Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva de uføre tror folk flest tjener, på angrepene de uføre kommer med i denne tråden skulle man tro folk var enten millionærer bare de jobber. Jeg jobbet tidligere i et lavtlønnyrke der månedslønnen min i 100% stilling lå på 18 300 kr utbetalt, og det var ingen mulighet for å jobbe ekstra. Det er bare et par tusenlapper mer enn folk får i uføretrygd, og det må faktisk være litt forskjell på trygd og lønn. Klarte meg også da jeg jobbet bare 70% i samme stilling, måtte tilpasse meg den inntekten som var. Nå har jeg tatt en yrkesrettet bachelor og ligger på ca 22 000 i mnd, som er mer men ikke enorme summer slik folk er liker å tro. Man får ikke alltid huslån som arbeidstaker heller, vi er mange som leier uten at det er noe galt i det.

Anonymous poster hash: fc410...5db

Bare et par tusenlapper mer? Jeg er uför, jeg får ca 10.500kr pr mnd. Hvordan får du 8000kr til å bare bli et par tusenlapper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et par tusenlapper mer? Jeg er uför, jeg får ca 10.500kr pr mnd. Hvordan får du 8000kr til å bare bli et par tusenlapper?

Hvis du leser hele tråden samt de andre som ligger her inne så oppgir folk 14-17 000 i uføretrygd, og er misfornøyd med det. Du som får 10500 får sikkert også bostøtte og andre ting, og totalsummen kan dermed være reelt høyere.

Anonymous poster hash: fc410...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjennomsnittlige uføretrygd er 240.000 i året ifølge statsbudsjettet. (dog usikker på om de har trukket skatt fra det beløpet allerde)



Anonymous poster hash: 410cc...e95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hele tråden samt de andre som ligger her inne så oppgir folk 14-17 000 i uføretrygd, og er misfornøyd med det. Du som får 10500 får sikkert også bostøtte og andre ting, og totalsummen kan dermed være reelt høyere.

Anonymous poster hash: fc410...5db

Får ikke bostötte eller "andre ting" nei siden jeg bosatte meg i Sverige.

Når jeg bodde i Norge hadde jeg ca 9000kr utbetalt, og da fikk jeg 1000kr i bostötte, og 1 år fikk jeg hjelp til strömregningen i januar og februar (et annet år fikk jeg avslag, og måtte leve uten ström i januar og februar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par tusenlapper mer? Jeg er uför, jeg får ca 10.500kr pr mnd. Hvordan får du 8000kr til å bare bli et par tusenlapper?

Hva er grunnen til at du får 10500 kr i mnd. Minstetrygden ligger på ca 14700 kr tror jeg. Er man gift eller samboer forsvinner 15% av trygden og man sitter igjen med 13600 ca.

Hvis samboer eller mann tjener godt, da trekkes du i skatt, noe som gjør at du kan havne så lavt i trygde utbetalingen.

Det trekker også ned hvis begge får NAV ytelser utover sykepenger.

For meg blir det litt feil med slike tall fordi det ikke gir et riktig bilde. Den samlede inntekten i husstanden er antagelig mye høyere enn det høres ut når det skrives at man sitter med en utbetaling på 10, 500 kr.

Det samme føler jeg når mennesker som hever det dobbelte av en minstetrygd gir seg levende over for å miste noen hundrelapper.

De virkelige taperne er de som mottar lave ytelser og blir tatt i fra enda mer penger.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke grunnen til at jeg får så lite. Jeg ligger vel på 13-14 tusen för skatt da. Har ingen barn, ingen gjeld, har samboer, men han tjener ikke så veldig mye.

Nå fungerer det greit da, siden vi har flyttet til Sverige, men når jeg bodde alene i Norge så sleit jeg veldig med å overleve fra måned til måned. Gikk mange dager uten mat for å si det sånn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke grunnen til at jeg får så lite. Jeg ligger vel på 13-14 tusen för skatt da. Har ingen barn, ingen gjeld, har samboer, men han tjener ikke så veldig mye.

Nå fungerer det greit da, siden vi har flyttet til Sverige, men når jeg bodde alene i Norge så sleit jeg veldig med å overleve fra måned til måned. Gikk mange dager uten mat for å si det sånn

Er du trygdet, eller er det aap eller noe? Er det andre regler kanskje hvis du ikke bor i Norge?

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke grunnen til at jeg får så lite. Jeg ligger vel på 13-14 tusen för skatt da. Har ingen barn, ingen gjeld, har samboer, men han tjener ikke så veldig mye.

Nå fungerer det greit da, siden vi har flyttet til Sverige, men når jeg bodde alene i Norge så sleit jeg veldig med å overleve fra måned til måned. Gikk mange dager uten mat for å si det sånn

Du har regnet med de nye tallene, og ikke de gamle? Du har vel fått økning i ytelsen fra neste år du også?

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nettsidene til NAV er jo minstebeløpet over 200.000.



Anonymous poster hash: 410cc...e95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du trygdet, eller er det aap eller noe? Er det andre regler kanskje hvis du ikke bor i Norge?

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Fikk uföretrygd mens jeg fortsatt bodde i Norge. Man kan ikke flytte utenlands på aap.

Men jeg fikk jo ikke noe mer mens jeg bodde i Norge. Faktisk fikk jeg ca en tusenlapp mindre, siden satsene har ökt litt siden den gang.

Uansett, det er iallefall derfor jeg blir litt frustrert når folk snakker om hvor flott alle vi "snyltere" har det.

For når jeg bodde alene så kunne jeg leve kalde vintermåneder uten ström, gikk dager uten mat, hadde vintersko med hull i, kunne bare glemme enkle ting som å kjöpe julegaver eller bursdagsgaver til andre osv.

Og jeg er faktisk livredd for at min samboer en dag skulle finne på å gå fra meg, for da er det rett tilbake til å skrape kroner igjen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har regnet med de nye tallene, og ikke de gamle? Du har vel fått økning i ytelsen fra neste år du også?

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Mulig det ökes igjen neste år. Jeg snakket mest om tidligere og frem til dags dato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ökes igjen neste år. Jeg snakket mest om tidligere og frem til dags dato

Da stemmer det nok bedre. Du skal ikke skatte på de gamle tallene- Du får en økning som gjør at du blir sittende igjen med mellom 13 og 14 som før, muligens noe mindre siden det ser ut til at de fleste har fått litt mindre etter omgjøringen.

Du vil nok ikke sitte igjen med 10500 fra nyttår.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg vil öke med 2500-3000kr pr mnd fra nyttår? Hehe, det tror jeg nok at jeg bare kan drömme om

Har alle andre gjort iallfall.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg tror det ikke för jeg ser pengene på kontoen.

Da skal jeg jammen meg unne meg noe jeg ellers aldri har råd til å kjöpe

Du får det samme i mnd som du hittil har gjort, så det er vel neppe noen grunn til feire. Du får økning for å dekke opp for at du begynner å skatte, noe du sikkert ikke har gjort tidligere.

Eller du har skattet litt tidligere, og må skatte mer fra nyttår, dette er jo likt for alle. Rart du ikke har fått brev om dette, og heller ikke brev om hva du får i brutto, og enda ett nå nylig om hva du skal skatte.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei men uføre er den gruppen som nettopp klager mest, føles det som. De klager hver gang det opp/ned justeres noen kroner og det blir stort rabalder og for meg virker de usympatiske og grådige. Og det synet har bare blitt forsterket i disse debattene jeg har deltatt i. Det finnes ikke grenser hvor griske de er og hvor mye de mener de kan late seg for skattebetalernes penger, uten å bidra et øre. Likevel så får de i bøtter og spann, men blir aldri fornøyd. I tillegg så jobber de stort sett kun for sin egen sak og prøver å snik-innføre nye tullete ''sykdommer'' en kan få trygd av, alle mulige merkelige lidelser som høres mer ut som tåpelige personlighetsforstyrrelser der det kun er viljen det er vondt med...

Du er hjertelig velkommen til å gå et døgn i mine sko så tror jeg nok du tar tilbake de ordene!Eller så er du bare stokk dum.

Anonymous poster hash: 96816...c84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva de uføre tror folk flest tjener, på angrepene de uføre kommer med i denne tråden skulle man tro folk var enten millionærer bare de jobber. Jeg jobbet tidligere i et lavtlønnyrke der månedslønnen min i 100% stilling lå på 18 300 kr utbetalt, og det var ingen mulighet for å jobbe ekstra. Det er bare et par tusenlapper mer enn folk får i uføretrygd, og det må faktisk være litt forskjell på trygd og lønn. Klarte meg også da jeg jobbet bare 70% i samme stilling, måtte tilpasse meg den inntekten som var. Nå har jeg tatt en yrkesrettet bachelor og ligger på ca 22 000 i mnd, som er mer men ikke enorme summer slik folk er liker å tro. Man får ikke alltid huslån som arbeidstaker heller, vi er mange som leier uten at det er noe galt i det.

Anonymous poster hash: fc410...5db

Du er klar over at flesteparten av de med uføre har langt flere utgifter enn den "nornale mannen i gata" Ja man har frikort ordning,men det finnes mange medisiner om ikke dekkes av dette.Eller ulike utredninger etc som heller ikke dekkes av dette.

Anonymous poster hash: 96816...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber, og fikk 5000kr i lønn. Så bitch please, du får hvertfall noe fast å leve etter hver måned. Excuse my language. Bare ikke klag, du er syk, du får penger allikevel. Jeg er "frisk" og jobber, men får ikke nok og vet aldri hva jeg har utbetalt. Du må bare tilpasse deg.

Anonymous poster hash: 43144...e4a

Vær takknemlig for at du har helsa de i behold du.Jeg hadde glatt tatt 5000 i mnd foran det å leve med alvorlig sykdom som gjør at jeg har null nettverk,daglige smerter,og har kiippekort på sykehuset. Så bitch please tilbake.

Anonymous poster hash: 96816...c84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær takknemlig for at du har helsa de i behold du.Jeg hadde glatt tatt 5000 i mnd foran det å leve med alvorlig sykdom som gjør at jeg har null nettverk,daglige smerter,og har kiippekort på sykehuset. Så bitch please tilbake.

Anonymous poster hash: 96816...c84

Ikke meg du siterte, men det finnes oss med helseplager som ikke får hverken hjelp fra det offentlige og er pukka nødt til å stå i full jobb for å få det til å gå rundt. Fikk også en diagnoser for noen år tilbakem nen utover det var det null hjelp å få fra helsevesenet eller NAV. Jeg unner deg alt godt og at smertene blir bedre, men du kan i det minste leve i en slags visshet om at du slipper å jobbe. Mister jeg jobben på grunn av helsa må jeg til syvende og sist bo på gata når sykemeldingsperioden er over. Jeg gjør alt jeg kan for å ikke komme dit og holder meg i form slik at helsa skal holde seg, men jeg har alltid hengende over meg at dette er en diagnose det nesten aldri er mulig å få uføre for eller dekkes av noen private forsikringstilbydere. Ergo - blir jeg syk er jeg ferdig rett og slett.

Så du kan vel også tenke litt at det heller ikke er så fett for alle som - foreløpig - står i jobb. Det er mange av oss som ikke får hjelp fra det offentlige.

Anonymous poster hash: a69f4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...