Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Den 28.5.2016 at 10.08, elvital skrev:

Skjønner deg veldig godt - mye enklere å snakke med KG :P 

 

Den 28.5.2016 at 10.45, KaDust skrev:

Synes det er helt greit, jeg. Folk er helt rå på å kommentere "Men det trenger du ikke, du er fin som du er blablabla" uansett hva vi sier. Selv når vi sier ting om oss selv som vi ikke mener er negativt engang så skal folk skyte inn med at "Nei det er ikke sant", "Du er fin som du er" osv. De automatisk tror at uansett hva vi sier om oss selv så mener vi det negativt og nekter for det vi sier. Det er irriterende, både når du mener det negativt og når du ikke mener det negativt. Så skjønner deg godt med at du ikke forteller noe enda. :lol:

 

 

Den 28.5.2016 at 11.47, elvital skrev:

Jeg får kommentarer hver gang vi har familieselskap - kan vi dele det kakestykke elvital? Nå syns jeg du var litt for raus! Skal DU ha kake? Nei du spiser ikke sånt du, det er usunt det. Er så drittlei. Også bestemor og mamma da, som blir sure på meg firdi de mener jeg er blitt for tynn. Men jeg er jo helt normal. Slank kanskje, men ikke farlig. 

 

Den 28.5.2016 at 13.50, KaDust skrev:

Jeg får alltid kommentarer på at "Du kan jo ta litt kake da, gjør jo ingenting at det er usunt. Du er for tynn, spis litt kake."

Jeg liker ikke kake, og har aldri likt kake, så blir litt frustrert når folk skal dytte i meg kake. Heldigvis har svigers skjønt det, så de lager alltid fruktsalat til meg og setter fram is til fruktsalaten eller vaniljekesam i stedet. :P

 

Det er akkurat det der!! Jeg har på en måte ikke så mye i mot at folk får vite det, så lenge de ikke begynner å blande seg inn i nettopp det med syn på egen kropp og spising. Jeg vil bli tilbudt den samme maten som alle andre, uten at noen skal mene noe om at jeg skal spise noe eller ikke spise noe. Jeg vil velge hva jeg skal spise på mine premisser, samme om det er sunt eller usunt. Pushing av mat er det verste jeg vet, mamma kan være ganske ille (men akkurat til hun er det ikke så farlig om jeg bare sier nei og kanskje virker litt sur, haha), men til feks foreldrene til kjæresten min hvor det ALLTID er kake og brus  (aldri sunne eller sukkerfrie alternativer), gidder jeg liksom ikke ta kampen, annet enn ved å drikke vann og spise et lite stykke. Er glad i kake jeg altså, men vil gjerne spise med litt moderasjon... Jeg tror også at hvis jeg forteller det, vil i alle fall de nærmeste bli mye mer oppmerksomme på hva, når og hvor mye jeg spiser, og jeg gidder ikke kommentarer om mas og det. Jeg vet hva som er bra for min kropp og psyke, og vil gjerne kunne holde meg til det uten å måtte forsvare meg eller møte kommentarer på det hver gang. Takk for at dere deler erfaringer, godt å høre om andres betraktninger også:blush::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, elvital skrev:

Så flink du er! Gleder meg til jeg klarer å løpe 5km! 

Skulle gjerne hatt skog/grusveier å jogge på, men det blir så tiltak å reise til skogen når man har minst 30 min med bane for å komme seg dit... *byberte lol *. Men har tenkt på å kanskje løpe langs Akerselva, da kan man jo se på den i det minste (men hater å løpe fram og tilbake samme vei, vil helst løpe en runde..

Jeg er i utgangspunktet byberte i samme by som deg, men er stort sett hjemme i mer landlige omgivelser i helgene og ferier, og da er det plenty av skog! :) Har du vært oppe på Sognsvann? Er nok en del ålreite alternativer der! 

12 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Hei, artig å følge det og se at det går så bra:)

Jeghar polar p400, men den bruker mye batteri med GPS, så det kan være en ide å tenke på det.

Ellers så lurer jeg på om du veier maten? Og har du en vekt å anbefale?

Jeg endte opp med en Garmin Vivoactive med pulsbelte, er foreløpig strålende fornøyd med den!:Hehe: Jeg veier maten sånn delvis, prøver å få noen lunde kontroll på kalorier og mengde - men, veier ikke alltid alt. I hovedsak ting jeg er usikker på med mye kalorier i :) Jeg har en sånn bitteliten kjøkkenvekt fra Traktøren, med feilmargin på sikkert 10-15 gram - ikke å anbefale sånn egentlig, men fungerer helt greit :) Tror det heter diettvekt forresten, ironisk nok siden jeg kjøpte den til baking en gang i tida :Hehe: Ønsker meg en bra elektronisk vekt på sikt! 

3 timer siden, Fjotteri skrev:

Tips: Ta tbanen til Nydalen og jogg opp til Maridalsvannet :)

Eller hele veien opp, avhengig av hvor du bor. Eller den kjipeste: helvetesbakken ved hønselovisa :nigo:

 

Ja, opp til Maridalsvannet er en fin tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Diis skrev:

Jeg er i utgangspunktet byberte i samme by som deg, men er stort sett hjemme i mer landlige omgivelser i helgene og ferier, og da er det plenty av skog! :) Har du vært oppe på Sognsvann? Er nok en del ålreite alternativer der! 

Har ikke vært der på noen år, blir som sagt så tiltak å dra opp dit når det er minst 30min med tbanen og jeg ikke har månedskort ;) Også å dra alene da... Mannen er enda verre bymenneske enn meg og skjønner ikke greia med å gå på tur, og trener ikke løping noe særlig (kun bygge muskler som er viktig), og har ikke noen særlig venner her til å dra med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, elvital skrev:

Har ikke vært der på noen år, blir som sagt så tiltak å dra opp dit når det er minst 30min med tbanen og jeg ikke har månedskort ;) Også å dra alene da... Mannen er enda verre bymenneske enn meg og skjønner ikke greia med å gå på tur, og trener ikke løping noe særlig (kun bygge muskler som er viktig), og har ikke noen særlig venner her til å dra med..

Åja, skjønner! Jeg jogget en del der før leggene mine klikket av beinhinnebetennelse... Haha, typen min er ikke spesielt ivrig på trening generelt:dry:

Dagens: 

- frokost: soyaespresso, Powermuffins, yoplait 

- lunsj: salat med isbergsalat, spinat, smårettskinke, bønner, paprika, squash, tomat 

- mellom: gulrøtter, blåbærskyr, banan

- middag: karbonadedeig, frosne gulrøtter, erter og blomkål, litt fullkornsris

- snacks: jordbær og blåbær

Trening: kettlebell:trene: Følte jeg hadde mye å gi, og ble maks innsats hele tiden! Og ikke minst, yey for det fantastiske været vi forhåpentligvis går i møte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en ting som irriterer meg med Lifesum - den driver og justerer ned daglige kalorier, sånn uten at jeg har tenkt noe over det - plutselig en dag sto daglig kaloriinntak på 1325 (!!) i stedet for 1400, jeg har blitt så vant til å bare plotte hva jeg spiser og se hva som evt. blir igjen at totalen har gått meg hus forbi. Jeg tenker at jeg ikke vil under 1400, nesten så jeg begynner å tenke på om det kanskje er litt lite også, i alle fall hvis jeg ikke har en eneste utskeielse på flere uker. Etter å ha søkt på hvileforbrenning etter vektnedgang kjenner jeg at jeg nesten blir litt stressa:fnise: Tror bare jeg må lese meg opp mer, og foreløpig slå meg til ro med at 1400 er ganske ok pluss en utskeielse innimellom. Regner med at jeg etterhvert må spise meg sakte oppover uansett, så... Noen som har noen erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ha en dag i uka hvor du skeier ut og legger deg på omkring 2000 kalorier (som er vanlig kalorinivå for en gjennomsnittlig kvinne når man ikke driver med slanking). Jeg hadde lørdager som min utskeiedag når jeg passet på kaloriene. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, KaDust skrev:

Det kan være lurt å ha en dag i uka hvor du skeier ut og legger deg på omkring 2000 kalorier (som er vanlig kalorinivå for en gjennomsnittlig kvinne når man ikke driver med slanking). Jeg hadde lørdager som min utskeiedag når jeg passet på kaloriene. :nigo:

I snitt har jeg nok hatt det så langt, det ser jo ut til å ha fungert så langt - så tenker å prøve å gjøre det samme fremover og :) Cluet er vel riktignok å spise bra ting når en først skal gå over, og unngå for mye sukker og dårlig fett:plystre:

I går hadde jeg PT-time! Var ganske spent, og vet ikke helt hva jeg egentlig synes. Det var jo egentlig veldig ålreit, han var veldig hyggelig og ålreit - men, for det første var han en smule awkward, og for det andre sa han så innmari lite konkret. Jeg måtte spørre hver eneste gang om antall repetisjoner og teknikk. Fikk riktig nok svar da jeg spurte, men følte jeg delvis måtte delvis hale det ut av han:sprettoy: Følte riktig nok at jeg lærte litt og ble litt tryggere på frivekter da, og det er jo fint! Er merkbart støl i dag, spesielt i det som forhåpentligvis blir pull-ups-muskulatur etterhvert. Oppsummert: ikke like skummelt som først antatt, men heller ikke like stort utbytte som jeg håpet på. Heldigvis var det gratis:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrittelleren for i dag viser over 17 000 skritt! I tillegg til en bra treningsøkt er dette veldig innafor med tanke på aktivitetsnivå:Hehe: Maten har også vært bra, fikk prøvd fotballfrue-isen (lol, den var helt ok), og grillet sunn mat. Yey for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening unnagjort - 5,2 km med jogging, brukte fire minutter kortere tid enn sist jeg jogget samme runde!! Da var fokuset riktig nok bare på å ta  det helt rolig da, men allikevel. Gøy å se det går an! Det er sjelden jeg møter andre på denne runden, men i dag tok jeg igjen ei som var ute og gikk - selvsagt hadde hun en liten selfie session mens hun gikk, regner meg jeg ble med øverst i hjørnet på noen av dem - sprutrød,  svett og pesende, haha! Regner med det blir halvkleint for henne å se over de senere i dag:fnise:

Jogga runden med pulsbelte i dag; gjennomsnittspuls ble 186, maksimalt 201. Hadde vært gøy å vite hva makspulsen min er, men ser for meg at det er så jævlig å finne ut av det at jeg er usikker på om det er verdt det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til! Helgas utfordring: ikke spise for mye godteri og snacks! Skal på hyttetur med familien, og der er det typisk kake, potetgull og godteri til kvelds både fredag og lørdag. Skal ta med frukt, skyr og farris med saft, passe på å spise meg god og mett på bra mat. Jeg vet det blir en aktiv helg, og det er jo supert, men får nok testet viljestyrken en gang eller to i løpet av helga også:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær og moreller er en god kur for godtesuget. Jeg velger alltid moreller over godteri, også blir du fortere mett på det enn på godis. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 15.04, KaDust skrev:

Jordbær og moreller er en god kur for godtesuget. Jeg velger alltid moreller over godteri, også blir du fortere mett på det enn på godis. :P

 

Åh, moreller er så digg!! Jordbær også forsåvidt, men mye sjeldnere jeg spiser moreller :)

Helga var egentlig veldig fin, og veldig aktiv! Maten ble ganske grei, men ble kanskje en bamsemums eller to mer enn ønskelig (for å si det sånn..). Koste meg skikkelig da, og de utskeielsene som ble, de ble, også kickstarter jeg uka i dag med trening og bra mat. Er egentlig veldig fornøyd jeg, sånn alt i alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten lære meg å skrive ned oppskrifter... Elsker spinatsuppe og tenkte å spise det til middag i dag og i morgen, men husker aldri hvordan jeg lager den. Har pleid å bruke enten matsans- eller matprat-oppskrift, men byttet ut litt ingredisenser, kuttet ut noe, osv. Ser at det tilsynelatende er melk og fløte/creme fraiche i alle, det kan jeg ikke huske å ha brukt noen gang, haha... Får se på det igjen i lunsjpausa og prøve å komme på noe lurt :P 
Ellers står kettlebell på planen i dag:trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte meg en egen notatbok med custom front til nettopp det formålet. Skrive ned oppskrifter. Hver jul så leter jeg gjennom hele internettet for å finne de oppskriftene jeg bruker som jeg synes er best. Fikk endelig skrevet de ned jula som var, så da slipper jeg det igjen i år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, KaDust skrev:

Jeg kjøpte meg en egen notatbok med custom front til nettopp det formålet. Skrive ned oppskrifter. Hver jul så leter jeg gjennom hele internettet for å finne de oppskriftene jeg bruker som jeg synes er best. Fikk endelig skrevet de ned jula som var, så da slipper jeg det igjen i år. :P

Hm, lurt! Har faktisk vært inne på tanken, men aldri kommet så langt - så kanskje jeg skal sette det ut i live nå, så jeg faktisk har oppskrifter lett tilgjengelig :) Det ble spinatsuppe i går da, og den ble ganske god! Gårsdagens mat: 

- frokost: yoplait og powermuffins (ikke noe nytt der i gården) 

- lunsj: salat med isbergsalat, paprika, squash, cherrytomat, ananas, avokado, smårettskinke

- mellom 1: gulrøtter, skyr med vanilje uten sukker 

-  mellom 2: litt soyayoughurt, en halv scoop sjokoladeproteinpulver most med en liten banan 

- middag: spinatsuppe med egg 

- snacks: moreller:hjerte: (men kjære vene, så dyrt!) 

Tror dagen i dag blir helt identisk, haha... Ikke lenge til jeg er ferdig med sommerjobb 1 nå, blir godt å få litt ferie! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen, for en motiverende dagbok du har, veldig gøy å følge med :) jeg måtte lage powermuffinsene k dag selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å gjøre det før i morgen. De var knall gode :) stå på!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, moreller er dyrt. :( Likevel verdt det da, også blir det ikke sååå dyrt hvis man tar det i stedet for potetgull og godteri? Kommer vel i omtrent samme prisklasse det vel. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nikolineee skrev:

Halloen, for en motiverende dagbok du har, veldig gøy å følge med :) jeg måtte lage powermuffinsene k dag selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å gjøre det før i morgen. De var knall gode :) stå på!! 

Så gøy, velkommen inn :mrgreen: Hyggelig å høre fra de som stikker innom! Elsker powermuffinsene, er ikke i nærheten av å gå lei ennå i alle fall :) Synes de er dødsgode hvis man moser havregryna + det våte i stavmikser, har oppi masse bringebær og blåbær, kjører på med en liten honnigswirl på toppen og steker de halve tida på varmluft og andre halvparten på vanlig over- og undervarme :)

1 minutt siden, KaDust skrev:

Ja, moreller er dyrt. :( Likevel verdt det da, også blir det ikke sååå dyrt hvis man tar det i stedet for potetgull og godteri? Kommer vel i omtrent samme prisklasse det vel. :lol:

 

Det er et godt poeng det altså! De er jo innimellom på tilbud også, det hjelper jo veldig på :) Også er det så godt, og man spiser det så sjeldent at såpass må en kunne unne seg :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rema koster moreller 150/kg. På innvandrerbutikken nedi veien koster de 89/kg :) Må gå innom å kjøpe noen snart! Har ikke spist enda i år! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg nummer 100, woop! Kan for øvrig rapportere om cirka 1,1 kilo ned de siste to ukene :mrgreen: Har vært bra med aktivitet de siste dagene, har spist bra også! Føler jeg har røyta litt mer enn vanlig da, og det er ganske ukult hvis det er et resultat av vektnedgang og tæring på kroppen :o Får ta b-vitaminer og følge med! 

 

Sånn ellers er jeg straks på tur inn i en ny kontekst av dette prosjektet, nemlig hjem til ferie og jobb! Plutselig skal måltider samordnes med familie og kjæreste, så det blir rett og slett litt spennende og sannsynligvis litt utfordrerende fremover. Nevnte jeg storbyhelg med venninner...? Men gleder meg til alt egentlig, med den rette innstillingen og en middels porsjon selvdisiplin går det vel bra det og:skya:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...