Gå til innhold

Bor du i sameie/borettslag? Hva irriterer deg mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et litt off-topic-spørsmål: Hvordan finne ut om naboene er borte på dagtid? Jeg er veldig usikker på om de nye naboene mine arbeider, eller om de er hjemme. Dette har betydning for meg, men jeg vil liksom ikke gå å spørre rett ut om dette. Tror dessuten at de kanskje ikke prater norsk... Noe smart å se etter ? Om bilen er borte kanskje?:P



Anonymous poster hash: cb26b...bef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de to som bor i leilighetene under (hversin) er på vei til å bli et par og har seg så sinnsykt høylytt hver kveld/natt at jeg hører det godt uansett om jeg er i leiligheten eller rett utenfor med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et litt off-topic-spørsmål: Hvordan finne ut om naboene er borte på dagtid? Jeg er veldig usikker på om de nye naboene mine arbeider, eller om de er hjemme. Dette har betydning for meg, men jeg vil liksom ikke gå å spørre rett ut om dette. Tror dessuten at de kanskje ikke prater norsk... Noe smart å se etter ? Om bilen er borte kanskje? :P

Anonymous poster hash: cb26b...bef

Hvorfor har det betydning for deg?

Anonymous poster hash: 254db...ac7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG BOR PÅ EN HYLLE MED ET ROMPEHIULL OG EN GJØRMEDYNGE, FAKTYSK. HYLLEN VIL BARE SNAKKE OG VERE A.G.R.E.S..I..V JEG KJEDER MEG OG RØYKER MARLBORO GOLD.



Anonymous poster hash: 5b2c2...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som aldri gidder å møte opp på dugnader. Det er greit at man ikke kan iblant, men det er gjerne de samme som konsekvent aldri møter opp, stort sett er det den samme gjengen som dukker opp hver eneste gang. Folk som bruker fellesområder og fellesboder som søppelplass for gamle møbler og utstyr de ikke vil ha lenger. Det skal stå der midlertidig. Har vært flere tilfeller av folk som dumper det der, gjerne i forkant av at de flytter.

De som ikke gidder å låse igjen hoveddørene til bodene. Det er en grunn til at det er låser i dørene. Folk som overfyller søppelcontainere slik at det tyter ut og faller på gulver når det står en nesten tom container nøyaktig to meter til høyre for den som er overfylt. Seriøst, gidd!

Personer som driver hærverk på lykter, som tagger ned dørene. Skal sies at det kan jo være folk som ikke bor her også.

Ellers er det vel ikke noen større problemer enn dette, så i det store og hele skal man vel ikke klage. Det er heldigvis vaktmester og renholdstjenester som er satt bort, så man slipper heldigvis styret med at folk ikke møter opp til sine vasketørner osv...



Anonymous poster hash: c0e4a...518
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en mann i borettslaget som tydeligvis ikke bor i leiligheten sin, og ikke har på noe varme. Leiligheten over har klaget flere ganger om at felles rør fryser og at gulvet er iskaldt. Han blir bare sur, skikkelig utakknemlig for at han slipper å bidra på fellesoppgaver.. han kan også kun kontaktes over brev, og sender hele tiden klagbrev etter han har sendt sine spioner for å se hva vi som bor her driver med. Siden han ikke bor her så driter han i vedlikehold av bygningsmassen. Sender en venn med fullmakt til møtene som stemmer nei til alt av utskiftning av vinduer, tak, maling av fasader o.l. Siden han ikke bor her har vi spurt om å få kjøpe boden hans, med et klart nei. Etterpå skiftet han ut låsen på boden med en fancy ytterdørlås. Han trodde vel vi kom til å bruke den uansett! Vedkommende er godt bemidlet, og kommer nok ikke til å selge med det første heller... Han har penger til å ikke leie ut leiligheten, men å ha på varmen, nei DET er dyrt ja!

Anonymous poster hash: 1b2f3...bee

Slike større oppgraderinger er uansett gjenstand for generalforsamlinger, og så lenge majoriteten stemmer for at det skal gjøres så må man føye seg i et borettslag. Et par enkelte nei stemmer vil ikke ha noen betydning.

Man har også plikt til å legge til rette for ettersyn og vedlikehold, reparasjoner o.l. etter borettslagsloven kapittel 5. Se spesielt paragraf 12 og utover. Man er også pliktig til å ta vare på boligen, og det å ikke bruke varme i det hele tatt vil kunne klassifiseres som misbruk av boligen og kan utløse erstatningsplikt. Er det noen i styret som ikke gjør jobben sin her?

Anonymous poster hash: c0e4a...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som var irriterende?

Å purre på de som ikke betalte inn de månedlige fellesutgiftene. Samt å se ned på det j*vla rotet i carporten og på den stakkars hageflekken som aldri ble klippet rett nedenfor, der den sjuskete, kjederøykende navklienten oppholdet seg på dagtid mens hun snakket telefonen varm.

Nå har vi flyttet til et "normalt" nabolag og eier vårt eget hus. Aldri mer tilbake til sameie!

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som var irriterende?

Å purre på de som ikke betalte inn de månedlige fellesutgiftene. Samt å se ned på det j*vla rotet i carporten og på den stakkars hageflekken som aldri ble klippet rett nedenfor, der den sjuskete, kjederøykende navklienten oppholdet seg på dagtid mens hun snakket telefonen varm.

Nå har vi flyttet til et "normalt" nabolag og eier vårt eget hus. Aldri mer tilbake til sameie!

:danse:

Det kan jo fint løses med å flytte til f. eks et OBOS borettslag, der er det gjerne OBOS som kjøper opp alle betalingsforpliktelsene og fakturerer dermed selv. Når det er en profesjonell og stor aktør som fakturerer er det ikke like lett å sno seg unna betaling.

Anonymous poster hash: c0e4a...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fint løses med å flytte til f. eks et OBOS borettslag, der er det gjerne OBOS som kjøper opp alle betalingsforpliktelsene og fakturerer dermed selv. Når det er en profesjonell og stor aktør som fakturerer er det ikke like lett å sno seg unna betaling.

Anonymous poster hash: c0e4a...518

Det var 8 enheter i sameiet, og dermed ikke lønnsomt å leie inn en tredjepart. Mannen min var styreleder de årene vi bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Har flyttet inn i borettslag. Er heldig da det er stille til alle døgnets tider(regner med at det er ganske lydisolert her). Eneste som irriterer meg er når jeg har balkongdøra eller soveromsvinduet oppe og en av naboene(tror det er personen under) røyker. Er allergisk mot røyk så det er ikke så veldig optimalt.. Sånn ellers kan jeg ikke si noe annet negativt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet inn i borettslag. Er heldig da det er stille til alle døgnets tider(regner med at det er ganske lydisolert her). Eneste som irriterer meg er når jeg har balkongdøra eller soveromsvinduet oppe og en av naboene(tror det er personen under) røyker. Er allergisk mot røyk så det er ikke så veldig optimalt.. Sånn ellers kan jeg ikke si noe annet negativt enda :)

Huff, sånn har jeg det også. Veldig allergisk og røykes masse. Så det hender jeg står opp på natta en time for å kunne lufte i fred og ro. Vet det er litt sykt. Ser etter et nytt sted å bo.

Anonymous poster hash: 254db...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når det høres når det urineres i etasjen over... :S

Det sies at vann bærer lyd ekstremt godt, og det har jeg fått merke, ja...



Anonymous poster hash: 7f2aa...a66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At styret besluttet at de jækla fellesutgiftene gikk opp med 500 kr pr mnd. Det er jo helt insane mye....



Anonymous poster hash: 80d49...2ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En nabo er ekstremt var for lyder. Altså, når man bor i borettslag så bør man forventet at man hører naboen. Så langt har jeg ikke hørt noe som karakteriserer som bråk, bare lyder. Og likevel pleier hun naboen og flerre opp døra, brøle hold kjeft så det ljomer, og smelle igjen døra så TV'n min rister. Hun tramper ut for å kakke på vinduer, dører, slår i tak og vegger...

-Det hender jo at det må gjøres arbeid inne i leilighetene her i mitt borettslag, men her har de for vane å bare låse seg inn i hytt og pine, uten at jeg får beskjed. Blitt "tatt på fersken" både sovende kliss naken i senga og i dusjen.

-Så har vi naboen i overetasjen og hun har hund. Skulle tro det var hunden som var problemet, men det er henne som aldri holder stilt. Hun sitter der på balkongen og er tydeligvis ekstremt opptatt av at hunden skal ligge i stedet for å tasse rundt. "Legg seg. Legg seg. Legg seg. Legg seg. Legg seg." <-- repeat endlessly! Og når hunden går lei og knurrer: "Nei. Nei. Nei. Nei. Legg seg. Nei. Legg seg. Nei. Nei." Osv... Og når ikke det funker? Så prøver hun å avlede med leker, og når det ikke funker går hun inn og lar hunden stå ute.

-Og så er det kjøtthuene som ikke kan lese trafikkskilt; er et stort tydelig skilt ved vårt borettslag der det står at det ikke er tillatt med kjøretøy før man kommer til fellesområdete. Det er tilogmed satt opp bom på den ene siden. Likevel er det noen som kjører bilen innpå fellesområdet og parkerer. Og dermed blir det så smalt mellom betonggjerdet og husveggen på vårt borettslag, at vi må gå en stor omvei for å komme oss ut av vårt fellesområde.

-Og så er det sykkelstativet... Er samme sykkelen som gjør det hver gang. I stedet for å vende fremhulet eller bakjulet mot veggen og sette den i stativet, så stiller han den SIDELENGS! Slik at EN sykkel blokkerer ALLE posisjonene i sykkelstativet! Må jeg flytte på den en gang til så skal jeg faen meg bolte den fast i asfalten.

-Og så klipper de gresset tidlig på morran. Joda, det er etter 07, men når jeg kommer av JOBB klokka 07 så har jeg veldig lyst å sove...

Anonymous poster hash: c520a...958

De har da ingen rett til å holde en kopi av nøkkelen til din leilighet!!

Anonymous poster hash: a34f3...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De i leiligheten over tramper rundt, skyver på møbler og lager vanvittig mye lyd HELE kvelden og til langt over midnatt. J***** slitsomt å høre på!!!



Anonymous poster hash: 72dd2...edd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike større oppgraderinger er uansett gjenstand for generalforsamlinger, og så lenge majoriteten stemmer for at det skal gjøres så må man føye seg i et borettslag. Et par enkelte nei stemmer vil ikke ha noen betydning.

Man har også plikt til å legge til rette for ettersyn og vedlikehold, reparasjoner o.l. etter borettslagsloven kapittel 5. Se spesielt paragraf 12 og utover. Man er også pliktig til å ta vare på boligen, og det å ikke bruke varme i det hele tatt vil kunne klassifiseres som misbruk av boligen og kan utløse erstatningsplikt. Er det noen i styret som ikke gjør jobben sin her?

Anonymous poster hash: c0e4a...518

Både han og jeg er klar over at man må føye seg etter flertallet, men med 8 leiligheter totalt, av ulik størrelse og ulik bestemmelsesrett , sitter han dessverre med 20% av alle stemmer. Når flere leier ut og vil bruke minst mulig penger på leilighetene, så blir det fort nei til alt. Det er mer innstillingen til denne personen jeg irriterer meg over. Skal blande seg i alt som alle andre driver med, noe som ikke er i nærheten like viktig som vedlikehold/renhold. De andre møter i det minste med åpent sinn. Har siden sist tatt en telefon om varme på vinteren til vedkommende, og nylig var hans stedfortreder her og (forhåpentligvis) skrudde opp varmen.

Anonymous poster hash: 1b2f3...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Tramper og tramper til alle døgnets tider. Og ofte veldig tidlig, gjerne i 5-6-tida. Jeg er så lei, men de driter i å ta hensyn. Fortsetter til og med å bruke treinnesko, selv om vi har sagt fra flere ganger. Noen mennesker tenker bare på seg selv.



Anonymous poster hash: b421d...2f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke deltar på dugnad. Det er helt greit om du ikke har mulighet, eller lyst egentlig. Men ha nå skamvett nok til å hold deg inne mens dugnaden pågår! Blir noe provosert av å klippe og bære hekk når du ligger på balkongen og soler den bleikfeit kroppen din rett ved siden av. Blir enda mer provsert når du klager på at vi prater så høyt når du skal kose deg i sola. Man eating bitch!



Anonymous poster hash: 78fca...2b4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskene i nabohuset øver på å fluefiske fra verandaen sin, og kaster forbi min veranda. Jeg blir sittende og halvveis dukke hver gang snøret suser forbi, og lurer på når jeg kommer til å få en krok i foten.

Er ikke krok på, bare snøre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...