Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Strandet

Jeg blir ufør nå rett over nyttår. Trenerte søknaden så lenge at jeg var sikker på å bli behandlet etter de nye reglene. Noe annet ville vært sveltihjel.

Anonymous poster hash: a86e6...d05

Hadde det noe å si for deg, om du ble uføretrygdet i dag eller etter nyttår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det noe å si for deg, om du ble uføretrygdet i dag eller etter nyttår?

Det kommer nye regler. De nye reglene gjør at man ser på tre av de siste fem årene der man har tjent som best og så trekker man et snitt ut av det. Det gjør at mange kommer bedre ut av det enn de gjorde før. Eller, mange av de som faller inn under de nye reglene altså. De som fikk uføre under de gamle reglene gjelder fortsatt de gamle reglene for.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som forstår at Norge ikke har råd til å fortsette slik som i dag? At uføretrygden er for høy og det er for mange på uføretrygd. Regjeringen prøver å minske de økonomiske problemene som vi vil møte de neste årene. De gjør faktisk for lite for sent.

Anonymous poster hash: 188c4...a11

Hva med alle innvandrere de drar inn? Hva med alle småbarnsmødre som får seg en unge bare for å få penger? Har Norge mer råd til det enn å hjelpe de som ikke kommer seg i jobb? Jeg tenker ikke på snylterne. De gir jeg faen i for de ødelegger kun seg selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å forstå ökonomi og alt det der.

Står at jeg skal betale 35% skatt fra 1. Januari

Har allerede minstesats og har fått utbetalt ca 11.000kr pr mnd, men utifra den lille matematikken jeg kan, så ser det ut som at jeg nå kommer til å ligge på rett under 10.000kr

Kan det virkelig stemme at de som har minstesats får enda mindre? Har ingen gjeld

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om gjeld. Gjeld er en situasjon man selv har satt seg i, uavhengig av hvor gunstig eller viktig man syntes det var der og da. Og det å få skattefradrag på denne, på bekostning av resten av befolkningen, er feil. Og nettopp derfor kuttes det.

Anonymous poster hash: bd7ce...1c7

Gjeld som man har satt seg i på bakgrunn av gammel uføretrygd, ja. Hvem kunne ane at den skulle endres når det har blitt sagt at den skulle bli like stor eller mer? Man tar seg opp gjeld for å kjøpe bolig ut i fra hvordan ens egen økonomiske situasjon er.

Uføre får huslån etter betalingsevne som alle andre. De kutter ut alt annet for å ha et fast sted å bo og når staten da endrer reglene for utbetaling så kommer man i økonomisk uføre i tillegg. Det er ikke bare å søke etter ny jobb for bedre inntjening...eller flytte pga sykdom.

For min egen del betyr bolig så mye at jeg ser det som vanskelig å flytte. Jeg kan ikke ta imot besøk uten at de skifter klær som jeg har kjøpt inn til hver enkelt. Jeg kan ikke ta buss, sitte på taxi, fly eller bo på hotell. Å gå i byen er umulig. Jeg handler mat tidlig på morgenen eller veldig seint. Jeg kan ikke komme på besøk i andres hjem eller kjøpe meg nye møbler. Trenger jeg nye møbler må de stå i en bod i 1 år eller mer. Jeg tror det er mye uvitenhet om sykdommer. Det er de snåleste ting som kan sette folk helt på sidelinjen. Dette rammet meg etter en infeksjon som de fleste bare blir friske av. Jobb er helt utenkelig. Jeg har ikke noen for for psykiske lidelser.

De blir litt latterlig når noen sier at dere kan skylde på dere selv. Gjeld er noe dere har skaffet dere og da er det deres problem. Husk at vi skaffet oss gjeld på de premissene som var før 2011. Hvem kunne vel tro den gang at vi plutselig gikk flere tusen i minus pr måned?

Jaja, nå er det nye regler og ny utbetaling som gjelder så er det bare å krysse fingrene for at de fleste holder hodet over vann. At de som trenger det får ekstra hjelp.

Jeg kan bare si som Navarsete - dere vet ike hva dere snakker om...

Anonymous poster hash: 555d2...46a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir litt latterlig når noen sier at dere kan skylde på dere selv. Gjeld er noe dere har skaffet dere og da er det deres problem. Husk at vi skaffet oss gjeld på de premissene som var før 2011. Hvem kunne vel tro den gang at vi plutselig gikk flere tusen i minus pr måned?

Jaja, nå er det nye regler og ny utbetaling som gjelder så er det bare å krysse fingrene for at de fleste holder hodet over vann. At de som trenger det får ekstra hjelp.

Jeg kan bare si som Navarsete - dere vet ike hva dere snakker om...

Anonymous poster hash: 555d2...46a

La oss se hva du påstår. Du hevder altså du taper flere tusen på ny ordning.

Flere tusen er iallfall mer enn 2000 så la oss for eksempelet ta 3000 tapt pr måned grunnet endringen på gjeld.

Så hva er endringen: Jo det er at dere får samme fradrag som vanlige lønnsmottakere. I dag har dere 55% fradrag på renter, mens vi andre har 27%. Det du sier er altså du taper flere tusen på denne endringen. Det er fint teoretisk mulig, Men hvilket lån er det vi snakker om da?

Forskjellen på disse to rentesatsene er altså 28%. Hvis 28% utgjør 3000 betyr det at du totalt har rente på 10714. Hvor stort lån er det? Jo det er 3.800.000

MAO: Hvis du som uføretrygded har hatt råd til å betale ned på et så stort lån, så har dere ingenting å klage på!

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MAO: Hvis du som uføretrygded har hatt råd til å betale ned på et så stort lån, så har dere ingenting å klage på!

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Så flink du er som kan fortelle andre mennesker hva de kan klage på og ikke klage på! :)

Når har man rett til å klage på noe? Vil jeg se deg dukke opp i tråder med freppere hvor du forteller dem at de ikke har noe å klage på? Eller retter du deg kun mot de svakeste i samfunnet? Har du noen gang klagd på noe? Hva da? Hvorfor hadde du rett til å klage?

Jeg bare lurer.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nye regler. De nye reglene gjør at man ser på tre av de siste fem årene der man har tjent som best og så trekker man et snitt ut av det. Det gjør at mange kommer bedre ut av det enn de gjorde før. Eller, mange av de som faller inn under de nye reglene altså. De som fikk uføre under de gamle reglene gjelder fortsatt de gamle reglene for.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Virker som du trur det er lett og få uføre. Etter 2015 vil det bli enda hardere.

Anonymous poster hash: de80f...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du trur det er lett og få uføre. Etter 2015 vil det bli enda hardere.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Jasså? Gjør det det? Det "trur" jeg ikke. Men det var jo kjekt å få vite at det virker slik.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte gang på gang at de aller fleste ville komme likt eller bedre ut med ny ordning.

Så langt har jeg ikke hørt om noen som ikke kommer dårligere ut....



Anonymous poster hash: b2d8b...654
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se hva du påstår. Du hevder altså du taper flere tusen på ny ordning.

Flere tusen er iallfall mer enn 2000 så la oss for eksempelet ta 3000 tapt pr måned grunnet endringen på gjeld.

Så hva er endringen: Jo det er at dere får samme fradrag som vanlige lønnsmottakere. I dag har dere 55% fradrag på renter, mens vi andre har 27%. Det du sier er altså du taper flere tusen på denne endringen. Det er fint teoretisk mulig, Men hvilket lån er det vi snakker om da?

Forskjellen på disse to rentesatsene er altså 28%. Hvis 28% utgjør 3000 betyr det at du totalt har rente på 10714. Hvor stort lån er det? Jo det er 3.800.000

MAO: Hvis du som uføretrygded har hatt råd til å betale ned på et så stort lån, så har dere ingenting å klage på!

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Husk på at de som ikke har gjeld har fått mindre uføretrygd også da. Det er kanskje ikke bare gjeld som utgjør mindre utbetaling.

Anonymous poster hash: 555d2...46a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeld som man har satt seg i på bakgrunn av gammel uføretrygd, ja. Hvem kunne ane at den skulle endres når det har blitt sagt at den skulle bli like stor eller mer? Man tar seg opp gjeld for å kjøpe bolig ut i fra hvordan ens egen økonomiske situasjon er.

Uføre får huslån etter betalingsevne som alle andre. De kutter ut alt annet for å ha et fast sted å bo og når staten da endrer reglene for utbetaling så kommer man i økonomisk uføre i tillegg. Det er ikke bare å søke etter ny jobb for bedre inntjening...eller flytte pga sykdom.

For min egen del betyr bolig så mye at jeg ser det som vanskelig å flytte. Jeg kan ikke ta imot besøk uten at de skifter klær som jeg har kjøpt inn til hver enkelt. Jeg kan ikke ta buss, sitte på taxi, fly eller bo på hotell. Å gå i byen er umulig. Jeg handler mat tidlig på morgenen eller veldig seint. Jeg kan ikke komme på besøk i andres hjem eller kjøpe meg nye møbler. Trenger jeg nye møbler må de stå i en bod i 1 år eller mer. Jeg tror det er mye uvitenhet om sykdommer. Det er de snåleste ting som kan sette folk helt på sidelinjen. Dette rammet meg etter en infeksjon som de fleste bare blir friske av. Jobb er helt utenkelig. Jeg har ikke noen for for psykiske lidelser.

De blir litt latterlig når noen sier at dere kan skylde på dere selv. Gjeld er noe dere har skaffet dere og da er det deres problem. Husk at vi skaffet oss gjeld på de premissene som var før 2011. Hvem kunne vel tro den gang at vi plutselig gikk flere tusen i minus pr måned?

Jaja, nå er det nye regler og ny utbetaling som gjelder så er det bare å krysse fingrene for at de fleste holder hodet over vann. At de som trenger det får ekstra hjelp.

Jeg kan bare si som Navarsete - dere vet ike hva dere snakker om...

Anonymous poster hash: 555d2...46a

Det finnes jobber man kan gjøre hjemmefra.

Anonymous poster hash: 527d1...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jobber man kan gjøre hjemmefra.

Anonymous poster hash: 527d1...bfe

Du tror ut ifra det jeg har fortalt at jeg er helt frisk hjemme? Tommel opp for deg.

Anonymous poster hash: 555d2...46a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.



Anonymous poster hash: b81c5...2db
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at de som ikke har gjeld har fått mindre uføretrygd også da. Det er kanskje ikke bare gjeld som utgjør mindre utbetaling.

Anonymous poster hash: 555d2...46a

Joda, men dette var snakk om deg og ditt tilfelle hvor du påstår du taper flere tusen kroner på endringen på gjeld. Jeg har ingen sympati for ditt problem når du har stå stort lån. (gitt at du snakket sant)

De andre som taper på dette er folk med mange barn og det har du ikke sagt noe om var et problem for deg.. De andre får utbetalt mer.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.

Anonymous poster hash: b81c5...2db

Men som eksempelet på denne siden viser så har noen uføretrygdene råd til lån på 4.000.000. Så det kan jo ikke være så ille.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MAO: Hvis du som uføretrygded har hatt råd til å betale ned på et så stort lån, så har dere ingenting å klage på!

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Jeg har ingen sympati for ditt problem

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Hei igjen, e95! Som jeg spurte i sted - http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=895663&p=15586277

Er du for lat til å svare?

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.

Anonymous poster hash: b81c5...2db

Men derfor er vel den nye ordningen bedre for mange, da man får litt ekstra i juni og desember?

Men jeg ser at det å skulle ha så lite penger over tid, når at helsa ikke tillater noe jobbing sliter på man.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, e95! Som jeg spurte i sted - http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=895663&p=15586277

Er du for lat til å svare?

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Jeg skjønner du er en ekte nordmann så mener du har rett til å klage på alt uansett situasjon.

Jeg forbeholder meg retten til å kritisere de som klager når de beviselig har det langt bedre enn andre.

- Ingen barn får min sympati fordi de ikke fikk PS4 i julegave

- Ingen Tesla Eiere får min sympati fordi prisen gikk opp litt

Når denne personen på trygd har råd til 4.000.000 i boliglån og jeg som er i fullt arbeid med samboer fikk maks 2.5 så skjønner jeg at han har det veldig godt i forhold til de fleste. Slik folk kommer jeg til å kritisere uansett.

På tide du begynner å se rundt deg hvordan mange sliter og er fornøyd med laaaaangt mindre.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å kritisere de som klager når de beviselig har det langt bedre enn andre.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Så du har rett til å klage på at folk klager selv om du beviselig har det langt bedre enn andre? Men da er du jo dobbeltmoralsk? Er det riktig av deg da? :klo:

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...