Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

 

(ca 8-9 uker på iso) Gikk tom for medisiner en uke før jeg hadde time hos hudlegen og fikk aldri rotet meg til å ordne urinprøve hos fastlege før så det ble en liten pause på 6 dager uten medisinene. Nå 5 dagen min på medisinene igjen etter en liten ukes pause er ansiktet fullt av kviser! Og hodebunnen min klør hele tiden.. Tror det irriterte kroppen litt med den lille pausen jeg tok for så å begynne på igjen. 

Vel hos hudlegen gikk alt bra, verken bedre eller værre i ansiktet men ryggen har absolutt fått bedring. Skal forsette med to om dagen, men jeg kunne også velge om jeg ville ta 3 en dag og 2 neste feks. Men foreløpig så holder jeg meg til 2. Litt kjipt at ansiktet ikke har blitt særlig bedre, men det er vel pga den pausen.. Skal passe godt på at det ikke skjer igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg gått ca 3mnd på kuren. Skal få siste resept nå om noen dager (har enda et par brett igjen av respept nr 3)
Når jeg er ferdig har jeg tatt 400 tabeletter. Jeg tar 3*20 mg om dagen og er litt over 60 kg.

Jegh ar nesten ikke bivirkninger i det hele tatt. Huden er normalt "vintertørr"
og leppene trenger jeg kun smøre et par ganger i uken. det er huden og leppene som var værst hos meg da jeg startet på kuren, men etter ca 2 uker begynte dette å avta litt etter litt.

Håret holder seg rent og pent.
og kvisene er så og si borte. har kanskje 5-6 hudormer som ligger og lurer langs kjeven/på ene side av munn men har ikke hatt noen underjordiske kviser siden ca 2 uker inni kuren.

Er ferdig i januar/februar en gang. 

Anonymkode: 1b9c4...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er trygt å si at jeg har mitt store utbrudd nå 😱 En byll som dekker omtrent hele skinnet mitt, mindre kviser her og der. Ser ikke ut i ansiktet! Aldri vært såå ille før tror jeg. Håper det kun går en vei fra nå av.. For dette orker jeg ikke lenger. Skjønner godt at man kan bli deprimert av disse medisinene når man får slike reaksjoner. Har også hatt veldig vondt i hodet igår og idag.. Mener å huske jeg hadde det da jeg først startet på medisinene. Så det var vel som sagt utrolig dumt med den pausen på en uke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg går på denne kuren, men jeg går ikke på noe prevensjonsmidler. Jeg bare lurer på; kan jeg ha sex med kun kondom? Er det sikkert nok? 

Anonymkode: 65a2d...3b3

Du spør om kondom er sikker nok som prevansjon? Uavhengig av om du går på denne kuren eller ei, er kondom ca. 99% sikkert hvis du bruker den riktig. P-piller i tillegg til kondom vil selvsagt øke sikkerheten ytterligere.

Anonymkode: 36a03...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering frå meg:

Har vore på isotretinoin sidan midten av august no, og reknar med at eg er ferdig i slutten av januar.

Fred, for ein forandring! I løpet av dei siste to månadane har eg kanskje hatt to kvisar totalt. Alle hudormane mine har forsvunnet også, bortsett frå ein standhaftig ein på kinnet. Sjølv om det er ingen kvisar, er eg framleis temmeleg lei meg over alle dei grusomme arra. Eg har djupe rolling scars. Å ta laser vil koste meg kring femti tusen kronar (!) Håpar kanskje at TCA-peelinger eller dermarolling kan fungere greit også, då eg les nokon meinar at laser ikkje er så bra allikevel. Forventer ikkje å bli perfekt, men ønskjer uansett forandring. Det verste er å sjå meg sjølv i sterkt, kvitt LED-lys - då alle ujevnhetane kjem fram. I eit varmt, fint lys virkar huden min utruleg fin. Eg trur det kjem til å litt betre når rødheten i arra forsvinn. Rødheten i arra gjer vel at ujevnheten synast mykje betre. Frå det eg har lest så vil huden verte mykje sterkare og helast raskare etter kuren er ferdig. Gler meg!

Ellers har den siste månaden vore som vanleg på bivirkningane, bortsett frå ein ny ting: eksem. Har fått det to stader i ansiktet, men også på armane og beina mine. Nokon som veit kva eg kan bruke for det i ansiktet? Ikkje hydrokortison vel uten å spørje legen?

Fekk svar på forrige blodprøva også, og den viste lett forhøya verdiar av ASAT. Byrja å trene den veka eg tok den blodprøven, så det kunne være det som var grunnen. Tok ny blodprøve i dag. Håpar at den ikkje visar at verdiane er høgare denne gongen!

Skulle berre ønskje eg reiste ned til hudlegen for 8 år sidan! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering frå meg:

Har vore på isotretinoin sidan midten av august no, og reknar med at eg er ferdig i slutten av januar.

Fred, for ein forandring! I løpet av dei siste to månadane har eg kanskje hatt to kvisar totalt. Alle hudormane mine har forsvunnet også, bortsett frå ein standhaftig ein på kinnet. Sjølv om det er ingen kvisar, er eg framleis temmeleg lei meg over alle dei grusomme arra. Eg har djupe rolling scars. Å ta laser vil koste meg kring femti tusen kronar (!) Håpar kanskje at TCA-peelinger eller dermarolling kan fungere greit også, då eg les nokon meinar at laser ikkje er så bra allikevel. Forventer ikkje å bli perfekt, men ønskjer uansett forandring. Det verste er å sjå meg sjølv i sterkt, kvitt LED-lys - då alle ujevnhetane kjem fram. I eit varmt, fint lys virkar huden min utruleg fin. Eg trur det kjem til å litt betre når rødheten i arra forsvinn. Rødheten i arra gjer vel at ujevnheten synast mykje betre. Frå det eg har lest så vil huden verte mykje sterkare og helast raskare etter kuren er ferdig. Gler meg!

Ellers har den siste månaden vore som vanleg på bivirkningane, bortsett frå ein ny ting: eksem. Har fått det to stader i ansiktet, men også på armane og beina mine. Nokon som veit kva eg kan bruke for det i ansiktet? Ikkje hydrokortison vel uten å spørje legen?

Fekk svar på forrige blodprøva også, og den viste lett forhøya verdiar av ASAT. Byrja å trene den veka eg tok den blodprøven, så det kunne være det som var grunnen. Tok ny blodprøve i dag. Håpar at den ikkje visar at verdiane er høgare denne gongen!

Skulle berre ønskje eg reiste ned til hudlegen for 8 år sidan! :(

Hei! Så fint du er godt i gang med kur og har godt resultat! Eg tenkte eg kunne svare på spørsmålet ditt i forhold til eksem. Eg har nemleg ein hud som lett får eksem av varmt vatn/feil såpe/kald vind/ull .... og lista er fin den. Du har allereie sjølv nevnt behandlinga, gå på apoteket og kjøp hydrokortison. Er reseptfri og kan hjelpe deg å få vekk den plagsame eksemen, også kan du vedlikehalde med ein god fuktigheitskrem. Berre ver forsiktig i området rundt augo, meinar eg legen sa til meg. Håpar det går vekk snarast, er ikkje noko godt.

Forresten så trur eg, og håpar at arra dine vil gradvis verta mindre synlege. Hudlegen min ba meg ha tolmodigheit, håpar du får resultatet du ønskjer til slutt. Er forresten heilt enig, skulle byrja med dette for lenge sidan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei folkens! Er så greit med tråder som dette :-) 

Startet for noen uker siden på Tetracyklin, men fikk et HELT jævlig utbrudd overalt, og da var det nok. Visste at neste skritt var Roaccutane, så fikk time noen dager senere på Volvat (dyrt, men verdt det!) Har gått på Roa i 4 dager nå, og herregud så fin huden min har blitt!!! Er såklart tørr men man ser det såvidt.

Men da lurer jeg på en ting, og håper det er sant... Kan det hende at det "store utbruddet" alle får allerede har skjedd for meg, at Tetra startet det? Har bare små merker nå, og huden er kjempeglatt og fin. Er ganske tidlig å si, men håper det er tilfellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på denne kuren med 3 piller daglig siden juni, med en liten 2-ukers pause grunnet sommerferie i Spania (hudlegen rådet meg til å ta en pause før og under oppholdet for sola ikke skulle forverre prosessen - tillegg til 50 i solfaktor selvfølgelig!). Ser virkelig resultater! Har igjen cirka 1 måned av kuren, men har ikke hatt en eneste kvise de siste månedene. I tillegg til at "knuter" i huden rundt kjevebenene har så og si forsvunnet. Eneste problemet mitt nå er alle arrene... Har skikkelig tydelige røde arr i ansiktet, så huden ser fortsatt ikke særlig bra ut. Har ny hudlegetime i januar hvor hudlegen skal se på det og finne ut hva som skal gjøres. Han nevnte forskjellige behandlinger for arrene ved første time i juni, blant annet laser - så gjenstår å se! Gleder meg til å bli ferdig med kuren, og satser på at jeg ikke får tilbakefall slik at jeg må begynne på en ny kur igjen. 

Merket egentlig mest bivirkninger i starten, eneste jeg merker nå er tørre lepper og tørt hår - noe jeg ikke klager på da jeg alltid har slitt med veldig fett hår! Har også hatt perioder med vondt i ryggen, men det har gitt seg heldigvis. Har også litt eksem på hendene som kommer og går, men syntes ikke bivirkningene jeg fikk var så ille som jeg trodde etter å ha lest pakningsvedlegget. Da fikk jeg tanker om et halvt år med helvete, hahah.

Dessverre kan jeg sammenligne ansiktet nå med førerkortbildet mitt, da det ble tatt i mars i år altså før kuren starta. Ser helt jævlig ut der... Men har i alle fall en referanse de 10 neste årene - hvis jeg ikke skaffer meg nytt da - greit å glemme disse problemene så fort de er over.

Nå som kvisene er borte er neste kamp er mot arrene, men den skal jeg også vinne! :D

Endret av tgg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på kuren i to måneder. Ser resultater på huden allerede, og får nesten aldri nye kviser mer. Det er bare de dyptliggende igjen. 
Sliter dessverre veldig med tørre lepper. Etter ca en måned på kuren fikk jeg et gigantisk munnsår i den ene munnviken. Det forsvant etter tre uker, men nå har jeg jammen fått et like ille et i den andre munnviken. Det gjør det vanskelig å smile, snakke og spise, i tillegg til at det selvfølgelig ikke føles godt å vise seg ute blant folk med et munnsår i den størrelsen. Har noen noen råd mot tørre lepper og munnsår? Bruker allerede lipsyl fra La roche posay, men jeg synes ikke den virker noe særlig.

Ellers så sliter jeg med veldig vonde og stive muskler, spesielt i ankler og knær. Har så vondt i hælen etter å ha sittet på bussen en halvtime at jeg har problemer med å gå den neste timen. Har også tørr og kløende hud på hendene, men ikke i ansiktet. 
Flere bivirkninger har jeg ikke fått enda, og jeg har heller ikke hatt "det store utbruddet", så det går an å håpe at jeg slipper "lett" unna. 

Så godt det er å se at så mange har fått gode resultater, det gjør det lettere å holde ut bivirkningene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på kuren i to måneder. Ser resultater på huden allerede, og får nesten aldri nye kviser mer. Det er bare de dyptliggende igjen. 
Sliter dessverre veldig med tørre lepper. Etter ca en måned på kuren fikk jeg et gigantisk munnsår i den ene munnviken. Det forsvant etter tre uker, men nå har jeg jammen fått et like ille et i den andre munnviken. Det gjør det vanskelig å smile, snakke og spise, i tillegg til at det selvfølgelig ikke føles godt å vise seg ute blant folk med et munnsår i den størrelsen. Har noen noen råd mot tørre lepper og munnsår? Bruker allerede lipsyl fra La roche posay, men jeg synes ikke den virker noe særlig.

Ellers så sliter jeg med veldig vonde og stive muskler, spesielt i ankler og knær. Har så vondt i hælen etter å ha sittet på bussen en halvtime at jeg har problemer med å gå den neste timen. Har også tørr og kløende hud på hendene, men ikke i ansiktet. 
Flere bivirkninger har jeg ikke fått enda, og jeg har heller ikke hatt "det store utbruddet", så det går an å håpe at jeg slipper "lett" unna. 

Så godt det er å se at så mange har fått gode resultater, det gjør det lettere å holde ut bivirkningene :) 

Jeg brukte prolip fra dag 1, og har ikke hatt noen munnsår eller ekstremt tørre lepper. Merker det såklart vis det har gått noen timer eller jeg har rotet bort leppepomaden, da blir jeg litt panisk 😝 Har nå gått over til den fra ACO da prolip hadde blitt tatt ut av produksjon og jeg er fornøyd med den også. Så jeg tror det er lurt å forebygge, passe på at leppene har fukt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på kuren i august. Har fått tilbake hudormer og noen ganger små kviser. De cystiske som gir arr er borte, men ikke fornøyd. 

Anonymkode: 6770c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fine leververdiar, og fekk tommel opp frå legen. Kan ta tre eller fire, alt etter kva som passa meg. Så eg tar for det meste berre fire i slengen eg, merker eigentleg ikkje særleg forskjell på ein ekstra, og det kuttar jo ned behandlingstida litt!

Korleis har det gått med deg? Har det vore noko "stort utbrot" eller ser det ut som du slepp unna? :-)

Så deilig å få gode tilbakemeldinger fra andre 😄 Jeg var hos hudlegen den 24 nov men hadde da vært tom for medisiner i ca 6 dager. Når jeg begynte igjen etter en uke pause ble huden min helt forferdelig. Fikk den største innebygde byllen i ansiktet, omtrent hele skinnet var hovent.. Det har roet seg nå heldigvis :)

Fikk lov til å øke medisinene vis jeg ville, men pga det utbruddet så venter jeg litt med det hehe. 

Hvordan går det med deg nå? Hvor lenge har du vært på kuren nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Har gått på iso i 26 dager nå. Fikk beskjed om å starte med 20mg i en måned, for så 1 og 2 annenhver dag etter dette. Jeg startet likevel på 1 og 2 tabletter etter 20 dager da jeg ikke merket noe særlig bivirkninger utenom tørre lepper og litt i ryggen. Jeg var dog så heldig å være av de med et stort oppbluss i starten. Dette vedvarer enda (kom også nye etter opptrappingen, som jeg har lest er vanlig). Problemet er at jeg har fått noen store "talgflater" under huden rett ovenfor kjeven/haken. Det er som mange tilstoppede porer langt under huden samler seg til en stor flate, og så vokser den seg større ettersom dagene går. Er det andre som har fått dette? Jeg har aldri hatt fet hud, og har ikke slitt med uren hud før i fjor (er 25 nå). Hadde derfor ingen arr før dette begynte, men er sønderknust over å tenke på at dette vil føre til arrdannelser. Jeg har MYE kviser tett i tett på begge sider av munn/hake i tillegg til desse talgsamlingene, og alt er rødt og jævlig. Hvilke type kviser er mest sannsynlig for å lage hullete arr, noen som vet?! Hater livet nå, gjør ingenting annet enn å sitte inne hele dagen for å unngå å måtte sminke over huden :( Har prøvd å ringe hudlegen, men tar alltid så lang tid og få respons.
Og ikke minst: all respekt til de av dere som har slitt med dette og måttet takle det i flere år, dette vet man ikke hvor jævlig det er før det hender en selv!

Anonymkode: 5de6e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har endelig tatt mine første to kapsler! Spent å se hvordan ting utvikler seg. Håper jeg slipper the big breakout, men er forberedt på det meste. 

Men jeg lurer på når dere andre tar kapslene? Tar dere de til samme tidspunkt hver dag, og til hvilken mat (frokost, middag osv)? Har hørt at det kan bli litt mildere bivirkninger hvis man tar det til et "godt" måltid, så nå har jeg tatt mine etter middagen.

Lurer også på om dere "erfarne" brukere har noen tips til en nybegynner?:tronderbart: Gjerne noe om hudrens og slikt!

Endret av Dårris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på kuren i ca. 2 måneder nå. Alle kviser og hudormer er helt borte, og jeg har bare noen røde merker etter de. Dessverre har jeg fått arr i huden, slike "hull" på en måte. Har lyst å behandle med laser, men er litt usikker på effekten? Noen med erfaringer?

Ellers merker jeg bivirkningene, men kan leve med de. Det verste er at jeg av og til får kviser langs våtkanten på øyet. Jeg tror det kommer av at slimhinnene tørker ut, aldri hatt det før. Sinnsykt vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på første omgang neste uke. Fikk klar beskjed å vente til neste menstruasjon og komme innom legen før jeg tar de to første pillene pga peanøttallergi. Det jeg lurer på, hvor lenge varte utbruddet deres? Og dette med ledd- og muskelsmerter, kommer dette til å påvirke meg veldig? Jobber i butikk 8 timer dagen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen her som har brukt dalacin sammen med isotreinoin? Har en del klumper som ikke kommer ut fordi der allerede har begynt å legge seg "arr" over, eller mer korrekt begynt å leges over en talgsamling. Så jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke dalacin på dette? Om noen har kombinert med dalacin, brukte dere det evt da i pilleform, krem eller væske? :-) Håper på svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte prolip fra dag 1, og har ikke hatt noen munnsår eller ekstremt tørre lepper. Merker det såklart vis det har gått noen timer eller jeg har rotet bort leppepomaden, da blir jeg litt panisk 😝 Har nå gått over til den fra ACO da prolip hadde blitt tatt ut av produksjon og jeg er fornøyd med den også. Så jeg tror det er lurt å forebygge, passe på at leppene har fukt hele tiden.

Kva!? Er prolip tatt ut av produksjon? 😱😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å få gode tilbakemeldinger fra andre 😄 Jeg var hos hudlegen den 24 nov men hadde da vært tom for medisiner i ca 6 dager. Når jeg begynte igjen etter en uke pause ble huden min helt forferdelig. Fikk den største innebygde byllen i ansiktet, omtrent hele skinnet var hovent.. Det har roet seg nå heldigvis :)

Fikk lov til å øke medisinene vis jeg ville, men pga det utbruddet så venter jeg litt med det hehe. 

Hvordan går det med deg nå? Hvor lenge har du vært på kuren nå?

 

Typisk med nytt utbrot etter seks dagars pause då. Har det gått over no? :-)

No har eg gått på kur i tre og ein halv månad, så eg skal vera ferdig sånn like over nyttår tenker eg. Burde kanskje telle kor mange dagar eg har att, men eg plar bytte litt mellom tre og fire etter kva dagsformen seier til det. Kjem til å sakne det at eg ikkje må vaske håret... 

Har diverre fått eit ekstra dårleg immunforsvar på kuren, noko fastlegen min påpeika. Så det skal bli godt å bli ferdig og starte med tran igjen. Kor lenge har du igjen no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. desember 2015 at 9.21, Mars skrev:

Typisk med nytt utbrot etter seks dagars pause då. Har det gått over no? :-)

No har eg gått på kur i tre og ein halv månad, så eg skal vera ferdig sånn like over nyttår tenker eg. Burde kanskje telle kor mange dagar eg har att, men eg plar bytte litt mellom tre og fire etter kva dagsformen seier til det. Kjem til å sakne det at eg ikkje må vaske håret... 

Har diverre fått eit ekstra dårleg immunforsvar på kuren, noko fastlegen min påpeika. Så det skal bli godt å bli ferdig og starte med tran igjen. Kor lenge har du igjen no?

Ja de sa det på apoteket her, men at fortsatt noen apoteker selger den frem til det er tomt 😱 Men ACO sin var veldig god den også!

Så deilig at du snart er ferdig! Er du fornøyd med huden din sålangt? 

Mitt utbrudd har roet seg, takk Gud. Har aldri hatt så stygg hud før 😱

Ver ikke hvor lenge jeg har igjen jeg :/ har gått 3 mnd ca (- 1 uke da). Og har da tatt 2 om dagen. Litt usikker på hvor lenge som er vanlig? Eller har det med mengden å gjøre kanskje? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...