Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet her, men tenkte at jeg skulle gi en liten oppdatering til dere som går på kuren nå 😊

jeg ble ferdig i november 2014, og har siden den gang kun hatt en eneste kvise! Jeg vil si at kuren var verdt det for min del, selv om jeg slet med en god del bivirkninger underveis. Dessverre har denne kuren også hatt noen negative konsekvenser for min del, men jeg kan leve med disse. Jeg var i syden i sommer og fikk for første gang i hele mitt liv soleksem. Jeg fikk det i hele ansiktet, på bryst og skuldre. Min hudlege mener dette skyldes denne kuren, og har rådet med til å ta betakaroten før neste sommer og drive mer gradvis tilvenning når sola kommer for å begrense min allergiske reaksjon mot sol. En annen bivirkning som ennå vedvarer er veldig sensitive øyne. Jeg må nå dryppe øynene i blandt, og er det litt vind ute ser det ut som jeg gråter. Det samme gjelder sol mot øynene! Dette er irriterende..

En annen bivirkning som vedvarer er eksem over leppa og på haka. Dette utløses av kjærestens skjegg, og ved å peele huden i dusjen. Jeg får også eksem på hendene når jeg er i kontakt med vaskemiddel, eller vaske hendene ofte. Hadde aldri hatt eksem før denne meldte seg som bivirkning når jeg gikk på kuren. Smått irriterende dette også. Men alt i alt er dette bedre for meg, enn kvisene jeg hadde. Huden min er plettfri!! 

Hold ut dere som går på kuren nå! Det var verdt det for min del. Jeg ville gjort det samme igjen idag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28.12.2015 at 18.20, linkan skrev:

Jeg sendte nettopp inn skjemaet for å få refundert pengene.
Gå inn på www.helfo.no, og i søkefeltet skriver du inn;
"Kvitteringsskjema for dekning av utgifter til legemidler/næringsmidler kjøpt på resept". 
Så er det bare å fylle ut skjemaet, legge ved alle kvitteringer og få sendt det med en gang :)
 

Hei igjen.. :)
Vet du hvor lang tid det tar før man får pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gått på Isotretinoin og Diflucan samtidig?? Kjøpe en 150g pille reseptfritt på apoteket i dag, men glemte helt å spørre om den kunne brukes med Isotretinoin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, 

Jeg er midt i kuren min, begynte november 2015 og er på min 3. måned. i desember gikk jeg fra to til tre piller om dagen. skal gå på iso ut april og gledr meg til å bli ferdig. Jeg har vært heldig med bivirkningene, men sliter med det vanlige som tørre lepper, lys-sensitiv litt dårlig fokusert og litt mer sliten enn vanlig. Dessverre har jeg også neseblod daglig og noen ganger 3 ganger daglig:) men jeg overlever. Det verste begynte da jeg startet på 3. piller for jeg har veldig smerter i korsryggen og særlig midt mellom brystene. Det føles som at noen har satt en 20 kg plate på bryset mitt og slik er det konstant. Men vet dere, jeg overlever og håper at kuren er verdt det. Jeg har fremdeles kviser, og det dukker stadig opp to tre her og der. Jeg kan også informere om at jeg har drukket vin, og til og med blitt full- dette har ikke gitt utslag på hverken blodprøver eller en forverret fyllesyke. Vil dog ikke anbefale det fordi det har gitt noen fler kviser i ettertid. 

Jeg kan trene, men ikke løfte tungt pga korsryggen og brystsmertene. Alikevel får jeg det til! heia jentepower! 

Det eneste som bekymrer meg er at det er veldig få som _ikke_ får tilbakefall, dvs at mange opplever at kvisene kommer tilbake, dessverre. Jeg håper inderlig ikke jeg er en av dem og at jeg blir kvitt dette problemet en gang for alle. Jeg hadde nemlig aldri kviser før, det kom i en alder av 27! Skikkelig kjedelig!En annen ting som bekymrer meg er barneforsøk. Jeg har lest meg opp særlig på amerikanske sider (hvor de er litt lenger fremme på bruken av iso enn oss) hvor leger anbefaler en å vente med å få barn to år etter kuren for å unngå misdannelser eller spontanabort. Er det noen som har erfaringer med dette?

Edit:

Må legge til at jeg går til Oslo Hudlegespesialist og har mildt sagt vært misfornøyd med dem. Jeg har flere ganger ringt inn hvor jeg fikk lovnader om at legen min skulle ringe tilbake, senest på mandag hvor legen skulle ringe opp igjen samme dag, da jeg purret i går igjen så fikk jeg bskjed om at de lovet å få han til å ringe, idag purret jeg atter en gang og samme lovnader ble gitt- jeg har enda ikke hørt noe. Jeg tok kontakt pga brystsmertene som har blitt verre og er ordentlig bekymret. 

Dette er ikke første gang det har hendt og jeg må helt ærlig si at jeg fraråder alle som kvier seg til denne kuren og blir litt bekrymret for ubehagelige bivirkninger om å ikke velge dem. Etter forrige blodprøve ringte jeg for ny resept og fikk beskjed om at mye var galt med blodprøvene ine og at det kunne være alvorlig dette informerte sykepleierne som satt i resepsjonen meg. Det gikk så langt at jeg møtte opp der de jobber for å få prae med legen da han aldri ringte tilbake- og vet dere hva? det viste seg at de hadde lest av FEIL TEST.

 Selv har jeg kontaktet et annet privat legesenter for videre hjelp. og ja- jeg skal faktisk betale de sure 1650 kr dt koster igjen for å bytte lege. SÅ ille syntes jeg de er. Dette er min mening, og jeg skriver det kun for at andre ikke skal oppleve slett behandling av pasienter slik jeg har gjort.. kuren i sg selv er såpass lite gøy, at man trenger ikke uoppmerksomme leger i tillegg- som liksom skal rådføre deg og hjelpe deg videre.

Endret av miamia23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, miamia23 skrev:

Hei folkens, 

Jeg er midt i kuren min, begynte november 2015 og er på min 3. måned. i desember gikk jeg fra to til tre piller om dagen. skal gå på iso ut april og gledr meg til å bli ferdig. Jeg har vært heldig med bivirkningene, men sliter med det vanlige som tørre lepper, lys-sensitiv litt dårlig fokusert og litt mer sliten enn vanlig. Dessverre har jeg også neseblod daglig og noen ganger 3 ganger daglig:) men jeg overlever. Det verste begynte da jeg startet på 3. piller for jeg har veldig smerter i korsryggen og særlig midt mellom brystene. Det føles som at noen har satt en 20 kg plate på bryset mitt og slik er det konstant. Men vet dere, jeg overlever og håper at kuren er verdt det. Jeg har fremdeles kviser, og det dukker stadig opp to tre her og der. Jeg kan også informere om at jeg har drukket vin, og til og med blitt full- dette har ikke gitt utslag på hverken blodprøver eller en forverret fyllesyke. Vil dog ikke anbefale det fordi det har gitt noen fler kviser i ettertid. 

Jeg kan trene, men ikke løfte tungt pga korsryggen og brystsmertene. Alikevel får jeg det til! heia jentepower! 

Det eneste som bekymrer meg er at det er veldig få som _ikke_ får tilbakefall, dvs at mange opplever at kvisene kommer tilbake, dessverre. Jeg håper inderlig ikke jeg er en av dem og at jeg blir kvitt dette problemet en gang for alle. Jeg hadde nemlig aldri kviser før, det kom i en alder av 27! Skikkelig kjedelig!En annen ting som bekymrer meg er barneforsøk. Jeg har lest meg opp særlig på amerikanske sider (hvor de er litt lenger fremme på bruken av iso enn oss) hvor leger anbefaler en å vente med å få barn to år etter kuren for å unngå misdannelser eller spontanabort. Er det noen som har erfaringer med dette?

Edit:

Må legge til at jeg går til Oslo Hudlegespesialist og har mildt sagt vært misfornøyd med dem. Jeg har flere ganger ringt inn hvor jeg fikk lovnader om at legen min skulle ringe tilbake, senest på mandag hvor legen skulle ringe opp igjen samme dag, da jeg purret i går igjen så fikk jeg bskjed om at de lovet å få han til å ringe, idag purret jeg atter en gang og samme lovnader ble gitt- jeg har enda ikke hørt noe. Jeg tok kontakt pga brystsmertene som har blitt verre og er ordentlig bekymret. 

Dette er ikke første gang det har hendt og jeg må helt ærlig si at jeg fraråder alle som kvier seg til denne kuren og blir litt bekrymret for ubehagelige bivirkninger om å ikke velge dem. Etter forrige blodprøve ringte jeg for ny resept og fikk beskjed om at mye var galt med blodprøvene ine og at det kunne være alvorlig dette informerte sykepleierne som satt i resepsjonen meg. Det gikk så langt at jeg møtte opp der de jobber for å få prae med legen da han aldri ringte tilbake- og vet dere hva? det viste seg at de hadde lest av FEIL TEST.

 Selv har jeg kontaktet et annet privat legesenter for videre hjelp. og ja- jeg skal faktisk betale de sure 1650 kr dt koster igjen for å bytte lege. SÅ ille syntes jeg de er. Dette er min mening, og jeg skriver det kun for at andre ikke skal oppleve slett behandling av pasienter slik jeg har gjort.. kuren i sg selv er såpass lite gøy, at man trenger ikke uoppmerksomme leger i tillegg- som liksom skal rådføre deg og hjelpe deg videre.

Akkurat det føler jeg på! Virker som nesten alle får kvisene tilbake, og jeg tenker at det kanskje ikke er noe poeng å utsette kroppen for dette, men vil bli bra... Uff! Dere som er ferdig, ble hudproblemene mindre hvis de kom tilbake igjen, eller var det like ille som før? Hjalp det med flere kurer?

Anonymkode: 4f1c4...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omlag ein månad etter avslutta kur har eg hatt ei kvise på kjevebeinet. Definitivt forbetring frå tidlegare. Håpar det vert med den eine, og at det ikkje utviklar seg til noko meir. Er forresten megadeilig å sleppe tørre lepper. 

Endret av Mars
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24. januar 2016 at 23.06, {lykketroll} skrev:

Hei igjen.. :)
Vet du hvor lang tid det tar før man får pengene?

Det tok ca en mnd for min del. Det gikk ca tre uker før jeg fikk brev om at saken er oppe til behandling. Det sto også at det kunne ta opp til 12 uker før den var ferdigbehandlet. Bare etpar dager senere kom pengene på konto, så det tok mye kortere tid enn ventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to gangene jeg har hentet ut medisin, har de ikke funnet resepten (e-resept). Har noen av dere opplevd det? Legen min sa at han aldri hatt noen pasienter som har opplevd det, så nå har han begynt å sende med meg papir-resepter i stedet. 

Jeg spurte forresten legen om alkoholbruk under kuren. Jeg fikk høre at vin og øl ikke gjør spesielt større skade enn ellers (med mindre du drikker deg fullstendig dritings to ganger hver helg, da), men at du bør holde litt igjen med spriten. Greit å vite :) Har ikke opplevd at kvisene blir verre de gangene jeg har drukket heller. 

Skal til legen igjen på onsdag, da har jeg gått på kuren i nesten fire mnd. Har gått på tre piller om dagen den siste mnd uten forverret bivirkninger, så jeg begynner å se lys i enden av tunnellen. Håper alt går bra med dere andre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med e-resept sjæl! Var tre ganger hos hudlegen for å få resepten til iso'en (På e-respt), men etter en ukes tid fant de ut at de skulle skrive på papir. Tok dem søren meg en himmla uke før de fant på den ideen. Ble forsinket en uke, bare for noe sånt småtteri, noe som gjorde meg ganske pissed, i tillegg til prisen da på 980 kr for medisinen + 370 kr for timen hos hudsplesialisten :P  

Går på 20MG iso, 3 piller daglig.

Er andre dag nå, og er ganske spent på hvordan dette kommer til å gå. Føler allerede at hodebunnen klør, noe som ikke er et godt tegn x) Klarer meg helts uten store bivirkninger. Driver med hard fysisk trening tre ganger i uka, og håper dette ikke ødelegger alt for mye for det! Jeg våknet opp idag med en utrolig smerte i korsryggen, men vet ikke om det er fordi jeg har sovet feil eller at det er tablettene (Føler det er alt for tidlig for sånne bivirkninger nå). Forsvant etter lunsj pausen på jobben klokken 11:30 sånn ca. Syntes det var utrolig merkelig..

 

Anyway.. Hvilket måltid tar dere tablettene med, hvis dere tar de med måltid? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare meg på noen spørsmål! Har hatt kviser i mange år nå og prøvd utrolig mye forskjellig uten effekt, så har vurdert denne kuren flere ganger, men aldri gjort alvor ut av det pga. jeg har blitt så redd for mange av bivirkningene og at det ikke skal være verdt det. Er i tillegg veldig glad i å sole meg, feste og trene(ang. stivhet-bivirkninger).. Begynte på diane i tillegg til en annen kur mot kviser i desember, så vil gi dette en sjanse en stund til for å se om det funker. Men er utrolig lei av disse kvisene, og det tærer helt ekstremt på selvtilliten, føler det ødelegger hele utseende mitt.

Hvor lenge varer en "kur"? Er det forskjellig fra person til person eller er det noen fast tid?
Da dere begynte på kuren, fikk dere et kviseutbrudd, altså at huden ble mye verre, før det begynte å bli bedring?
Hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger?
Ble huden din 100% kvisefri av kuren, eller var det alltid noen få kviser igjen? Hvor lang tid tok det før du isåfall var 100% kvisefri, eller på ditt beste?
Må man til hudlege, eller kan fastlege skrive ut resept? Hudlegen her jeg bor har desverre et ekstremt dårlig rykte på seg, så det frister ikke å skulle stå lenge på venteliste og ikke få noe igjen for det.

Takk på forhånd! :)

Anonymkode: d195b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan svare meg på noen spørsmål! Har hatt kviser i mange år nå og prøvd utrolig mye forskjellig uten effekt, så har vurdert denne kuren flere ganger, men aldri gjort alvor ut av det pga. jeg har blitt så redd for mange av bivirkningene og at det ikke skal være verdt det. Er i tillegg veldig glad i å sole meg, feste og trene(ang. stivhet-bivirkninger).. Begynte på diane i tillegg til en annen kur mot kviser i desember, så vil gi dette en sjanse en stund til for å se om det funker. Men er utrolig lei av disse kvisene, og det tærer helt ekstremt på selvtilliten, føler det ødelegger hele utseende mitt.

Hvor lenge varer en "kur"? Er det forskjellig fra person til person eller er det noen fast tid?
Da dere begynte på kuren, fikk dere et kviseutbrudd, altså at huden ble mye verre, før det begynte å bli bedring?
Hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger?
Ble huden din 100% kvisefri av kuren, eller var det alltid noen få kviser igjen? Hvor lang tid tok det før du isåfall var 100% kvisefri, eller på ditt beste?
Må man til hudlege, eller kan fastlege skrive ut resept? Hudlegen her jeg bor har desverre et ekstremt dårlig rykte på seg, så det frister ikke å skulle stå lenge på venteliste og ikke få noe igjen for det.

Takk på forhånd! :)

Anonymkode: d195b...ea1

Det varierer veldig fra person til person hvor lenge man skal gå på kuren. Noen tar 1 tablett om dagen mens andre er oppi 4. En kur varer som regel mellom 3-8 måneder. 

De aller fleste blir verre før det blir bedre ja ;) For min del ble jeg ufattelig tørr og glasset som en gal, var noen uker som jeg ikke så ut i måneskinn.. Men det blir bedre, det er bare å holde ut! 

Jeg merket første bivirkning 8 timer etter at jeg hadde tatt første tablett. 

Jeg er enda ikke ferdig, har vel 3-4 måneder igjen. Noen blir helt bra i løpet av kuren, andre blir det i løpet av måneden etter (4-6 måneder etter endt kur), mens noen må ta en ny. Igjen, veldig individuelt. 

Først må du til fastlege for å få henvisning til hudlege. Kun hudlege som kan skrive ut resept. Man må også ha prøvd andre ting først, iso er som regel siste mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 måneder igjen og de verste bivirkningene begynner å avta. Fortsatt tørre lepper og hud, men overkommelig. Det positive er at jeg kun trenger å vaske håret hver 14. dag :smilorange: Men har merket at effekten har uteblitt de siste ukene, har ikke merket noe bedring, men har blitt mye bedre enn jeg var og er fornøyd med det :) Jeg forberder meg selv på at jeg kanskje ikke blir helt bra, men at bedre får være godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan svare meg på noen spørsmål! Har hatt kviser i mange år nå og prøvd utrolig mye forskjellig uten effekt, så har vurdert denne kuren flere ganger, men aldri gjort alvor ut av det pga. jeg har blitt så redd for mange av bivirkningene og at det ikke skal være verdt det. Er i tillegg veldig glad i å sole meg, feste og trene(ang. stivhet-bivirkninger).. Begynte på diane i tillegg til en annen kur mot kviser i desember, så vil gi dette en sjanse en stund til for å se om det funker. Men er utrolig lei av disse kvisene, og det tærer helt ekstremt på selvtilliten, føler det ødelegger hele utseende mitt.

Hvor lenge varer en "kur"? Er det forskjellig fra person til person eller er det noen fast tid?
Da dere begynte på kuren, fikk dere et kviseutbrudd, altså at huden ble mye verre, før det begynte å bli bedring?
Hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger?
Ble huden din 100% kvisefri av kuren, eller var det alltid noen få kviser igjen? Hvor lang tid tok det før du isåfall var 100% kvisefri, eller på ditt beste?
Må man til hudlege, eller kan fastlege skrive ut resept? Hudlegen her jeg bor har desverre et ekstremt dårlig rykte på seg, så det frister ikke å skulle stå lenge på venteliste og ikke få noe igjen for det.

Takk på forhånd! :)

Anonymkode: d195b...ea1

Det er individuelt. Hudlegen ser på vekten din når man skal dosere piller, og du får et visst antall piller som skal tas. Så kommer det an på hvor godt du takler bivirkningene. Noen tar en-to piller om dagen hele kuren gjennom, imens andre kan gå opp til tre eller fire dersom bivirkningene ikke tar helt av. Jeg gikk på en eller to piller de første to mnd, tre piller den tredje måneden og nå som jeg er inni min fjerde måned har jeg også begynt å gå opp til fire piller om dagen. 

Jeg fikk aldri et "verre før det blir bedre"-utbrudd. Men jeg har hørt at det er vanlig å få det. 

Jeg merket bivirkninger dagen etter første pille. Har klart å unngå tørr hud i ansiktet ved hjelp av god fuktighetskrem, men jeg har slitt med tørre lepper, eksem på hendeneå og stivhet og verking i muskler og ledd. 

Er ikke ferdig med kuren, så det kan jeg ikke svare på. Har nok mellom to og tre måneder igjen. Synes bedringen har stagnert litt den siste mnd, så legen min har sagt at vi kanskje må makse kuren (de fleste har litt ekstra å gå på på slutten dersom det blir nødvendig) dersom det ikke blir helt bra. 

Du må ha henvisning fra legen til hudlege, også får du resept av hudlegen. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4.2.2016 at 21.15, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan svare meg på noen spørsmål! Har hatt kviser i mange år nå og prøvd utrolig mye forskjellig uten effekt, så har vurdert denne kuren flere ganger, men aldri gjort alvor ut av det pga. jeg har blitt så redd for mange av bivirkningene og at det ikke skal være verdt det. Er i tillegg veldig glad i å sole meg, feste og trene(ang. stivhet-bivirkninger).. Begynte på diane i tillegg til en annen kur mot kviser i desember, så vil gi dette en sjanse en stund til for å se om det funker. Men er utrolig lei av disse kvisene, og det tærer helt ekstremt på selvtilliten, føler det ødelegger hele utseende mitt.

Hvor lenge varer en "kur"? Er det forskjellig fra person til person eller er det noen fast tid?
Da dere begynte på kuren, fikk dere et kviseutbrudd, altså at huden ble mye verre, før det begynte å bli bedring?
Hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger?
Ble huden din 100% kvisefri av kuren, eller var det alltid noen få kviser igjen? Hvor lang tid tok det før du isåfall var 100% kvisefri, eller på ditt beste?
Må man til hudlege, eller kan fastlege skrive ut resept? Hudlegen her jeg bor har desverre et ekstremt dårlig rykte på seg, så det frister ikke å skulle stå lenge på venteliste og ikke få noe igjen for det.

Takk på forhånd! :)

Anonymkode: d195b...ea1

Jeg gikk blant annet på tetralysal i flere år uten særlig virkning før jeg fikk henvisning til hudlege. Som flere andre har nevnt tidligere er bivirkningene forskjellig fra person til person, men det er veldig vanlig å mere de under 12 timer etter første pille. Legg mere til at de ikke går ordentlig vekk før kuren er ferdig. 

Jeg leste masse om skrekk historier om denne kuren før jeg startet. Folk som flasset masse i ansiktet, slet med syke kviser og alt annet mellom himmel og jord. Jeg begynte derfor på en fetkrem som jeg kjøper på apoteket, Locobase. Det er virkelig det beste noen sinne. Har ikke flasset særlig mye, og det føler jeg er pga daglig bruk av Locobase før jeg legger meg. Bruker en lettere fettkrem til kroppen og to kremer til leppene. Er inni min tredje månede og merker forskjell allerede. 

Masse negativ om denne kuren, men også en del positivt. Ville ikke gått på denne om det ikke var siste utvei for deg! Man kan ikke være i direkte sollys (ink solarium) eller ta noen vitamin tilskudd. Man må inn en gang i måneden og ta blodprøve for å få ut ny resept. 

Håper dette var litt til hjelp, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til mitt innlegg! Jeg har tidligere prøvd utallige kremer, rensemetoder og produkter, endret kosthold, og det mest "drastiske" jeg har gjort var at jeg gikk på noen piller, husker ikke helt hva det het ettersom det er en mange år siden, men jeg tok i hvert fall 4 piller om dagen. Tror ikke jeg har fått antibiotika før, med mindre disse pillene var antibiotika.

Dere som har gått/går på det, hvor ille var dere egentlig, og slet dere med kviser flere steder enn i ansiktet? Det jeg har sett av bloggere som poster før og etter bilder har vært veldig mye verre enn meg, og for dem skjønner jeg hvorfor kuren er verdt det. Jeg har ikke tett i tett med kviser i hele ansiktet, men nok til at jeg føler meg fæl og det tar lang tid før dem blir borte.. Allikevel jeg har såpass "lite" at det går helt fint å sminke vekk det meste, men det skjer ikke at jeg går ut døren uten hudsminke. Har heller ikke noe særlig kviser utenom ansiktet, kun noen få på skuldrene innimellom. Nå høres jeg kanskje ikke ille ut i det hele tatt, men jeg har tross alt slitt med dette i snart 7 år, og jeg fikk mange kommentarer på det for noen år siden da jeg var verre. Jeg vet at jeg bør forhøre meg med en lege, noe jeg skal, men synes også det er veldig greit å høre ekte erfaringer. Tror dere kanskje det vil være bedre for meg som ikke har så ekstremt mye å prøve noe annet, og hva i såfall? Hadde blitt utrolig glad hvis noen har noen forslag til meg! :) 

Anonymkode: d195b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar til mitt innlegg! Jeg har tidligere prøvd utallige kremer, rensemetoder og produkter, endret kosthold, og det mest "drastiske" jeg har gjort var at jeg gikk på noen piller, husker ikke helt hva det het ettersom det er en mange år siden, men jeg tok i hvert fall 4 piller om dagen. Tror ikke jeg har fått antibiotika før, med mindre disse pillene var antibiotika.

Dere som har gått/går på det, hvor ille var dere egentlig, og slet dere med kviser flere steder enn i ansiktet? Det jeg har sett av bloggere som poster før og etter bilder har vært veldig mye verre enn meg, og for dem skjønner jeg hvorfor kuren er verdt det. Jeg har ikke tett i tett med kviser i hele ansiktet, men nok til at jeg føler meg fæl og det tar lang tid før dem blir borte.. Allikevel jeg har såpass "lite" at det går helt fint å sminke vekk det meste, men det skjer ikke at jeg går ut døren uten hudsminke. Har heller ikke noe særlig kviser utenom ansiktet, kun noen få på skuldrene innimellom. Nå høres jeg kanskje ikke ille ut i det hele tatt, men jeg har tross alt slitt med dette i snart 7 år, og jeg fikk mange kommentarer på det for noen år siden da jeg var verre. Jeg vet at jeg bør forhøre meg med en lege, noe jeg skal, men synes også det er veldig greit å høre ekte erfaringer. Tror dere kanskje det vil være bedre for meg som ikke har så ekstremt mye å prøve noe annet, og hva i såfall? Hadde blitt utrolig glad hvis noen har noen forslag til meg! :) 

Anonymkode: d195b...ea1

Det høres ut som at ditt tilfelle ligner mye på mitt. Mine kviser var ikke SÅ ille heller, og jeg slet ikke noe særlig med kviser på ryggen. Sminket fint bort det verste. Mitt problem var at de aldri forsvant helt, og det er derfor jeg ble henvist til hudlege. Prøvde basiron og differin (kremer) en stund først. I tillegg til hudpleieserier som skal hjelpe på uren hud (md formulations o.l.). 
Man må ikke ha enorme utbrudd for at isotretinoin skal være siste utvei, det er nok med kviser som aldri forsvinner, da de kan føre til varige arr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter med begge deler. Både store og små kviser på hele kroppen som ikke kan sminkes vekk som heller aldri gikk helt vekk. En venninne av meg som kun hadde kviser i ansiktet fikk ikke henvising fordi fastlegen syntes ikke det var noe ille. Kvisene i ansiktet er ikke like ille lengre, men herregud så mye mer kviser jeg har fått på resten av kroppen. 

Hvis du kun har kviser i ansiktet ville jeg prøvd kremen Differin og Tetralysal først. Begge må du ha respet på. Isotretinoin har mildt sagt fucket meg opp. Ekstreme ledd- og muskelsmerter, null energi til noe og er blitt veldig nedstemt. Er ofte sykemeldt fordi jeg sliter med å bevege meg og vil helst bare ligge i sengen dopet på smertestillende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på kuren siden starten av desember, og jeg er veldig fornøyd! Har fremdeles endel kviser, men det er MYE bedre. Huden er jevnere og finere nå. Jeg er ikke så tør i ansiktet lengre, så sminken sitter veldig fint hele dagen - noe jeg var redd for at den ikke skulle gjøre. (Med mindre jeg tar meg i ansiktet, da kan det begynne å flake). Ellers er jeg tør på hendene og leppene, og har fått streng beskjed fra hudlegen at jeg må ta fuktigshetsdråper til øyene hver dag, da jeg har fått litt blurry syn når jeg skal fokusere på ting. Utenom det merker jeg ikke at jeg går på kuren - tenker egentlig at bivirkningene er typisk vinterreaksjoner!

Jeg var også veldig redd for bivirkningene, men det er no problemo! Hvis du ønsker å prøve kuren, so go for it. Men jeg vil anbefale alle som nettopp har begynt eller skal begynne å forebygge før bivirkningene kommer. For man slipper nok ikke unna tørr hud og lepper. SMØR FØR DET BLIR TØRT!! Det hjalp meg masse :-D

Håper ellers at dere andre som går på kuren har det bra, og ikke sliter med noen for plagsomme bivirkninger!

Endret av Dårris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dårris skrev:

Har gått på kuren siden starten av desember, og jeg er veldig fornøyd! Har fremdeles endel kviser, men det er MYE bedre. Huden er jevnere og finere nå. Jeg er ikke så tør i ansiktet lengre, så sminken sitter veldig fint hele dagen - noe jeg var redd for at den ikke skulle gjøre. (Med mindre jeg tar meg i ansiktet, da kan det begynne å flake). Ellers er jeg tør på hendene og leppene, og har fått streng beskjed fra hudlegen at jeg må ta fuktigshetsdråper til øyene hver dag, da jeg har fått litt blurry syn når jeg skal fokusere på ting. Utenom det merker jeg ikke at jeg går på kuren - tenker egentlig at bivirkningene er typisk vinterreaksjoner!

Jeg var også veldig redd for bivirkningene, men det er no problemo! Hvis du ønsker å prøve kuren, so go for it. Men jeg vil anbefale alle som nettopp har begynt eller skal begynne å forebygge før bivirkningene kommer. For man slipper nok ikke unna tørr hud og lepper. SMØR FØR DET BLIR TØRT!! Det hjalp meg masse :-D

Håper ellers at dere andre som går på kuren har det bra, og ikke sliter med noen for plagsomme bivirkninger!

Hvor kjøper du fuktighetsdråpene?? Har samme problem + linser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Jeg gikk på kuren i 2013/2014, og begynner på kuren igjen idag...

Gikk egentlig ganske fint i 2013 og huden ble så bra

 

Likevel har jeg fått en god del tilbake og starter runde nr 2 nå

 

Dette blir bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...