Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Har er par 5 år gamle favoritt ankelstøvletter i skinn med kilehæl som jeg elsker men som begynner bli litt slitt, spesielt hælen, noen som vet om man kan gjøre noe med hæler som begynner bli litt tynnslitt/ smale hos skomaker? Kan de byttes ut eller noe lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Har er par 5 år gamle favoritt ankelstøvletter i skinn med kilehæl som jeg elsker men som begynner bli litt slitt, spesielt hælen, noen som vet om man kan gjøre noe med hæler som begynner bli litt tynnslitt/ smale hos skomaker? Kan de byttes ut eller noe lignende? :)

Altså, det er mellom anna dette ein har skomakarar til! Du tek med deg støvlane til ein skomakar, og så fortel han deg kva han kan gjere. Sjølvsagt kan han setje på ein ny såle, det er ikkje noko problem. Om slitasjen har gått gjennom yttersålen kan det vere verre, men då lærer du jo til neste gong at du må gå til skomakaren tidlegare. Eg har bytta både hælar og heile såler hos skomakar, men eg har aldri slite meg gjennom yttersålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kjøpe nye klær til alle tre barna. Men kjøpte brukt da.

Endret av Amafalathiel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil i 2015 har jeg kjøpt 4 stolputer til totalt 149 kr (shoppestoppbrudd, men, men), en pensumbok, nytt pass, og nytt batteri til bilen... Pluss to bursdagsgaver: en bukett tulipaner, og et sett babyklær (av et merke som fokuserer på miljø og etiske arbeids- og produksjonsforhold). Sier meg nokså fornøyd.

Anonymous poster hash: a7258...b2a

Nå håper jeg at jeg får samme ab-kode, har slitt litt med det av og til, men iallefall: Dette oppsummerer fortsatt alt jeg har kjøpt i år.

Nå i kveld skal jeg derimot kjøpe et par ting, en svart trådsnelle (som jeg har tenkt på siden desember, men siden jeg er sta hadde jeg satt meg fore at jeg skulle finne den jeg VET jeg har et sted - vel, nå har jeg gitt opp) til å reparere et par klesplagg, en velkommen-til-verden-gave til en ny baby, og en fotoramme til å henge opp en ny avisartikkel i. Fotorammen og gaven er muligens brudd, men ikke ille sådanne.

Er det noe spesielt lurt man kan kjøpe som velkommen-til-verden-gave? Sånn etisk, praktisk og shoppestoppmessig? Min plan foreløpig er et klesplagg i bambus fra en bitteliten ikke-kjedebutikk jeg liker godt.

Anonymous poster hash: a7258...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Nå håper jeg at jeg får samme ab-kode, har slitt litt med det av og til, men iallefall: Dette oppsummerer fortsatt alt jeg har kjøpt i år.

Nå i kveld skal jeg derimot kjøpe et par ting, en svart trådsnelle (som jeg har tenkt på siden desember, men siden jeg er sta hadde jeg satt meg fore at jeg skulle finne den jeg VET jeg har et sted - vel, nå har jeg gitt opp) til å reparere et par klesplagg, en velkommen-til-verden-gave til en ny baby, og en fotoramme til å henge opp en ny avisartikkel i. Fotorammen og gaven er muligens brudd, men ikke ille sådanne.

Er det noe spesielt lurt man kan kjøpe som velkommen-til-verden-gave? Sånn etisk, praktisk og shoppestoppmessig? Min plan foreløpig er et klesplagg i bambus fra en bitteliten ikke-kjedebutikk jeg liker godt.

Anonymous poster hash: a7258...b2a

Ikkje kjøp klede til den vesle, dei får så mykje klede. Gå heller på næraste apotek eller liknande, og be om litt tips om kva foreldra er nøydd til å trengje i staden. Tenk ting som blir brukt opp!

Altså; det var ikkje meininga å vere negativ til valet ditt, altså, det var også godt, men litt av poenget med shoppestoppen for dei fleste av oss er vel å bidra til å skaffe færre ting, og då tenkte eg at noko som blir brukt opp er meir innanfor dette målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje kjøp klede til den vesle, dei får så mykje klede. Gå heller på næraste apotek eller liknande, og be om litt tips om kva foreldra er nøydd til å trengje i staden. Tenk ting som blir brukt opp!

Takk for idéen :) Jeg har null peiling på barn selv og tenker derfor at et enkelt klesplagg er "safe", men jeg skal absolutt ta en tur innom apoteket og se om de har gode tips istedet :)

Anonymous poster hash: 76669...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det er mellom anna dette ein har skomakarar til! Du tek med deg støvlane til ein skomakar, og så fortel han deg kva han kan gjere. Sjølvsagt kan han setje på ein ny såle, det er ikkje noko problem. Om slitasjen har gått gjennom yttersålen kan det vere verre, men då lærer du jo til neste gong at du må gå til skomakaren tidlegare. Eg har bytta både hælar og heile såler hos skomakar, men eg har aldri slite meg gjennom yttersålen.

joda, skomaker jeg hadde i tankene, visste bare ingenting om hvor mye som kan bli gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ugh. Nå har jeg kjøpt ny yogamatte og. Valgte den dyre med livstidsgaranti, slik at det blir siste gang ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Februar over og det har faktisk gått to måneder og jeg har klart meg veldig bra :).

Kjenner at det begynner å krible litt når vårklærne henger i vinduene og prøver å lokke meg inn i butikken, men det er faktisk ingenting som frister så mye at jeg har latt kjøpelysten ta overhånd.

Hvordan går det med dere andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer dere! Alle har sikkert klær i garderoben fra sommeren i fjor og moten er ikke såå mye i endring at det ikke kan brukes! :) For nå er jo faktisk det meste "lov"! Spesielt naturfarger, blonder og alt som roper vår og sommer så man har sikkert noe man kan slenge i hop :) Og ekstra gøy om man har noe man kan gjøre noe DIY ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet første mars med en fornuftig ukeshandling :)

Har også vært veldig fornuftig i helgen og motstått kjøp ute, selv om andre har kjøpt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ugh. Nå har jeg kjøpt ny yogamatte og. Valgte den dyre med livstidsgaranti, slik at det blir siste gang ihvertfall....

Er det Manduka Blackmat Pro du har kjøpt? Er du fornøyd? Jeg tenkte å ønske meg ny yogamatte til bursdagen min, men er usikker på hvilken. Sliter sånn med at jeg blir svett i hendene, og sklir på matten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det Manduka Blackmat Pro du har kjøpt? Er du fornøyd? Jeg tenkte å ønske meg ny yogamatte til bursdagen min, men er usikker på hvilken. Sliter sånn med at jeg blir svett i hendene, og sklir på matten....

Ja, black mat 😊 den kom i posten for et par dager siden, og jeg har ikke hatt tid til å teste den ennå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, black mat den kom i posten for et par dager siden, og jeg har ikke hatt tid til å teste den ennå.

Hadde satt veldig pris på å høre hva du synes når du har fått testet den en stund! :) Enten her eller på PM! Liker veldig godt at de har livsstilsgaranti, og null-utslipps-policy i produksjonen! Kos deg med yoga på ny matte!

(beklager avsporingen av tråden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. mars 2015 at 15.55, kanelsnurr skrev:

 

Hadde satt veldig pris på å høre hva du synes når du har fått testet den en stund! :) Enten her eller på PM! Liker veldig godt at de har livsstilsgaranti, og null-utslipps-policy i produksjonen! Kos deg med yoga på ny matte!

 

(beklager avsporingen av tråden).

Har en Jade Harmony fra før, men valgte Black Mat denne gang pga shoppestoppen -dvs at jeg har bestemt meg for å velge den beste kvaliteten jeg kan når jeg kjøper noe. Og Black Mat har livstidgaranti, mens jeg har hørt at naturgummimattene må skiftes ut etterhvert.

Endret av Amafalathiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har fulgt med på denne tråden helt siden den ble opprettet, og har nå endelig kommet til den konklusjonen at jeg skal ha en ''moderert'' shoppestopp, egentlig så lenge jeg kan :) Jeg driver med så mye forskjellig på både skole og fritid at jeg ikke kan basere meg på null forbruk på ett år, men jeg skal begynne å skrive lister istedet. Det vil si at jeg skriver opp hva jeg trenger på lista, og kjøper når jeg har penger. Er jeg heldig så finner jeg ut at jeg faktisk allerede hadde det gjemt bakerst i skapet. Når jeg skal kjøpe tingene så skal jeg prøve å kjøpe det second-hand på fretex, finn, facebook, hos venninner osv. Eventuelt låne plagg om det bare er til fest og lignende engangstilfeller:) Jeg er sykt svak for salg, så dette kan bli spennende! Jeg klarte jo dette før, når jeg kun hadde 2-3000 i mnd å leve på etter husleie. Men da drev jeg heller ikke på med flere forskjellige utstyrskrevende aktiviteter...



Anonymous poster hash: d6886...0fc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med dere jenter? Nå som sommeren nærmer seg med stormskritt og de lyse pastellene dominerer innen både klær og interiør.

Selv sliter jeg litt om dagen ;). Det rykker i Visakortet, men jeg har klart å stå i mot. Foreløbig i hvertfall :ler:.

Omorganiserte litt i garderoben nå i helgen for å få frem litt lysere og lettere klær og håper det bidrar til at rykkingen gir seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det går dårleg i total shoppestoppform, men det går ikkje så verst med tanke på at eg berre har handla på bruktbutikkar sidan jul. Eit lite undantak blei det førre veke: då kjøpte eg nye skistøvlar. Ei veke på fjellet resulterte i opphovna leggar og gnagsår på leggen av di støvlane er så høge, så då lot eg meg kjøpe nye støvlar. Fekk det siste paret på Sportsnett til berre 699,-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det, folkens? :)

Selv synes jeg det har vært mer utfordrende i det siste, nå som det drar seg mot sommer. Men har holdt meg hard, og har foreløpig ikke sprukket! Å sprekke er forresten ikke et alternativ, dette skal jeg klare :)



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...