Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så da er da altså greit for deg å forsørge dine besteforeldre samt din uføre fetter og ha dem boende på gjesterommet? Jeg ville ha syntes det var temmelig ugreit...

Besteforeldrene mine er døde, men de klarte seg på pensjonen sin som de hadde arbeidet for gjennom et langt yrkesliv. Slik er det vel i de fleste familier. Men ja, i utgangspunktet bør det ikke være skattebetaleres oppgave å forsørge vilt fremmede mennesker.

Anonymous poster hash: 206c7...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besteforeldrene mine er døde, men de klarte seg på pensjonen sin som de hadde arbeidet for gjennom et langt yrkesliv. Slik er det vel i de fleste familier. Men ja, i utgangspunktet bør det ikke være skattebetaleres oppgave å forsørge vilt fremmede mennesker.

Anonymous poster hash: 206c7...313

Så du hadde forsørget dem om de var syke og levde?

Anonymous poster hash: 0387f...c95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om gruppen uføre så snakker vi om en differensiert gruppe med mange ulike historier - men felles for alle er at de ikke KAN jobbe. Noen jobber f.eks 20-30 prosent ellers MÅ de ha status som såkalt ufør.

At du og andre kan jobbe er fint for dere men i denne tråden diskuteres de som IKKE kan jobbe.

Anonymous poster hash: f6667...fff

Det jeg vil frem til er at de utgiftene ikke er spesielle for dere.

Anonymous poster hash: e28c5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 21 Dec 2014 - 09:22, said:

Hva vet vel du om andre sin situasjon. Du klager på at folk ikke setter seg inn i de uføres situasjon og gjør samtidig det samme mot andre selv. Poenget var ikke at jeg kan jobbe fullt nå, men hvordan det skal gå om det på et tidspunkt skulle utvikle seg videre. Har som sagt sjekket dette, og selv om det slår ut en gang så vil jeg hverken får hjelp fra NAV eller helsevesenet. Og jeg vet at det finnes andre som også har tilstander som det ikke finnes noe opplegg for i Norge eller som helsetilbudet nesten ikke er utbygd for.

Så da er det bare å jobbe så lenge man kan å håpe at det ikke skulle skje noe mer, for alternativet er ingen mat og ingen bolig.

Så det du sier er at NAV har sagt til som sliter med alvorlig sykdom at hvis du kommer til et punkt hvor du lenger ikke er i stand til å utføre noe som helst arbeis så vil du ikke få noe hjelp fra oss og bo på gata? Beklager,me det har jeg litt problemer med å tro på.

Anonymous poster hash: a69f4...184

Anonymous poster hash: 96816...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om det for en gangs skyld var en ufør på kg som kunne innse hvor heldig de er som bor i Norge, men siden alt er så gale her, så står man som nordmann fritt til å bosette seg et annet sted i verden der det er bedre. Hvis det viser seg umulig fordi man da MÅ jobbe for å klare seg, så bruk heller kreativiteten til å leve billigere i hverdagen. Det skal være hardt på uføretrygd, det skal være nok til et minimum men heller ikke mer. Når folk her inne lager tråder om at de ikke vil jobbe fordi de tjener mer på trygd, så bekrefter det at uføre får for mye penger. God regjeringen strammer inn galskapen.

Anonymous poster hash: fc410...5db

Det må vel være lov å reagere når man får mindre penger utbetalt. Skulle likt å se og høre hvilket ramaskrik det hadde blitt hvis lønnene bortover gikk nedover istedet for oppover. Vi på trygd har opplevd å få stadig mindre kjøpekraft for hvert år, fordi økningen på ingen måte har fulgt prisnivåer hverken på mat eller bolig de seneste årene.

Og nå opplever vi altså å få mindre utbetalt også, men du og alle som har trykket liker på det du skriver, forstår ikke hvorfor vi bryr oss om det, vi er jo så heldig å få lov til å få penger selv om vi er syke.

Det gjør du også, hvis du blir sykemeldt, havner å¨sykehus osv. Forskjellen er at vi er kronisk syke og ute av stand til å jobbe.

Men du hadde sikkert godtatt å gå ned i lønn, og vært glad du kunne få lov til å jobbe, du har jo tross alt hesen i behold.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være lov å reagere når man får mindre penger utbetalt. Skulle likt å se og høre hvilket ramaskrik det hadde blitt hvis lønnene bortover gikk nedover istedet for oppover. Vi på trygd har opplevd å få stadig mindre kjøpekraft for hvert år, fordi økningen på ingen måte har fulgt prisnivåer hverken på mat eller bolig de seneste årene.

Og nå opplever vi altså å få mindre utbetalt også, men du og alle som har trykket liker på det du skriver, forstår ikke hvorfor vi bryr oss om det, vi er jo så heldig å få lov til å få penger selv om vi er syke.

Det gjør du også, hvis du blir sykemeldt, havner å¨sykehus osv. Forskjellen er at vi er kronisk syke og ute av stand til å jobbe.

Men du hadde sikkert godtatt å gå ned i lønn, og vært glad du kunne få lov til å jobbe, du har jo tross alt hesen i behold.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Jeg har gått ned i lønn de siste 5 årene. Jeg lir ingen nød, men slik er det når man må tilpasse prisene med utlandet og folk som jobber mye mer for lite penger.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gjennomsnittlige uføretrygd er 240.000 i året ifølge statsbudsjettet. (dog usikker på om de har trukket skatt fra det beløpet allerde)

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Det er brutto, altså før skatt trekkes.

Du har ikke lov til å bo i Sverige samtidig som du mottat trygd fra Norge. Det er ulovlig, og du risikerer å måtte betale tilbake allt viss du en gang blir oppdaget. Noe du vil.

Anonymous poster hash: e0d69...353

Jo, det er lov.

Hva synes dere som mener at uføretrygden bør reduseres kraftig eller helst fjernes helt vi skal gjøre med de som ikke kan jobbe da? La dem sulte og fryse i hjel på gata? Vil dere tilbake dit vi var før vi fikk uføretrygd og alderspensjon hvor eldre og uføre ble overlatt til familien og ofte levde på nåde?

Betimelig spørsmål. Dersom man må leve på eksistensminimum vil man ihvertfall ikke bli friskere, og dermed heller ikke kunne komme seg helt eller delvis tilbake i jobb. Man må også huske at mange uføre har barn å forsørge, og barn av foreldre på eksistensminimum vil falle helt utenfor sosialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 21 Dec 2014 - 15:09, said:

Hvorfor klarer du ikke å jobbe?

Uansett, du går hjemme - og får penger for å gjøre ingenting. Hvor er takknemligheten din? Innlegget ditt er jo helt absurd.

Anonymous poster hash: 206c7...313

Tror du virkelig at det å være ufør handler om å bare daffe hjemme og få penger inn på konotoen?Jeg kan ikke begripe hvordan folk kan være misunnelig på oss son er syke. Anonymous poster hash: 96816...c84
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er da altså greit for deg å forsørge dine besteforeldre samt din uføre fetter og ha dem boende på gjesterommet? Jeg ville ha syntes det var temmelig ugreit...

Klart du syns det ville vært "ugreit". Du vil jo selvfølgelig ha den flotte boligen din for deg selv og karre til deg alle pengene du kan for å ha de selv. Å ta inn sin egen uføre familiemedlem ville vært "ugreit". De må selvføgelig staten ta seg av. Da er det jo "greit"?

Egoismen lenge leve...

Anonymous poster hash: a86e6...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt med hvor mye en får også da, det er jo ikke noe rart at du ikke klager viss du for eksempel får 16-18k i måneden..

Anonymous poster hash: e0d69...353

Tja få så vidt 13 k. Er vel ikke noe å rope hurra for, men er fornøyd, aldri klaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...