Gå til innhold

Bor du i sameie/borettslag? Hva irriterer deg mest?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enig i den med nysgjerrige naboer, og når folk er så sære at man føler man støter dem hvis man bare forsøker å slå av en prat, eller ringer på for å spørre om noe.

Anonymous poster hash: 5b2c2...0de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i 1etg og det aller største irritasjonsmomentet er : folk som går inn på min terasse! Og folk som stiller seg opp foran terassen min og glaner :sjokkert: . Er mye gamle folk her, så er mye grinebitere og regler. Sist gang jeg ble skikkelig irritert var jeg og jr inne i leiligheten. Jeg sto på kjøkkenet og bakte brød, derfra ser jeg rett ut på terassen min, dvs de som stiller seg opp foran terassen eller går inn på den ser og meg.. så ser jeg jaggu en dame som går inn på terassen min! åpner porten, klarer bare se hun har med en hvit pose og driver å roter rundt. Før jeg har fått kommet meg ut for å høre hva hun gjør på terassen min har hun gått. Dette er ikke 1, gang stadig gamle mennesker osv som soser inn på min terasse! :sinnatagg: Er det ikke normal oppførsel å ikke gjøre det? Hvis hun dama feks hadde mista noe på terassen min så kunne hun faktisk banke på kjøkkenvinduet mitt og si noe ala: beklager jeg mistet noe på terassen din, skal bare hente det. men skjer det ? nei ! I tilegg er det stadig hunder som bæsjer på terassen min, noe som er et mysterium siden jeg alltid har porten lukket...

så er det ikke lov å grille her, det irriterer meg..ja du kan ha elektrisk grill da but still..

Men noe av det som er veldig frusterende er at i boretslaget/sameiet/blokka what ever tvers over vår, der er alt lov som ikke er lov her...der har de hunder de stadig går tur med, griller med kull grill og alt. mens her er ikke noe lov. ganske komisk da jeg bor faktisk kun et par meter fra den nederste leiligheten på den andre blokka der de både griller og har hund.

hadde hund da jeg flyttet hit og måtte sette den bort. Mamma var på besøk her med sin hund i 3 dager og da kom styret på døra og sa at det ikke var lov :bond: altså seriously ??? :krangle::dry::hakeslepp: ??

nei møkk lei av detta greiene, håper jeg får råd til å bo i enebolig en gang i fremtiden.. da skal jeg skaffe meg hund og jeg skal grile hele sommern :sjarmor:

• Liker 3
Skrevet

Jeg bodde 3år på internat med 20 andre og det verste jeg visste var når folk stjal mat fra fryseren/kjøleskapet! :bond:

• Liker 1
Skrevet

Ikke 100 % sikker på dette, men jeg tror en vesentlig forskjell på sameie og borettslag er følgende eksempel: Sett at sameiet bestemmer med 2/3 flertall (Eierseksjonsloven) at man skal f.eks. fiffe opp et uteareal. Likeså blir de enige om at hva beboer skal legge i 10 000,- i potten for dette. Hvis du som enkeltperson ikke har råd til dette, så har du angivelig ingenting å slå i bordet med. Host opp pengene eller flytt liksom.

Jeg bor i borettslag, og har ingen tanker om å flytte til et sameie om det er slik det ligger an...

Correct me if I'm wrong...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg bor i borettslag, og liker det ikke. Føler meg overvåket til tider. Det er vel snakk om 16 leiligheter fordelt på to rekkehus.

Det ene paret som bor her, deltar aldri på det årlige styremøtet. Og hvert år får alle vi andre et hissig brev i postkassen om at det forventes at alle blir med. Det samme paret hive åpne poser med restavfall i papiravfallet hver uke, og to ganger i året får alle beboerne et hissig brev om at vi må lære oss å kaste avfallet på riktig sted. Det samme paret deltar aldri på den årlige dugnaden. Da samles nabolaget for å luke ugress. Rett og slett. Og hvert år får vi et hissig brev i posten om at alle må bli med på dugnad, for folkeskikk må en ha. Jeg lurer på om jeg snart skal fortelle styret at det mye omtalte paret ikke kan lese norsk? :)

Endret av Pisces89
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ikke 100 % sikker på dette, men jeg tror en vesentlig forskjell på sameie og borettslag er følgende eksempel: Sett at sameiet bestemmer med 2/3 flertall (Eierseksjonsloven) at man skal f.eks. fiffe opp et uteareal. Likeså blir de enige om at hva beboer skal legge i 10 000,- i potten for dette. Hvis du som enkeltperson ikke har råd til dette, så har du angivelig ingenting å slå i bordet med. Host opp pengene eller flytt liksom.

Jeg bor i borettslag, og har ingen tanker om å flytte til et sameie om det er slik det ligger an...

Correct me if I'm wrong...

Det er faktisk omvendt. Et sameie blir regulert etter samieloven og de kan kun vedta med flertal nødvendige reparasjoner og vedlikehold. Flertallet kan ikke endre på ting som "tingen er etla til" uten flertall. Borettslag derimot, de kan kjøre på som du beskriver her. Man bestemmer mye mer selv i et sameie.

Anonymous poster hash: 5e6a3...1ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor nederst i en leilighet med 6 leiligheter over. Vi har mer enn dobbelt så stor terrasse enn de over oss. Veldig fint med god plass!

Her er det plass til 4 klesstativer og dyner som henger ute... men problemet er... :

De som bor over kaster ting ned på vår terrasse :O Alt i fra pølser, sneiper, godis, dopapir, bind +++ Og sikkert 60 egg bare så langt i år.

Det er både livsfarlig og ekkelt. Kom hjem på lørdag etter en ganske så varm dag, da var omtrent 6 egg ferdig stekt på vår varme terrasse.

Vi har sagt i fra til styret, men de bare ler og sier at det kommer i fra fly(!) De driter selvsagt i det så lenge det er rent hos dem!

Og rett over oss flytta en ny gutt over oss på ca 20 år. Han har fest hver lørdag. Og hver gang kaster han sneiper, søppel og soytter snørrklyser på terassen og tinga våre Vi har sagt i fra mange(!) ganger til han og styre, men ting blir ikke gjort...

Hva gjør vi med dette? Jeg blir så lei meg siden vi har planta og har det så fint ute hos oss, men hver dag er terrassen tilgriset :(

Anonymous poster hash: 390ef...347

Skrevet

Til deg med en nabo som øvde på fluefiske..fikk noen morsomme bilder i hodet.

Det er liv å si ifra om sånn!

Skrevet

Bor nederst i en leilighet med 6 leiligheter over. Vi har mer enn dobbelt så stor terrasse enn de over oss. Veldig fint med god plass!

Her er det plass til 4 klesstativer og dyner som henger ute... men problemet er... :

De som bor over kaster ting ned på vår terrasse :O Alt i fra pølser, sneiper, godis, dopapir, bind +++ Og sikkert 60 egg bare så langt i år.

Det er både livsfarlig og ekkelt. Kom hjem på lørdag etter en ganske så varm dag, da var omtrent 6 egg ferdig stekt på vår varme terrasse.

Vi har sagt i fra til styret, men de bare ler og sier at det kommer i fra fly(!) De driter selvsagt i det så lenge det er rent hos dem!

Og rett over oss flytta en ny gutt over oss på ca 20 år. Han har fest hver lørdag. Og hver gang kaster han sneiper, søppel og soytter snørrklyser på terassen og tinga våre Vi har sagt i fra mange(!) ganger til han og styre, men ting blir ikke gjort...

Hva gjør vi med dette? Jeg blir så lei meg siden vi har planta og har det så fint ute hos oss, men hver dag er terrassen tilgriset :(

Har du ikke postet dette en gang før? Du må såklart ta dette med politiet.

Skrevet

Hater naboene under og ved siden av oss som røyker hele tia! Nå er jeg gravid og har litt ekstra hetta for å bli røyka på hele tia. Utrolig kjedelig å ikke kunne ha vinduer oppe nå på sommeren. Og så stinker det røyk på badet vårt, så de røyker vel innendørs også antar jeg. Menmen, er ikke så innmari mye å gjøre. Teit å flytte fordi naboene røyker liksom:P

Skrevet

Hater naboene under og ved siden av oss som røyker hele tia! Nå er jeg gravid og har litt ekstra hetta for å bli røyka på hele tia. Utrolig kjedelig å ikke kunne ha vinduer oppe nå på sommeren. Og så stinker det røyk på badet vårt, så de røyker vel innendørs også antar jeg. Menmen, er ikke så innmari mye å gjøre. Teit å flytte fordi naboene røyker liksom:P

Jeg har samme problemet, er drittlei av at soverommet stinker røyk pga naboer. Enda mer lei av dundrende fottrinn og høylytte naboer som på død og liv må sitte ute og hyle til langt på natt. Og bikkjer. Herregud, bikkjer..

Jeg kommer nok til å flytte til liten enebolig så snart det lar seg gjøre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dama som bor under oss som klager over at vi går over gulvet. Det var også et problem at vi begynte tidlig på jobb. Dama har bodd her noen måneder og er hjemme både tidlig og sent, lurer på om hun i det hele tatt jobber:P Dunker i taket hvis vi mister noe i gulvet. Her om dagen dunket hun i taket når vi satt stille i sofaen og satt på hver vår pc:P

Tror hun prøver å "ta igjen" ved å henge opp bilder eller noe sånt noe på kvelden, hun har holdt på hver kveld i to uker, men plager ikke oss at vi hører at andre bor i samme hus som oss, Ville vi bodd uten å høre noe til naboene hadde vi flyttet inn i noe nytt som vi vet er bra lydisolert:) Skulle trodd godt voksne damer visste det samme:P

Anonymous poster hash: 1aef7...abb

• Liker 3
Skrevet

Heldigvis så lydisolerte jeg alt av vegger, gulv og tak når jeg flyttet inn, så veldig lite bråk kommer inn eller slippes ut av min leilighet. Men jeg syns det er irriterende med naboer som bestandig tar feil av min dør og deres egen. Spesielt barn er veldig på å gjøre det. Lite morsomt at naboer kommer inn i min leilighet eller slamrer med døra om den er låst. Ellers så pleier det å være ganske høylytt snakking/roping ute på verandaene, helt umulig å slappe av med bøker i fin været.
Folk som ikke plukker opp etter hundene sine er også irriterende. Unger som roper etter en i gangene.

AnonymBruker
Skrevet

Tror noen her bør skjønne at det å bo i borettslag og sameie ikke trenger å gjøre særlig forskjell. Det ene er ikke noe bedre enn det andre. Man bor sammen og avstand til nabo er kort.

Jeg har full rådighet inne i leiligheten og 95% på egen tomt. Må nok ta det opp med styret dersom jeg vil bygge garasje eller utebod, men her i mitt borettslag så har styret sunn fornuft.

Jeg har valgt borettslag fordi jeg da vet hva boutgiftene blir hver måned. I tillegg så tar noen ansvar for vedlikehold og kostnaden. Vi malte huset og fikk dekket maling, pensler og lift. Jobben måtte vi gjøre selv. Nå skal terrassedører skiftes og hele kostnaden går på borettslaget.

Det som irriterer meg er nærmeste nabo og kattene hennes. Kattene eier tomta mi og gjør fra seg der det passer. Naboen er også et kapittel for seg. Han gir blanke i hva kattene medfører for meg. Har snakket med ham og han lovte og forhøre seg om hvordan minske mitt problem. Siden har jeg ikke hørt noe.

Anonymous poster hash: 7b964...cdb
  • Liker 1
Skrevet

Høre nesten ikke noe til naboene mine, bortsett fra når jeg har lagt meg. De som bor over mister noe i gulvet hver eneste kveld kl 23.. (ihvertfall det det høres ut som)

Skrevet

Sist naboene over oss kranglet holdt de på hele natten. Omtrent i 4 timer. Jeg og mannen fikk ikke sove. Nå har de begynt igjen. Jeg har eksamen i morgen og prøver å lese, men jeg hører jo bare på de. :sur:
"Kan du bare ha deg ut av livet mitt?!" skriker de til hverandre. Hadde vært jævla ålreit om de hadde seg ut av mitt.

• Liker 9
Skrevet

Det å måtte tenke på hvor mye lyd man selv lager i leiligheten og ikke minst lyden andre lager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere?

Skrevet

I perioder er det mye oppussingsstøy. Det kan være slitsomt. Bor i fireetasjes blokk med fire oppganger, dvs 32 leiligheter, og lyden av murboring går på kryss og tvers gjennom blokka. Men det er heldigvis bare i perioder.

AnonymBruker
Skrevet

Dama som bor under oss som klager over at vi går over gulvet. Det var også et problem at vi begynte tidlig på jobb. Dama har bodd her noen måneder og er hjemme både tidlig og sent, lurer på om hun i det hele tatt jobber:P Dunker i taket hvis vi mister noe i gulvet. Her om dagen dunket hun i taket når vi satt stille i sofaen og satt på hver vår pc:P

Tror hun prøver å "ta igjen" ved å henge opp bilder eller noe sånt noe på kvelden, hun har holdt på hver kveld i to uker, men plager ikke oss at vi hører at andre bor i samme hus som oss, Ville vi bodd uten å høre noe til naboene hadde vi flyttet inn i noe nytt som vi vet er bra lydisolert:) Skulle trodd godt voksne damer visste det samme:P

Anonymous poster hash: 1aef7...abb

Jeg flyttet i noe nytt fordi jeg trodde det betød god lydisolering. Naboene over har stue over soverommet mitt og har en noe svimmel døgnrytme. De tramper så hardt at det vibrerer i dører og skap hos meg, og vekker meg opptil flere ganger pga trunnlyd (de er gjerne oppe til kl 5 en hverdag når de har friuke, ellers jobber de også natt og dundrer over stua når de kommer hjem).

Disse menneskene går tungt, det er selvsagt ikke noe de tenker over eller mener noe med. Jeg har aldri klaget over dette, for det virker så smålig. Men for meg er det faktisk så ille at jeg kommer til å flytte.

Anonymous poster hash: 7c07e...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...