Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Joda, men dette var snakk om deg og ditt tilfelle hvor du påstår du taper flere tusen kroner på endringen på gjeld. Jeg har ingen sympati for ditt problem når du har stå stort lån. (gitt at du snakket sant)

De andre som taper på dette er folk med mange barn og det har du ikke sagt noe om var et problem for deg.. De andre får utbetalt mer.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Kanskje vi må eie flere enn en bolig pga sykdom? Hva vet vel du om min situasjon? Jeg har en mann som tjener mer enn godt, men det har kanskje ikke alle? Jeg klager egentlig ikke for min egen del for økonomisk klarer vi oss veldig bra, men det er ikke alle som gjør det etter de nye reglene. Jeg har ingen problem å sette meg inn i problematikken for andre uføre.

Og lånet er nok høyere enn det du sier - selv om vi har noen millioner mer i egenkapital enn vi har i lån.

De er ok at du ikke synes synd i meg. Jeg lever fint med det altså:)

Anonymous poster hash: 555d2...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.

Anonymous poster hash: b81c5...2db

skaff deg bostøtte!

Anonymous poster hash: e0d69...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har rett til å klage på at folk klager selv om du beviselig har det langt bedre enn andre? Men da er du jo dobbeltmoralsk? Er det riktig av deg da? :klo:

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Jeg ser du skriver noe og siterer noe annet, men ja:

Hvis jeg tjener 800, noen andre tjener 700k og klager på at de har så dårlig råd, ja de kan jeg fint klage på at de klager da det finnes folk med mye mindre.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 14000-15000 i mnd som skal dekke både bosted, transport, klær, tv, bredbånd, mobil, mat og medisiner som ikke går på blå resept så lever man ikke akkurat i luksus! Det er nok veldig få som velger dette frivillig, for regnestykket går ikke opp, spesielt ikke hvis man bor i en storby.

Virkeligheten er at man må rasjonere på vaskepulver, tenke over hver eneste dråpe med dusjsåpe og skyllemiddel man bruker, kjøpe det billigste av absolutt alt og gå i den samme slitte vinterjakka år etter år. I tillegg skal man også klare å spare opp litt hver mnd til å ha et buffer når vaskemaskinen ryker.

Det føles uverdig etter å ha hatt en god stilling med bra lønn og status. Det er ikke til å stikke under en stol at man som mottaker av støtte fra Nav havner nederst på den sosiale rangstigen.

Å eie sin egen bolig kan man stort sett bare glemme, for man får ikke huslån på så liten "inntekt". Leieprisene er skyhøye. Og før dere sier "du kan jo bare flytte på landet" - jeg er avhengig av kort vei til sykehuset.

Dere som kritiserer - prøv å leve på så lite over tid.

Anonymous poster hash: b81c5...2db

Når man har hatt en god stilling med bra lønn - har man ikke da sørget for livsforsikringer som dekker uføre død?

Anonymous poster hash: 527d1...bfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å kritisere de som klager når de beviselig har det langt bedre enn andre.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Hvis jeg tjener 800, noen andre tjener 700k og klager på at de har så dårlig råd, ja de kan jeg fint klage på at de klager da det finnes folk med mye mindre.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Så du har rett til å klage? Igjen, er ikke det dobbeltmoralsk? Du har det jo i så fall bedre enn de har det.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om gjeld. Gjeld er en situasjon man selv har satt seg i, uavhengig av hvor gunstig eller viktig man syntes det var der og da. Og det å få skattefradrag på denne, på bekostning av resten av befolkningen, er feil. Og nettopp derfor kuttes det.

Anonymous poster hash: bd7ce...1c7

Enig i dette. Jeg syns det er bra at man strømlinjeformer både skatt og fradrag slik det nå gjøres. Og har man da ikke råd med boligen man eier må man gjøre som friske mennesker som har handlet over evne - nemlig selge og kjøpe noe billigere.

Anonymous poster hash: 97566...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi må eie flere enn en bolig pga sykdom? Hva vet vel du om min situasjon? Jeg har en mann som tjener mer enn godt, men det har kanskje ikke alle? Jeg klager egentlig ikke for min egen del for økonomisk klarer vi oss veldig bra, men det er ikke alle som gjør det etter de nye reglene. Jeg har ingen problem å sette meg inn i problematikken for andre uføre.

Og lånet er nok høyere enn det du sier - selv om vi har noen millioner mer i egenkapital enn vi har i lån.

De er ok at du ikke synes synd i meg. Jeg lever fint med det altså :)

Anonymous poster hash: 555d2...46a

Jeg vet jo bare det du forteller meg og du forteller meg at du taper flere tusen. Nå indikerer du jo at flere tusen for deg er > 3000 så da er vel lånet større som du sier. Siden du har mann og hvis dere har 50% lån hver så må jo lånet være 8.000.000 gitt at han alltid har hatt 27/28%.

Hvor mange uføretrygdede tror du taper flere tusen på denne endringen? Hvor mange har lån på 4.000.000?

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har rett til å klage? Igjen, er ikke det dobbeltmoralsk? Du har det jo i så fall bedre enn de har det.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Hvordan er det dobbelmoralsk?

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Jeg syns det er bra at man strømlinjeformer både skatt og fradrag slik det nå gjøres. Og har man da ikke råd med boligen man eier må man gjøre som friske mennesker som har handlet over evne - nemlig selge og kjøpe noe billigere.

Anonymous poster hash: 97566...c90

Jeg som har skrevet det over kommer for øvrig med stor sannsynlighet til å bli ufør om ikke altfor mange år selv. Så jeg lever nøkternt og sparer rundt 10000 kr i måneden, slik at jeg har noe å tære på når inntekten går drastisk ned.

Anonymous poster hash: 97566...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å sett noen faktiske tall/budsjett på hvordan disse nye endringene påvirker.



Anonymous poster hash: 2b5fa...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det dobbelmoralsk?

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Fordi du setter et premiss for hva som er moralsk korrekt situasjon å klage i:

  • Bare hvis det ikke finnes noen som har det verre enn deg

Du klager (på at andre klager). Det bryter mot det moralske premiss du har satt opp (for andre? men ikke for deg selv?).

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du setter et premiss for hva som er moralsk korrekt situasjon å klage i:

  • Bare hvis det ikke finnes noen som har det verre enn deg

Du klager (på at andre klager). Det bryter mot det moralske premiss du har satt opp (for andre? men ikke for deg selv?).

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Du har en merkelig logikk må jeg si.

Du sidestiller altså at jeg klager på min situasjon (som jeg ikke gjør), med at jeg kritiserer andre som har det bra som klager på sin situasjon.

Gratulerer. Du har vunnet nobelprisen i ulogikk.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å sett noen faktiske tall/budsjett på hvordan disse nye endringene påvirker.

Anonymous poster hash: 2b5fa...e46

Tror ikke du kan forvente deg så mye på dette forumet. De fleste synser om noe de ikke har satt seg inn i.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en merkelig logikk må jeg si.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Logikk er ikke merkelig. Logikk er bare... logisk. Det finnes ingen "din" eller "min" logikk. Det finnes bare logikk. Logisk nok.

Men logikk bygger på premisser. Det er ordet du er på jakt etter. ;)

Hva mener du var feil? At din klaging ikke er klaging? Du mener du bare kritiserer? I mens andre her som kritiserer slettes ikke kritiserer, de klager? Da får du forklare den "logikken" (de premissene).

Hvis ikke fremstår du jo som en som til stadighet klager på at andre "klager". Og det bare i tråder som vedrører de svakeste i samfunnet. For jeg kan ikke huske å ha sett deg (eller noen) ha irettesatt freppere som klager i freppertråder?

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikk er ikke merkelig. Logikk er bare... logisk. Det finnes ingen "din" eller "min" logikk. Det finnes bare logikk. Logisk nok.

Men logikk bygger på premisser. Det er ordet du er på jakt etter. ;)

Hva mener du var feil? At din klaging ikke er klaging? Du mener du bare kritiserer? I mens andre her som kritiserer slettes ikke kritiserer, de klager? Da får du forklare den "logikken" (de premissene).

Hvis ikke fremstår du jo som en som til stadighet klager på at andre "klager". Og det bare i tråder som vedrører de svakeste i samfunnet. For jeg kan ikke huske å ha sett deg (eller noen) ha irettesatt freppere som klager i freppertråder?

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

1. Du misbruker ordet dobbeltmoral slik det er vanlig å se på det.

Å klage på at andre røyker, når man røyker selv

Å klage på at andre slår, når man slår selv osv

2. Der din logikk faller sammen er når du sidestiller at jeg klager på noen som "klager på sin situasjon" med klaging generelt. Jeg har ingen problemer med at en rik person klager på været, eller at fotballklubben sin tapt. Klaging generelt skaper forbedringer. Det jeg klager på er altså teamet for klagingen når personen beviselig har det veldig bra. (ubegrunnet klaging)

Det ville vært dobbeltmoralsk hvis jeg i andre tråder klagde på at jeg hadde så dårlig økonomi, men det ville ikke vært dobbeltmoralsk hvis jeg klagde på at jeg ikke hadde lykke med kjærligheten.

Du hevder mao at flyktningehjelpen er dobbeltmoralsk når de klager på at folk klager på at de ikke får fine nok gaver når barn blir skutt på skolen.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at mennesker i Norge kun har råd til det absolutt mest nødvendige over flere tiår, jeg synes ikke det virker rettferdig at tidligere gode lønnsmottakere plutselig grunnet sykdom, uhell eller ulykke må gå fra å leve godt til å snu hver krone, og jeg synes heller ikke det er riktig ovenfor barn av disse må vokse opp i det vi i Norge kallet fattigdom. Ingenting av dette er greit.

Men når jeg både mener og sier at kanskje uføre bør være litt mer takknemlig for at vi faktisk har den ordningen vi har - for at de faktisk kan leve resten av livet sitt uten å måtte jobbe en eneste dag til - så sier jeg ikke det med baktanken om at de uføre er syndebukken. Jeg forsøker ikke å svartmale dere, herre, jeg er jo et menneske og klarer å ha empati for hvordan dere har det!

...jeg sier det fordi vi er kommet til et punkt som vi sikkert var kommet til tidligere også, det er bare det at så få av oss så det før, trolig fordi vi ikke ville forstå det. Velferdsordningene våre er blitt for omfattende fordi det per i dag er for mange som er under slike. Vi kan ikke fortsette slik.

Med det sagt mener jeg samtidig staten ikke gjør nok for å få uføre til å utnytte restarbeidsevnen sin, og jeg forstår at mange neppe klarer å få seg jobber på 15% på egenhånd. Men dette går bare ikke, vi må stoppe nå. Jeg betaler min skatt med glede til skoler, veier, aldershjem, sykehus - OG alle velferdsordningene vi har, men snart må dere forstå at nok er nok.

Anonymous poster hash: 76e6b...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Du misbruker ordet dobbeltmoral slik det er vanlig å se på det.

Å klage på at andre røyker, når man røyker selv

Å klage på at andre slår, når man slår selv osv

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Å klage på at andre klager, når man klager selv osv.

2. Der din logikk faller sammen er når du sidestiller at jeg klager på noen som "klager på sin situasjon" med klaging generelt.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Premisser! Ikke logikk. Logikk er bare logisk.

Du klager. Andre klager. Du har satt et premiss for når det er lov å klage.

  • Ingen skal ha det verre enn deg, først da har du lov å klage.

Du har ikke satt noen andre premisser. Du har ikke satt noen premisser, "med mindre du klager på at andre klager, da er det lov å klage".

Jeg har spurt deg hvorfor det er greit for deg å bryte mot ditt eget premiss. Da er det fullt mulig for deg å utdype hvis du har noen flere premisser og forklare hvordan du har kommet frem til at disse premissene er moralsk korrekte.

Så langt kritiserer du bare de som er svakest som forteller om den hverdag de går gjennom som nå blir enda vanskeligere. Jeg har aldri sett deg for eksempel kritisere freppere som klager over at det er så forferdelig og grusomt å leve i Norge.

Altså er det kun og bare de som er de svakeste i samfunnet som du liker å kritisere.

Jeg har ingen problemer med at en rik person klager på været, eller at fotballklubben sin tapt.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

For det finnes ingen som har det så ille som en rik person som opplever dårlig vær eller en som ser fotballaget sitt tape?

Klaging generelt skaper forbedringer.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Blir det bedre vær av at en rik person klager over været altså?

Det jeg klager på er altså teamet for klagingen når personen beviselig har det veldig bra. (ubegrunnet klaging)

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Den som klager opplever vel ikke at det er ubegrunnet? Som i eksempelet ditt med den rike personen og været. Eller de som opplever at de nå sitter igjen med under 10.000 i måneden å betale strøm/lån/lege/tannlege/internett/klær/mat/+++ for.

Da er det mer ubegrunnet av deg å klage. For du har det godt der du er. Du oppsøker denne tråden kun med det mål for øye å klage.

Det ville vært dobbeltmoralsk hvis jeg i andre tråder klagde på at jeg hadde så dårlig økonomi, men det ville ikke vært dobbeltmoralsk hvis jeg klagde på at jeg ikke hadde lykke med kjærligheten.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Premisset ditt du benytter deg av mot andre i denne tråden er:

  • Det er ikke lov å klage med mindre det ikke finnes noen som har det verre.

Så hvis du ikke er heldig med kjærligheten så er det ingen som har det verre enn deg altså?

Du hevder mao at flyktningehjelpen er dobbeltmoralsk når de klager på at folk klager på at de ikke får fine nok gaver når barn blir skutt på skolen.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Nei, premissene er dine. Men ut fra dine premisser er det jo logisk. Så lag deg en egen tråd der du tar opp dette? Jeg er sikker på at du vil få en massiv støtte! ;)

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at mennesker i Norge kun har råd til det absolutt mest nødvendige over flere tiår, jeg synes ikke det virker rettferdig at tidligere gode lønnsmottakere plutselig grunnet sykdom, uhell eller ulykke må gå fra å leve godt til å snu hver krone, og jeg synes heller ikke det er riktig ovenfor barn av disse må vokse opp i det vi i Norge kallet fattigdom. Ingenting av dette er greit.

Men når jeg både mener og sier at kanskje uføre bør være litt mer takknemlig for at vi faktisk har den ordningen vi har - for at de faktisk kan leve resten av livet sitt uten å måtte jobbe en eneste dag til - så sier jeg ikke det med baktanken om at de uføre er syndebukken. Jeg forsøker ikke å svartmale dere, herre, jeg er jo et menneske og klarer å ha empati for hvordan dere har det!

...jeg sier det fordi vi er kommet til et punkt som vi sikkert var kommet til tidligere også, det er bare det at så få av oss så det før, trolig fordi vi ikke ville forstå det. Velferdsordningene våre er blitt for omfattende fordi det per i dag er for mange som er under slike. Vi kan ikke fortsette slik.

Med det sagt mener jeg samtidig staten ikke gjør nok for å få uføre til å utnytte restarbeidsevnen sin, og jeg forstår at mange neppe klarer å få seg jobber på 15% på egenhånd. Men dette går bare ikke, vi må stoppe nå. Jeg betaler min skatt med glede til skoler, veier, aldershjem, sykehus - OG alle velferdsordningene vi har, men snart må dere forstå at nok er nok.

Anonymous poster hash: 76e6b...899

Og hva skal vi Norge, og de uføre gjøre når nok er nok? Slutte å betale ut trygder og be de syke klare seg selv?

Jeg er og forstår at du har et poeng, det er for mange på trygd, det er for mange på de fleste av NAv sine ytelser.

Men det er for enkelt å skylde på de som er trygdede,og mene at det bare å begynne å jobbe.

Det er samfunnet selv som har skapt denne situasjonen. I dag er det knallharde krav i arbeidslivet, du skal ikke ha store begrensningen før du skvises ut.

Jeg forstår ikke hvordan du og andre mener det skal løses ved å kutte i ytelser uten å gi menneskene det gjelder en reel sjanse til å få en jobb de mestrer.

Hvorfor legger i regjering ressurser inn på å skape arbeidsplasser til de trygdede?

Hvilken sjanse tror du en syk person på minstetrygd med en restarbeids evne på 15-20% har selv til å få en jobb?

De med kroniske sykdommer er gjerne heller ikke forutsigbare, de kan være friske nok til å arbeide i to dager i uken, men hvilke to? Dette gjelder for de med sterk migrene for eksempel.

Vi har faktisk ikke arbeidsplasser til den gruppen de nå ønsker å få ut i arbeid.

Det er arbeidsledighet i Norge, det går mange friske unge mennesker på NAV, ikke de en gang får jobb,men en trygdet han skal jobbe. Og det helst for trygda.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er de trygdede selv som skal betale for det dårlige ryktet de etterhvert har fått. De slåss mot et håpløst system og et samfunn som ikke er villig til å gi dem penger for å overleve, men det samme samfunnet er heller ikke villig til å hjelpe dem ut i jobb, vi snakker tross alt om syke mennesker som ikke har de samme forutsetningene som andre til å skaffe seg jobb.

Jeg lurer på når dette skal gå inn både i samfunnet og hos de som regjerer.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan forvente deg så mye på dette forumet. De fleste synser om noe de ikke har satt seg inn i.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

Her skriver man for å få "liker" og det får man mer av jo frekkere man er.....

Anonymous poster hash: b2d8b...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage på at andre klager, når man klager selv osv.

Men det er jo feil. Jeg klager ikke på at folk klager. Jeg klager på at noen som beviselig har god økonomi klager på at de har dårlig økonomi. Totalt mangel på logikk fra din side.

Du ser ikke jeg klagve over at de som sitter igjen med 2000 etter faste utgifter med leid bolig klager. Jeg klager over en person som har råd til et boliglån på 4.000.000 klager på at det blir så kjipt å være ufør. Har du råd til å betjene et slikt lån da har du rimelig grei inntekt.

Premisser! Ikke logikk. Logikk er bare logisk.

Du klager. Andre klager. Du har satt et premiss for når det er lov å klage.

  • Ingen skal ha det verre enn deg, først da har du lov å klage.
Det har jeg ikke skrevet noe sted. Stråmann taktikk og mangel på logikk.

Du har ikke satt noen andre premisser. Du har ikke satt noen premisser, "med mindre du klager på at andre klager, da er det lov å klage".

Jeg har spurt deg hvorfor det er greit for deg å bryte mot ditt eget premiss. Da er det fullt mulig for deg å utdype hvis du har noen flere premisser og forklare hvordan du har kommet frem til at disse premissene er moralsk korrekte.

Så langt kritiserer du bare de som er svakest som forteller om den hverdag de går gjennom som nå blir enda vanskeligere. Jeg har aldri sett deg for eksempel kritisere freppere som klager over at det er så forferdelig og grusomt å leve i Norge.

Altså er det kun og bare de som er de svakeste i samfunnet som du liker å kritisere.

For det finnes ingen som har det så ille som en rik person som opplever dårlig vær eller en som ser fotballaget sitt tape?

Blir det bedre vær av at en rik person klager over været altså?

Den som klager opplever vel ikke at det er ubegrunnet? Som i eksempelet ditt med den rike personen og været. Eller de som opplever at de nå sitter igjen med under 10.000 i måneden å betale strøm/lån/lege/tannlege/internett/klær/mat/+++ for.

Da er det mer ubegrunnet av deg å klage. For du har det godt der du er. Du oppsøker denne tråden kun med det mål for øye å klage.

Premisset ditt du benytter deg av mot andre i denne tråden er:

  • Det er ikke lov å klage med mindre det ikke finnes noen som har det verre.
Så hvis du ikke er heldig med kjærligheten så er det ingen som har det verre enn deg altså?

Nei, premissene er dine. Men ut fra dine premisser er det jo logisk. Så lag deg en egen tråd der du tar opp dette? Jeg er sikker på at du vil få en massiv støtte! ;)

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

Ellers foreslår jeg du prøver å lese deg opp igjen på klaginngen min.

Hva er scenarioet jeg klager på?

Syns du det å ha råd til et lån på 4.000.000 tyder på at man har en veldig begrenset økonomi?

Jeg gjentar. Jeg klager ikke på klaging generelt, jeg klager på ubegrunnet klaging. Hadde jeg gjort det samme mot en som satt igjen med småpenger og ikke hadde sjangs til å få min egen bolig så ville min klage vært ubegrunnet og dobbeltmoralsk.

Anonymous poster hash: 410cc...e95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...