Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ønsker mer penger som uføretrygded.

Hva mener dere skal brukes mindre penger på?

Barnhager?

Politi?

Helsevesen?

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Har noen her sagt de ønsker mer? Men noen i tråden mener at uføretrygden bør reduseres til et absolutt minimum hvor uføre kun kan overleve og ingenting mer. Man roper høyt om disse fæle trygdesvindlerene og peker på de uføre, samtidig er uføretrygden den trygden det svindles minst av i kroner. Men det er få tråder om de som svindler til seg dagpenger, sykepenger og enslig forsørger-stønad.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen her sagt de ønsker mer? Men noen i tråden mener at uføretrygden bør reduseres til et absolutt minimum hvor uføre kun kan overleve og ingenting mer. Man roper høyt om disse fæle trygdesvindlerene og peker på de uføre, samtidig er uføretrygden den trygden det svindles minst av i kroner. Men det er få tråder om de som svindler til seg dagpenger, sykepenger og enslig forsørger-stønad.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

Hvordan tar du en som faker på uføretrygden med "jeg har angst for mennesker". (Ref hun fra oljebarna)

Og beklager hvis jeg oppfattet feil. Trodde det var noen som mente uføretrygden var for lav.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er sugerøret ditt plassert? Kanskje du en dag får behov for velferdsgoder du også, om du ikke allerede har det. Ikke fremstill uføre som snyltere - det er stygt gjort og direkte feil.

Etter 30 år i arbeidslivet og hundretusener betalt i skatt, skal jeg stå som et fattiglem med lua i hånda og "være takknemlig" ???

Jeg har like stor rett som deg til å motta velferdsgoder som alle andre - deg inklusive.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Signerer! Er så lei at alle uføre alltid blir hakket på. Man har ikke lov til å klage litt en gang. Da får man bare beskjed om å ta seg sammen og være takknemlig. Det er urettferdig at uføre skal bli kalt for snyltere. Ærlig talt.

Hvis dere som klager over uføre en dag selv blir uføre, så tror jeg at dere holder kjeft.

Anonymous poster hash: d98d9...be5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar du en som faker på uføretrygden med "jeg har angst for mennesker". (Ref hun fra oljebarna)

Og beklager hvis jeg oppfattet feil. Trodde det var noen som mente uføretrygden var for lav.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Jeg vet ikke hvem det er snakk om, men får hun uføretrygd må hun grunding utredes av spesialister før dette må godkjennes av NAVs leger og saksbehandlere. Man må gjennom årevis av utprøvinger og tiltak før det i det hele tatt blir snakk om uføretrygd. Da er man ganske dedikert til å svindle, for relativt lite utbytte, om man greier å få til det.

Ja, noen har klart det, noen blir også tatt. Men som jeg skrev tidligere, er det virkelig verdt det å straffe de som virkelig er uføre, for å unngå at noen få utnytter systemet? Reduseres uføretrygden får man kanskje slutt på en større andel av svindelen, det er bra, men samtidig risikerer man verdigheten til syke og funksjonshemmede som er fullstendig avhengig av uføretrygden.

Hvorfor skal uskyldige straffes for kriminelles handlinger? Det må finnes en bedre løsning på problemet.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men ulike typer sykdommer krever ulike ressurser. Det er knyttet ulike utfordringer med ulike sykdommer, klarer du ikke å forstå at en med f.eks CP har andre utfordringer og trenger andre (og kanskje flere og mer kostbare) ressurser enn en med la oss en bipolar lidelse?

Jeg prøver på ingen måte å si at en uførtrygdet skal kunne "kreve" en fet kåk i Holmenkollen, men å si at folk er dumme fordi de tar opp lån for å sikre seg en bolig uten å vite noe mer om årsaken til valget er ufattelig lite gjennomtenkt.

Nei men uføre er den gruppen som nettopp klager mest, føles det som. De klager hver gang det opp/ned justeres noen kroner og det blir stort rabalder og for meg virker de usympatiske og grådige. Og det synet har bare blitt forsterket i disse debattene jeg har deltatt i. Det finnes ikke grenser hvor griske de er og hvor mye de mener de kan late seg for skattebetalernes penger, uten å bidra et øre. Likevel så får de i bøtter og spann, men blir aldri fornøyd. I tillegg så jobber de stort sett kun for sin egen sak og prøver å snik-innføre nye tullete ''sykdommer'' en kan få trygd av, alle mulige merkelige lidelser som høres mer ut som tåpelige personlighetsforstyrrelser der det kun er viljen det er vondt med...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser dere hvor mye skatt det blir? er det riktig at det er det som er ringa rundt i det røde som er skatten?

Nei skatten din følger tabellen som står på linjen over

Anonymous poster hash: 63975...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skatten din følger tabellen som står på linjen over

Anonymous poster hash: 63975...d77

Men der ser man jo bare hvor mye penger man skatter, ikke hvor mye %?

Anonymous poster hash: e0d69...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser dere hvor mye skatt det blir? er det riktig at det er det som er ringa rundt i det røde som er skatten?

Tabelltrekket viser skatten din, det er vanlig å ha tabelltrekk på hovedinntekt. Klikk deg inn på tabellen, finn summen du mottar brutto i mnd, så ser du hva skatten blir. De 35% er skatt av eventuell annen arbeidsinntekt. Har du ingen annen arbeidsinntekt blir det heller ikke trukket 35% av noe.

Anonymous poster hash: fc410...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 18 Dec 2014 - 13:47, said:snapback.png

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.



Anonymous poster hash: b81c5...2db

Når man har hatt en god stilling med bra lønn - har man ikke da sørget for livsforsikringer som dekker uføre død?



Anonymous poster hash: 527d1...bfe

Man får ikke forsikring hvis man har en sykdom som potensielt kan lede til uførhet. Du kan evt få for alle andre ting enn den konkrete lidelsen.



Anonymous poster hash: b81c5...2db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem det er snakk om, men får hun uføretrygd må hun grunding utredes av spesialister før dette må godkjennes av NAVs leger og saksbehandlere. Man må gjennom årevis av utprøvinger og tiltak før det i det hele tatt blir snakk om uføretrygd. Da er man ganske dedikert til å svindle, for relativt lite utbytte, om man greier å få til det.

Ja, noen har klart det, noen blir også tatt. Men som jeg skrev tidligere, er det virkelig verdt det å straffe de som virkelig er uføre, for å unngå at noen få utnytter systemet? Reduseres uføretrygden får man kanskje slutt på en større andel av svindelen, det er bra, men samtidig risikerer man verdigheten til syke og funksjonshemmede som er fullstendig avhengig av uføretrygden.

Hvorfor skal uskyldige straffes for kriminelles handlinger? Det må finnes en bedre løsning på problemet.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

Bare for å være helt klar på det. Jeg ønsker ikke at nivået skal være unaturlig lavt for å unngå svindel. Du må huske at det ikke er pengene som er hovedmålet med slik svindel. Det er snakk om et liv uten å måtte jobbe som er målet. Det er en ganske stor fortjeneste for de som ikke liker å jobbe.

Det er jo uansett uskyldige barnehagebarn og skolebarn som blir straffet grunnet dette. Man får mindre budsjetter til de grunnet høye utgifter til uførepensjon. Tenk over 300.000 er uføre og nesten 1/4 av Norges penger går ut via NAV.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der ser man jo bare hvor mye penger man skatter, ikke hvor mye %? Anonymous poster hash: e0d69...353

Og her ser vi hvordan veldig veldig mange misforstår. Hverken prosenttallet eller tabellen sier noe om hvor mye skatt du betaler. Det sier hvor mye skatt som skal forhåndsbetales.

Anonymous poster hash: 2b5fa...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men uføre er den gruppen som nettopp klager mest, føles det som. De klager hver gang det opp/ned justeres noen kroner og det blir stort rabalder og for meg virker de usympatiske og grådige. Og det synet har bare blitt forsterket i disse debattene jeg har deltatt i. Det finnes ikke grenser hvor griske de er og hvor mye de mener de kan late seg for skattebetalernes penger, uten å bidra et øre. Likevel så får de i bøtter og spann, men blir aldri fornøyd. I tillegg så jobber de stort sett kun for sin egen sak og prøver å snik-innføre nye tullete ''sykdommer'' en kan få trygd av, alle mulige merkelige lidelser som høres mer ut som tåpelige personlighetsforstyrrelser der det kun er viljen det er vondt med...

Dette innlegget lyser så til de grader "nå har jeg ikke noen argumenter igjen, så jeg slenger ut bare litt generell eder og galle" at jeg ikke gidder å begynne å svar på dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget lyser så til de grader "nå har jeg ikke noen argumenter igjen, så jeg slenger ut bare litt generell eder og galle" at jeg ikke gidder å begynne å svar på dette.

Vel akk, hadde bare uføre vist litt mer takknemlighet for at vi bor i det landet som gir absolutt høyest trygd. Har en ufør jobbet en del kan du få ganske mange kroner i mnd, og er du ung ufør får du ganske mye i tillegg. Så det er ikke synd i dem. Men det virker som det alltid lages debatter der de beskriver seg som ''taperne'' i forhold til økonomi, men det sier seg selv at om vi gir mye mer i trygd nå, så blir det ikke lønnsomt å jobbe, særlig ikke i deltidsjobber/lavlønnede jobber. Vet om folk som strever i jobb som kun får jobb nå og da, og får langt i fra mer enn de uføre jeg kjenner... Likevel sutrer de mer enn de som jobber. :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva de uføre tror folk flest tjener, på angrepene de uføre kommer med i denne tråden skulle man tro folk var enten millionærer bare de jobber. Jeg jobbet tidligere i et lavtlønnyrke der månedslønnen min i 100% stilling lå på 18 300 kr utbetalt, og det var ingen mulighet for å jobbe ekstra. Det er bare et par tusenlapper mer enn folk får i uføretrygd, og det må faktisk være litt forskjell på trygd og lønn. Klarte meg også da jeg jobbet bare 70% i samme stilling, måtte tilpasse meg den inntekten som var. Nå har jeg tatt en yrkesrettet bachelor og ligger på ca 22 000 i mnd, som er mer men ikke enorme summer slik folk er liker å tro. Man får ikke alltid huslån som arbeidstaker heller, vi er mange som leier uten at det er noe galt i det.



Anonymous poster hash: fc410...5db
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva de uføre tror folk flest tjener, på angrepene de uføre kommer med i denne tråden skulle man tro folk var enten millionærer bare de jobber. Jeg jobbet tidligere i et lavtlønnyrke der månedslønnen min i 100% stilling lå på 18 300 kr utbetalt, og det var ingen mulighet for å jobbe ekstra. Det er bare et par tusenlapper mer enn folk får i uføretrygd, og det må faktisk være litt forskjell på trygd og lønn. Klarte meg også da jeg jobbet bare 70% i samme stilling, måtte tilpasse meg den inntekten som var. Nå har jeg tatt en yrkesrettet bachelor og ligger på ca 22 000 i mnd, som er mer men ikke enorme summer slik folk er liker å tro. Man får ikke alltid huslån som arbeidstaker heller, vi er mange som leier uten at det er noe galt i det. Anonymous poster hash: fc410...5db

Fint bidrag til debatten.

Man har utgifter i forbindelse med jobb også.

Anonymous poster hash: 8fa08...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber, og fikk 5000kr i lønn. Så bitch please, du får hvertfall noe fast å leve etter hver måned. Excuse my language. Bare ikke klag, du er syk, du får penger allikevel. Jeg er "frisk" og jobber, men får ikke nok og vet aldri hva jeg har utbetalt. Du må bare tilpasse deg.



Anonymous poster hash: 43144...e4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ser vi hvordan veldig veldig mange misforstår. Hverken prosenttallet eller tabellen sier noe om hvor mye skatt du betaler. Det sier hvor mye skatt som skal forhåndsbetales.

Anonymous poster hash: 2b5fa...e46

Folk generelt har bare totalt mangelfull forståelse.

Prosentregning virker som uoverkommelig for mange.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være helt klar på det. Jeg ønsker ikke at nivået skal være unaturlig lavt for å unngå svindel. Du må huske at det ikke er pengene som er hovedmålet med slik svindel. Det er snakk om et liv uten å måtte jobbe som er målet. Det er en ganske stor fortjeneste for de som ikke liker å jobbe.

Det er jo uansett uskyldige barnehagebarn og skolebarn som blir straffet grunnet dette. Man får mindre budsjetter til de grunnet høye utgifter til uførepensjon. Tenk over 300.000 er uføre og nesten 1/4 av Norges penger går ut via NAV.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være snakk om en minimal og svært spesiell gruppe mennesker som for det første mener at å leve på 13-14 tusen i måneden resten av livet er noe positivt fordi man slipper å jobbe og for det andre greier å gjennomføre flere år med tiltak og utredninger, lure medisinske spesialister og komme gjennom nåløyet hos NAV med uføresøknad etterpå.

1/4 av Norges penger går ut gjennom NAV, ja, det høres veldig ille ut når du setter det ved siden av at 300 000 er uføre. Mer enn halvparten av NAVs utbetalinger er selvfølgelig alderspensjon. Så er det også dagpenger, sykepenger og familieytelser, hvor det snytes for langt større beløp enn av uføretrygden. Men det er de uføre som bør ha dårlig samvittighet for at de tar fra budsjettet til barnehage- og skolebarn? Nei, jeg er ikke helt enig med deg.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er de uføre som bør ha dårlig samvittighet for at de tar fra budsjettet til barnehage- og skolebarn? Nei, jeg er ikke helt enig med deg.

Anonymous poster hash: 44030...f8c

10636111_575447499225932_438634766674747

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...