstrakte setting som krinikkforfatteren.

Stakkars meg, som ikke gidder å konstruere problemstillinger. Skikkelig kjipt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Jeg leste også denne kronikken, og lurte på om jeg skulle lage et innlegg om det, men orket ikke pga. så mange elementer her.

Ja, han har noen poenger. Urettferdig hvis det stemmer at barnet går til mor i 90% av tilfellene.

Også; ja, kvinner kan gjøre seg til ofre og spille på det. Dette er noe jeg ikke syns noe særlig om. Vi forventer selvstendighet, samtidig som vi roper på mannen når det er noe vi ikke liker. Og det er greit å være selvstendig, så lenge man slippe å betale sine egne drinker...

Men, er mannen undertrykt fordi det er en stor overvekt av gutter med atfredsproblemer og dysleksi f.eks? Kanskje man kan si at skolen passer best for jenter fordi det handler om å sitte stille og rekke pent opp hånda? Men hva med før i tiden? Har lest at det er først de siste 10-20 årene at jentene har dratt fra gutta i skolen. Og disiplinen og puggeskolen stod enda sterkere før i tiden.

Hva med genetikk? Både ADHD og dysleksi har arvelige komponenter. Hva har undertrykking med dette å gjøre?

Jeg kan skjønne at mange menn kanskje føler seg malplassert og litt utenfor i et stadig mer femininisert samfunn. Men dette er da virkelig å forvente etter så lang undertrykking av kvinner? Kanskje man ikke kan si at samfunnet er utpreget feminint, men mer likeverdig. Før var det maskuline verdier som dominerte. Derfor kan det kanskje synes som om kvinner dominerer, fordi de er mer synlige enn før. Det betyr likevel ikke at de kvinnelige verdiene dominerer totalt sett. Det virker bare som en kontrast i forhold til hvordan det var før.

Vet ikke om jeg klarte å få fram poenget mitt i innlegget over. Men jeg mener vel at kvinner bare tar tilbake den retten til å prege samfunnet de i utgangspunktet skulle hatt, men at dette for menn kan synes som en dominans.

I stedenfor å føle seg truet, burde menn heller glede seg over nye innspill fra halve befolkningen. Det er mye positivt i det man typisk ser som kvinnelige verdier, og kronikkforfatteren burde heller utvide sine horisonter enn å framstille seg selv som et offer. Når et samfunn endres, og noen får komme mer fram, vil det alltid være noen som får færre privilegier. Det er jo fantastisk å kalle dette undertrykking. Å ta fra noen goder for å gi noen andre de mulighetene de skulle hatt i utgangspunktet; er det undertrykking? Det frister å bruke utrrykket historieløs her, men skal ikke gjøre det.

Jeg skjønner faktisk noen av poenget hans, men syns også at han er litt på jordet. At flere menn begår selvmord og havner i fengsel, kan jeg ikke se at har noen sammenheng med kvinner. Og om det har det, så får det så være. Man får takle det på en annen måte enn å blande inn kjønnskamp, syns jeg. Abortspørsmålet er jo en sak for seg selv. Gi mannen rettigheter i denne sammenheng? Jeg ville selvsagt konferert med partneren min, men å gi mannen noen avgjørende stemmerett i slike sammenhenger, ville vært som overgrep å regne.

Nå skal jeg avslutte. Dette ble langt. Men har mye på hjertet i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann

Alt i alt et tåpelig sutreartikkel. Det dummeste er påstanden om at menn er undertrykte fordi de lever fem år kortere i snitt. Kan det kanskje tenkes at det har noe med biologi å gjøre? Hvis man ser litt rundt på andre dyr og insekter, er det vel slik at levealder og kjønn spiller noe rolle.

Jeg lurer også på om menn er undertrykte fordi de generelt sett kommer senere i puberteten?

Endret av Kaffomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som debatt grunnlag er det utvilsomt en brannfakkel som mange kan ha meninger om. Men som gjest sier kan det settes spørsmål ved mange av påstandene og spørsmål ved påstandene.

La meg nå se, disse påstandene åpner for en god del spørsmål og kommentarer...:

1. er mannen undertrykt fordi kvinnen i gjennomsnitt lever 5 år lenger, eller har mannen i gjennomsnitt 5 år kortere levetid fordi han er undertrykt?

a) Hvorfor lever mannen kortere ? Er det fordi han i motsetning til tidligere har blitt tillagt nye arbeidsoppgaver uten å få tilsvarende mulighet til å påvirke disse arbeidsoppgavene ? Eller er det fordi menn ofeter har arbeidet utenfor hjemmet /dvs ikke hjemmeværende) ? Kansje det er fordi menn oftere har vært røykere ?

2. 90% av de som sitter i fengsel er menn.  Sitter de i fengsel fordi de er menn, eller fordi de har begått et lovbrudd som de har blitt dømt for?

b) Hvorfor begår menn alvorlige lovbrudd oftere enn kvinner ? Kan det ha noe med begrensede muligheter pga dårligere skolegang, etc ? Jeg sitter forøvrig med inntrykk av at kvinner stadig oftere er delaktig i grove lovbrudd (og begynner i ung alder med "jentegjenger", etc).

3. 75% av de som begår selvmord er menn.  Tar de selvmord fordi de er menn, eller begår de denne tragiske handlingen fordi de er undertrykte?

c) Ja dette er noe en kan fundere på. Kan det f.eks. være en større andel gutter som savner pappa etter foreldrenes samlivsbrudd ?

4. Det er ikke allmenn verneplikt for kvinner ennå, det er riktig, men så er det vel også flest menn som mener at kvinner ikke har noe i millitæret å gjøre?

d) Muligens riktig. Men kan de opplevelsene som en del menn opplever i forsvaret, spesielt de som sendes ut som en del av Norges andel av de forespørsler FN kommer med, være med på å skape psykiske problemer som igjen er med på å høyne selvmods statisikken eller kriminal statistikken ?

5.  At mannen oftest blir skadet, er dette også fordi de er undertrykte, eller er det fordi det er menn som oftest skal "tøffe seg", og dermed tar større sjanser enn de fleste kvinner?

e) Eller kan det delevis ha bakgrunn i dårligere psykisk helse, deltagelse i militærøvelser, yrkesvalg pga dårligere utdannelse, etc, etc ?

6.  At det er fler kvinner som får barna etter samlivsbrudd er riktig, men dette er i forandring nå.

f) hvor stor er denne endringen ? Er det slik at andelen kvinner som alene beholder omsorgen f.eks. går ned fra 90% til 80% ? Hvis menn får psykiske problemer fordi myndighetene ikke ønsker deres deltagelse i barnas oppvekst slik som i dag, vil det neppe bli bedre om kvinner mister muligheten til å delta under barnas oppvekst.

7. At jenter får bedre karakterer på skolen, kan det ha noe å gjøre med at det er flere jenter som tar skolen på alvor, og dermed leser mer, eller får guttene dårligere karakterer kun basert på at de er gutter?

g) Det sies at skolen er mer tilpasset jenter i dag. Noe av årsaken skal være at det er flere kvinner enn menn som er lærere (og at disse av naturlige årsaker legger læringsprosessen opp etter egen tankemåte). Andre påstander som er brukt er at det oftere er kvinner som skriver lærebøkene og at dette forsterker denne prosessen. Men er det riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Som debatt grunnlag er det utvilsomt en brannfakkel som mange kan ha meninger om. Men som gjest sier kan det settes spørsmål ved mange av påstandene og spørsmål ved påstandene.

a) Hvorfor lever mannen kortere ? Er det fordi han i motsetning til tidligere har blitt tillagt nye arbeidsoppgaver uten å få tilsvarende mulighet til å påvirke disse arbeidsoppgavene ? Eller er det fordi menn ofeter har arbeidet utenfor hjemmet /dvs ikke hjemmeværende) ? Kansje det er fordi menn oftere har vært røykere ?

c) Ja dette er noe en kan fundere på. Kan det f.eks. være en større andel gutter som savner pappa etter foreldrenes samlivsbrudd ?

d) Muligens riktig. Men kan de opplevelsene som en del menn opplever i forsvaret, spesielt de som sendes ut som en del av Norges andel av de forespørsler FN kommer med, være med på å skape psykiske problemer som igjen er med på å høyne selvmods statisikken eller kriminal statistikken ?

g) Det sies at skolen er mer tilpasset jenter i dag. Noe av årsaken skal være at det er flere kvinner enn menn som er lærere (og at disse av naturlige årsaker legger læringsprosessen opp etter egen tankemåte). Andre påstander som er brukt er at det oftere er kvinner som skriver lærebøkene og at dette forsterker denne prosessen. Men er det riktig ?

Tar ut noen av punktene dine:

a) Jeg har en mistanke om at oppmerksomhet rundt egen helse kan spille inn her. Får inntrykk av at det skal mindre til for at en kvinne går til legen hvis hun har et problem. Og at sykdommer dermed oppdages tidligere. Nå vet jeg heller ikke hvilke sykdommer som har overvekt av de ulike kjønnene, men dette kunne vært ineteressant å se på. Har menn en mer usunn livsstil enn kvinner generelt?

c) Er det de samme guttene som opplever skilsmisse (og bor hos mor) som begår lovbrudd? Har lest at "skilsmissebarn" stort sett ikke har det noe verre/større problemer enn andre barn.

d) Hvor stor andel av norske menn er det egentlig som sendes til Afghanistan som en del av FN-styrker? Man kan allids finne noe om man leter godt nok, men da må du i så fall ta med de påkjenningene kvinner utsettes for i større grad enn menn, f.eks. voldtekt. Selv om man selvsagt kan si at menn og kvinner utagerer forskellig om de har problemer, men da mener jeg at vi har en debatt om kjønnenes ulike natur.

g) De har visst forsket på dette med mannlige og kvinnelige lærere, og så vidt jeg husker så hadde ikke det noen stor effekt på guttenes læring, selv om det er nærliggende å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ut noen av punktene dine:

a) Jeg har en mistanke om at oppmerksomhet rundt egen helse kan spille inn her. Får inntrykk av at det skal mindre til for at en kvinne går til legen hvis hun har et problem. Og at sykdommer dermed oppdages tidligere. Nå vet jeg heller ikke hvilke sykdommer som har overvekt av de ulike kjønnene, men dette kunne vært ineteressant å se på. Har menn en mer usunn livsstil enn kvinner generelt?

c) Er det de samme guttene som opplever skilsmisse (og bor hos mor) som begår lovbrudd? Har lest at "skilsmissebarn" stort sett ikke har det noe verre/større problemer enn andre barn.

Nyere forskning viser at gutter oftere dropper ut av skolesystemet enn jenter om de bare bor hos en forelder etter samlivsbrudd. Samtidig er det gjort andre undersøkelser som tilsier at menn med lavere utdannelse (på generelt grunnlag) har dårligere helse enn de med lengre utdannelse. Vi vet også at personer med lavere inntekt/utdannelse oftere deltar i kriminelle handlinger. Menn med lavere utdannelse er mindre tilgjengelig for barn for barn etter samlivsbrudd enn der menn har lengre utdannelse.

Der begge foreldrene deltar i omsorgen (har som oftest begge foreldrene lengre utdannelse) tar barna også lengre utdannelse. Det blir med andre ord en ond sirkel som en del ikke kommer ut av om far ikke deltar i omsorgen.

Men undersøkelsene tilsier også et avvik i denne tankerekken ettersom jenter oftere sliter med psykiske problemer (les: helse) om bare en av foreldrene har omsorgen for barna etter samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ut noen av punktene dine:

a) Jeg har en mistanke om at oppmerksomhet rundt egen helse kan spille inn her. Får inntrykk av at det skal mindre til for at en kvinne går til legen hvis hun har et problem. Og at sykdommer dermed oppdages tidligere. Nå vet jeg heller ikke hvilke sykdommer som har overvekt av de ulike kjønnene, men dette kunne vært ineteressant å se på. Har menn en mer usunn livsstil enn kvinner generelt?

Jeg vil fokusere litt på dette punktet.

Det er nok riktig at kvinner kommer seg raskere til lege, men det er også en kjensgjerning at kvinner oftere blir avspist med "depresjon" eller "hysteri" når de kommer til legen med relativt vage symptomer. Legen er også lite villig til å endre "diagnose", selv når symptomene endrer seg/blir sterkere.

Menn har tradisjonelt sett fått en tidligere diagnose av to grunner:

1. De venter lengre med å gå til lege, og har derfor klarere symptomer. De blir heller ikke avspist med "depresjon" eller "hysteri" om noe er uklart. Menn blir ofte henvist til spesialister på et tidligere tidspunkt enn kvinner med samme symptomer nettopp av denne grunn.

2. Det meste av medisinsk forskning har vært utført av menn på menn, og da spesielt på "mannsdominerte" sykdommer. Det har derfor vært relativt enkelt for menn å få diagnose, fordi legene er bedre kjent med mannskroppen og "mannsdominerte" sykdommer.

Det har de seneste årene blitt kjent at symptomer på hjerteinfarkt opptrer ulikt fra mann til kvinne, og at mange kvinner har opplevd å bli kalt "hysteriske" når de egentlig har hatt hjerteinfarkt!! Da hjelper det ikke å komme seg tidlig til legen, når legen ikke har den rette kunnskapen for å stille korrekt diagnose... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er mannen undertrykt fordi det er en stor overvekt av gutter med atfredsproblemer og dysleksi f.eks? Kanskje man kan si at skolen passer best for jenter fordi det handler om å sitte stille og rekke pent opp hånda? Men hva med før i tiden? Har lest at det er først de siste 10-20 årene at jentene har dratt fra gutta i skolen. Og disiplinen og puggeskolen stod enda sterkere før i tiden. Hva med genetikk? Både ADHD og dysleksi har arvelige komponenter. Hva har undertrykking med dette å gjøre?

Jeg skjønner faktisk noen av poenget hans, men syns også at han er litt på jordet. At flere menn begår selvmord og havner i fengsel, kan jeg ikke se at har noen sammenheng med kvinner. Og om det har det, så får det så være. Man får takle det på en annen måte enn å blande inn kjønnskamp, syns jeg.

Nå skal jeg avslutte. Dette ble langt. Men har mye på hjertet i denne saken.

Jeg syns artikkelen hadde en del gode poeng og en del tåpelige.

Når det f.eks gjelder skolen, ser vi at skolen er mye lagt opp slik at jenter profiterer. Det er også sterk overvekt av kvinnelige lærere, noe som jeg tror kan ha noe å si mht positive rollemodeller i skolen. Så ja, jeg vil si at det normale skoleløpet er pro jenter.

Dysleksi og ADHD rammer nok like mange jenter som gutter, men problemet er vel ikke lidelsene, men hvordan samfunnet møter dette og legger til rette for de som sliter, hvilke krav og forventninger elevene møter.

Mht selvmord, er det grunn til å tro at diagnose- og hjelpetiltak er satt på bakgrunn av symtomatik man typisk finner hos kvinner. Jeg syns det helt klart er noe grunnleggende feil i forhold til menn/kvinner med så skjev selvmordstatistikk. Tror det ligger mye under disse tallene, på mange plan. Og det at hjelpeapparatet ikke er i stand til å fange opp menn som sliter psykisk, syns jeg absolutt er et likestillingsspørsmål!

La også merke til dette:

Kvinner sutrer over at de er dobbeltarbeidende, men ser ikke makten de får i familien ved å arbeide i hjemmet. For at mannen skal få tilgang på denne makten må kvinnen kastes ut av hjemmet, sier Døving.

Jeg er veldig enig med Døving her. Jeg syns jeg veldig ofte ser og hører kvinner som syter og klager over at de gjør "alt i huset og med barna" men pirker man litt borti, kommer det fram at mennene ikke er ønsket til annet enn å "hjelpe til" og "gjøre tingene på rett (les: kvinnens) måte. Menn premieres for å "hjelpe til", de får høre at de er "flinke" hvis de f.eks vasker gulv, og jenter som lever i forhold med nogenlunde lik ansvar- og arbeidsfordeling får høre at de er "bortskjemt" og "heldige" fra sine venninner. Det fnises overbærende av "dumme menn" som ikke skjønner viktigheten av at klærne til 3-åringen matcher og derfor "er det nok best jeg finner fram klær ja". osv osv. Det er godt mulig at mange menn virkelig ikke bryr seg, men jeg tror det ofte handler om å bli litt umyndiggjort og skjøvt ut av geskjeftige, flinke damer som "vet hvordan det SKAL være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Nyere forskning viser at gutter oftere dropper ut av skolesystemet enn jenter om de bare bor hos en forelder etter samlivsbrudd.  Samtidig er det gjort andre undersøkelser som tilsier at menn med lavere utdannelse (på generelt grunnlag) har dårligere helse enn de med lengre utdannelse. Vi vet også at personer med lavere inntekt/utdannelse oftere deltar i kriminelle handlinger. Menn med lavere utdannelse er mindre tilgjengelig for barn for barn etter samlivsbrudd enn der menn har lengre utdannelse.

Der begge foreldrene deltar i omsorgen (har som oftest begge foreldrene lengre utdannelse) tar barna også lengre utdannelse. Det blir med andre ord en ond sirkel som en del ikke kommer ut av om far ikke deltar i omsorgen.

Men undersøkelsene tilsier også et avvik i denne tankerekken ettersom jenter oftere sliter med psykiske problemer (les: helse) om bare en av foreldrene har omsorgen for barna etter samlivsbrudd.

Man ser også ofte at gutter med psykiske problemer er mer utagerende enn jenter, som tar det mer innover i seg selv og får mer klassiske tegn på depresjon. Man kan stille seg spørsmålet om det er samfunnet som har gjort det mer godtatt at gutter er sinte og at jenter skal være snille og ikke til bry, eller om kjønnene fra biologiens side har ulike måter å reagere på når de har problemer.

Men jeg mener uansett at en del av dette ligger i kjønnsforskjeller (skapt av gener eller miljø). Gutters problemer vil ofte bli mer synlige, fordi de utagerer. Men å legge dette på undertrykking av mannen, syns jeg er litt på jordet.

Det er både fordeler og ulemper i forhold til kjønn når det gjelder å ha problemer. Guttene kan lett bli stemplet som syndebukker når de f.eks. har atferdsproblemer. Samtidig vil de da få hjelp fordi problemene deres er synlige. Det har f.eks. vist seg at jenter lettere blir oversett fordi deres problemer ikke representerer en utfordring for læreren i en klassesituasjon. Man tror f.eks. at det er en del jenter med ADHD som ikke får noen diagnose, fordi de sliter mer med oppmerksomhetsbiten enn utagering.

Jeg ser nå at innlegget mitt kanskje ikke henger synlig sammen med sitatet fra Far til 2, men poenget mitt er at jenter på mange måter klarer seg bedre enn gutter ved foreldres samlivsbrudd f.eks. selv om jeg ikke klarer helt å se det i sammenheng med mannsundertrykking. Dessuten så har man jo nettopp på sine maskuline briller om man bare ser gutters problemer fordi de representerer et problem for samfunnet. Snille, triste piker må bare innfinne seg med å streve med tingene på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Mht selvmord, er det grunn til å tro at diagnose- og hjelpetiltak er satt på bakgrunn av symtomatik man typisk finner hos kvinner. Jeg syns det helt klart er noe grunnleggende feil i forhold til menn/kvinner med så skjev selvmordstatistikk. Tror det ligger mye under disse tallene, på mange plan. Og det at hjelpeapparatet ikke er i stand til å fange opp menn som sliter psykisk, syns jeg absolutt er et likestillingsspørsmål!

Mnja, jeg vet ikke helt. Man ser jo at menn oftere bruker mer "voldelige" metoder for å ta livet sitt, f.eks. ved bruk av skytevåpen. Mens kvinner oftere bruker piller for å nevne noe. Jeg vet riktignok ikke om dette er en god forklaring, fordi man kan si at kvinner kanskje mer roper om hjelp enn at de virkelig vil ta livet sitt, mens menn er mer bestemte på å gjennomføre det. Så da vil det jo ligge en forskjell der.

Men jeg tror at kvinner er flinkere til å søke hjelp, enten hos profesjonelle eller hos venner og familie. Tror kanskje at menn har en større sperre der. At en del bare holder det inni seg om de opplever noe vanskelig. Dette kan fungere både forebyggende og når man kommer i en mer akutt situasjon, tror jeg.

Det er vanskelig for helsevesenet å hjelpe noen som ikke søker hjelp. Det blir også vanskelig om venner og familie heller ikke aner noe om problemene mannen sliter med.

Så jeg er usikker på om jeg syns det er et likestillingsspørsmål. Kanskje det handler mer om at foreldre og lærere bør oppdra og opplyse guttebarn om det å snakke om ting framfor å holde det inni seg osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis diagnosekriteriene er tilpasset kvinners symptomer og handlingsmønster er det jo noe feil? (men dette går jo begge veier, f.eks i fht ADHD som jeg ser du nevner). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
Men hvis diagnosekriteriene er tilpasset kvinners symptomer og handlingsmønster er det jo noe feil? (men dette går jo begge veier, f.eks i fht ADHD som jeg ser du nevner).  ;)

Joda, er enig hvis det er sånn, men er usikker på om det er sånn. F.eks. så reagerer menn oftere enn kvinner med aggresjon og irritasjon, sikkert i tillegg til mer kroppslige plager, når de er deprimerte. Men dette skal tas hensyn til. Men så kan man jo si at det fokuseres mye på følelsen av å være trist, noe ikke alle opplever (dette gjelder jo også en del kvinner). Nei, jeg vet ikke, men jeg tror mye koker ned til det med å søke hjelp og å la omgivelsene få vite at noe er galt, noe som vil være avgjørende for at profesjonelle i det hele tatt får vurdert symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som kvinnen har fått en selvstendig seksualitet, er mannen blitt en trussel. Pedofili er et marginalt fenomen. Likevel har samfunnet klart å skape en redsel for menn som gjør at alle menn må bære skammen, og resultatet er fravær av kontakt med barn. Menn er vurdert som skumle seksuelle vesener, som kan og bør kontrolleres og overvåkes.

Denne er iallfall reell :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, jeg vet ikke helt. Man ser jo at menn oftere bruker mer "voldelige" metoder for å ta livet sitt, f.eks. ved bruk av skytevåpen. Mens kvinner oftere bruker piller for å nevne noe. Jeg vet riktignok ikke om dette er en god forklaring, fordi man kan si at kvinner kanskje mer roper om hjelp enn at de virkelig vil ta livet sitt, mens menn er mer bestemte på å gjennomføre det. Så da vil det jo ligge en forskjell der.

Men jeg tror at kvinner er flinkere til å søke hjelp, enten hos profesjonelle eller hos venner og familie. Tror kanskje at menn har en større sperre der. At en del bare holder det inni seg om de opplever noe vanskelig. Dette kan fungere både forebyggende og når man kommer i en mer akutt situasjon, tror jeg.

Det er vanskelig for helsevesenet å hjelpe noen som ikke søker hjelp. Det blir også vanskelig om venner og familie heller ikke aner noe om problemene mannen sliter med.

Så jeg er usikker på om jeg syns det er et likestillingsspørsmål. Kanskje det handler mer om at foreldre og lærere bør oppdra og opplyse guttebarn om det å snakke om ting framfor å holde det inni seg osv?

Som det allerede har blitt nevnt, så er leger veldig lite flinke til å ta mennesker på alvor! Der kvinner ofte blir underdiagnostiserte på somatiske lidelser, blir menn ofte underdiagnostiserte på psykiske lidelser.

Personlig kjenner jeg menn som har oppsøkt lege fordi de er deprimerte, men som har fått en sykemelding, og beskjed om å trene mer, i stedet for en henvisning til psykolog. Det tok lang tid for enkelte av disse å få legen til å innse alvoret, å få legen til å innse at de faktisk hadde psykiske problemer og behøvde hjelp!

En kamerat av meg oppsøkte lege p.g.a spiseforstyrrelse (anorexia), og ble sendt hjem med en resept på syrenøytraliserende tabletter, og beskjed om å være mindre kresen i matveien... :overrasket:

Dette er ikke underkuende, men det er diskriminerende for både kvinner og menn!!

Så lenge menns psyke ikke blir tatt på alvor, så vil vi fortsatt se at selvmordraten vil holde seg stabilt høy hos menn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marikken
Alt i alt et tåpelig sutreartikkel. Det dummeste er påstanden om at menn er undertrykte fordi de lever fem år kortere i snitt. Kan det kanskje tenkes at det har noe med biologi å gjøre? Hvis man ser litt rundt på andre dyr og insekter, er det vel slik at levealder og kjønn spiller noe rolle.

Jeg lurer også på om menn er undertrykte fordi de generelt sett kommer senere i puberteten?

Wow, du hadde kjekk avatar! :klappe::)

(Fins det flere slik menn i Norge, som ikke ser ut som dumme sauebønder eller rånete ufine byborgere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...