Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man bør se på uføretrygd som et minimum. De som er syke, skal få nok til å overleve. Andre steder i verden så får ikke syke folk hjelp i det hele tatt, og det ender ofte med død ettersom du ikke ville ha hatt mulighet til å tjene inn penger til mat og nødvendige varer. I norge skal man få overleve selv om man er syk, men det gjør noe med moralen og det kan presse deg selv til å bli bedre ettersom du ikke får nok til "gøyale" ting og aktiviteter. Fokuser på å bli frisk du, det at du ikke får nok til gledelige opplevelser er bare godt for deg.

Anonymous poster hash: 36902...bc9

Fokuser på å bli frisk. Har du hørt om kronisk sykdom?

Hvis man er syk er man ikke frisk. Hvis man er frisk nok til å jobbe får man ikke uføretrygd.

Men hvis du har funnet opp kruttet så ville jeg heller lansert den revolusjonerende ideèn å tenke seg frisk på verdensbasis, du vil nok bli ganske rik. Tror markedet kan være stort for folk som ønsker seg helbredet av kun å fokusere og tenke riktig.

Uføretrygd skal være for de som er kronisk syke og derfor ikke kan forsørge seg selv, det skal ikke være en motivasjonsprosess for å søke arbeid, det har man midlertidige ordninger for.

Uføretrygd skal derimot sikre folk som av forskjellige sykdomsgrunner er forhindret fra å forsørge seg selv. Jeg synes ikke de skal straffes dobbelt ved å leve på et eksistensminimum etter og under harde slag av sykdom.

Mange tar helsa si for gitt, dessverre mange som ikke vet hva de har før de mister det.

Er mange goder med mange jobber som gir positive ringvirkninger psykisk, for eksempel å føle at man bidrar til samfunnet, føle at man utgjør en forskjell, det å kunne bruke utdannelsen sin, å ha kollegaer, skillet mellom fritid og arbeid som gjør fritiden mer dyrebar, selvutvikling, godt arbeidsmiljø,det å være aktiv og treffe mennesker etc.etc.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fokuser på å bli frisk du, det at du ikke får nok til gledelige opplevelser er bare godt for deg.

Anonymous poster hash: 36902...bc9

Du tuller nå? Du vet at det finnes ganske mange typer skader og sykdommer man aldri kan bli frisk av?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal vi Norge, og de uføre gjøre når nok er nok? Slutte å betale ut trygder og be de syke klare seg selv?Jeg er og forstår at du har et poeng, det er for mange på trygd, det er for mange på de fleste av NAv sine ytelser.Men det er for enkelt å skylde på de som er trygdede,og mene at det bare å begynne å jobbe.Det er samfunnet selv som har skapt denne situasjonen. I dag er det knallharde krav i arbeidslivet, du skal ikke ha store begrensningen før du skvises ut.Jeg forstår ikke hvordan du og andre mener det skal løses ved å kutte i ytelser uten å gi menneskene det gjelder en reel sjanse til å få en jobb de mestrer.Hvorfor legger i regjering ressurser inn på å skape arbeidsplasser til de trygdede? Hvilken sjanse tror du en syk person på minstetrygd med en restarbeids evne på 15-20% har selv til å få en jobb?De med kroniske sykdommer er gjerne heller ikke forutsigbare, de kan være friske nok til å arbeide i to dager i uken, men hvilke to? Dette gjelder for de med sterk migrene for eksempel.Vi har faktisk ikke arbeidsplasser til den gruppen de nå ønsker å få ut i arbeid.Det er arbeidsledighet i Norge, det går mange friske unge mennesker på NAV, ikke de en gang får jobb,men en trygdet han skal jobbe. Og det helst for trygda.Jeg forstår ikke helt hvorfor det er de trygdede selv som skal betale for det dårlige ryktet de etterhvert har fått. De slåss mot et håpløst system og et samfunn som ikke er villig til å gi dem penger for å overleve, men det samme samfunnet er heller ikke villig til å hjelpe dem ut i jobb, vi snakker tross alt om syke mennesker som ikke har de samme forutsetningene som andre til å skaffe seg jobb.Jeg lurer på når dette skal gå inn både i samfunnet og hos de som regjerer. Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver dette til meg - sa jeg ikke at jeg ser at der er veldig vanskelig for folk som bare kan arbeide 15% å faktisk få en jobb? Jeg skrev jo faktisk at staten ikke gjør nok for å hjelpe uføre til å utnytte de evnene de faktisk har? Komisk at du sier vi ikke kan skylde på de trygdede - det var jo nettopp det jeg IKKE gjorde! Alt jeg ønsket å få frem var at vi kan ikke fortsette å betale ut ulike ytelser til så mange mennesker som vi gjør per i dag, det kommer bare ikke til å gå.

Anonymous poster hash: 76e6b...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt 60%+ av dem som er uføre idag som faktisk er psykisk syke. Er vel noe galt med disse tallene. Så kronisk syke er det ikke såå mange som er. Psykisk syke er helt klart en stor faktor at så mange i norge er uføre.



Anonymous poster hash: de80f...96a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt 60%+ av dem som er uføre idag som faktisk er psykisk syke. Er vel noe galt med disse tallene. Så kronisk syke er det ikke såå mange som er. Psykisk syke er helt klart en stor faktor at så mange i norge er uføre.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Men hvorfor tror du at psykisk sykdom ikke er kronisk. Jeg har sett dette på meget nært hold og det kan være grusomme kroniske sykdommer du ikke ville unt din verste fiende. Det heter psykisk lidelse for en grunn. At "anfallene" kommer når som helst og den større andelen av personlighet, livsglede og normalt pågangsmot sykdommen spiser opp så sitter ikke en kronisk psykisk syk igjen med mye arbeidsevne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt 60%+ av dem som er uføre idag som faktisk er psykisk syke. Er vel noe galt med disse tallene. Så kronisk syke er det ikke såå mange som er. Psykisk syke er helt klart en stor faktor at så mange i norge er uføre.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Du er klar over at inn under psykisk syke kommer psykisk utviklingshemmede, de med lærevansker, autister, slagrammede, demensrammede, og diverse hjerneskader, i tillegg til psykiatriske sykdommer? Psykisk syke som har mulighet til å bli friske får ikke uføretrygd men andre midlertidige støtteordninger.

Anonymous poster hash: aa139...c66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt 60%+ av dem som er uføre idag som faktisk er psykisk syke. Er vel noe galt med disse tallene. Så kronisk syke er det ikke såå mange som er. Psykisk syke er helt klart en stor faktor at så mange i norge er uføre. Anonymous poster hash: de80f...96a 3

Spørsmålet er om belastningen med å ha en fysisk skade, sykdom eller et lyte blir så stort at den fysiske sykdommen eller skaden kommer i bakgrunn som en bidiagnose. Hvordan legene må "vri" pasientens sykdomstilstand til for å få den til å passe inn i Navsystemet og få en søknad igjennom uten at pasienten blir påført enda flere belastninger. Og hvordan blir diagnoser plottet inn i og brukt i statstikken. Statistikk er ikke bare tall men tall som kan tilpasses det formålet det skal tjene.

Så å vise til 60 % andelen, uten kilder, og uten å vite hvordan de som evt bruker den delen av statistikken har kommet frem til 60 % er lite relevant i denne diskusjonen.

Anonymous poster hash: f45a7...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske ungdom er temmelig pusekatter også når det kommer til visse ting. Trist at unge blir uføre pga dem er psykisk syk. Men med denne utviklingen trur jeg det kommer til og bli bare ENDA vanskelig og få uføre. Det er litt trist for da er det kanskje noen som faktisk trenger det veldig som ikke får det, mens noen som kanskje spiller på psykisk syk får uføre. Og det er det garantert her i norge at noen ungdommer kunne kanskje greiet og jobbet, men finner en lettere vei og spille litt på diagnosen sin.



Anonymous poster hash: de80f...96a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske ungdom er temmelig pusekatter også når det kommer til visse ting.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Slike innlegg som dette er bare skrevet for å provosere. Slike innlegg må oversees, ikke bry dere!

Denne typen tråder (tråder om uføre) tiltrekker seg troll som kumøkk tiltrekker seg fluer.

Den eneste grunnen til at personer som dette går inn i tråder som denne er for å rakke ned på folk som har det vondt.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er ufør, og til alle friske der ute, ingen vil ønske seg hennes lidelse. Hun sa at hun med det nye skattekortet så står oppført med 64000 i LØNN, selv om hun ikke arbeider? Har prøvd å hjelpe henne ved å Google, men finner ingenting om denne " lønnen". Er det noen her som kan svare på det?

Anonymous poster hash: 9b564...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere på uføretrygd

Nå synker oljeprisen, krona synker i verdi og norsk økonomi blir mer usikker.

Hvis dette fortsetter og norsk økonomi går inn i skikkelige nedgangstider så kommer dette selvfølgelig til å gå utover dere uføre og andre med sugerøret plantet godt ned i statskassa

Jeg tror dere skal være litt takknemlige nå!

Anonymous poster hash: 830af...2d7

Vi har vel alle et sugerør i statskassa, enten vi er på uføretrygd eller ikke. Barnetrygd, sykepenger, egen og våre barns utdannelse, veier, sykehus, kollektivtransport osv osv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.

Anonymous poster hash: b81c5...2db

Jeg lever på rett over 15k i månden selv og det er med egen bolig med lån, høye fellesutgifter, mat og alt det der. Det går helt fint å leve for 15k i månden uten å måtte "spare på dusjvannet".

Anonymous poster hash: cd92d...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ingen menneskerettighet å eie egen bolig.



Anonymous poster hash: cd92d...e28
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forresten ingen menneskerettighet å eie egen bolig.

Anonymous poster hash: cd92d...e28

Det er ingen menneskerettighet å ha godt vær heller. Likevel hører man stadig vekk folk klage på været. Det er naturlig å ønske seg godt vær. Like naturlig er det å ønske seg en fast og trygg bolig.

Menneskerettighet eller ei.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er ufør, og til alle friske der ute, ingen vil ønske seg hennes lidelse. Hun sa at hun med det nye skattekortet så står oppført med 64000 i LØNN, selv om hun ikke arbeider? Har prøvd å hjelpe henne ved å Google, men finner ingenting om denne " lønnen". Er det noen her som kan svare på det?

Anonymous poster hash: 9b564...1f2

Det enkleste er vel å ta en telefon til Skatteetaten. Dette tallet er jo bare et forslag/estimat fra Skatteetatens side så det er jo bare å endre det til det korrekte tallet.

Anonymous poster hash: 2b5fa...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på rett over 15k i månden selv og det er med egen bolig med lån, høye fellesutgifter, mat og alt det der. Det går helt fint å leve for 15k i månden uten å måtte "spare på dusjvannet".

Anonymous poster hash: cd92d...e28

Så flott. Jeg må innrømme at jeg blir litt svett av tanken med 14.000 for meg og ett barn.

Anonymous poster hash: 347ba...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke bedre at en vanlig ufør får noen få tusenlapper mer i året, enn at uføre som har vært dum og anskaffet mye gjeld skal få MANGE tusenlapper ekstra, kun fordi de selv har valgt gjeld. (En ufør burde unngå gjeld og være glad han bor i Norge) I andre land ville folk ledd av deg om du hadde krevet inntekt på over 200 000 og ikke jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at en vanlig ufør får noen få tusenlapper mer i året, enn at uføre som har vært dum og anskaffet mye gjeld skal få MANGE tusenlapper ekstra, kun fordi de selv har valgt gjeld. (En ufør burde unngå gjeld og være glad han bor i Norge) I andre land ville folk ledd av deg om du hadde krevet inntekt på over 200 000 og ikke jobbe.

Jeg er vel en av disse "dumme" i din bok. Har en progressiv nervesykdom som gjorde at jeg har investert i en tilpasset trygdebolig slik at når jeg blir eldre og sykdommen min blir stadig mer hemmende i hverdagen har jeg en bolig der jeg kan bo uten å trenge altfor mye hjelp i hverdagen. Å finne en hybel\ leilighet til leie med tilpasninger for funksjonshemmede som i tillegg er billigere enn å kjøpe kan man se langt etter. Kanskje greit å tenke å tenke seg om litt før man dømmer folk sine valg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av disse "dumme" i din bok. Har en progressiv nervesykdom som gjorde at jeg har investert i en tilpasset trygdebolig slik at når jeg blir eldre og sykdommen min blir stadig mer hemmende i hverdagen har jeg en bolig der jeg kan bo uten å trenge altfor mye hjelp i hverdagen. Å finne en hybel\ leilighet til leie med tilpasninger for funksjonshemmede som i tillegg er billigere enn å kjøpe kan man se langt etter. Kanskje greit å tenke å tenke seg om litt før man dømmer folk sine valg.

Å kjøpe egen bolig må være lov. Men det betyr ikke at man skal få mye mer enn andre uføre. Alle trenger et sted å bo, så hvorfor forskjellsbehandle her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi- prøv å lev i en la oss si en 50kvm leillighet når du f.eks sitter i rullestol. Eller er avhengig av hjelpemidler som tar mye plass for å kunne dusje, bruke toalettet, komme deg i seng osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...