Gå til innhold

Litt skuffet over julegave fra datteren min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje det er vanskelig å gi billige gaver til venninner om det forventes dyre. Familie tilgir billige gaver. Spesielt når de vet jenta har dårlig råd. Hadde jeg hatt en fattig studentdatter og sendt gavepenger, så hadde jeg ikke forventet at hun skulle bruke av de pengene på gaver til oss, og i tillegg vurdert hvor mye hun brydde seg opp mot summen på gaven. Jeg er enig i at twistposer ikke ligger så mye tanke bak. Men det ligger heller ikke mer tanke bak et håndkle til 199,-. Kun mer penger. Som hun ikke hadde.  Jeg har levd på spaghetti og ketchup til middag, og middagsrester fra andre studenter.  Har man ikke penger til mat, så bruker man ikke 1500 på gaver, selv om de er aldri så mye øremerket. Ja, jeg kunne nok planlagt økonomien bedre,og jeg fikk meg en lærepenge. Men man kan ikke betale mat med lærepenger. Julegavepenger fra mor derimot... 

Anonymkode: 6ee99...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ganske bortskjemt selv, TS. For øvrig syns jeg ikke datteren din er bortskjemt, men økonomisk. Jeg er selv student og hadde spart pengene på mat og regninger. 

Anonymkode: b524b...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, så har foreldrene mine hjulpet meg økonomisk, og har overført penger før jul, for de vet hvor trangt jeg har da, og da har moren min sagt at hun ikke forventer å få gave, men jeg kjøper jo gave for det, og da svarer hun bestandig "men det hadde du ikke trengt å gjøre" :P Og hun har overført mer enn 1500,- 

Anonymkode: b524b...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Snublefella skrev:

Jeg har gitt mine foreldre dyre fine gaver gjennom hele studietiden. Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte opp til gaver. 

Jeg er en generøs person og det å kunne gi foreldrene mine fine gaver er veldig viktig for meg

Jeg mistenker at mange studenter er litt for opptatt med å feste bort pengene 

Jeg gir også foreldrene mine gaver hver jul, og ikke rimelige gaver bestandig. Men moren min forventer aldri at jeg skal gjøre det, hun ønsker faktisk at jeg ikke skal gi noe da hun vet at jeg har trang økonomi. Det er forskjell på å ønske å gi og å forvente at noen skal gi. 

Anonymkode: b524b...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva, selv om jeg forstår skuffelsen din, mener jeg at det er feil å reagere på denne måten.

Siden hun er student og studenter er kjente for å ha lite å rute med, kan det være slik at hun enten trengte pengene til noe annet, eller sparer hun dem til utgifter hun ellers ikke har råd til å dekke, eller er det simpelton slik at hun ikke trodde dere forventet gaver. I vår familie får voksne ikke gaver med mindre de har ønsket seg noe konkret. Barna kan lage sine egne gaver til de voksne ut fra alder - tegning, ramme med bilder, osv. eller kjøpe noe smått med sparepengene sine hvis de vil.

 

Hvis du forventet å få gave, burde du si det til henne - jeg sender deg penger for å kjøpe julegaver til meg og faren din. Så ville hun kanskje kjøpt noe dyrere. Neste år kan du direkte si til henne om du ønsker noe og hva det er for å gjøre det lettere for henne. Jeg tviler på at hun mestrer tankelesing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 pakke twist? Stusselig! Spesiellt siden den koster 34kr nå i priskrigen! Hun kunne i det minste slengt med en marsipangris, julelys, julebrus og pakket inn i cellofan med et flaxlodd-kort  hadde josta ho ca 100kr og haven hadde blitt fullverdig! For en drittunge!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om det ikke er tingen som beviser at man bryr seg, men handlingen, så er altså ikke en Twist-pose godt nok.. Har du en fasit på hva slags ting som er gode dyre nok for å vise at man bryr seg?

Og spar deg den nedlatende tonen. 

Anonymkode: 67218...1ac

Jeg er nedlatende når folk setter seg på sin høye hest overfor TS. Og studenten som et stakkars offer. 

Og hvem snakker om pris? Det er det du som gjør. Hvorfor tror du det handler om kroner og øre? En pose twist er ikke billig, men totalt upersonlig og noe får du kjøpt på en bensinstasjon. En kinobillett eller å varte mor opp med å lage middag i julen, som noen foreslår over, er en annen ting, men først og fremst en annen handling. 

Utrolig at voksne folk (som jeg antar dominerer diskusjonen), tror pris og omtanke er ett og samme.

Anonymkode: 7aab8...80f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg må være tidenes curlingmamma... Om du hadde tatt deg bryet med å lese alt jeg har skrevet, så hadde du visst at jeg også har en datter som lever på studielån, og at hun ikke har fått en krone av oss til å kjøpe julegaver (og heller ikke til andre utgifter). Jeg har derimot oppfordret henne til ikke å gi julegaver nå mens hun studerer, fordi vi har alt vi trenger. Herlighet. 

Og hvilke verdier har du, som mener at julegaver fra student går under ting man bør forvente av den oppvoksende generasjon? Jeg forventer i hvertfall helt andre ting av mine ungdommer, som at de hjelper til når de er hjemme, og ikke tar oppvartning fra oss som en selvfølge, at de er høflige ute blant folk, at de er ærlige og redelige, og i stand til å ta vare på seg selv, lære av erfaringer, og gjøre fornuftige valg for seg selv og fremtiden sin. Jeg har folk i familien som ikke kjøper en eneste julegave, ikke fordi de er uoppdragne eller bortskjemte og ikke bryr seg om sine nære, men fordi de mener jula bør handle om helt andre ting, og at forbrukersamfunnet har gått helt over styr. De prioriterer god mat og samvær med familie og gode venner i høytiden, og viser på alle mulige måter at de bryr seg om, og tar vare på folk rundt seg. Jeg vurderer faktisk å gjøre det samme.

Anonymkode: 67218...1ac

Eh, at barn studerer og har studielån betyr ikke at man ikke er curlingmamma. For du snakker om barn og studenter som de er en "hellig" gruppe. Sorry, men jeg forventer det samme av studenter som andre; at de har glede av å gi og av å glede andre. Jeg jobbet selv ved siden av tunge studier og det var aldri snakk om å droppe gaver til yngre søsken. 

Og hvordan kommer høflighet og ærlighet i konflikt med å gi gaver? Som om ikke TS og andre som ønsker at barna skal finne glede i å gi, ikke også har verdier som handler om ærlighet og redelighet. Spør du meg, henger disse tingene sammen med godhet, og av godhet ønsker man å glede andre. Slik du dømmer TS og forsåvidt meg ved å totalt ubegrunnet - snarere selvmotsigende - insinuerer at hun eller jeg ikke fokuserer på ærlighet og redelighet, fremstår du ikke som en god rollemodell. Er det slik du resonnerer og snakker om andre mennesker overfor dine barn?

Julegaver trenger forøvrig ikke være en øvelse i forbruk, slik du ser det, og jeg tror du gjør ungene dine en bjørnetjeneste ved å oppdra dem til å "slippe" å tenke ut en gave til andre. Du kan selvsagt reservere deg mot gaver selv, men på andres vegne - som i dette tilfellet; lillesøster? Snakk om misforstått støtte til ungene. Du prater om omtanke og samvær, men unnlot å svare på spørsmålet; hva hindret datter i å gi et gavekort på selvlaget middag? 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hva enkelte folk skriver her skulle man tro at norske studenter lever som gatebarn i Romania. Man mottar tross alt 100 000 kroner skattefritt i året som student, og de aller fleste har ikke familie eller bil, og kostnadene som følger med det. 

Jeg kjenner ingen som ikke kjøpte ordentlige gaver til familien sin da de var studenter. 

At datteren til TS ikke kjøpte noen ting til søsteren sin er en total skandale. Og hun burde skamme seg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte faen meg ikke hva som er problemet og hva TS syter for? Kommer du fra Norge eller?

Etter hva jeg leste så ga du til datteren din penger for å kjøpe julegaver til dere? Er Julegavene så viktig når hun studerer, tror at du har skrevet det? mhm,..

Alle synes det er koselig å få julegaver men dere må forstå at hun studerer og det koster penger. Hun burde ikke også kjøpe til sine venner julegaver hvis hun har problemet med penger. Alle burde forstå at å være student er ikke så enkelt med penger.

Men hvis hun har kjøpt til sine egne venner så er det litt frekt at hun kjøpte bare til dere twist?? Eller hva?

Anonymkode: 03000...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
47 minutter siden, Patton skrev:

På hva enkelte folk skriver her skulle man tro at norske studenter lever som gatebarn i Romania. Man mottar tross alt 100 000 kroner skattefritt i året som student, og de aller fleste har ikke familie eller bil, og kostnadene som følger med det. 

Jeg kjenner ingen som ikke kjøpte ordentlige gaver til familien sin da de var studenter. 

At datteren til TS ikke kjøpte noen ting til søsteren sin er en total skandale. Og hun burde skamme seg. 

Mine barn betaler vanvittig mye for å bo og hadde ikke klart seg uten jobb ved siden av. Som mor synes faktisk det er viktigere at de sparer til bolig enn å gi flotte gaver. Derfor formaner jeg mine barn hver jul om å droppe (eventuelt gi minimalt) til oss foreldre. Søsken har avtalt med hverandre å droppe gaver til hverandre disse årene. 

For oss er heldigvis julen mye mer enn gaver. For meg kunne vi kuttet ut alt som heter gaver - det hadde vært nok for meg å gi til barn/svigerbarn/barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Det er virkelig ikke alle som har oppsparte midler å tære på under studietiden. Mange steder er det grusomt dyrt å bo, og selv hadde jeg ikke mer enn 1500 kr igjen pr mnd når husleien min var betalt. Det skulle gå til busskort, mat og andre nødvendige utgifter. Hjemreiser kunne jeg bare glemme. Og hvem har sagt at hun har sølt bort 1500 spenn? Det var penger som også skulle gå til å kjøpe julegaver til venner. Men jeg kan forstå at det kan være vanskelig for deg å sette deg inn i situasjonen til en fattig student.

Anonymkode: ab546...b52

Ja, når man få betalt hjemreise OG penger til julegaver, er man en sløser når man bare avspiser familien med to poser twist. Når man da får 1500 kr som er ment til julegaver av foreldrene, sier det seg selv at man ikke bare skal sløse det bort på venner. Spesielt ikke når denne studenten får de større utgiftene dekket av foreldrene. Det handler om å vise litt takknemlighet. Du kunne tydeligvis bare glemme hjemreiser, vel, datteren til TS fikk dette dekket. Ergo hadde hun 1500 kr hun bare sølte bort på tull. Den hersketeknikken din kan du forøvrig bare legge av deg, for det blir for latterlig. Jeg jobbet og stresset et halvt år før jeg flyttet for meg selv som 18-åring.

Fattig som student er et relativt begrep:

  • Bor du dyrt, finn noe billigere.
  • Bruker du mye penger på mat? Sett deg ned og se på hva du kjøper, om er er mye ferdigmat, hvor du kan handle på tilbud etc.
  • Bruker du mye penger på å gå ut? Spise ute? Mat på skolen? Dyr kaffe? etc
  • Mye penger brukt på mobilen? Bytt til et billigere abonnement
  • Hva bruker du på klær i måneden? Regn over

Så lenge en fører budsjett og kutter ned på dyre vaner, kan man fint leve godt som student. Har man ikke råd til å flytte til noe annet, da må man stramme inn på andre arenaer. Som student får du ca 8000 per måned, i tillegg til 20.000(?) ved studiestart. Har en ca 5000 som da går til bøker og skolemateriell, kan du fint fordele 15.000 over de andre månedene. Per måned da, har du 3750 kr ekstra å leve for, eller ca 11.750 før utgifter er betalt. Det er mye penger dersom de disponeres riktig. Som student, hadde jeg månedsutgifter på ca 6500. Det vil si at jeg da hver måned hadde rundt 5250 ekstra å leve for. Dette var da uten oppsparte midler. Hvert semester sparte jeg opp penger. Det hele kan dermed vinkles inn mot økonomisk planlegging av midler. Selvsagt differensierer midlene med tanke på bosted, men da kan man alltids flytte til noe billigere, eventuelt leve mer nøkternt. Ingen har vondt av det. Dessuten kan man også jobbe litt ved siden av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lenge siden dere har vært studenter? Vet dere ikke hvor vanvittig høye boligprisene er nå for tiden? At det ikke er nok studenthybler til alle og mange må leie privat? Leser dere ikke aviser? Det er faktisk dyrt å bo i Norge som student når man ikke har ekstra inntekt ved siden av Lånekassen. Studenter flest i Norge har faktisk dårlig råd. De er under fattigdomsgrensen med sine 100 tusen i året.

Med mulig jeg husker feil er fattigdomsgrensen i Norge rundt 250.000 i året for en husholdning etter OECD og 280.000 etter EU sine standarder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uhumskheter
12 timer siden, Drizzt skrev:

Nei, vet du hva, selv om jeg forstår skuffelsen din, mener jeg at det er feil å reagere på denne måten.

Siden hun er student og studenter er kjente for å ha lite å rute med, kan det være slik at hun enten trengte pengene til noe annet, eller sparer hun dem til utgifter hun ellers ikke har råd til å dekke, eller er det simpelton slik at hun ikke trodde dere forventet gaver. I vår familie får voksne ikke gaver med mindre de har ønsket seg noe konkret. Barna kan lage sine egne gaver til de voksne ut fra alder - tegning, ramme med bilder, osv. eller kjøpe noe smått med sparepengene sine hvis de vil.

 

Hvis du forventet å få gave, burde du si det til henne - jeg sender deg penger for å kjøpe julegaver til meg og faren din. Så ville hun kanskje kjøpt noe dyrere. Neste år kan du direkte si til henne om du ønsker noe og hva det er for å gjøre det lettere for henne. Jeg tviler på at hun mestrer tankelesing. 

 

Ts gjorde det. Hun sa til datteren at hun og pappaen ønsket seg litt julepynt, bestemoren en eller annen håndkrem og lillesøsteren en tskjorte til litt over 100kr på H&M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drizzt skrev:

Er det så lenge siden dere har vært studenter? Vet dere ikke hvor vanvittig høye boligprisene er nå for tiden? At det ikke er nok studenthybler til alle og mange må leie privat? Leser dere ikke aviser? Det er faktisk dyrt å bo i Norge som student når man ikke har ekstra inntekt ved siden av Lånekassen. Studenter flest i Norge har faktisk dårlig råd. De er under fattigdomsgrensen med sine 100 tusen i året.

Med mulig jeg husker feil er fattigdomsgrensen i Norge rundt 250.000 i året for en husholdning etter OECD og 280.000 etter EU sine standarder. 

Jeg var ferdig med studiene nå i år (2015) ;) Så jo, jeg er klar over hvordan kostnadene er for en student. Derfor jeg argumenterer slik som jeg gjør. Dessuten er det ikke uvanlig å jobbe ved siden av studiene forøvrig.

Endret av Jolene
Måtte legge til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jolene skrev:

Ja, når man få betalt hjemreise OG penger til julegaver, er man en sløser når man bare avspiser familien med to poser twist. Når man da får 1500 kr som er ment til julegaver av foreldrene, sier det seg selv at man ikke bare skal sløse det bort på venner. Spesielt ikke når denne studenten får de større utgiftene dekket av foreldrene. Det handler om å vise litt takknemlighet. Du kunne tydeligvis bare glemme hjemreiser, vel, datteren til TS fikk dette dekket. Ergo hadde hun 1500 kr hun bare sølte bort på tull. Den hersketeknikken din kan du forøvrig bare legge av deg, for det blir for latterlig. Jeg jobbet og stresset et halvt år før jeg flyttet for meg selv som 18-åring.

Fattig som student er et relativt begrep:

  • Bor du dyrt, finn noe billigere.
  • Bruker du mye penger på mat? Sett deg ned og se på hva du kjøper, om er er mye ferdigmat, hvor du kan handle på tilbud etc.
  • Bruker du mye penger på å gå ut? Spise ute? Mat på skolen? Dyr kaffe? etc
  • Mye penger brukt på mobilen? Bytt til et billigere abonnement
  • Hva bruker du på klær i måneden? Regn over

Så lenge en fører budsjett og kutter ned på dyre vaner, kan man fint leve godt som student. Har man ikke råd til å flytte til noe annet, da må man stramme inn på andre arenaer. Som student får du ca 8000 per måned, i tillegg til 20.000(?) ved studiestart. Har en ca 5000 som da går til bøker og skolemateriell, kan du fint fordele 15.000 over de andre månedene. Per måned da, har du 3750 kr ekstra å leve for, eller ca 11.750 før utgifter er betalt. Det er mye penger dersom de disponeres riktig. Som student, hadde jeg månedsutgifter på ca 6500. Det vil si at jeg da hver måned hadde rundt 5250 ekstra å leve for. Dette var da uten oppsparte midler. Hvert semester sparte jeg opp penger. Det hele kan dermed vinkles inn mot økonomisk planlegging av midler. Selvsagt differensierer midlene med tanke på bosted, men da kan man alltids flytte til noe billigere, eventuelt leve mer nøkternt. Ingen har vondt av det. Dessuten kan man også jobbe litt ved siden av.

Hvilken planet bor du på?

Finn noe billigere? Kjempelett! Et rom i bofellesskap der min ungdom studerer koster fra 4000 og oppover. Hun greide å få seg et sted til 5000, og har brukt høsten og vinteren til å forsøke å få noe rimeligere, uten hell.

2700 er ca det som er igjen av studielån/stipend når leie er betalt. I tillegg betaler hun 199 pr mnd for internett, og må legge av ca 300 til strøm. Hun må også legge av til husleie og alle andre utgifter for juli, for da får man ingen utbetaling fra Lånekassen. Det sier seg selv at det som står igjen pr mnd til mat og reisekort er ikke mye, men hun greier seg så vidt uten hjelp. Klær kjøper hun ikke. Mobilabonnementet betaler jeg, og det er også det eneste hun får hjelp til.

Spiser selvsagt ikke ute, drikker ikke kaffe, går ikke på kino, og har med matpakke på skolen.

De 20.000 hun får ved semesterstart går til å betale studieplassen (privatskole), så det er ikke penger hun kan fordele ut over året. Hun har søkt flere deltidsjobber, men ennå ikke fått napp. 

Jeg blir drit irritert når folk er så jævla cocky og utbasunerer både det ene og det andre ut ifra egne erfaringer, uten evne til å forestille seg at ikke alle stiller likt!

 

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig mange naive her inne.

 

Jeg er datter på 20 selv, og prøver så godt jeg kan å samle sammen og kjøpe fine gaver til familien. Jeg prøver å ikke kjøpe så mye til venninnene, helst unngå det i det hele tatt. Kjøper kanskje til 2 av de aller nærmeste - familien er viktigst!

 

Hun har selvfølgelig tullet bort de pengene. Jeg er helt 100% enig i TS, dette er ikke OK. Det er mange fine gaver man kan få kjøpt med 1500,-!

Anonymkode: c7f05...d4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til over her; hadde det vært så himla lett å få bosted billigere, kuttet ned på matbudsjett etc., tror jeg mange hadde gjort det!

 

Jeg står med 1000,- etter alle faste utgifter, til mat! Det sier seg selv at det er litt lite, og ikke mye plass til kos, kan man si. :-)

Anonymkode: c7f05...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. desember 2015 at 13.43, Uhumskheter skrev:

Det er jo fullstendig din egen feil som kjøper dyre gaver når du ikke har råd til det, herlighet. Snakk om å sette seg selv i en offerrolle og legge skylden på noen andre.

 

Ellers skjønner jeg Ts jeg. Hun er kjempesnill som hjelper ungen sin med nødvendigheter som tannlege o.l resten av året, kjempesnill som vil hjelpe ungen sin med å kunne bidra med noe under treet. En twistpose er ikke billig, man kan få noe som er mere personlig for den prisen. Er sikker på at det er fordi det ikke vitner om noen form for omtanke at ts er frustrert, twist er noe man rasker med seg. Hadde jenta gitt kjeks hun hadde bakt selv til bestemor og foreldre med et trivelig kort, og gitt hjemmelagde gavekort til lillesøsteren, så tror jeg ikke ts ville hatt et like stort problem med det.

En stor twist pose i år har kostet 34 kr så vil ikke akkurat kalle det dyrt. 

Anonymkode: d957d...c71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken planet bor du på?

Finn noe billigere? Kjempelett! Et rom i bofellesskap der min ungdom studerer koster fra 4000 og oppover. Hun greide å få seg et sted til 5000, og har brukt høsten og vinteren til å forsøke å få noe rimeligere, uten hell.

2700 er ca det som er igjen av studielån/stipend når leie er betalt. I tillegg betaler hun 199 pr mnd for internett, og må legge av ca 300 til strøm. Hun må også legge av til husleie og alle andre utgifter for juli, for da får man ingen utbetaling fra Lånekassen. Det sier seg selv at det som står igjen pr mnd til mat og reisekort er ikke mye, men hun greier seg så vidt uten hjelp. Klær kjøper hun ikke. Mobilabonnementet betaler jeg, og det er også det eneste hun får hjelp til.

Spiser selvsagt ikke ute, drikker ikke kaffe, går ikke på kino, og har med matpakke på skolen.

De 20.000 hun får ved semesterstart går til å betale studieplassen (privatskole), så det er ikke penger hun kan fordele ut over året. Hun har søkt flere deltidsjobber, men ennå ikke fått napp. 

Jeg blir drit irritert når folk er så jævla cocky og utbasunerer både det ene og det andre ut ifra egne erfaringer, uten evne til å forestille seg at ikke alle stiller likt!

 

Anonymkode: 67218...1ac

Bor på samme planet som deg.

1. Som student får du 7569 per måned og 20.184 i august og januar
Husleie:          5000,-
Strøm:              300,-
Internett:           199,-
Totalt utgifter:  5499,-
Totalt igjen:     2070,-

2070,- er altså det som er igjen av stipendet hver måned som skal dekke blant annet mat og generelt. Ved å faktisk ta seg en jobb ved siden av skolen, hadde hun enkelt ved å jobbe 1 dag i uken og annenhver lørdag hatt 2000 kroner til å leve for. Ergo hadde hun hatt 4070 å leve for i måneden. Dette uten å trenge å jobbe så mye, men fortsatt ha tid til både studier og fritid.
2. Det å gå på privatskole, er et gode og ingen selvfølge. Dermed må man faktisk regne med å måtte legge inn en innsats og ikke klage over økonomien.
3. Hvorfor jobber hun ikke i både juni, juli og august? Det er jo en enkel måte å tjene inn penger både til resten av skoleåret, men også for å dekke inn økonomien når man ikke får stipend.

Ja, det er kjedelig å ikke få mer dekket av lånekassen, men det er lov å faktisk ta i ett tak og sørge for egen økonomi. Selv jobbet jeg i alle de 5 årene jeg var student, nettopp for å ha penger å kunne leve av. Det gjorde sitt til at jeg aldri hadde noen problemer med å betale husleie om sommeren. Ja, jeg vet godt hvordan det er å være student, jeg avsluttet selv studiene mine i 2015.
 

Endret av Jolene
Måtte legge til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...